Presentasjon Utdanningsforbundet Nordland 27. januar 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
11.februar 2009, Høgskulen i Sogn og Fjordane Christine Moe Hovind Profesjonsperspektivet i meldinga - lærerrolla.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Lokal arbeidstidsavtale
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO AKTUELLE UTFORDRINGER I MATEMATIKKFAGET Analyser fra TIMSS 2007 og PISA+ Ole Kristian Bergem.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Utskrift av presentasjonen:

Om forholdet mellom internasjonale utviklingstrekk og norsk utdanningspolitikk Presentasjon Utdanningsforbundet Nordland 27. januar 2014 Harald Skulberg

Forholdet nasjonalt - internasjonalt Tradisjonelt var utdanning sett på som et ensidig nasjonalt anliggende Slik er det ikke lenger

Arenaer for internasjonalt arbeid Internasjonale arenaer: organisasjoner, prosesser, undersøkelser Nasjonale arenaer Kunnskap Deltakelse Påvirkning

Utdanningssystemene har blitt mer like Det siste tiåret har en rekke internasjonale forhold i betydelig grad påvirket den nasjonale utdanningspolitikken Utdanningssystemene har nærmet seg hverandre gjennom internasjonale trender, undersøkelser og prosesser Det kan skyldes at landene hver for seg eller i samarbeid søker løsninger på de samme utfordringene En annen forklaring er at hvert enkelt land gjennom ulike prosesser godtar eller blir presset til å akseptere en slags mal for hvordan en framgangsrik nasjonalstat utvikler sitt utdanningssystem Det er et nasjonalt handlingsrom for nasjonal politikk, men hvor stort det er kan diskuteres

Elementer i norsk utdanning som er klart påvirket av internasjonale forhold Større vekt på resultater enn på struktur og innsatsfaktorer Sterkere vekt på dokumentasjon av læringsutbytte Kompetansebaserte læreplaner Grunnleggende ferdigheter Nasjonale prøver og offentliggjøring av resultater Accountability-tenkning

Innflytelse på internasjonale spørsmål Har du noe å si, får du noe å si Skjer på to arenaer: på internasjonale arenaer og på nasjonale arenaer Medlemskap: NLS, ETUCE, EI TUAC Deltakelse i prosjekter, arbeidsgrupper Bidra aktivt på konferanser og møter Uformell kontakt og nettverksbygging Internasjonalt er ikke minst tidlig informasjon og vurdering av informasjon viktig

Innflytelse - ETUCE Den europeiske delen av Education International (EI) Representerer 135 lærerorganisasjoner i Europa og 12,8 millioner lærere fra hele utdanningssektoren ETUCE er anerkjent som berørt part av EU-systemet innenfor utdanningsområdet ETUCE er også en av mange bransje- eller sektorforeninger i ETUC, der Unio er medlem Ragnhild har mørerett i Bureau (AU) og Steffen er medlem av Committee (styret) Utdanningsforbundet er ellers representert i et rådgivende utvalg og i arbeidet med sosial dialog på utdanningsområdet

EI – politisk dokument om utdanning Utdanning som en menneskerett og et offentlig gode Forbedring av kvaliteten i utdanning Kvalitet er verken endimensjonal eller enkelt definert. Kvalitet defineres av rammevilkår, av utdanningsprosessen og av forventede resultater. En kontekstuell tilnærming til kvalitet. Fremme likhet gjennom inkluderende utdanning Fremme læreryrket som en profesjon Styrke lærerorganisasjonene som sentrale partnere i det sivile samfunn Fremme solidaritet i utdanning på internasjonalt nivå Bruk av IKT for utdanning av høy kvalitet

Økonomisk krise Økonomisk krise er bakteppet i alle diskusjoner, på alle nivåer og på alle politikkområder Den økonomiske krisen har dramatiske konsekvenser på utdanningsområdet, på grunnleggende fagforeningsrettigheter, på den sosiale dialogen og på fagforeningers virkemåte

Den økonomiske krisen – virkninger på utdanningsområdet Sterke reduksjoner i utdanningsbudsjettene Skoler slås sammen, mens andre legges ned Flere elever i klassen Mange lærere som går av med pensjon blir ikke erstattet Kutt i lønninger eller fryses fast Økt arbeidstid Økt pensjonsalder Færre medlemmer i lærerorganisasjonene Svekket eller bortfall av kollektivavtalesystem Svekket eller bortfall av sosial dialog Privatisering

Bolognaprosessen Startet i 1999 i Bologna Et felles europeisk rom for høyere utdanning etablert i 2010 Tidshorisonten senere forlenget til 2020 Vanligvis møter hvert annet år Mjøs-utvalget og Kvalitetsreformen Felles gradsstruktur med bachelor, master og doktorgrad Felles system med studiepoeng (ECTS) Felles karaktersystem med bokstavkarakterer Diploma Supplement obligatorisk Kvalitetssikringssystem, i Norge ved NOKUT

Internasjonale undersøkelser PISA TALIS TIMSS PIRLS ICCS ICILS AHELO

Internasjonale undersøkelser Synspunkter fra Utdanningsforbundet Det er nødvendig å reflektere mer kritisk over deltakelsen i internasjonale undersøkelser Det er behov for en samlet vurdering av hvor mange og hvilke undersøkelser Norge bør delta i Det må være viktig at deltakelsen er motivert av, og forankret i, en helhetlig og nasjonal politikk og at det informeres tydelig om hva undersøkelsene faktisk måler og hva de ikke måler

Om PIAAC Største internasjonale undersøkelsen av voksnes ferdigheter som er gjennomført Stor vekt på internasjonal sammenlignbarhet Omfattende bakgrunnsskjema Undersøkelsen måler ferdighetene blant norske voksne på tre områder: leseferdighet, tallforståelse og problemløsning i IKT-miljø

Om PIAAC Største internasjonale undersøkelsen av voksnes ferdigheter som er gjennomført Stor vekt på internasjonal sammenlignbarhet Omfattende bakgrunnsskjema Undersøkelsen måler ferdighetene blant norske voksne på tre områder: leseferdighet, tallforståelse og problemløsning i IKT-miljø

PIAAC – hvilke land deltar 24 land, 166 000 intervjuer Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Storbritannia, Irland, Tyskland, Polen, Frankrike, Belgia (Flandern), Nederland, Slovakia, Tsjekkia, Østerrike, Italia, Spania, Kypros, Canada, USA, Australia, Japan, Korea, (Russland).

Tidligere undersøkelser - voksne IALS (1994-1998) ALL (2004-2006) PIAAC (2012) Lesing (prosa+dokument) Lesing Lesekomponenter Kvantitativ lesing Tallforståelse Problemløsing Problemløsing med IKT Bare Norge, Nederland, Canada, USA, Italia og Australia har gjennomført alle.

Kort om norske resultater i internasjonal sammenheng Norske voksne ligger over OECD-snittet på alle de tre ferdighetsområdene I leseferdighet er forskjellen mellom de sterkeste og svakeste omtrent som OECD-snittet I tallforståelse er spredningen større enn OECD-snittet

Ferdigheter fordelt på aldersgrupper I Norge har den yngste aldersgruppen, 16 til 24 år, lavere ferdighetsnivå i lesing og tallforståelse enn gjennomsnittet for hele den norske befolkningen. I de aller fleste OECD-land har personer i alderen 16 til 24 år høyere ferdigheter enn befolkningen sett under ett. Forskjellen mellom Norge og de andre nordiske landene er her slående. Denne tendensen gjelder ikke for problemløsning i IKT-miljø.

Utdanning betyr mye

Høyere ferdigheter i arbeid De som er i heltidsarbeid har høyest ferdigheter, mens de som er utenfor arbeid og utdanning har lavest ferdigheter I problemløsning i IKT-miljø er sammenhengen mellom ferdighetsnivå og arbeid sterkest blant de eldste Ferdighetsnivået i lesing, tallforståelse og problemløsning er høyere blant personer som utfører oppgaver som direkte involverer denne typen ferdigheter i sin jobbhverdag Ferdighetsnivået i lesing, tallforståelse og problemløsning er høyere for personer som har en viss grad av autonomi i sin jobb sammenlignet med dem som ikke har det

Et samlet kompetansesystem Styrke kompetanse-systemet Kompetansen inn i arbeidsmarkedet Utvikle riktig kompetanse Bruke kompetansen effektivt

PISA 2012 – Matematikk Det er en liten nedgang i matematikkresultatene siden forrige undersøkelse i 2009 Utviklingen i de norske prestasjonene fra 2003 til 2012 viser likevel at de norske prestasjonene er ganske stabile, i underkanten av OECD-gjennomsnittet Det er ikke kjønnsforskjeller i matematikk i Norge Prosentandel norske elever på laveste prestasjonsnivåene var i 2009 redusert i forhold til tidligere undersøkelser. I 2012 er denne andelen økt og er på samme nivå som tidligere undersøkelser

PISA 2012 – Holdninger til matematikk Norske elever rapporterer om en lavere indre motivasjon for matematikk enn gjennomsnittet i OECD Sammenlignet med gjennomsnittet i OECD rapporterer norske elever at de har en relativ sterk instrumentell motivasjon Norske elever rapporterer om en svært lav utholdenhet for å jobbe med matematikk Norske elever har en bedre selvoppfatning i matematikk enn i 2003, på nivå med gjennomsnittet i OECD Norske elever har en sterkere nervøsitet knyttet til matematikk enn elever i de andre nordiske landene

PISA 2012 - Naturfag Svak tilbakegang siden 2009 Signifikant svakere enn gjennomsnittet i OECD Trenden i naturfag siden 2006 viser at de norske prestasjonene er relativt stabile i underkant av OECD-gjennomsnittet Spredningen i naturfag er nå signifikant høyere enn gjennomsnittet i OECD-landene Prosentandel norske elever på de laveste prestasjonsnivåene var i 2009 redusert i forhold til tidligere undersøkelser. I 2012 er denne prosentandelen økt igjen og er omtrent som i 2006 Ingen signifikante kjønnsforskjeller i naturfag i Norge

PISA 2012 - Lesing Norske elever har en leseskår som er signifikant bedre enn gjennomsnittet i OECD Med unntak av 2006 ligger Norge i nærheten av eller i overkant av gjennomsnittet i OECD Spredningen i lesing er nå signifikant høyere enn gjennomsnittet i OECD Kjønnsforskjellen i lesing er stor i jentenes favør, og dette er et stabilt trekk over tid Gode prestasjoner på oppgaver der en skal trekke ut hovedbudskapet i en tekst. Svake prestasjoner på oppgaver som krever nøyaktighet og utholdenhet

PISA 2012 – Læringsmiljøet i skolen De norske elevene rapporterer i langt mindre grad at det er problemer med å få ro til å arbeide enn i 2003 Det er en tilsvarende positiv utvikling i forholdet mellom lærer og elev Ni av ti elever rapporterer at de er enige i utsagn om at de føler tilhørighet og trives på skolen Norske elever er noe mindre positive til at de har hatt utbytte av å gå på skolen enn gjennomsnittet i OECD En majoritet av norske elever uttrykker at de har en lærer som støtter dem i skolearbeidet. Dette er på snittet i OECD, men lavere enn i de andre nordiske landene

PISA 2012 – Et likeverdig skoletilbud Den totale spredningen i lesing og naturfag har økt siden 2009 Kjønnsforskjellene i lesing er fortsatt store Sammenhengen mellom elevenes sosioøkonomiske status og matematikk er mindre og svakere i 2012 enn den var i 2003. Sammenhengen er mindre og svakere enn i de fleste OECD-land Forskjellene mellom majoritets- og minoritetselever er mindre i Norge enn den er de andre nordiske landene Forskjellene mellom skolene har økt siden 2003

PISA 2012 - Læringsmiljøet Det har blitt bedre læringsmiljø i norske klasserom siden 2003 Elevene rapporterer om mindre bråk og uro og bedre samhandling mellom elevene og lærere

TALIS 2013 Resultater offentliggjøres juni 2014 Lærere og skoleledere på barne- og ungdomstrinnet besvart spørreskjemaer Lærernes grunnutdanning og kompetanseutvikling Hvordan ser lærerne på vurdering og tilbakemelding de får på sin jobb Skoleklima, klasseromsklima og tilfredshet i yrket Hva slags undervisning mener lærere er best og hvordan underviser de

Konklusjoner fra TALIS 2008 Norge har gode forutsetninger: Tilgang på kvalifisert personale Lærere er svært tilfreds med jobben sin Lærere har stor tiltro at de gir god undervisning Lærere har gode relasjoner til elevene sine Men undervisningen hemmes ofte av uro i klasserommet

Konklusjoner fra TALIS 2008 Noen sentrale utfordringer: Svakt utviklet oppfølgingskultur Lite hyppig oppfølging av elevenes arbeid og læring Oppfølgingen av og tilbakemeldinger til lærerne fra skoleledere og skoleeiere er svak i Norge Svak innsats i jobben får ingen konsekvenser Løse rammer rundt lærerarbeidet Men dette er ikke bare et særnorsk fenomen

«Opptur og nedtur» Sammenligne utviklingen i Sverige og Norge når det resultater i TIMSS Mens elevenes hjemmebakgrunn spiller en stadig mindre rolle for elevenes skoleresultater i Norge, har elevenes sosiokulturelle status økende betydning for hvordan svenske elever gjør det på skolen En mulig hypotese for å forklare denne ulike utviklingen er at i svensk grunnskole har fritt skolevalg og en god del privatskoler. I Norge er det ikke fritt skolevalg i grunnskolen, og andelen privatskoler er lav Før eventuelt endringer i norsk grunnskole trenger vi en grundig analyse og debatt av disse forholdene

Signaler fra OECD – kjennetegn ved land som lykkes med sin utdanningspolitikk De har en fellesskole, og skiller ikke elevene i grupper, klasser eller skoler etter adferd, prestasjonsnivå eller sosial bakgrunn. Jo tidligere elevene deles inn etter evner, desto dårligere er resultatene i PISA og desto større utslag får sosioøkonomisk bakgrunn Jo høyere grad av autonomi skolene har i bruk av læreplaner og etablering av interne vurderingssystemer, desto bedre resultater Utdanningssystemer som prioriterer lærerlønn oppnår bedre resultater Positiv sammenheng mellom andel som går i barnehage og resultater i PISA

Kjennetegn ved finsk grunnskole Målet om likeverdighet står sterkt Alle lærere utdannet på masternivå og på universitet En av ti søkere kommer inn på lærerutdanning Ikke nasjonale prøver Få private skoler Lærere har stor tillit Karakterer i barnetrinnet Tidlig innsats Delvis spesialundervisning Accountability ikke gjennomslag

Evidens – hva handler det om? Hvordan finne ut at noe ”virker”? Hva skal inngå i det som anerkjenens som virkningsfullt? Hva ”virker” og hva ”virker ikke”? Hvem skal finne ut noe ”virker”? Hvis en har funnet ut at noe ”virker” – hvilke koneskvenser skal dette få? Å anbefale hva som ”virker” for politiske myndigheter og praksisfeltet Oppsummert: Hva ”virker” for hvem under hvilke betingelser og med hvilket resultat?

Evidens – konsekvenser for lærerutdanning? Positive konsekvenser Kan bidra til nødvendig kvalitetsheving av lærerutdanningene såfremt evidensbasert forskning ikke råder grunnen alene En lærerutdanning på masternivå setter framtidige lærere i stand til å reflektere over egen praksis Studenter må lære seg å ta i bruk forskningsresultater, men også evnen til å stille seg kritisk til resultatene Utvikle en profesjonell ballast som gir god kompetanse til å vurdere og kontekstualisere hva som gir god læring Utvikle et skjønn og en robusthet i forhold til for eksempel pedagogiske moteretninger avledet av evidensbaserte tilnærminger

Evidens – konsekvenser for lærerutdanning? Negative konsekvenser Kan innebære en innskrenkning av profesjonsutøvelsen og den akademiske friheten Hvis det utvikles manualer eller standarder for profesjonsutøvelsen vil det innskrenke lærernes profesjonelle handlingsrom dersom metodevalg i læringsarbeidet får en ”diktatorisk” form Innholdet kan vris i retning av en teknifisert forståelse av den framtidige yrkesutøvelsen Lærerutdanningens viktigste bidrag kan bli å introdusere studentene for et sett verktøy basert på ”sikker” viten om hva som ”virker”

EU – utdanning og forskning Barnehage Erasmus + Key competences Referansemål Voksenopplæring Ikke-formell og uformell læring

EU – Den åpne koordineringsmetoden Landene kommer til enighet på frivillig grunnlag om mål og prioriteringer på utvalgte områder samt med tidsangivelse for måloppnåelse. Dette blir vedtatt på EU-nivå. EU-kommisjonen utvikler indikatorer og referansemål som kan brukes til å vurdere måloppnåelse og til å sammenligne mellom land. Kommisjonen utvikler indikatorer ved utstrakt bruk av ekspertgrupper. Det er opp til medlemslandene å bestemme hvilken politikk som skal føres for å nå målene. Overvåkning, evaluering og periodevis rapportering samt bruk av studiebesøk for å lære. Medlemslandene bes om å rapportere etter indikatorene og referansene. Beste praksis.

EU - Referansemål Voksnes (alderen 25-64 år) deltakelse i livslang læring skal være på minst 15 prosent Andel svaktpresterende 15-åringer innenfor lesing, matematikk og naturfag skal være redusert med minst 20 prosent (PISA) Andel i aldersgruppen 18-24 år som kun har grunnskole som høyeste utdanning og som ikke er i jobb eller utdanning skal ikke overstige 10 prosent Andelen i aldersgruppen 30-34 år som har høyere utdanning som høyeste utdanning skal være minst 40 prosent Minst 95 prosent av de mellom fire år og alder for obligatorisk skolestart skal gå i barnehage Mobilitet og sysselsettingsbarhet

«Rethinking education» - hovedforslag Bedre og mer relevante kvalifikasjoner i samsvar med arbeidsmarkedets behov Fokus på tverrgående kompetanse som innbefatter kritisk tenkning, evne til problemløsning, samarbeid og til å ta initiativ Viktigheten av entreprenørskap At flere utdanner seg i naturfag, teknologi, ingeniørfag og matematikk Betydningen av fremmedspråkkompetanse Nye måter å finansiere utdanning på Å etablere partnerskap mellom utdanning, næringsliv og forskning

«Rethinking education» - hovedforslag Å utarbeide lærerprofiler At fag- og yrkesopplæring skal være i verdensklasse Å styrke læring i arbeidslivet

«Rethinking education» - anbefalte tiltak nasjonalt Utarbeidelse av en «lærerprofil» der kompetanse og kvalifikasjon blir spesifikt definert Rekrutteringen av lærere skal reorganiseres slik at de beste kandidatene blir valgt ut Sikre systematisk veiledning av nyutdannede lærere Nåværende tiltak om kompetanseutvikling skal evalueres, slik at alle lærere deltar. Teknologien åpner nye muligheter Løpende tilbakemelding på lærernes yrkesutøvelse skal sikres

EU - nøkkelkompetanse Kommunikativ kompetanse i morsmålet Kommunikativ kompetanse i fremmedspråk Matematisk kompetanse, naturvitenskapelig og teknologisk basiskompetanse Digital kompetanse Læringskompetanse Sosial kompetanse og medborgerskapskompetanse Evne til å ta initiativ og entreprenørskap Kulturell bevissthet og uttrykksevne

«Opening up education» – høsten 2013 Legge til rette for at utdanningsinstitusjoner, lærere, elever og studenter tar i bruk moderne og innovative undervisnings- og læringsmetoder ved hjelp av IKT Støtte utvikling og tilgjengelighet av åpne læringsressurser som kan brukes og deles gratis av brukere, ved å sikre at læremidler produsert med offentlige midler blir fritt tilgjengelig for alle Økt åpenhet om opphavsrett ved bruk av åpne læringsressurser Støtte tiltak for å gi skoler og klasserom bredbåndstilgang og støtte IKT-infrastruktur Styrke samarbeidet med internasjonale organisasjoner

Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) Forhandlinger mellom EU og USA om å inngå en handelsavtale startet opp i juli 2013 I henhold til framdriftsplanen skal avtalen være ferdigforhandlet innen to år Forhandlingene skjer bak lukkede dører Ambisjonene hos noen av aktørene er en institusjonalisering av frihandel Hvordan kan myndighetene regulere utenlandske tjenesteleverandører på sitt teritorrium? Vil utdanning bli omfattet i TTIP? Interdepartemental arbeidsgruppe i Norge

OECD utdanning utenom undersøkelser «Skills strategy» Evaluering Lærere Education at a Glance Livslang læring Ungdomstrinnsmeldingen

OECDs rapport om vurdering - anbefalinger Være oppmerksom på farene for at det kan bli lagt mer vekt på nasjonale prøver Utvikle klarere standarder for god undervisning Etableres en felles karrierestruktur, som knyttes opp mot formell lærervurdering på ulike stadier i yrkeskarrieren Lage flere kompetansemål i læreplanene samt å veilede tydeligere på hva som er god progresjon og vurderingskriterier i fag Tilbud om kompetanseutvikling i elevvurdering bør styrkes Lage et sett med nasjonale kvalitetsindikatorer for skolevurdering Integrere lærervurdering i kvalitetssystem

Europarådet Alleuropeisk Fremmedspråk EWC Menneskeretter Demokrati Historie Toleranse

Trend – utdanning skal i sterkere grad tilpasses arbeidsmarkedets behov Utdanning skal i større grad tilpasse seg til arbeidslivets behov Kompetanseframskrivninger Partnerskap Finansiering «Skills strategy» fra OECD «Rethinking education» fra EU-kommisjonen Fag- og yrkesopplæring tillagt større betydning

Internasjonale trender Globalisering Privatisering Konkretisering av hva som er høy kvalitet Åpne læringsressurser Handel med utdanning