Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
AVLASTNING Melhus
Koordinatorforum 5.mai 2009 ”ReHabilitering – fra plan til praksis”
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Forebyggende arbeid satt i system
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Hverdagsrehabilitering
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Sunnaas rehabiliteringsregister SunREG
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Demensteam Lier Kommune
Veien videre for den slagrammede
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Skien kommune.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Et utfordrende - men spennende samarbeid mellom pårørende og helsepersonell Offentlige dokumenter om samarbeidet ml helsepersonell og pårørende v/Hanne.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Vrimledag/2012 Haugesund, Navn: Torhild Bråthen Tittel: Seniorrådgiver Barnehagen og skolens betydning for barn i en vanskelig livssituasjon.
1 Selvorganisert selvhjelp våre helse – ansvar og muligheter.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Hverdagsrehabilitering -et samarbeidsprosjekt
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Etikk i Haugesund Kommune
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Hverdagsrehabilitering i Alstahaug kommune
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
HVA OPPNÅR VI MED HVR? Helse og omsorg
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utskrift av presentasjonen:

Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig ”Varden er selve symbolet på å vise vei”

Om Prosjektet Startet april 2011 Avsluttes desember 2012 Delt i 2 faser – april 2011 – april 2012 pilot april 2012 – desember 2012? Tilskudd fra Helsedirektoratet. Tilskuddsordning: Modellutviklingsarbeid nevrologiske skader og sykdommer Prosjektleder i 100% stilling

Forankring Kommunalsjef avd helse/sosial og pleie/omsorg Nevroplan 2015– en del av Omsorgsplan 2015. St meld.nr 47. Samhandlingsreformen St. meld nr 25.Mestring, muligheter og mening Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial og helsetjenesten Nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering BK. Helsemelding. Mestring og tilhørighet 2009 - 2015

Kvalitetsforbedring og utviklingsarbeid - rehabilitere - forebygge videre sykdomsutvikling Kartlegge eksisterende rehabiliteringstilbud Yngre personer 18 - 67år Kognitive endringer som følge av nevrologisk sykdom/skade. Ha et rehabiliteringspotensial

Mål for prosjektet Utvikle en helhetlig og samordnet behandlingslinje Tjenestetilbudet, arbeidsmåten og innhold skal på en bedre måte møte personene som er rammet og deres pårørende sine behov

Prosjektet skal bidra til at: Brukere og deres pårørende har innflytelse Rehabiliteringstilbudet er tilpasset den enkeltes mål og ressurser Fremme egenmestring og gjenoppta en tilfredsstillende rolle i familien/hjemmet, på jobb/annen dagaktivitet, skole og i fritid

Avgrensning Personer i alderen 18 – 67 år med kognitive endringer som følge av hjerneslag eller traumatisk hodeskade Personer i alderen 18 – 67 år med kognitive endringer som følge av Multippel Sklerose Personene må ha et utviklingspotensial – et fysisk potensial/ mentale ressurser og motivasjon for å starte/videreføre et rehabiliteringsforløp.

Fakta Kroppslig og motorisk Kognitivt Psykisk og emosjonelt Personer som får en hjerneskade kan møte utfordringer på ett eller flere av følgende områder: Kroppslig og motorisk Kognitivt Psykisk og emosjonelt Sosialt og atferdsmessig NB! Fysisk og mental trening – god effekt!

Hjerneslag, traumatisk hjerneskade Funksjonsnivå Tid Hjerneslag, traumatisk hjerneskade Multippel sklerose

Fakta forts. Kognitive endringer Kognitive endringene - oftest det største hinderet for å bli selvstendig igjen. Få innsikt og erfaring i å ha kognitive endringer Hvilke konsekvenser det har i dagliglivet Tid og mulighet for selv å reflektere over sin situasjon og sine vanskeligheter

I behandling av kognitiv svikt er kognitiv rehabilitering bare et av mange fokusområder Illustrasjon: KReSS (Kognitiv rehabilitering Sunnaas sykehus) Psykolog Jan Egil Nordvik

Sentrale tiltak i prosjektfase en. Del 1 Utviklet tverrfaglig rapport Ny kunnskap gitt: Kognitiv rehabilitering Kommunikasjon – grunnlag for dokumentasjon

Sentrale tiltak i prosjektfase 1. forts: Prosjektets kartlegging Omfang Tjenestetilbudet NÅ- situasjonen Ros/Ris - FORBEDRINGER 1.»Rehabilitering i institusjon og hjemme» 2.«Rehabilitering til arbeid og skole» 3.«Rehabilitering til aktiv fritid og sosial deltagelse» 4.«Brukermedvirkning og kommunikasjonsflyt» 5.«Etter gjennomført rehabiliteringsprogram».

Resultat av kartlegging: Dialogkonferanse og oppsummert erfaring fra mestringskurs i regi av Bærum Kommune. Ønskede forbedringsområder - Informasjon - Kompetanse; erfaring og kunnskap - Samarbeid/kommunikasjon Bruker- og pårørendemedvirkning - Tjenestetilbud, lavterskeltilbud - Arbeidsformer og arbeidsrutiner - Hjelpemidler – kompenserende og fritidshjelpemidler Fagressurser Kontaktperson/ støtteperson/ koordinator/coach/los Oppfølging etter utskrivelse fra sykehus Plan for rehabiliteringen på kort og lang sikt. Mer likemannsarbeid og kontakt med organisasjonene

Resultat av kartleggingen forts. Fornøyd – gjøre mer av Tjenestetilbud med tverrfaglig innsats Få og kompetent involverte tjenesteytere Tverrfaglig rapport - god oversikt over mål og tiltak – tryggere overføring

Prosjektets anbefalinger Lærings arena og nettverksgrupper for å sikre og videreføre læring og utvikling etter endt prosjektinnsats.

Prosjektets anbefalinger Særskilt fokus på samhandling og rutiner ved oppstart av tverrfaglig rehabilitering i kommunen

Prosjektets anbefalinger Ta i bruk tverrfaglig rapport Sentralt verktøy for å sikre flyt i kommunikasjon og informasjon Viktig virkemiddel i kommunens utvikling av rehabilitering for målgruppen. Dokumentere effekt av rehabiliteringen

Prosjektets anbefalinger Ta i bruk gitt kunnskap/kommunikasjonsmetode Får frem hva brukeren kan og vil i egen rehabilitering (mål og tiltak) Mestring og motivasjon Økt innsikt og virkelighetsforståelse.

Prosjektets anbefalinger Gi tid og mulighet for tverrfaglig samarbeid At det tilrettelegges for vedlikehold og læring.

Modellutvikling Flere aktører samarbeider for å løse felles oppgaver Skape felles forståelse - hva som må gjøres gjennom rehabiliteringsforløpet for å nå målet

Hovedfokus i prosjektfase 2 – Pilotutprøving av modell: Mer vekt på skole og arbeidsdeltakelse Mindre fragmenterte tjenester Pårørende rollen Kognitiv rehabilitering Unngå brudd i rehabiliteringslinjen

Verktøy i fase 2 – som inngår i modellen 1. Tverrfaglig rapport – ICF, informasjon, dokumentasjonsflyt, bruker og pårørende - innflytelse 2. Bruk av koordinator/los – også uten IP- samt kjerneteam 3. Lavterskeltilbud –dagaktivitetestilbud– bruk av Cubhouse modellen – fokus på hva bruker vil og kan – oppgaveorientert fysisk og mental trening, fylle sosiale roller

Modellen – behandlingslinjen er under utarbeidelse For hver fase beskrives følgende: Ansvar, oppgave og tiltak Involverte tjenesteytere Roller Samhandling Lovgrunnlag og rutiner Særlige utfordringer/risiko i fasen

En modell fleksible tjenester beskrive det generelle ”hva som skal til” i arbeidet rom for variasjoner tilpasset den enkelte yngre person som er rammet, hans/hennes ressurser og livssituasjon. brukerens livskvalitet og egenmestring er målet for innsatsen.

Prosjektet ønsker å oppnå: Brukerne; Utnytter egne ressurser og styrker evnen til å ta vare på seg selv lengst mulig - i sin livssituasjon/i hjem, skole/arbeid og fritid. Brukerne og tjenesteyterne; Samarbeider om målsetting og prioritering i oppgaveorientert rehabilitering. Tjenesteyterne: Har felles/tverrfaglig sykdomsforståelse for den enkelte bruker og hans/hennes ressurser og bistandsbehov. Kommunen: Har et raskt og effektivt tjenestetilbud tilpasset den enkelte bruker Organisasjon og faggrupper jobber på tvers Unngår unødig innleggelse i sykehus