Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Advertisements

SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
5. Organisasjoner, individer og grupper
Overordnet målsetting
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Oppsummering av FOU - prosjekt
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Framtidens ledelse i kommunene
Visjon, virksomhetside og verdier
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Klubben for alle.
Framtidens ledelse i kommunene
Oppsummering av FOU - prosjekt
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
3. Organisasjonsstruktur
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Personalledelse Det samlede arbeid med å planlegge, anskaffe, utvikle, belønne og anvende menneskelige ressurser for produktive formål.

Hvorfor personalledelse? Menneskelige ressurser er vanskelige å styre. Er ikke objekter som kan flyttes rundt. Personalressursene er mangfoldige. Konkurranse om arbeidskraft.

Organisering 1940 - 2 personalsjefer i landet 2008 - ? antall Stabsenhet/støttefunksjon Ikke en del av linjeorganisasjonen med klare vertikale autoritetslinjer

Stabsfunksjoner + De fleste organisasjoner er for små til å desentralisere støttefunksjonene + Sikrer standardisering + Støtteapparat for toppledelsen - Stor avstand til operative miljø - Stabene lever sitt eget liv

Organisering/ historikk Splitting mellom personaladministrasjon og utvikling Desentralisering av personalfunksjonen med mer krevende og konkret personalansvar - ledelsesrevolusjon Skjerpede krav til mellomlederne

Krav til mellomledere Medarbeidersamtaler Kompetanseutvikling Karriereplanlegging Vurdering av underordnede Analysere opplæringsbehov Utforme opplæringstilbud

Personalledelse og strategi Færre konkurransefordeler knyttet til fysiske ressurser og teknologi gir økt interesse for anskaffelse og bruk av menneskelige ressurser Strategisk personalledelse Å integrere strategi og kompetanse

Personalpolitikk De overordnede prinsipper og operative retningslinjer bedriften ønsker å legge til grunn for styringen av de menneskelige ressurser. Omhandler: planlegging, anskaffelse, utvikling, belønning, anvendelse og avvikling av arbeidskraft. Ikke alltid skriftlig formulert.

Hvorfor personalpolitikk? Grunnsyn og fundamentale verdier som styringsverktøy, felles verdigrunnlag Etiske rammer og prinsipper Skape økt tilhørighet og engasjement Veilede i det daglige arbeidet Standardisere personalbehandlingen Tiltrekke arbeidskraft

Elementer i personalpolitikk Menneskesyn - basis for politikken Gjensidige forventninger: innsats og ytelser Ytelser Ansvar for kompetanseutvikling, arbeidsmiljø Ledelseskrav - konsekvenser Velferdsordninger Utviklingsmuligheter

Elementer i personalpolitikk Likestilling Lederansvar og lederskap, rettledning Ansvar for miljøet: indre og ytre Tillit og omgangsformer: mobbing/respekt Etikk/etiske dilemmaer

Krav til politikken Realisme Presisjon Oppfølging Konsistens Kommunikasjon

Utforming av politikken Ovenfra og ned prosesser Nedenfra og opp prosesser Stabsdrevne prosesser (hyppigst) Fellesskapelige prosesser (bredde)

Personalledelse og strategi Plassering av personalledelse i forhold til bedriftens strategi Lede mennesker i et strategisk perspektiv

Definisjon Systematisk planlegging, belønning og utvikling av organisasjonsens menneskelige ressurser ut fra overordnet mål og strategi.

Hvorfor strategisk personalledelse? Reduksjon av usikkerhet Kompetanseutvikling Analyse av nåværende kompetanse Forutsi framtidig kompetansebehov Anvendelse av analyseresultater Forankring i toppledelsen

Oppgavefordeling Toppledelsen Tar initiativ Iverksetter organisasjonsmessige endringer Signaliserer områdets viktighet og konsekvenser Tildeler oppgaver til linje og stab

Oppgavefordeling Personalstaben Utarbeider retningslinjer for alle ledd Lager rutiner og hjelpemidler Foretar eventuelle kartlegginger Utarbeider og distribuerer informasjonsmateriell om iverksettingen Gjennomfører nødvendige opplæringstiltak

Oppgavefordeling Linjelederne Orienterer og oppdaterer seg om prinsippene for strategisk personalpolitikk Utarbeider tiltak basert på prinsippene på eget nivå Formidler erfaringer og resultat til stab og ledelse Motivere ansatte til deltakelse i utforming og gjennomføring

Oppgavefordeling Bedriftsklubber og fagorganisasjoner Deltar i utforming av mål og midler Informerer om endringer, diskuterer og formidler synspunkter til ledelse og stab Registrerer erfaringer og reaksjoner fra medlemmer etter at endringer er gjennomført, og videreformidler i aktuelle fora

Toppledelsens ansvar Utforming og utvikling av strategisk personalledelse er primært et topplederansvar i tett samarbeid med linjeledelsen, staben, bedriftsklubber og fagorganisasjoner. Dette er nødvendig for å løfte politikken til et strategisk beslutningsnivå.

Elementer i strategisk personalledelse Kopling av personalfunksjon og strategi «Missing link» Kompetansegrunnlaget Planlegging av tilgang og avgang Langsiktig planlegging Bedriftsintern mobilitet Datagrunnlag

Elementer i strategisk personalledelse Tilpasning av individer og jobber Medarbeidersamtaler og jobbanalyser Kompetanseutvikling Kompetansebegrepet Planlegging av kompetanse

Elementer i strategisk personalledelse Påvirkning av bedriftskultur Intern markedsføring Mindre usikkerhet Opplæring Kostnadsaspekter Mer attraktiv organisasjon

Elementer i strategisk personalledelse Positive virkninger Oppmerksomhet Informasjon til de ansatte Opplysning Redusert fremmedgjøring En åpnere organisasjon Effektivisering Større krav til innsats

Elementer i strategisk personalledelse Motstand til forandringer Motstand på høyere nivåer Utdanningsbakgrunn og makt Ekstra særinteresse Profesjonell nepotisme? (Rekrutterer likesinnede) Behov for undersøkelser

Elementer i strategisk personalledelse Lav økonomisk prioritet Konjunkturfølsomhet Kostnadssyndromet Evaluering - en mangelvare Økonomisk kompetanse Kompetansemangel Generell og bedriftens spesifikke kompetanse Kunnskap om bedriftens mål