Roald Magne Johannessen Hvordan bedre konkurransedyktigheten?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Gjennomgang ved sigmund jensen, skanska
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Meeting 8th of September 2004
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ProjectHelp vs. TimeEase
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Demonstrasjon av effektiv informasjonsflyt i byggeprosessen basert på IFC Boligprodusentene, EPM Technology, DDS, Byggforsk, NOBB, NetBusiness System,
Forretningsperspektivet & Systemperspektivet
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Nytt østfoldsykehus.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
BIT-Møbel.
Hvorfor vi skal fortsette vårt sterke internasjonale initiativ Øivind Rooth Vicechair buildingSMART international.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Frokostmøte e2b gruppen
STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI

IFC i byggenæringen buildingSMART. buildingSMART Byggekostnadsprogrammet Resultatmål: Å ha bidratt til at en IFC/IFD basert teknologiplattform blir fylt.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Effektiv anvendelse av IT; En håndbok
Nye markeds- og kommunikasjons -former i byggevarebransjen
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Byggenæringens utfordringer
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
innovasjon i Infrastruktur
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
1 – 2 – TRE PREFABRIKASJON AV TREBYGNINGER VED BRUK AV DIGITALE MODELLER Forstudie for etablering av et nytt FoU- og undervisningsprogram ved NTNU.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Bybanen Utbygging (BU)
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Design driven Innovation Programme (DIP)
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Interoperabilitet gjennom standarder
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Roald Magne Johannessen Hvordan bedre konkurransedyktigheten? Dear ladies and gentlemen Thank you for inviting us to this workshop. My name is Roald Magne Johannessen and I am the manager of the BIT program in Innovation Norway. I will give you a short presentation of the BIT program, which is largest eBusiness initiative in Norway over the last 10 years. After my presentation, Mr. Jøns Sjøgren will give you a more detailed insight in one of the BIT business sectors. Næringskaffé Haugesund Sept 2007

global opportunities” ”We give local ideas global opportunities” Innovation Norway is the public body for programs funding business development We have 16 regional offices and 30 offices abroad We process annually about 580 M€ in grants and loans.

Hvordan bli konkurransedyktig? Sektor og bransjefokus Prosessinnovasjon Anvendelse av teknologi og forretningsprosesser Anvendelse av standardre Forretnings-og konseptutvikling Eks: BuildingSmart

Spørsmålet er hvorfor det er samhandlingen i verdikjede? viktig for bedriften å fokusere på samhandlingen i verdikjede? Konkurransedyktig? [STR] This slide: © 2001-2003 by BTicino

Verdikjedeintegrering ! fordi det er uunngåelig Verdikjedeintegrering Konkurranse Globalisering Reduserte marginer Søke etter nye markeder [STR] This slide: © 2001 by BTicino

eBusiness og kontinuerlig forbedringsprosess Horisontal integrasjon 1 Verdikjede 2 Underleverandør r ESH Kunde side source make deliver bedriftsinternt elektronisk samhandling I 2 1 [LOG] This slide: © 2003 by BTicino

Informasjonslogistikk kr Vareinfomasjon Forretningskommunikasjon Standardere kr Kr u-leverandør U-leverandør Bedrift/ståsted Kunde Kunders kunde Kilde Lage Levere levere kilde lage leveranse kilde lage deliver kildee inter operability [SCB] This slide: © 2001 by BTicino

E-collaboration Transformasjon E-business Integrasjon E-commerce Begrepsnivåene ERP SRM CRM E-collaboration E-business E-commerce EDI Transformasjon Integrasjon Datautveksling Internett Elektronisk handel Elektronisk forretningsdrift samarbeid ERP II Det er snakk om modningsnivåer. Det betyr at kravene til både intern og ekstern integrasjon øker når man beveger seg mot e-c.

Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Innovasjon verdikjede Møbel Innovasjons modell Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Kundeløfte Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift

Innovasjon Norsk møbelindustri Eksempler på møbel aktørenes posisjoner Innovasjon verdikjede Leveranse Kundeopplevelse Distribusjonskanaler Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell

Innovasjons-suksesser Innovasjon verdikjede Kun 1,5 til 3,5 % av antall inovasjoner er suksesser. Dvs sum inntekter overstiger sum kostnader. Suksess innenfor et område i verdikjeden oppnåes best når innovasjoner innenfor flere områder I verdikjeden kombineres. Eks Dell. Ny distribusjon - internett Eget brand Ikke lager Ingen egen tilvirkning Make by order 21 dager forskuddsbetaling 90 dagers leverandørkreditt Dell’s hovedinnovasjon er først og fremst av finansiell karakter. Leveranse Kundeopplevelse Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell

Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Allianser Støtteprosess Service Produktsystem Kundeopplevelse Innovasjon verdikjede Prosess Produkt Leveranse Forretningsmodell Kjerneprosess Produktprestasjon Brand Salgskanal Finans BIT –Innovasjons-modell Servicenivå, informasjon Kundeløfte Portal, system til system Varekatalog /standard Forretningsprosess/standard Produktkonfigurering Verdikjedeintegrering E-forretningsdrift

BIT SmartWork - konsept The programme consept is based on: A: SMEs collaborating within their value chain B: User management C: Network collaboration horizontal and vertical in the value chain and value network D: Fokus on productinformation and business communication in the supply chain E: Development Collective Resources

4 Cross-business projects The 4 BIT project types 4 Cross-business projects 3 Cross boarder projects Common platforms with international partners 2 Sector projects (vertical -value chain projects) Standards, integrations and business development The BIT program has defined 4 different project types: Number one is call Business area projects or horizontal project. This is a ground floor prosjekt in the BIT program Number two are Sector projects or a vertical - value chain projects Number three are International projects Number four are Cross-business projects In the nekst to slides shall we look at value chain projekts 1 Business area projects (horizontal) ERP – CRM – business spesific system

Main Features of the BIT Program National e-business program co-funded by public money Based on long term perspectives and strategic decisions Projects managed by the business organisations and enterprises Defined models for implementation Facts 31 business areas 7 business sectors 350 pilot companies 50 ICT suppliers (mainly software) 3500 companies using the results The BIT Program has focus on technology driven business development 1) The BIT Program is the National eBusiness program co-funded by Innovation Norway and the Ministry of Trade and Industry. The main objective is to increase the competitiveness and profitability of small and medium-sized companies through developing business consepts based on new ICT technology for specific business areas and sectors – an objective made possible through close collaboration between business organisations and participants in a whole value chain 2) The projects in the program are based on long term perspectives and strategic decisions, The program has more than 10 years of operations and experiences 3) The Projects are managed by the enterprises and business organisation together 4) The program has development models for implementation. The BIT program contains concepts with models, methodology, organisational strategy and funding. All BIT projects are based on international standards (if available) The BIT program has been involved in : 31 business areas, 7 business sectors, 350 pilot companies and 50 ict suppliers. Today using 3500 companies the results.

BIT programmet Markedsdrevet innovasjon Gjensidige læringsprosesser Ikke teknologinøytral Forretningsutvikling med teknologi som verktøy Tilrettelegging og anvendelse av internasjonale standarder Orientert mot bransjen/sektorens konkurransekraft Pro-aktiv tiltaksmodell i tråd med nyere innovasjonsteori Dynamisk tilpasset endrede omgivelser og forhold i næringslivet Ingen andre land i Europa har tilsvarende tiltaksmodell

To perspektiver, fem dimensjoner Medarbeidere Organisasjonsstruktur Rollestruktur Selskapsstruktur Geografisk struktur E: TEKN. UTSTYR PC-er, Tjenermaskiner Operativsystemer Nettverk/Skrivere Teknisk infrastruktur A: ORGANISASJON B: PROSESSER Primær prosesser Støtteprosesser Prosesstruktur D: SYSTEMER Bransjeløsningen For- og ettersystemer Kontorstøtte Systemstruktur Grunndata Datastruktur C: DATA TEKNOLOGI Bedriftens prosesser er plassert i sentrum. Alle øvrige strukturer (D, A, E og C) er utelukkende til for å støtte verdiskapningen. De har i seg selv ingen egenverdi !. Det er derfor prosessene som ”setter krav” til systemstøtte, datastøtte, teknisk støtte og ikke minst menneskelig ressursinnsats fra organisasjonens medlemmer.

De 10 koplinger Medarbeidere Organisasjonsstruktur Rollestruktur Selskapsstruktur Geografisk struktur E: TEKN. UTSTYR PCer, Tjenermaskiner Operativsystemer Nettverk/Skrivere Teknisk infrastruktur A: ORGANISASJON B: PROSESSER Primær prosesser Støtteprosesser Prosesstruktur D: SYSTEMER Bransjeløsningen For- og ettersystemer Kontorstøtte Systemstruktur 1 2 3 5 6 Grunndata Datastruktur C: DATA 7 8 4 9 10 De 10 koplingene adresserer hver for seg viktige spørsmål som det må tas stilling til i valg og implementeringsfasen. Pilenes retning er basert på ”hva-som-støtter-hva” prinsippet.

Integration of valuechains Data Systems Applications Processes Routines Organisation Technical equipment Da valuechain ikke handler om den ene bedriften alen e, men om bedrifter som samhandler, så kan vi bruke den utarbeidede modell for å se på verdikjedens kostnadene / inntektene i hele nettverket av forhandlere og produsenter, og se på hvordan totalen av prosjektet ser ut. Jeg tro at dersom en legger til grunn den utarbeide prosjekt / kalkylemodellen , så kan den være et nyttig instrument for å sette opp en mer realistisk totalkalkyle enn det som pr foreligger.

Basic model for sector project (vertical -value chain projects): Common platforms Supplies Market All the sectors and value chain project in the BIT Program use this basic model The main task is to deveopment commen plattform to promotion Commuications between supplier and marked

Modell for verdikjedeprosjektene i sektorer Felles plattformer Modellen håndterer: Sektorer Bransjer Verdikjeder Verdinettverk Verdiverksted Modellen håndterer behovet for: Grunndata Standarder Teknologianvendelse Vare og tjenesteflyt Forretningsutvikling Leveranse Marked Faseinndelt Tredjeparts samarbeid Verktøykasse

Oppbygging av fellesplattformer Business platform (companies) Business models / -processes / -rules / -services Technology platform (ICT suppliers) Integration Product databases Sector specific systems Portals ERP CRM The commen plattform in value chain projects is based on this platform framework who is based on open standards. We differing the value Chain project in three different platforms: Business platform who companies are the main actors Technology platform who ICT suppliers in the value chain are the main actors Platform for standards who the business organisations in the value chain are the main actors Standards platform (per sector) (business organisations) Business processes Product information Other sector spesific

Endringstyper Suksessfaktorer Endringsledelse Forretnings- modell En helhetlig modell Forretnings- modell ORGANISASJON SYSTEMER TEKNISK UTSTYR DATA: PROSESSER Endringsledelse Ledelses- forankring Prosjekt- metode Bruker- Endringstyper Suksessfaktorer Styrings- Endringsledelse må sees i sammenheng med hvilke endringer det planlegges for. Desto større endringer, desto større må oppmerksomheten være mot profesjonell endringsledelse.

IFC er utveksling og deling av informasjon ! Loverk -Plan og bygningsloven -Forskrifter CAD programvare -Tegninger -Ark. VVS, Elektro, Rib. VRML -Visualisering -3D modeller Kunnskapsbaser -Byggforskserien -Egne kunnskapsbaser IFC produktmodell SIMULERING -Komfort -Luft, oppvarming -Levetidskostnader -Lys, lyd -Varmeisolering -Bruk, brann -Miljøpåvikrning -Levetid Funksj.beskr. -Funskjonsbeskr. -Kalkyler -Forutsetninger -Krav Riving, ombygging -Ombygging -Riving -Sanering Byggeregler - Tekniske forskrifter - Myndighetskrav - Regelsjekking FDV -Utleie, salg, bruk, -Vedlikehold -Garantier Beskrivelse -Beskrivelsestekster -NS 3420, -Kalkyler, prisoverslag 4D -Fremdrift -Logistikk Innkjøp -Varedatabaser -Prisdatabaser Bilder fra: Byggforsk, NBLN University of California, CIFE Stanford, Pythagoras and Oluf Granlund Yo.

Pilotprosjektene Hvilke faser i BuildingSMART STATSBYGG A-HUS SELVAAG BIT Bygg FORPROSJEKTFASE PROSJEKTERINGSFASE UTFØRELSE/BYGGING DRIFT/FORVALTNING - Kan tas ut / bruke den andre oversikten.

Oppbygging av plattform FORRETNINGSPLATTFORM Bedrifter / Anvendelse TEKNOLOGIPLATTFORM IFD - Databaseegenskaper Varedatabaser Fagsystemer ERP-Systemer Rette databaseegenskaper til vareegenskaper STANDARDISERING IFC - Modell/regler IDM Krav til dataflyt- prosesser IFD MLD Forretningskom,, Vareinnformasjon

Oversikt hovedoppgaver PRODUSENTER VAREDATABASER HANDEL ENTREPRENØRER Populere IFD Library varegruppeegenskaper Legge inn egenskaper/ verdier for artikler Reorganisering av grunndata Utvidet funksjon for registrering av egenskapsverdier Lage distribuert format for artikler med egenskapsverdier Meldinger vareinformasjon Meldinger handelsdokumenter Reorganisering av grunndata Informasjonsflyt vare- og forretningsinfo ERP-LEVERANDØRER Formater Database Internett ERP-LEVERANDØRER Logistikk knyttet til egenskaper ERP-LEVERANDØRER Logistikk knyttet til egenskaper ERP-LEVERANDØRER Logistikk knyttet til egenskaper NORDISKE BYGGEBRANSJER Elektroniske handelsmeldinger NORDISKE BYGGEBRANSJER Elektroniske handelsmeldinger NORDISKE BYGGEBRANSJER Elektroniske handelsmeldinger

Pilotprosjektene uilding Arkitekt Populering Prosjekterende BIM NOBB/EFO/VVS IFD Library Entreprenør Handelsledd Produsent Kjede Detaljist Grossist Omfatter implementering