Bed & Breakfast Prosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Jobbsøking.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
VERDIEN AV SAMARBEID ved rekruttering Næringskonferansen i Vest Trond Wisnes Nilsen Sotra Contracting AS - SOCON / VNR Verkstedsgruppen.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Forretningsdriften – strategi og muligheter
12 Jeg er gründer.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
REGIONRÅDET FOR FJELLREGIONEN FLYTTHIT - prosjektet i Fjellregionen Et regionalt samarbeid.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Valg av boplass? Vi valgte Den Franske Rivieraen – bl.a. fordi….. • Behagelig klima vår og høst, • Fastlands-Europa – kan nås på alternative måter, • Norsk.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
- roller og forventinger
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Om å få det til!.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Taushetsplikt for frivillige
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
KVALITET I HØYERE UTDANNING

Sjømat som næringsutvikler v/Roger Pedersen Prosjektleder – Sjømat fra Finnmark.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Bed and breakfast Agriturisme Geoturisme Kultur. Bakgrunn Reiseliv – et stort potensiale – 1 million bor i området – Mange kommer fra utlandet til området.
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
Oslo og Akershus Skiskytterkrets Opphold for 100 personer september 2010.
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Øving 2 – Markedsplanen I
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Livsstilsending - uke 5 -
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
Livsstilsendring Uke 6.
Regionkontor landbruk
Roede-kurslederen på Facebook
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Livsstilsendring Uke 6.
Utskrift av presentasjonen:

Bed & Breakfast Prosjekt Styret Bed & Breakfast Prosjekt Prosjektleder Arbeidsgruppa: Visit Romerike Etablerer veiledningssenteret (SNR) Agroutvikling/Hvam prosjekt Ny bruk av gamle landbruksbygninger Pilegrimskonsulent i Akershus fylkeskommune Akershus Reiselivsråd (1) Representant fra gårdsbrukere (1) Representant fra kommuner (1-2) Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Hva er viktig for et Bed & Breakfast (B&B)tilbud? Ana Nilsen 3. des. 2012 Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Er B&B noe for deg? Kan du kommunisere åpent med ukjent folk? Føler du deg komfortabel med folk fra forskjellige kulturer? Er du klar for å gi opp en stor del av privatlivet ditt? Har du noen ganger vært gjest i B&B? Hvorfor bør man betale for å være gjest på gården din? Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Startprosessen/ Strategi Skal du starte opp en ny bedrift eller tilleggsnæring ? Bør du utarbeide en forretningsplan/strategi Få alle fakta på bordet Prioritere Velge Sette opp riktig kurs før du investerer TIPS: Jo tidligere du definerer hva du tilbyr, jo enklere vil det være å gjøre riktige beslutninger. God strategi = utvikling og markedsføring av bedriften din Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Merkevare Bygg din merkevare – gi produktet ditt en tilleggsverdi dvs. personligverdi Eksempel: Hvilken sjokolade tar dere med på tur? Valget skjer ikke bare på bakgrunn av produktets egenskaper eller smak, men på grunn av hvilke verdier produsenten har tillagt produktet. Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Bygninger på gården Hvordan det ser ut på og rundt gården er en viktig del av helhetsopplevelsen: Utsikt fra rommet Stemning på soverommet Viktig å skille mellom privat og offentlig del av gården Ny bebyggelser, tilbygg, påbygg, fasadeendring Gammelt hus, kulturarv, fredet bygning Tilrettelegging for funksjonshemmede Er det søknadspliktig?!? Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Mat Spørsmål: Hva skal du servere? Svar: KVALITET En må forholde seg til flere typer standarder: Offentlige standarder: hygiene, Mattilsynet Private standarder: krav i forhold til matvarer og råvarer (eks. fra egen gård, region, samarbeidspartner) Egne standarder: borddekking, bruk av uniform osv. Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Vertskap Vertskapet er viktig for gjestens totalopplevelse. Historieformidler: det er alltid en god historie knyttet til stedet Riktig bekledning øker opplevelsen Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Markedsføring Markedsplanen sier om hvordan du skal nå fram til kundene Hvilke kunder vil jeg nå? Hvilke formidlingskanaler skal jeg bruke: hjemmeside, sosiale medier, katalog, brosjyrer, annonsen, aviser, turistkontorene, ”word of mouth” Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Samarbeid & Nettverk Å gjøre alt selv er DÅRLIG butikk Konkurrent vs. ”konkollega” Beholde godt naboskap, inngå allianse Samarbeid: mellom bedrifter som har produkter og tjenester som utfyller hverandre (supplere hverandre) Mellom bedrifter med tilnærmet like produkter Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Gårdsturisme i Norge Gårdsturisme gir muligheter! Gårdsturisme kan gi bedre økonomi på gårdsbruk. Undersøkelse viser at ”for halvparten av gårdbrukere i Nord-Norge er alternative inntekstkilder sentrale”. Svekkes den tradisjonelle landbruksproduksjonen? Nei: "hvis det ikke hadde vært et gårdsbruk her så er det lite trolig at vi har hatt noe særlig gjester. Gårdsturisme gir muligheter! Viser en stor undersøkelse blant gårdbrukere i Nordland. Gårdsturisme kan gi økt sysselsetting og bedre økonomi på gårdsbruk. I følge SSB får bare halvparten av gårdbrukere i Nord-Norge mer en 50% av inntektene fra tradisjonell landbruksvirksomhet. Alternative inntekstkilder er sentral for landsdelens landbruk. De som er med i undersøkelsen mener og det er mer lønnsomt å driver med gårdsturisme enn med tradisjonelt landbruk. Svekkes den tradisjonelle landbruksproduksjonen? Nei: "hvis det ikke hadde vært et gårdsbruk her så er det lite trolig at vi har hatt noe særlig gjester. Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Eks. fra Norge http://www.hovdegard.com http://www.furuheimgaard.no http://www.fjellfolket.no Merkevarebygging Fjellfolket Helgeland er samarbeid mellom produsenter av lokal fjellmat, natur og kulturopplevelser i Grane og Hattfjelldal kommune. Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Gårdsturisme i andre land Storbritannia: http://www.farmstay.co.uk/ Sveits: http://farm.myswitzerland.com/?lang=en Italia: mat og vin som hovedprodukter http://www.farmstayitaly.net/ http://farmstayitaly.org/ Makedonia: http://www.brajcino.mk Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo

Hvordan lykkes Arbeidslyst og interesse. Avklar med familie. God planlegging på store prosjekt. Juster underveis. Overse de negative kommentarene. Sett av tid til ferie. Sett mål, og ta en fest når disse er nådd!!! Lykke til!!! Regionkontor Landbruk Lørenskog, Nittedal, Oslo, Rælingen og Skedsmo