Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Produkter for en bedre hverdag…
Vestas nyhetsbrev Gulltaggen 2006 Navn • Arrangement.
Banantesten Test de la banane: Klikk for å fortsette.

Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
BankID i Vital Forsikring ASA
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Christina Ødegård sin lærlings tid
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Hotel Norge 2. september VISJON Vi skal bidra til at det sentrale vestlandet blir et spennende sted og arbeide og bo i. Vi skal bidra til Nytenking.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
E pluribus unum Egoforedrag i Tønsberg Rotary
FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Velkommen til TrygVesta
Betydning av prosjektkompetanse
Seminar om rundskriv F-20-07
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Veivalg mot 2018 Marked Teknisk Kundens retning.
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Europcar presentasjon
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
Tall og fakta 2010 Legemidler og helsetjeneste Legemiddelindustrien (LMI)
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Ledelse Ordstyrere: Tore Hæg (Haeg Project Management) og Asbjørn Rolstadås (NTNU) 10:45-11:15 Endringsledelse - Hvordan få.
Rådgiverseminar Lena Dammen og Ingunn Egedius
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Copyright Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører ! Oslo,30. august 2007 Bergen,30. august 2007 Side 1.
Intellectual Property due diligence
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
God kommunikasjon – vær trygg
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Banken som samarbeidspartner
Skovreden Rapport fra den norske PUR gruppen Hva har vi allerede prestert Arbeidsprogram 2011/2012 Bjørn Vik, BA8 Rådgivende Ingeniører AS.
Kunstledelse Større og modigere enn noen gang Dr. oecon Grete Wennes Førsteamanuensis TØH/HiST.
Title. Tall og fakta Barnefamilier fra Norge på cruise.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
Østlandet. Hvem er CONNECT? Hvorfor oppsto CONNECT? Hva er spesielt med CONNECT? Hva kan dere bruke CONNECT til?
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
FREMTIDENS VINDERHOLD
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling

Litt om Vesta og TrygVesta Kompetanseutvikling i TrygVesta Strategisk kompetanseutvikling i TrygVesta IT & Prosessutvikling Spørsmål 8.6.2007

Om Vesta Vesta er det tredje største skadeforsikringsselskapet i Norge med en markedsandel på cirka 17,5 prosent. Selskapet er eid av det danske skadeforsikringsselskapet Tryg, og er en del av det nordiske konsernet TrygVesta. Visjonen er å bli opplevd som Nordens ledende trygghetsleverandør. Vesta har ca 1500 ansatte. Hovedkontoret ligger i Fyllingsdalen i Bergen. Vi selger forsikringer gjennom: Egne distribusjonskanaler Et godt utbygd franchiseapparat Forsikringsmeglere på industrimarkedet og det øvrige bedriftsmarked Nordeas filialnett     Vesta selger også Nordeas pensjonsprodukter. Sterkt samfunnsengasjement gjennom utplassering av livbøyer og tett samarbeid med natteravnene. Med på regjeringens Klimaløfte (vår 2007) 8.6.2007

TrygVesta-konsernet TrygVesta ble etablert i 2002. TrygVesta er det nest største skadeforsikringskonsernet i Norden, og har sitt navn etter gruppens to største selskaper, Tryg, som er Danmarks største skadeforsikringsselskap, og Vesta i Norge. Konsernet har også virksomhet i Finland og Sverige, og er raskt voksende i disse landene. TrygVestas forsikringer beskytter mer enn to millioner privatpersoner i Norden og gruppen har totalt 3 700 ansatte. TrygVesta har delt inn sin virksomhet i fire forretningsområder: Privat og Næringsliv Norge Privat og Erhverv Danmark Industri  Nye Markeder 8.6.2007

Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? HVORFOR er enkelt å svare på: Fordi vi i dag opererer i to markeder:  kunder – utvikle dem vi har og finne flere nye  medarbeidere – utvikle dem vi har og finne flere nye HVORDAN går vi nærmere inn på… 8.6.2007

Kompetanseutvikling – interne tilbud .

Forsikringsakademiet 01.01.2005 Forsikringsakademiet STUDIERETNING 1 STUDIERETNING 2 Høyere Forsikringseksamen RISK MANAGEMENT 6 sp UNDERWRITING 6 sp NORSK OG INTERNATIONAL FORSIKRING 12 sp FORSIKRINGSØKONOMI 12 sp FORSIKRINGSLÆRE DEL 1 3 sp HØYSKOLEKURS I FORSIK. 12 sp JUS DEL 1 - REASSURANSE JUS DEL 2 9 sp FORSIKRINGSFAG JURIDISKE FAG Forsikringseksamen består av enkeltkurs i forsikring og jus, tilsammen 30 studiepoeng. 18 av studiepoengene er fra obligatoriske kurs, mens de andre 12 studiepoengene hentes fra porteføljen av valgfrie høyskolekurs i forsikring. Høyere forsikringseksamen bygger direkte på Forsikringseksamen. Studieretning 1 er er utviklet med tanke på ledere i linjen og medarbeidere innen skadebehandling og HMS-arbeid. Studieretning 2 er mest aktuell for ansatte i stabsfunksjoner, produktutvikling, salg - gjerne som påbygning etter autorisasjon. Det er også mulig å velge andre kombinasjoner av disse kursene for å oppnå Høyere forsikringseksamen. Forsikringseksamen 8.6.2007 Navn • Arrangement

Masterplan prosjekter Kompetansestrategi 01.01.2005 Strategi 2007 – 2010 Masterplan prosjekter Drivkrefter Markedet Utviklingsbehov Generasjonsskifte Evaluere/måle Kompetanseporte-følje vs strategi Nivå på komp.utv. … Kartlegg Systemer Faglige roller Kompetanse Tiltak Kurs/studier Fagmøter, konferanser Utviklingssamtaler Rekruttering Faglige nettverk Sourcing …. Analyser Behov forretningen den enkelte Gap 8.6.2007 Navn • Arrangement

Kartlegge medarbeiders kompetanse Eksempel: Systemkompetanse Nivå 1= noe/litt kunnskap, 2 = god/generell kunnskap 3 =spisskomp./ekspert SYSTEM Efaktura Meglerdialog Personaldata Reiseforsikring 8.6.2007

Kartlegge system System Levetid Forretningskritisk 01.01.2005 Kartlegge system System System A Levetid X år Forretningskritisk 1 -Meget høy 2 –Høy 3 –Normal 4 – Lav 5 - Ingen Kompetanse Komp.nivå Java 3 XML 3 … … Krav til komp. og /-nivå Krav antall ressurser Antall personer Kompetanse 2007 2008 2009 2010 Java 3 2 2 2 XML 3 1 1 1 8.6.2007 Navn • Arrangement

Utdanning (UIB, BI, HIST…) 20 – 30 % 01.01.2005 Kompetanseutvikling Studier og Nettstudier (BI, UIB, HIST)  Klasseromkurs E-læring  Blended learning Seminar  Workshop Studiegruppe  Hospitering On the job training  Mentoring/coaching Utdanning (UIB, BI, HIST…) 20 – 30 % Opplæring – eksterne kurs 70 – 80% On the job training 8.6.2007 Navn • Arrangement

? 8.6.2007

Takk for oppmerksomheten Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling Mobiltlf +47 99 57 57 23 Epost tor.tjeldnes@vesta.no 8.6.2007

Forretnings-ansvarlig ½ Koncernchef Stine Bosse Koncernstabe: Ledelsessekretariat TV Lederakademi Organisationsudvikling IT & Procesudvikling Martin Bøge Mikkelsen Privat & Erhverv Peter Falkenham Privat & Næringsliv Kjerstin Fyllingen Industri Lars Bonde Nye Markeder Stig Ellkier-Pedersen Koncernfinans Morten Hübbe Salg & Kundeservice Martin Nielsen Salg & Kundeservice Martin Nielsen Salg & Kundeservice Roger Slinning Salg & Kundeservice Truls Holm Olsen Martin Hay Schmidt Finland Ville-V. Laukkanen Koncerncontrolling Peter Brondt Pedersen Investor Relations Ole Søeberg Produktudvikling, Produktion & Underwriting Bente Arnesen Produktudvikling & Produktion Birgitte Kartman Produktudvikling & Produktion Bente Arnesen Underwriting Kevin Carlson Trond Thorsen Sverige Peter Appelros Koncernøkonomi Fatiha Benali Kommunikation Troels Rasmussen Skadebehandling & indkøb Jesper Joensen Skade Jesper Joensen Skade Karsten Kristiansen Skade Anne Stine Mollestad BusinessLab Yngvar Skar Koncernrisiko Ole Hesselager Corporate branding TrygVesta Akademi Mark.Udv & Internet CRM Marketing Planning Torben Vejen Gruppe & Tjenestemænd Keld Holm Kæder & Foreninger Trond Tepstad Koncerninvestering Torben Jørgensen Koncernjura Bjarne Lau Pedersen Enter Roger Slinning Dansk Kaution Mads Løgstrup Domicil & Ejendom Kim Styltsvig Even Berge Bankassurance Flemming Steen Pedersen Bankassurance Vakant Forretningscenter Bankassurance Flemming Steen Pedersen Løn & Forhandling Ane Jægersborg Bjørn Smørås Health Care & Pension Health Care & Pension Health Care & Pension Health Care & Pension Jens Stener Forretnings-ansvarlig Procesansvarlig Nordisk Forretningscenter 8.6.2007 Datterselskab