Teknologi i skolen-prosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Advertisements

Inspirasjon til eget arbeid.
Del 2: Personlig økonomi.
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Studieforberedende utdanningsprogram
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Hvilken industri •Industriteknikk ingeniøren kan arbeid innen en rekke ulike områder. •Mulighetene for å velge arbeidssted er store. •Mange dører åpner.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Hva er teknologi & design?
Hva heter delene og hva gjør de?
Del 2: Personlig økonomi.
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Visjon Bidra til økt verdiskapning innen norsk trebransje, samt stimulere til barns interesse for teknologi og nyskapning.
Digital kompetanse i Mat og helse
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Illustrasjoner: Ingrid Brennhagen
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Mot bedre bestillings- og utviklingskompetanse Animasjoner til parAbel ImageIn Mathematics Norway & China. Et prosjekt under CONTEXT-paraplyen Heidi M.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
RESULTATER FRA UNGT SKAPERKRAFTVERK ARBEID OG UTDANNING Nord-Trøndelag Norges Tankesmie - fokus på framtida Ungdomskonferansen 2007 Inderøy 28. og 29.
Fagsamling 2013 Karriererådgivning i prosjekt til fordypning Merete Leming/Merethe Schjem ”Karriereveilening”; mye motstand i starten da mange.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Borre ungdomsskole
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Kort om |.
Er avløseryrket noe for deg?
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Yrkespedagogisk tilpasning Praktiske fag vs praktisk teori –Anleggsgartnertekniker –Botanisk design –Eksperimentell formgivning –Driftsledelse Gartner.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
FORELDREMØTE 10. TRINN 6. september 2016 Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
FORELDREMØTE 10. TRINN 15. SEPTEMBER 2015 Om arbeidsuka Om Yrkesvalgmessa Om videregående opplæring Inger Line Hvaal Rådgiver, Karuss skole.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Erfaringer fra Ranheim Skole Sketchup og 3d-printing hos 6. og 7. trinn.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Realfagskommunen Asker
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Brukbarhetstesting og feltstudier
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Velkommen til Newtonrommet
Bilbelte Læringsmål: Naturfag
Velkommen til Newton-rommet
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Velkommen til Newtonrommet
Eine og Andri på viktig oppdrag
Velkommen til møte om fagvalg
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi i skolen-prosjekt Etter å ha undersøkt om å lage mange forskjellige duppedingser, endte jeg opp med en liten strikkbil. Den var grei å lage, og man får sett hvordan strikken driver bilen framover.

Bakgrunnskunnskap Jeg har lagd noen strikkbåter tidligere, men bortsett fra det har jeg ikke laget noe liknende før.

Andre steder der samme mekanisme benyttes Det kan være strikkbåt, der samme ”patent” brukes. I stedet for hjul kunne man da ha brukt skovler.

Gjenstanden må ha en viss vekt ellers vil den spinne på underlaget. Utfordringer Man må være påpasselig med at strikken festes rett i forhold til hjulakslingen. Ellers vil strikken dette av ”rullen”. Gjenstanden må ha en viss vekt ellers vil den spinne på underlaget. Man må finne to hjul som sitter på en fast aksling – dvs ikke kulelager.

Produksjonsprosessen:

Produksjonsprosessen Matriale

Produksjonsprosessen Matriale

Bruk av dette prosjektet i grunnskolen Matriale

Refleksjon rundt bruk av dette prosjektet i grunnskolen Bilen er mulig å lage for alle. Man trenger hjul med (fast) aksling, strikk, to hjul til og trebit eller lignende. Man får brukt fantasien til å være kreativ rundt selve utformingen. Praktisk arbeid i skolen er artig, og det vil antakelig appellere til guttene.

L06 – Naturfag – Formål med faget (…) Kompetanse i å forstå (…) teknologiske løsninger gir et godt grunnlag for yrkesfaglige utdanninger, videre studier og livslang læring i yrke og fritid. Mål for 2. trinn: Teknologi og design. Lage gjenstander som kan bevege seg ved hjelp av av vann eller luft (…)