Høgskolen i Hedmark - en utdanningsaktør

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Studieforberedende utdanningsprogram
Valg av Programområde og programfag på Studiespesialisering
Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning ablu
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Heltene fra Telemark Studietilbud 2010/11
NYE UTDANNINGSTILBUD INFORMASJONSMØTE 12.FEBRUAR 2014.
Etter- og videreutdanning innen kontor- og administrasjonsfagene
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Fra Høgskole til Universitet Innlandsuniversitetet Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark • Hamar: Lærerutdanning, naturvitenskap • Elverum: Folkehelse.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Vurdering av realkompetanse i høyere utdanning i Norge – erfaringer Foredrag VIA Århus 30. august 2012 Seniorrådgiver Eirik Lien Studiedirektørens stab.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Veien videre etter ungdomsskolen
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag - Partnerskap mellom NTFK, KS, NAV, LO, NHO.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Rådgiversamling 19. desember Rådgjevarsamling.
Gro Maastad, studieveileder
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
”Kompetanseheving og utdanningsmuligheter for tospråklige lærere” Eidene 21. september 2010 Gro Svolsbru.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Valg av programområde og fag til Vg2
Opptak til høyere utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Fleksible nettbaserte helsefagutdanninger ut fra kommunenes bestilling og behov. Samarbeid med vgs, høgskole og universitet Gry Bårnes.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Valg av programområde og fag til Vg2 Et viktig valg for tiden din her på Nadderud, og for veien videre.
INGENIØRSTUDIER utfordringer og muligheter Hvordan er jobbmarkedet for nyutdannede ingeniører i dag? Kan vi anbefale elever til å velge ingeniørstudier?
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Høgskolen i Hedmark Status og framtid
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Opptakskrav til master i pedagogikk
Internasjonalisering
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Tone Milde Seniorrådgiver
Studiespesialisering
Videregående opplæring for voksne
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Hedmark - en utdanningsaktør Orientering 22.09.2009

Høgskolen i Hedmark 4 Campuser Hamar: LUNA Lærerutdanning og naturvitenskap Elverum: HI Helse- og idrettsfag Evenstad: SUE Skog- og utmarksfag Rena: ØSIR Økonomi, samfunnsfag og informatikk Mette Løhren

Høgskolens ulike utdanningsprogram Ordinære årsstudier, bachelor- og masterprogram, se nærmere her Søknadsprosesser ordinære studier, Samordnet opptak eller lokale opptak. Campus-studier og desentrale utdanningsprogrammer. Heltids- og deltidsstudier. Nettbaserte studier. Høgskolen i Hedmark er av de største på nettbaserte studier i landet. Samlingsbaserte studier. Oppdragsstudier/betalingsstudier. Mette Løhren

Ekstern finansiert virksomhet – Kurs- og oppdragsenhet Kurs og oppdragsvirksomhet ved hver avdeling/Campus i Høgskolen i Hedmark. To tyngdepunkt; Østerdalen og Hamar. Tilrettelegging av oppdrags- og betalingsstudier. Betalingsstudier åpne for enkeltdeltakere eller studieprogram finansiert av privat eller offentlig virksomheter. Tilrettelegging av kurs og seminar. Evaluerings- og utredningsoppdrag. Forskningsoppdrag. Veiledningsoppdrag. Høgskolen i Hedmark størst på ekstern finansiert virksomhet av høgskolene i Norge HH en lokal, regional og nasjonal kompetanseleverandør REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Status arbeidsledighet og utdanning Økt ledighet, stigende i 2009 og 2010 Effekten av finanskrisen vil vedvare i flere år Regjeringens tiltakspakker og Fylkeskommunens innsatsområder Må framskaffe alternativ sysselsetting Hedmark har lavt utdanningsnivå (Innlandet generelt) Forventer økt etterspørsel etter høyere utdanning, tidligere nedgangstider har vist dette Forventer økt etterspørsel etter etter- og videreutdanning som et ledd i arbeidsmarkedstiltak Bedriftenes muligheter til å prioritere kompetanseheving, økt midler til kompetansetiltak Mette Løhren

Eksempler på målgruppen som er/blir i ”arbeidsledighetskøen” og som er aktuelle for utdanningsmarkedet Voksne arbeidstaker som er blitt arbeidsledig, og som ønsker seg raskt tilbake i arbeid Voksne arbeidstaker som er blitt arbeidsledig, og som ønsker seg mer utdanning for å gjøre seg attraktiv på arbeidsmarkedet nå og i framtid Avgangselever fra videregående skole Unge som har valgt arbeid i en periode, men som nå ønsker utdanning Bedrifter i omstilling Mette Løhren

Utdanningstrappa Arbeid Arbeid Arbeid Høgskoleutdanning ÅS/BA/MA Studiepoengsgivende utdanningsprogram Startpakker – bransjespesifikke- HH AMO kurs Jobbsøkingskurs Mette Løhren

Eksempler på mulige – startpakker- fra Høgskolen 0-30 studiepoeng Regnskapsmedarbeider (innføring i regnskap, regnskapsorganisasjon og bransje kunnskap) Gründerutdanning (personlig utvikling, kreativitet, innovasjon, forretningsutvikling, entreprenørskap, eget utviklingsprosjekt og prosjektadministrasjon) Service, salg og markedsføring (servicemarkedsføring og forretningslogikk, kommunikasjon og kundebehandling, team og teamutvikling og arbeids- og organisasjonspsykologi) Mat og helse (ernæring, mat og forbruk, matkultur og matpedagogikk) Administrasjon og saksbehandling (grunnleggende IKT, administrasjon og service, etikk og kommunikasjon i saksbehandling) Barne- og Ungdomsarbeid (grunnleggende fagemner barn og ung, lesing og litteraturformidling, kommunikasjon med barn og unge, Naturen som erfarings- og læringsarena, kreative aktiviteter, fordypning med oppgave, praksis) Landbruksteknikk (ulike fagområder innen landbruksteknikk) Mette Løhren

Eksempler på mulige kurs-/utdanningsprogrammer fra Høgskolen knyttet til næringslivet Østerdalsskolen- Elverumsskolen Kompetanseutvikling i egen virksomhet, kartlegging Strategiarbeid Effektivisering Personalplanlegging Kompetansekartlegging i små og mellomstore bedrifter ”Kula kurs”, attraktivt arbeid HMS, Prosjektutdanning, Teamarbeid og teamledelse, organisasjonsforståelse) Motivasjonskurs, samarbeid med næringslivet Motivasjon og jobbtilfredshet i forhold til ytelse Holdninger til ledelse og trivsel Læring i forhold til mestring av jobb Kommunikasjon Etter- og videreutdanning på bestilling/skreddersøm Mette Løhren

Annet Studieteknikk Studieveiledning Lære å lære Generell studieteknikk Motivasjon for å starte på en høgskoleutdanning Studieveiledning Kompetanse hos NAV ansatte angående Høgskoleutdanning Forventningsavklaring Er dette studiet for meg ? Mette Løhren

- Styrende regelverk Forskrift om opptak til høyere utdanning, 2007-01-31 nr 173 http://www.lovdata.no/for/sf/kd/xd-20070131-0173.html Forskriften trådde i kraft 1. januar 2009 Regelverk for opptak til utdanninger ved Høgskolen i Hedmark (http://www.hihm.no/Hovedsiden/Studietilbud/Soeknad-og-opptak/Opptakskrav) Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

- Forskrift om opptak til høyere utdanning Kapittel 3. Unntak fra krav om generell studiekompetanse § 3-1. Realkompetanse (1) Søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret og som ikke har generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er kvalifiserte for et bestemt studium på grunnlag av realkompetanse. (2) Realkompetanse er kunnskaper søkeren har fått gjennom yrkespraksis, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, utdanning eller på annen måte. (3) Utdanningsinstitusjonen må vurdere kvalifikasjonene i forhold til det faget som søkeren ønsker å studere, og finne fram til egnete og hensiktsmessige framgangsmåter for slike vurderinger. Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse. Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

- HHs regelverk for realkompetansevurdering til grunnutdanninger Minimum opptakskrav: 25 år eller eldre i opptaksåret Minimum 5 års relevant praksis (heltid) – hvorav inntil 2 år kan være relevant utdanning (på videregående skoles nivå) Utenlandske søkere (søkere fra land utenfor Norden) må dokumentere norsk- og engelskkunnskaper* på samme måte som ved ordinært opptak Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

- Realkompetanseskjema I tillegg til søknaden må realkompetansesøkere fylle ut et realkompetanseskjema for å dokumentere følgende: Personalia Oversikt over praksis og utdanning Organisasjonsarbeid og annen praksis Hva er din motivasjon for å søke høyere utdanning? Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

- Realkompetanseskjema Hvilke forventninger har du til studiet? Beskriv hvorfor du mener at du kan gjennomføre det studiet du har søkt Norskkunnskaper (begrunne hvorfor du mener at du har tilstrekkelige kunnskaper i norsk til å gjennomføre studiet) Engelskkunnskaper (begrunne hvorfor du mener at du har tilstrekkelige kunnskaper i engelsk til å kunne nyttiggjøre deg av engelsk faglitteratur) Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

Spesifikke fagbrev som grunnlag for realkompetanseopptak til studier Y-veien Opptaksgrunnlag Spesifikke fagbrev som grunnlag for realkompetanseopptak til studier Godkjennelse av departementet Forkurs som inngår I HH er det pr. dato kun ett studieprogram som har denne muligheten; Bachelor i Service Management Forsøksordning Realkompetansevurdering – Høgskolen i Hedmark v Mette Løhren

Takk for meg Du når meg på mail eller telefon mette. lohren@hihm Takk for meg Du når meg på mail eller telefon mette.lohren@hihm.no 97581480 leder av kurs og oppdragsenheten ØSIR(Rena) og HI(Elverum) Mette Løhren