Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling
Litt om Vesta og TrygVesta Kompetanseutvikling i TrygVesta Strategisk kompetanseutvikling i TrygVesta IT & Prosessutvikling Spørsmål 8.6.2007
Om Vesta Vesta er det tredje største skadeforsikringsselskapet i Norge med en markedsandel på cirka 17,5 prosent. Selskapet er eid av det danske skadeforsikringsselskapet Tryg, og er en del av det nordiske konsernet TrygVesta. Visjonen er å bli opplevd som Nordens ledende trygghetsleverandør. Vesta har ca 1500 ansatte. Hovedkontoret ligger i Fyllingsdalen i Bergen. Vi selger forsikringer gjennom: Egne distribusjonskanaler Et godt utbygd franchiseapparat Forsikringsmeglere på industrimarkedet og det øvrige bedriftsmarked Nordeas filialnett Vesta selger også Nordeas pensjonsprodukter. Sterkt samfunnsengasjement gjennom utplassering av livbøyer og tett samarbeid med natteravnene. Med på regjeringens Klimaløfte (vår 2007) 8.6.2007
TrygVesta-konsernet TrygVesta ble etablert i 2002. TrygVesta er det nest største skadeforsikringskonsernet i Norden, og har sitt navn etter gruppens to største selskaper, Tryg, som er Danmarks største skadeforsikringsselskap, og Vesta i Norge. Konsernet har også virksomhet i Finland og Sverige, og er raskt voksende i disse landene. TrygVestas forsikringer beskytter mer enn to millioner privatpersoner i Norden og gruppen har totalt 3 700 ansatte. TrygVesta har delt inn sin virksomhet i fire forretningsområder: Privat og Næringsliv Norge Privat og Erhverv Danmark Industri Nye Markeder 8.6.2007
Systematisk kompetanseutvikling - hvorfor og hvordan? HVORFOR er enkelt å svare på: Fordi vi i dag opererer i to markeder: kunder – utvikle dem vi har og finne flere nye medarbeidere – utvikle dem vi har og finne flere nye HVORDAN går vi nærmere inn på… 8.6.2007
Kompetanseutvikling – interne tilbud .
Forsikringsakademiet 01.01.2005 Forsikringsakademiet STUDIERETNING 1 STUDIERETNING 2 Høyere Forsikringseksamen RISK MANAGEMENT 6 sp UNDERWRITING 6 sp NORSK OG INTERNATIONAL FORSIKRING 12 sp FORSIKRINGSØKONOMI 12 sp FORSIKRINGSLÆRE DEL 1 3 sp HØYSKOLEKURS I FORSIK. 12 sp JUS DEL 1 - REASSURANSE JUS DEL 2 9 sp FORSIKRINGSFAG JURIDISKE FAG Forsikringseksamen består av enkeltkurs i forsikring og jus, tilsammen 30 studiepoeng. 18 av studiepoengene er fra obligatoriske kurs, mens de andre 12 studiepoengene hentes fra porteføljen av valgfrie høyskolekurs i forsikring. Høyere forsikringseksamen bygger direkte på Forsikringseksamen. Studieretning 1 er er utviklet med tanke på ledere i linjen og medarbeidere innen skadebehandling og HMS-arbeid. Studieretning 2 er mest aktuell for ansatte i stabsfunksjoner, produktutvikling, salg - gjerne som påbygning etter autorisasjon. Det er også mulig å velge andre kombinasjoner av disse kursene for å oppnå Høyere forsikringseksamen. Forsikringseksamen 8.6.2007 Navn • Arrangement
Masterplan prosjekter Kompetansestrategi 01.01.2005 Strategi 2007 – 2010 Masterplan prosjekter Drivkrefter Markedet Utviklingsbehov Generasjonsskifte Evaluere/måle Kompetanseporte-følje vs strategi Nivå på komp.utv. … Kartlegg Systemer Faglige roller Kompetanse Tiltak Kurs/studier Fagmøter, konferanser Utviklingssamtaler Rekruttering Faglige nettverk Sourcing …. Analyser Behov forretningen den enkelte Gap 8.6.2007 Navn • Arrangement
Kartlegge medarbeiders kompetanse Eksempel: Systemkompetanse Nivå 1= noe/litt kunnskap, 2 = god/generell kunnskap 3 =spisskomp./ekspert SYSTEM Efaktura Meglerdialog Personaldata Reiseforsikring 8.6.2007
Kartlegge system System Levetid Forretningskritisk 01.01.2005 Kartlegge system System System A Levetid X år Forretningskritisk 1 -Meget høy 2 –Høy 3 –Normal 4 – Lav 5 - Ingen Kompetanse Komp.nivå Java 3 XML 3 … … Krav til komp. og /-nivå Krav antall ressurser Antall personer Kompetanse 2007 2008 2009 2010 Java 3 2 2 2 XML 3 1 1 1 8.6.2007 Navn • Arrangement
Utdanning (UIB, BI, HIST…) 20 – 30 % 01.01.2005 Kompetanseutvikling Studier og Nettstudier (BI, UIB, HIST) Klasseromkurs E-læring Blended learning Seminar Workshop Studiegruppe Hospitering On the job training Mentoring/coaching Utdanning (UIB, BI, HIST…) 20 – 30 % Opplæring – eksterne kurs 70 – 80% On the job training 8.6.2007 Navn • Arrangement
? 8.6.2007
Takk for oppmerksomheten Tor Tjeldnes Utviklingssjef TrygVesta IT & Prosessutvikling Mobiltlf +47 99 57 57 23 Epost tor.tjeldnes@vesta.no 8.6.2007
Forretnings-ansvarlig ½ Koncernchef Stine Bosse Koncernstabe: Ledelsessekretariat TV Lederakademi Organisationsudvikling IT & Procesudvikling Martin Bøge Mikkelsen Privat & Erhverv Peter Falkenham Privat & Næringsliv Kjerstin Fyllingen Industri Lars Bonde Nye Markeder Stig Ellkier-Pedersen Koncernfinans Morten Hübbe Salg & Kundeservice Martin Nielsen Salg & Kundeservice Martin Nielsen Salg & Kundeservice Roger Slinning Salg & Kundeservice Truls Holm Olsen Martin Hay Schmidt Finland Ville-V. Laukkanen Koncerncontrolling Peter Brondt Pedersen Investor Relations Ole Søeberg Produktudvikling, Produktion & Underwriting Bente Arnesen Produktudvikling & Produktion Birgitte Kartman Produktudvikling & Produktion Bente Arnesen Underwriting Kevin Carlson Trond Thorsen Sverige Peter Appelros Koncernøkonomi Fatiha Benali Kommunikation Troels Rasmussen Skadebehandling & indkøb Jesper Joensen Skade Jesper Joensen Skade Karsten Kristiansen Skade Anne Stine Mollestad BusinessLab Yngvar Skar Koncernrisiko Ole Hesselager Corporate branding TrygVesta Akademi Mark.Udv & Internet CRM Marketing Planning Torben Vejen Gruppe & Tjenestemænd Keld Holm Kæder & Foreninger Trond Tepstad Koncerninvestering Torben Jørgensen Koncernjura Bjarne Lau Pedersen Enter Roger Slinning Dansk Kaution Mads Løgstrup Domicil & Ejendom Kim Styltsvig Even Berge Bankassurance Flemming Steen Pedersen Bankassurance Vakant Forretningscenter Bankassurance Flemming Steen Pedersen Løn & Forhandling Ane Jægersborg Bjørn Smørås Health Care & Pension Health Care & Pension Health Care & Pension Health Care & Pension Jens Stener Forretnings-ansvarlig Procesansvarlig Nordisk Forretningscenter 8.6.2007 Datterselskab