Med forskning på timeplanen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Med forskning på timeplanen
Nysgjerrigper på kick-off Paris, mars Bruk Årets Nysgjerrigper •Inviter finalister og vinnere fra Årets Nysgjerrigper til å kaste glans over ditt.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Til læreren/ veilederen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Historiefaget i skolen
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Praksislærermøte GLSM-praksis
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
Hans Petter Wille, Høgskolen i Østfold Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker Hva kreves?
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan oktober-desember 2012
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Nye websider for Sørli skole
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Hvordan leser ungdom nettaviser?
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
”nye” forskning.no Nina Kristiansen, februar 2008.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
Johanne Molnes Harkjerr
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
SAMLINGSUTVIKLING FOR SKOLEBIBLIOTEKARER Drammensbiblioteket
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Systematisk Observasjon av Lesing.
Mennesker er nysgjerrige
NYSGJERRIGPER.
REalfagskommune!.
Mennesker er nysgjerrige
FORSKERSPIREN Skolelaboratoriet 9. mars 2007
Utskrift av presentasjonen:

Med forskning på timeplanen

Sesjon 4A – IKT Troms Litt om Nysgjerrigpers ulike aktiviteter nysgjerrigper.no som et supplement til undervisningen Litt om lyn og torden, kjemiske reaksjoner, planetbaner og nanoteknologi Hvordan lage årets billigste julegave sammen med elevene? Lære av de gode historiene Tips og inspirasjon til gjennomføringen av vitenskapelig prosjektarbeid Spørsmål underveis…

Nysgjerrigper – et kunnskaps-prosjekt for barneskolen Forskningsformidling Vise at forskning er gøy Undring, forskning, opplevelse, fantasi Bevisstgjøring Supplement til undervisningen Ta barn og unge på alvor Bidra til rekruttering

Nysgjerrigper gjennom 14 år 1990: Årets Nysgjerrigper 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere

Årets Nysgjerrigper Årlig nasjonal forskningskonkurranse Frist for innsending 1. mai Nysgjerrigperfondet (fra 2004) Regional juryering - Vitensenternettverket Regionale aktiviteter over hele landet Prisutdeling og premiering av bidrag Fem spesialpriser i 2005 Prosjektsammendrag og rapporter på nett ”Elever forsker”

Årets Nysgjerrigper Systematisk bruk av flere fag Bevisstgjøring og samarbeid på tvers Regne, skrive, lese, illustrere og utforske Fra problemstilling til formidling Stor variasjon Eggspertene Hybelkaninforskerne Religionsforskerne Søvnforskerne…Tuva forteller mer!

Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode Revidert utgave ultimo 2003 Lærerkurs, foredrag, seminarer Nettverk av ressurslærere (høst 2004) Lærerverktøy på nysgjerrigper.no ”Mest for voksne” Lærerrommet nysgjerrigpermetoden.no (februar 2005)

Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre

Nysgjerrigper-bladet 10 år siden første utgivelse Nytt format i 2003 Inspirere til aktivitet og eksperimentering Leseglede og interesse for forskning

Nysgjerrigper-bladet og nett Bladet i pdf-format (hypertekst), innhold, bilag «Mer på Internett» i Nysgjerrigper-bladet Nysgjerrignøtta - tegnekonkurranse Faste spalter Konkurranseoppslag og ”Elever forsker” Pekere til andre relevante nettsteder

nysgjerrigper.no Lansert 18. mars 2003 Bakgrunn og målsetting Opplevelser, aktivitet, inspirasjon og gode historier Multimedia Blink og brak Kjemilab I lange baner Nanoskopet Forskerspirene

Over til praksis…. Tuva Bjørkvold Lærer ved Eiksmarka skole 2. og 3. plass i Årets Nysgjerrigper Nysgjerrigpers ressurslærer

Problemstilling Hvorfor sover vi?

6c Eiksmarka skole

Hypoteser Vi sover for å konsentrere oss Vi sover for å hvile musklene Vi sover for å ikke bli gretne

Metoder Bokvake med: Fysiske tester Konsentrasjons-tester Grettentest

Andre metoder Teste foreldre og søsken som sover Ekskursjon til Omnia og Polar Lese om søvn på Internett og i bøker

Resultater Bokvake De fleste fysiske resultatene ble litt bedre Mattetest var ganske mye dårligere Kims lek litt bedre Alle var ganske mye mer gretne

Mer resultater Forskere vet lite om hvorfor vi sover Hvalen sover med en hjernehalvdel om gangen De fleste reagerer veldig fort når de sover eller ikke i det hele tatt I klassen står de fleste tidlig opp, men halvparten legger seg sent

Konklusjon og presentasjon Hypotesen med at vi sover for å konsentrere oss stemte lite Hypotesen med at vi sover for å hvile musklene stemte enda mindre Det stemte ganske godt at vi sover for å ikke bli gretne

Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre

Send inn bidraget til Årets Nysgjerrigper

Vi bekrefter å ha mottatt ditt bidrag til Årets Nysgjerrigper