Radikalisering av islam

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Advertisements

Profetene i Det gamle testamente
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Midtøsten, Iran, Afghanistan
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Ragnhild Wiik Direktør Handelshøyskolen BI Stavanger
Religion, ritualer og idrett
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Sokoni Noen tanker til møtetorg i Strindheim kirke 22 februar 2006 Ved Erik Dahl Hvordan leve som en disippel i dag? Hva kan vi lære av afrikanerne?
Fra ord til liv tekst av Chiara Lubich januar 2009.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
KRL Av Karina Schjølberg
Sør-Afrika KFUM Tensing
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Islam – hevnens religion?
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Tro og tanke Komponenter Lærebok Gratis digital elevressurs
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3,20-28
Fra Ord til liv Fra Ord til liv januar 2012 januar 2012.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Islam De norske muslimske miljøene er små og organisert etter nasjonal tilhørighet, sier islam-ekspert Kari Vogt. Hun avviser politisk islam som.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Islam.
En profet er en forkynner som taler med fullmakt fra Gud
Jesus i islam (og i kristendom)
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tekster om tro og livssyn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Strategi- og aktivitetsplan
”Rettferdiggjørelse” Romerne 3, Romerne 3,20-28 For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven.
Politisk islam.
Når og hvor starter Midtøstens historie? I Mekka 571? I Egypt 3000 f. Kr.? I landet ved Eufrat og Tigris 3000 f. Kr.?
Islam.
Om hellige skrifter.
Islam.
Om hellige skrifter.
ICC selger mye bra litteratur på norsk! Min bok om Profeten Mohammad (fvmh) er en populær fargebok som er basert på historien om Profeten Muhammad (fvmh)
Islams historie Ørkenlandskap i Saudi-Arabia. Foto: Pedronet.
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
Islam. Kort info om Islam: Oppstod i Midtøsten på den arabiske halvøya på 600-tallet Kom til Europa allerede på 700-tallet Spredt over hele verden Nest.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
 Konflikten mellom Israel og Palestina.  CA 6 Mill. Jøder blir drept under 2. VK  Stor sympati for jødene etter 2. VK  Enighet om at jødene skulle.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
BIBELEN.
Temasamling – 2016 Hvordan møte muslimer?.
Stoisismen og kristendommen
ISLAM.
Formålet med opplæringen er å vise hvorfor terrorhandlinger er en trussel mot demokratiske verdier. I opplæringen skal det også informeres om radikalisering.
Ritualisering ved dødsfall
Den arabiske verden : motstand og frigjøring
Politisk islam.
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Islams fremstilling I media!
Fra kremmerhus til korthus?
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Radikalisering av islam Dosent Jan Opsal H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Introduksjon Global vitalisering av islam og radikalisering av muslimer har vært en viktig grunn til at mange religionssosiologer har sett seg nødt til å revurdere sekulariseringsteoriene og tenke nytt om religionens rolle i vår tid, som Casanova, Berger og Habermas Islamiseringsprosesser og debatt om disse har preget mange muslimske land, som Pakistan, Iran, Malaysia, Tyrkia, Egypt med flere. Terrordom mot norske muslimer, norsk-somalisk muslim mistenkt for terroraksjonen mot kjøpesenteret Westgate i Nairobi september-oktober 2013 Unge muslimske gutter og jenter drar fra europeiske land til Syria og andre områder som mujahideen – hellige krigere.

Radikaliserende forbilder Kharijittene – gruppe i islams første århundre som mente at dersom Allahs vilje var kjent, var det uakseptabelt med noen form for kompromiss. Kharijittene støttet Ali i 656, men Ali ble drept i 661 av en kharijitt som mente Ali hadde kompromisset med Allahs vilje. Assassinerne – oppstod som en grein av nizari-retningen innen ismaili innen sjia og utviklet politiske snikmord som politisk-religiøs strategi med base i Alamut-borgen (Iran) 1090-1256, infiltrasjon forut for drapene ble utført i hasj-rus (arabisk: hasjisj – engelsk: assassin). Ibn Taimiyya – hanbali-lærd (1263-1328) som ville gå tilbake til Koranen og profetens Sunna for å redefinere den rene formen for islam, kritiserte tilpasninger av islam til ulike kulturer, særlig sufisme og bruk av amuletter og magiske ritualer. Wahhabismen – Muhammad Ibn Abd al-Wahhab (1706-92) ble Saudienes rådgiver, utviklet en lære inspirert av Ibn Taymiyya om å holde seg til Koranen og profetens Sunna (Hadith) og ikke gå ut over eksemplet fra de første generasjonene (salaf) av muslimer.

Krisen under kolonitiden De store muslimske imperiene borte, arabiske, afrikanske, indiske, persiske og tyrkiske imperier borte eller svekket Kristne kolonimakter var blitt verdensherskere – kolonialismen ble fortolket i lys av korstogene, muslimers oppfatning av korstogene fra 1900 og framover ble en annen enn i korstogenes samtid (11-1300) – kolonialismen ble dermed betraktet som et kristent prosjekt motivert av fiendskap mot islam. Al-Aghani (1838-1897) så på islam som maktens og ærens religion, men kritiserte muslimene for å være hensunket i fatalisme og mystikk. Kristne skulle søke et rike som ikke er av denne verden, men de kristne var blitt denne verdens herskere. De kristne var blitt sterke fordi de var dårlige kristne, muslimene var blitt svake fordi de var dårlige muslimer

”Islam er løsningen!” Det islamistiske slagordet forutsetter en umiddelbar krisebevissthet blant muslimer. Fokus er på islam som en universalløsning i forhold til alle religiøse, sosiale og politiske problemer med vekt på Koranen og profetens idealer (sunna), slik disse kildene ble forstått og praktisert av de fire rett-ledete kalifer, profetens følgesvenner (sahaba) og de tre første generasjonene (salaf) innen islam.

Islamisme og modernisme Tilbake til Koranens ord Medina-surene viktigst Rekonstruksjonisme (Medina-samfunnet skal gjenskapes) Modernisme Tilbake til Koranens ånd Mekka-surene viktigst Nykonstruksjonisme (Islams løsning for 2014 skal nyskapes)

Islamistiske strategier Revolusjon Kharijittisk ideal uten kompromisser Iran fra 1979 Evolusjon Realpolitisk strategi for mest mulig islamisering Pakistan fra 1977, Malaysia m.fl.

Islamistisk evolusjon Allianser med autoritære regimer Pakistan Malaysia Demokratiske bevegelser Tyrkia Marokko

Islamistisk motivert terror Når evolusjon ikke er akseptabelt og revolusjon ikke er mulig Institusjoner og mennesker som står i veien for realiseringen av den sanne islamske staten er legitime mål.

Radikaliseringsideolog Sayyid Qutb Sayyid Qutb – Egypt – 1906-66 Publiserte til sammen 24 titler Sosial rettferdighet i islam (1949) I Koranens skygge (30 bind) Milepæler (ma’alim fil-tariq) (1964) Henrettet i 1966 for høyforræderi

Det muslimske samfunnet Shahada og 1. trosartikkel er utgangspunktet for Sayyid Qutb Det islamske fellesskapet ble etablert med troen som det eneste samlende element, uten bånd knyttet gjennom rase, stedstilhørighet, farge, språk eller smålige og snevre regionale interesser. (s. 49) Menneskets særpreg i forhold til dyrene er grunnleggende, andre samfunn legger vekt på menneskets likhet med dyrene.

Jihad for Guds sak Jihad en del av islams dynamiske program for å frigjøre mennesket, dette kan ikke realiseres bare ved forkynnelse og lære Islam tvinger ingen til tro (S.2,256), men kjemper for å befri mennesker fra det å tjene andre mennesker framfor Gud Tanken om forsvars-jihad er villedende Sure 9 (Bruddet) sentralt for Sayyid Qutbs jihad-forståelse

Et levesett Shahada: erklæringen om at det finnes ingen gud uten Gud er muslimenes rettesnor Umma – det islamske fellesskapet – må organisere livet sitt ut fra denne rettesnoren Jahiliyya – uvitenheten – må konfronteres og overvinnes – omfatter alle samfunn som ikke er sant islamske, også muslimske som ikke virkeliggjør islam Guds norm, hans religion og levesett er i følge Sayyid Qutb det grunnlaget menneskeheten bør bygge på

Innflytelsen fra Sayyid Qutb Sayyid Qutb er en av den voldelige islamismens viktigste martyrskikkelser ettersom han ble henrettet for sine ideer av en muslimsk fyrste som ifølge Qutb representerte jahiliyya – den islamfiendtlige uvitenheten. Ideene til Sayyid Qutb har vunnet gjenklang i radikale muslimske miljøer som er åpne for en jihadistisk voldsideologi Osama bin Laden var tydelig inspirert av Sayyid Qutb

Radikalisering av norske muslimer? Nora Ahlbergs tredeling i sin doktoravhandling om pakistanske muslimer (New challenges – old strategies, 1990): folkelige (fra oss) – moderne (med oss) – fundamentalistiske (mot oss) Utviklingen de siste tiårene viser prosesser som går i flere ulike retninger Islamsk Råd Norge som representativ instans står for et moderat tyngdepunkt i en mangfoldig muslimsk kontekst, kom blant annet sammen med Mellomkirkelig råd for Den norske kirke (MKR) med en uttalelse mot religiøs ekstremisme 22.11.2012 Misnøye med IRNs rolle blant unge muslimer kom til uttrykk da unge muslimer med tilknytning til ulike moskeer organiserte demonstrasjon mot Muhammed-karikaturene i 2006, da IRN oppfordret til ikke å demonstrere Uavhengige grupper stengt ute fra enkelte moskeer når de har drevet verving og kursing utenfor moskeens kontroll

IRN og MKR om religiøs ekstremisme Oppfatning om at en er alene om den korrekte oppfatningen av egen religion, slik at en ikke kan samarbeide med andre som har andre oppfatninger, selv ikke innen ens egen religiøse tradisjon. Overbevisning om at det finnes bestemte grupper som det ikke er mulig å leve sammen med og som en derfor vil bekjempe eller fjerne, enten fra samfunnet som helhet eller fra konkrete steder eller områder. Devaluering av menneskeverdet til mennesker i bestemte grupper, og motstand mot at menneskerettighetene skal gjelde for dem. Anklage mot annerledes troende for å ha bestemte politiske, verdimessige eller religiøse meninger, uten å la dem selv få lov til å definere hvem de er eller hva de tror. Bruk av kjønnsbaserte hierarkier og maktstrukturer der kvinner ikke blir innrømmet menneskerettigheter og menneskeverd på linje med menn. Bruk av hatefullt språk og oppfordring til kamp mot bestemte grupper og mot andre som er uenige med ekstremistene. Vilje til å bruke terror, vold eller andre former for makt for å tvinge konsekvenser av egen religionsoppfatning på andre.

IRN og MKR tar avstand fra religiøs ekstremisme Islamsk Råd Norge og Mellomkirkelig råd for Den norske kirke tar sammen avstand fra alle former for religiøs ekstremisme. Religiøse ekstremister setter seg selv i Guds sted og mener at de kjemper på Guds vegne mot Guds motstandere. Religiøs ekstremisme er derfor i strid med våre religioners lære, spesielt med tanke på menneskets grunnleggende verdi og rettigheter. Tanken om å tvinge sin oppfatning på andre bryter fundamentalt med det ansvar og den rett vi tror Gud har gitt alle mennesker til å gjøre sine egne valg. Det å leve i fred og forsoning med hverandre over kulturelle og religiøse grenser er i dyp samklang med grunnverdier i våre religioner.

IRN og MKR oppfordrer til: å ta disse spørsmålene opp i forkynnelse og undervisning å ta disse spørsmålene opp i studiegrupper, plenumssamtaler og dialogmøter. å stå fram sammen offentlig med en felles holdning mot religiøs ekstremisme. å utvikle en beredskap for å forebygge og bekjempe ekstremisme. å beskytte hverandres medlemmer, hellige hus og andre institusjoner å påtale og imøtegå bruk av hellige tekster og religiøs retorikk som kan gi grobunn for religiøs ekstremisme. å ta til orde mot hatefull og truende omtale av andre, ikke minst i media og på internett. å motarbeide hatefull omtale og trakassering av kvinner. å nyansere sin omtale av religion når vold og tvang blir begått i religionens navn. å benytte sine internasjonale kontakter og nettverk til å styrke kampen mot religiøs ekstremisme nasjonalt og internasjonalt.

Profetens umma Radikal gruppe med jihadistisk retorikk Forgrunnsfigurer som Ubaidullah Hussain og Arfan Bhatti Ideer fra Sayyid Qutb kan gjenkjennes i Ubaidullah Hussains taler og intervjuer Utfordrer moskeene og IRN på fortolkning og forståelse av islam Samlet i septemb er 2012 ca 60 til demonstrasjon mot Muhammedfilmen foran den amerikanske ambassaden mens IRN samlet ca 6000 på Youngstorget Dialog mellom IRN og Profetens umma

Fortolkningsnøkler til radikalisering Islamister selv Lars Gule Håkan Rydving Postkoloniale perspektiver Olivier Roy Al-Ashmawy Bjørn Olav Utvik

Islamistiske perspektiver Islam er en udelelig helhet, tanken om retninger innen islam forkastes Islamismen betraktes som den ene autentiske og eneste legitime formen for islam Nominelle muslimske grupper og regimer defineres utenfor islam (jahiliyya) og regnes ofte som islams fremste fiender

Lars Gule Aktivist, forsker og humanetiker Bok: Islam og det moderne Islamisme ses som en protest mot moderniteten Lite nyansering mellom islam og islamisme/politisk islam Forsket på og skrevet om religiøs ekstremisme i årene etter 2011

Håkan Rydving Rydving går inn for antisekularisme (først brukt av David Westerlund - 1996) som alternativ til fundamentalisme Perspektiv på ofte forekommende politisering av religion i sekulariserte samfunn eller stater Antisekularisme treffer mer presist sentrale aspekter ved radikalisert islam enn antimodernisme

Postkoloniale perspektiver De tidligere koloniene gikk fra å være undertrykte til å bli autonome Postkoloniale perspektiver på maktstrukturer og utnyttelse passet godt inn med islamismens kobling mellom kolonialismen og korstogene. Islamismen forstårs ofte innenfra som alternativ politisk filosofi til vestlige politiske tenkning og systemer Islamismen i stor grad uprøvd teori, Iran har til nå vært det viktigste unntaket, Egypt og andre land har gjort sine erfaringer.

Olivier Roy En av de fremste franske islamismeforskerne, har blant annet skrevet om globalisert islam Skiller mellom fundamentalisme som kom til uttrykk i islamistiske partiers programmer fram til rundt 1990 og neofundamentalisme som utviklet seg fra den tid og framover. Failure of Political Islam (Bok 1992Fransk/1994Engelsk): Islamistiske partier mistet momentum i forhold til å presentere et troverdig program Neofundamentalismen utviklet et mer troverdig program med fokus på det universelle ummah som et globalt fellesskap Kritisk valg: dawah eller jihad

Al-Ashmawy Egyptisk embetsmann som advarte mot islamisme for over 25 år siden med fare for sitt eget liv Skrev boken L’islamisme contre l’islam (1989) Betraktet islamismen som en bevegelse som er i strid med islams sanne vesen Gav uttrykk for en modernistisk fortolkning av islam

Bjørn Olav Utvik Gav ut Islamismen våren 2011 Beskriver islamistiske bevegelser som folkebevegelser som representerer demokratiske krefter mot undertrykkende regimer i Midtøsten Lite opptatt av islamistisk motivert terror

Oppsummering Sprikende trender: Flere moderne og veltilpassete muslimer og flere radikale jihadister. Frustrasjon blant (unge) muslimer gir grobunn for radikaliseringsprosesser Frustrasjonen kan springe ut av manglende suksess i samfunnet, aggressiv polemikk mot islam i media, skuffelse over muslimsk lederskap Den radikale islamismens motstand mot kompromisser kan føre til islamiseringstiltak for å forebygge mot radikalisering, men disse blir igjen forstått som uakseptable kompromisser Unge muslimers samfunnskompetanse og ikke-muslimers islamkompetanse er viktige bidrag for å forhindre en voldelig radikalisering av islam – begge deler skapes i videregående skole