Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane 1.-2. juni 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Riktig eller galt? Eller nesten riktig?. Det var elskere som skiltes seg med den største vanskeligheten. (2 feil) Jentene fikk ingen eller veldig litt.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bokanmeldelser..
Sommervikar i Blend.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Forandringsfabrikken
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Allmennlegen som livsstilsveileder
Gjøre deltakerne tydeligere og synlige som kandidater
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hva er vitsen med å gifte seg?
Å lykkes eller være lykkelig?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Johannes 21,11-19.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv April 2010.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Retorikk & debatt 22. september 2008 – Sørmarka.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Lesing og lesestrategier
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Kommunikasjon.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007

Oppgave •Hvorfor skal jeg stemme AP ? •Individuelt 2 min •Del 2 og 2

Vår viktigste kommunikasjon skjer i direkte kontakt med folk! •Vi skal ikke vinne debatter med velgerne – men vi skal vinne velgernes stemme. •Ombudsrollen: Det innebærer at vi skal ta folks problemer og bekymringer på alvor og målbære en konstruktiv samfunnskritikk.

Hvordan snakke sammen slik at vi vinner stemmen, ikke nødvendigvis debatten? Budskapet - Sjekke ut forståelsen Innpakkingen

Budskapet 1.Hva du mener å si 2.Hva du virkelig sier 3.Hva den andre hører 4.Hva den andre tror han hører (har tolket) 5.Og dette kan bli en dialog …

Innpakkingen •Ord •Tonefall •Kroppsspråk Ikke-verbal kommunikasjon

Vær konkret Hvordan du sier det er ofte like viktig som hva du faktisk sier

Eksempel fra en TV-debatt… •Valgerd Svarstad Haugland med vag og generell argumentasjon: ” Vi trenger undervisningsmetoder som langt bedre klarer å fremelske det beste i den enkelte eleven ”.

I samme debatt... •Kristin Halvorsen med detaljert og konkret beskrivelse av en ungdom hun har møtt: ”Du skjønner det”, sa han, ”jeg er dårlig jeg, i engelsk, norsk, matte”, og han ramset opp alt han var dårlig i. Du så ungen krøp, han krympa rett foran nesen på meg. Og så sa han, ”men jeg er ganske god på båter, også er jeg veldig god på båtmotorer og å sette garn og ordne med fisk og alt mulig sånt, og da blir jeg på en måte litt bedre i det andre også, jeg!”, sa han. Og det er ekstremt viktig. Ungen må lykkes i noe, og dermed må man jobbe på mange forskjellige måter i skolen”.

Forbud mot å ”legge til rette” •Satse, styrke, utvikle, videreutvikle eller arbeide for? •Barn i skolesituasjon – unger som går på skoler •Trygg i arbeidssituasjonen – trygt og trivelig på jobben

Taktikkråd

FORBERED DEG!

Huskeregler for velgerkontakt •30 sekunder, gjerne litt under •Store ører •Bruk tiden effektivt •Fokuser på verdier - ikke tall •Sett dagsorden selv •Ingen vet alt •De blideste vinner •Snakk mye med de som snakker med mange

Partihjulet Alle skal med

Partihjulet •Arbeid, eldre og skole er våre hovedsaker i valgkampen – hva betyr det i din kommune? •Hvordan kommunisere/ selge disse til velgerne?