Inndeling av vegnettet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Advertisements

Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
FoU-strategi Hensikten med strategien er bl.a. •å gi bedre overordnet styring •målrette FoU-arbeidet mot formål og fokusområder •utnytte gode.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Mulighetsstudier fv33 og fv34
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Litt om Statens vegvesen
Fylkes- og kommunale veger
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Forvaltningsreforma – Høyringsmøte v/samferdselssjef Magnus Vestrheim, Hordaland fylkeskommune.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Oppdragets formål Formålet med samfunnsanalysen er å bringe frem forskningsbaserte vurderinger av de direkte og indirekte ringvirkninger av sykehusetableringen,
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Gang/sykkelveger langs fylkesveger og omklassifisering av fylkesveger. Vestfold fylkeskommune er positiv til å overta det driftsmessige og økonomiske.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Christian Grorud
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Anbud Nittedal 2015 Rutetilbudet.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Sykkel og varelevering i by
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Ny klima og energistrategi i Troms
E 16 / Rv. 2 Kongevegen – Tjernsbergs veg v/ prosjektleder Amund Sjøvik Norsenga bru.
Regionale forskningsfond
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
KVU Oppland grense - Jaktøya Verksted 22. november 2010 på Oppdal Statens vegvesen Region midt Jill Hammari Sveen.
Forvaltningsreformen m.m. Østlandssamarbeidet. Samferdsel
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Gang- og sykkelveg langs Uthaugvegen
GSV langs Fv245 Hårberg - Uthaug
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
Arbeidsopplegg for Region vest
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Inndeling av vegnettet Klassifisering av fylkesvegene

Veglengder Gammel FV 2056 km Ny FV 932 km Total FV 2988 km Total Rv 720 km Jeg har disse tallene:  Oppland Riksveg 725 Fylkesveg 3003 – 3013 ”det offisielle tallet” Kommunal veg 1869   

Hvorfor ny inndeling av vegnettet? Forrige klassifisering var i 1982 Mye har skjedd de siste 30 åra: Det har blitt bygd nye veger De gamle vegene har fått en annen funksjon Utvikling i tettsteder/byer Ny bosetting, nye bosettingsmønstre Mer trafikk Fokus på trafikksikkerhet og miljø Forvaltningsreformen !

Fra hus i et vegkryss til bygdesentrum

Utvikling langs vegnettet Biri sentrum på 30-tallet

Eriksrud sør for Biri. E6 går mellom gamlevegen og Mjøsa idag

Samme sted som forrige bilde, men tatt fra E6

Klasseinndeling - Oppdrag fra fylkestinget Funksjonsklasser nå Senere: Avkjørsler Byggegrenser Ansvar for drift/vedlikehold av GSV, lys m.m Ned – oppklassifisering av fylkesveg/kommunal veg

Mål og hensikt Transport viktig i Oppland Store transportavstander Vegnettsplan – retningsgivende verktøy Grunnlag for overordnede planer og programmer, vurdering av tiltak og standardvalg

Avkjørsels- og byggesaker God forvaltning Bevare vegkapitalen Opprettholde transportevne God trafikksikkerhet Strengere krav til viktige veger Høy funksjonsklasse gir strengere holdning i avkjørselsspørsmål og større byggegrenser

Faktorer ved inndeling Reiselengde og transportfunksjon uttrykt bl.a. gjennom trafikkmengde (ÅDT) Forbindelse mellom region- og kommunesentre, gjennomgangsveger Befolkningskonsentrasjoner Vegtetthet

Faktorer ved inndeling Viktige kollektivknutepunkt Vegens omgivelser Vegens betydning i det internasjonale og nasjonale vegnettet Spesielle hensyn som omkjøringsveg for riksveg, andel tunge kjøretøy, viktige veger for næringsliv, turisme mv.

Funksjonsklassene 5.1 Funksjonsklasse B - regionale hovedveger Veger med regional vegfunksjon, overordnet/regional betydning, relativt mye trafikk og viktige veger for næringslivet. Sammen med riksvegene utgjør disse et overordnet transportnett. Disse vegene har den største andelen lange reiser (over 50 km). De viktigste vegene som krysser fylkes- og riksgrensene hører også med i funksjonsklasse B.

5.2 Funksjonsklasse C - lokale hovedveger Veger med viktig lokal, men også en viss regional funksjon, hvor hovedfunksjonen er viktige forbindelsesveger mellom funksjonsklasse A og B og forbindelse til kommunesentra. Også disse vegene brukes av trafikk med lange reiser, men reiselengden er gjennomgående lavere enn for klasse B. Hovedveger/gater i tettsteder hører også med i funksjonsklasse C.

5.3 Funksjonsklasse D – lokale samleveger Veger som binder sammen bygder og grender eller gir hovedatkomst til bygd eller grend. I funksjonsklasse D vil det være en blanding av enkeltveger og kortere sammenhengende ruter. Viktigste forbindelse til turistmål eller større industriområde (eks. Hafjell) eller mellom mindre befolkningskonsentrasjoner. Disse vegene har også en samlefunksjon for trafikk til eller fra veger i funksjonsklasse B og C. Samleveger i tettsteder/byer hører også med i funksjonsklasse D.  

5.4 Funksjonsklasse E - lokale atkomstveger Veger som kan være samleveger, men som mest domineres av adkomst til boliger og virksomhet langs disse vegene. Transportfunksjonen er underordnet og vegen anses i hovedsak å ha lokal funksjon.

Uttalelser til høringsforslaget Ønsker om oppgradering av vegruter knyttet til næringsliv/turisme Oppgradering av sambindingsveger Veger med funksjon som omkjøring/avlastning Bekymring for evt. nedklassifisering

Dagens byggegrenser 50 meter langs riksveg 50 meter langs tidligere riksveg som nå er fylkesveg 15 meter langs andre fylkesveger Fylkeskommunen har videreført ordningen fra før forvaltningsreformen…….inntil videre !

Tiltak må iverksettes: Nedsatt fart Støytiltak Gang- og sykkelveg Fartshumper Krav om skolebuss Sanering av avkjørsler Riving av hus ved utbedring av veg Kostbar omlegging av veg utenom tettsted Kostbare løsninger ved omlegging av veg, Eks. Nordsetervegen