Med forskning på timeplanen
Sesjon 4A – IKT Troms Litt om Nysgjerrigpers ulike aktiviteter nysgjerrigper.no som et supplement til undervisningen Litt om lyn og torden, kjemiske reaksjoner, planetbaner og nanoteknologi Hvordan lage årets billigste julegave sammen med elevene? Lære av de gode historiene Tips og inspirasjon til gjennomføringen av vitenskapelig prosjektarbeid Spørsmål underveis…
Nysgjerrigper – et kunnskaps-prosjekt for barneskolen Forskningsformidling Vise at forskning er gøy Undring, forskning, opplevelse, fantasi Bevisstgjøring Supplement til undervisningen Ta barn og unge på alvor Bidra til rekruttering
Nysgjerrigper gjennom 14 år 1990: Årets Nysgjerrigper 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere
Årets Nysgjerrigper Årlig nasjonal forskningskonkurranse Frist for innsending 1. mai Nysgjerrigperfondet (fra 2004) Regional juryering - Vitensenternettverket Regionale aktiviteter over hele landet Prisutdeling og premiering av bidrag Fem spesialpriser i 2005 Prosjektsammendrag og rapporter på nett ”Elever forsker”
Årets Nysgjerrigper Systematisk bruk av flere fag Bevisstgjøring og samarbeid på tvers Regne, skrive, lese, illustrere og utforske Fra problemstilling til formidling Stor variasjon Eggspertene Hybelkaninforskerne Religionsforskerne Søvnforskerne…Tuva forteller mer!
Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode Revidert utgave ultimo 2003 Lærerkurs, foredrag, seminarer Nettverk av ressurslærere (høst 2004) Lærerverktøy på nysgjerrigper.no ”Mest for voksne” Lærerrommet nysgjerrigpermetoden.no (februar 2005)
Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre
Nysgjerrigper-bladet 10 år siden første utgivelse Nytt format i 2003 Inspirere til aktivitet og eksperimentering Leseglede og interesse for forskning
Nysgjerrigper-bladet og nett Bladet i pdf-format (hypertekst), innhold, bilag «Mer på Internett» i Nysgjerrigper-bladet Nysgjerrignøtta - tegnekonkurranse Faste spalter Konkurranseoppslag og ”Elever forsker” Pekere til andre relevante nettsteder
nysgjerrigper.no Lansert 18. mars 2003 Bakgrunn og målsetting Opplevelser, aktivitet, inspirasjon og gode historier Multimedia Blink og brak Kjemilab I lange baner Nanoskopet Forskerspirene
Over til praksis…. Tuva Bjørkvold Lærer ved Eiksmarka skole 2. og 3. plass i Årets Nysgjerrigper Nysgjerrigpers ressurslærer
Problemstilling Hvorfor sover vi?
6c Eiksmarka skole
Hypoteser Vi sover for å konsentrere oss Vi sover for å hvile musklene Vi sover for å ikke bli gretne
Metoder Bokvake med: Fysiske tester Konsentrasjons-tester Grettentest
Andre metoder Teste foreldre og søsken som sover Ekskursjon til Omnia og Polar Lese om søvn på Internett og i bøker
Resultater Bokvake De fleste fysiske resultatene ble litt bedre Mattetest var ganske mye dårligere Kims lek litt bedre Alle var ganske mye mer gretne
Mer resultater Forskere vet lite om hvorfor vi sover Hvalen sover med en hjernehalvdel om gangen De fleste reagerer veldig fort når de sover eller ikke i det hele tatt I klassen står de fleste tidlig opp, men halvparten legger seg sent
Konklusjon og presentasjon Hypotesen med at vi sover for å konsentrere oss stemte lite Hypotesen med at vi sover for å hvile musklene stemte enda mindre Det stemte ganske godt at vi sover for å ikke bli gretne
Nysgjerrigpers arbeidsmetode Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre
Send inn bidraget til Årets Nysgjerrigper
Vi bekrefter å ha mottatt ditt bidrag til Årets Nysgjerrigper