Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Dyreparken på 300 sekunder.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Bærekraftig utvikling av luftfarten
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Maritime Tours AS Skreddersydde maritime arrangement.
Lyses planer for fjernvarmeutbygging fram mot 2020
Trondheim lufthavn Værnes i tall
Er evig vekst i luftfarten mulig?
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Forretningsidé Vår forretningsidé er å drive journalistvirksomhet på oppdrag fra lokalavisen, samt opprette en webside for ungdom i Egersund/Dalane.
Befolkningsprognoser Nico Keilman Befolkning og velferd ECON 1730 Høst 2009.
Senja som sjømatregion - et hav av muligheter
1 Pilotsamling, Oslo november 2009 Formidlingsplan: BIT Reiseliv generelt og Nasjonal Booking spesielt.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Forsvarssektorens egen eiendomsekspert FORSVARSBYGG PROSJEKTER PÅ VESTLANDET
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Boligpolitikk Sarpsborg - Norge.
Sist oppdatert november 2013.
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Haugalandet Regional strategiutvikling Prosjektmøte Innspill til samtalen senseNet® Stedsutvikling er et interaktivt strategi- og.
Samlet kommersielt overnattingsmarked  Trondheim hadde 815 tusen overnattinger i Fosen hadde færrest overnattinger med 62 tusen.  Orkdal-regionen.
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA SOLAKONFERANSEN 2014 Dag Falk-Petersen Konsernsjef Avinor.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Fra regional flyplass til global aktør
.. Luftfart er en viktig del av transporttilbudet i Norge. Næringen er internasjonal og i stor grad regulert gjennom internasjonale regler og avtaler.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Innvandring og migrasjon - Nøkkeltall -
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Program etter lunsj Kort innledning til grp.om hpl/budsjett Gruppearbeid ½ time Kort om rådsmøte Kort om nestlederprosjektet 100 års jubileum Heltid/deltid.
KULTURTILBUD OG KULTURINTERESSER PÅ NORD-JÆREN 2012 Interkommunalt kulturåd Randaberg, Sola, Sandnes og Stavanger.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
KOLUMBUS AS Rogaland kollektivtrafikk FKF nedlagt pr
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Turisme og næringsliv – en verdiskapende symbiose Daniel Skjeldam Kommersiell direktør.
Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 13. mai 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
STAVANGER LUFTHAVN SOLA AOC-møte 8. januar 2016 Agenda: 1) Godkjenning av referat 2) Byggesaker 3) Informasjon fra andre fora 4) Innmeldte saker 5) Runden.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
EBygg2009 Digital dialog i plan- og byggesaker eBygg
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Margrethe Helgebostad
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Verdiskapingsevne i norske storbyregioner
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Margrethe Helgebostad
Utskrift av presentasjonen:

Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Region Stavanger BA Destinasjonsselskapet for Stavanger, Sandnes og Jæren Det offisielle organet for destinasjonsmarkedsføring, nasjonalt og internasjonalt Opprettet 1.1. 2004 Åtte medlemskommuner – Randaberg, Stavanger, Sola, Sandnes, Gjesdal, Klepp, Time og Hå Ca 220 medlemsbedrifter Budsjett ca 19 millioner kroner, inkludert Fly SVG

Turisten som verdiskaper - Arbeidsplasser - Samferdsel - Opplevelser - Trivsel - Befolkningsvekst Aktiviteter Transport Overnatting Shopping Dagligvarer Servering Annet

Reiseliv skaper store verdier Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter 160 000 personer 14 000 bedrifter spredt på alle landets kommuner Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn 6 224 000 1 011 000 453 000 353 000 47 000 62 000 65 000

Luftfart utvikler den grenseløse region Stavanger lufthavn – 4.1 mill passasjerer i 2011 Prognose TØI - 5 mill i 2015 - 6,3 mill i 2020 100 % av konferansegjester kommer med fly i 2011 – 107T 50 % av utenlandske turister kommer med fly 75 til 100 T i 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Fly SVG Region Stavanger (næring) 2,5 mill. Avinor 2,5 mill. Innovasjon Norge 5,0 mill. Flyselskapene 5,0 mill. Totalt 15,0 mill. Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

SVG Lufthavn Sola (uten charter, transitt og transferpassasjerer) 2011 RUTE MND. INNLAND ENDR. UTLAND JAN 172499 8,0 % 76737 10,6 % FEB 175388 6,8 % 73718 0,2 % MAR 213599 14,4 % 95901 7,0 % APR 174914 38,0 % 108335 72,6 % MAI 211470 15,7 % 108806 16,9 % JUN 201608 5,8 % 122062 19,1 % JUL 129098 9,7 % 136532 22,4 % AUG 180059 2,2 % 113823 17,7 % SEP 223125 6,1 % 111858 19,3 % OKT 221435 5,6 % 117705 17,1 % NOV  222033  7,3%  103809  20,6% DES   Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Økning i antall utenlandspassasjerer ved Stavanger Lufthavn Sola i sommersesongen, mai og september fra 2006 til 2011 Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Hvordan sikrer vi ruter og frekvenser til regionen? Næringstrafikk Ferie /fritid, konferanser og arrangement Arbeidsinnvandring Summen av disse 3 vil sikre oss tilstrekkelig volum, særlig på utland Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren

Asia er framtidens markedr fremtidens marked Europa og Nord-Amerika 2009: 1 002 mill. mennesker i middelklassen 2030: 1 002 mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen

twitter@heidijnygard Takk for oppmerksomheten! Heidi Jeanette Nygård heidi.j.nygard@regionstavanger.com twitter@heidijnygard Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og Jæren