Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
EN LØNNSOM FORRETNINGSMULIGHET EUROPEISK Kompensasjonsplan 2005.
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
SKOGFORSIKRING OG STORMEN ”DAGMAR” Informasjon fra Skogbrand, februar 2012.
Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Ditt Nye Shoppingsenter På Internett
Nordiske logistikkløsninger
EnergiForvaltning+ •Et produkt for Deg som –ønsker stabile, forutsigbare og lave elpriser –syns spotpris og fastpris er altfor risikabelt –ønsker å bruke.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Forslag til tre forbedringstiltak for
Molde Trondheim Fredrikstad Ålesund Bodø Namsos Tromsø Dokka Oslo
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Kostnadene bak resultatene
LR Academy Differansebonus. Differansebonus premierer utviklingen av din business på et tidlig stadium i din LR karriere. Bonusen avhenger av månedlig.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
MyPack Hent der du handler
KM Antall daglige lyttere Kilde: TNS Gallup PPM Det er aldri målt så mange daglige lyttere på radio som i 2011 etter overgangen til PPM-målingen.
Dyreparken på 300 sekunder.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 9: Lønnsomhetsvurderinger av lån
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Agenda Ikke få panikk! Hvorfor medlemsforsikringer?
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Kapittel 6: Lagermodeller
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Kapittel 14 Simulering.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
MSDR : Microsoft Direct Respons. Hva er MSDR? Mulighet for kunde å kjøpe CPC kampanjer på usolgt varelager Passer godt for buskap som triggger til handling.
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Leikvang Hallprosjekt
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Tollpost Globe avdeling Bergen
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Sponsoravdelingen: Stig Larsen , Sponsorsjef tlf
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
PERSONLIG. SOSIAL. FORRETNING. Sosiale forretningsmodeller er fremtiden.
LR-Akademi Grunnlag markedsføringsplan LR-Akademi LRs forretningsmodell.
LR-Akademi Lederbonus.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
ForecastQ Ledermøte Consumer – 24. mars 2009.
28. april 2007 Tillitsmannskonferansen 2007 Utfordringer knyttet til medlemsøkning, inntekter og ”faste kostnader”
Visit Trondheim (Trondheim Aktivum) Tilreisende –Turister –Forretningsreisende –Weekend-shoppere Idrettsklubber CITY CARD.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
Utskrift av presentasjonen:

Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen Futurum Oslo 25. september 2008 Espen Ellingsen Espen Ellingsen

Agenda Kundens kundestruktur Hvordan kunden kan påvirke sin transportkostnad

Påstand: Mange av våre kunder er av oppfattningen om at når en transportavtale er signert er kostnaden ved distribusjon i all hovedsak gitt.

Mottakerprofil Verdi per ordre Butikk 1 Butikk 4 Butikk 3 Butikk 2 Omsetning 1. kvartal: 300.000 Antall ordre: 12 Omsetning per ordre: 25.000 Butikk 4 Omsetning 1. kvartal: 1.500.000 Antall ordre: 60 Omsetning per ordre: 25.000 Butikk 3 Omsetning 1. kvartal: 60.000 Antall ordre: 12 Omsetning per ordre: 5.000 Butikk 2 Omsetning 1. kvartal: 300.000 Antall ordre: 60 Omsetning per ordre: 5.000 Antall ordre

Butikk 1 vs. butikk 2 Antar 100 kroner omsatt vare er 1 kilo fraktvekt Butikk 1: 3000/12=250 kilo per sending Butikk 2: 3000/60=50 kilo per sending Antar begge butikker i sone 6 og 50% rabatt på transportpris Butikk 1: 250 kilo per sending * 12 sendinger = 701 kr*12 = 8.412 Butikk 2: 50 kilo per sending * 60 sendinger = 230 kr*60= 13.800 Antar begge butikker i sone 13 og 50% rabatt på transportpris Butikk 1: 250 kilo per sending * 12 sendinger =1.766kr*12 = 21.192 Butikk 2: 50 kilo per sending * 60 sendinger = 540 kr*60= 32.400

Butikk 1 vs. butikk 2 forts. - Sone 6: Bergen Butikk 1 Bergen: Omsetning 353.000 Rabatt (ca 15%) 300.000 Varekostnad 150.000 Bruttofortjeneste 150.000 (50%) Transport 8.412 (2,8%) Fortjeneste etter transport 141.588 (47%) Butikk 2 Bergen: Omsetning 353.000 Rabatt (ca 15%) 300.000 Varekostnad 150.000 Bruttofortjeneste 150.000 (50%) Transport 13.800 (4,6%) Fortjeneste etter transport 133.200 (44,4)

Butikk 1 vs. butikk 2 forts. - Sone 13: Harstad Butikk 1 Harstad: Omsetning 353.000 Rabatt (ca 15%) 300.000 Varekostnad 150.000 Bruttofortjeneste 150.000 (50%) Transport 21.192 (7,1%) Fortjeneste etter transport 128.808 (42,9%) Butikk 2 Harstad: Omsetning 353.000 Rabatt (ca 15%) 300.000 Varekostnad 150.000 Bruttofortjeneste 150.000 Transport 32.400 (10,8%) Fortjeneste etter transport 117.600 (39,2%)

Mottakerprofil Verdi per ordre Butikk 1 Butikk 4 Butikk 3 Butikk 2 Omsetning 1. kvartal: 30.000 Antall ordre: 12 Omsetning per ordre: 2.500 Butikk 4 Omsetning 1. kvartal: 1.500.00 Antall ordre: 60 Omsetning per ordre: 25.000 Butikk 3 Omsetning 1. kvartal: 6.000 Antall ordre: 12 Omsetning per ordre: 5.000 Butikk 2 Omsetning 1. kvartal: 30.000 Antall ordre: 60 Omsetning per ordre: 5.000 Antall ordre

Mottakerprofil Verdi per ordre Få ordre og høy verdi per ordre Mange ordre og høy verdi per ordre Konkurransedyktige betingelser. Bygge merverdi for disse kundene. (kundelojalitetsprogram) Konkurransedyktige betingelser. Bygge merverdi for disse kundene. (kundelojalitetsprogram) Få ordre og lav verdi per ordre Mange ordre til lave verdi Incentiver til redusert ordrefrekvens. Eventuelt større andel av totalt innkjøp Ta betalt for frakt og håndtering Har XXX liten kundeandel? Incentiver til å øke. Antall ordre

Hva skjer med bruttofortjenesten… Oms. 100% Vare- kostnad 45% Teoretisk brutto- fortj. 55% Svinn/ ukurans Prisøkn. Rabatter Realisert brutto- fortj. Transport Lagerkostn.(var) DB 2 …fra teoretisk til realiserte marginer.

Hvordan kunden kan påvirke sin transportkostnad Strategisk Valg av produkter og markeder Operativt - Salgsbetingelser/kundepåvirkning - Pakking av ordre

Transportkostnader påvirkes av Sendingsstruktur (en-kollo, flere-kolli, pall, andel i vektintervaller, produkt) Sendingsfrekvens (hyppighet av sendinger til samme mottaker, sendingsstørrelse) Varestrømmer (parti, samlast, direkte spredning) Pakking (andel ”luft” i kartong, på pall og i container) Avstand (soner, fra/til postnummer)

Hvordan påvirkes transportkostnadene Kundens adferd / avtalebetingelser Antall ordre dager Ordrefrister Minsteordre Eventuelle bonuser / gebyrer Hvordan ordrene pakkes En-kollo er billigere enn flere-kolli Redusere andel ”luft” i kartonger og på paller Henvendelser Varsel om når varene kommer og eventuelle forsinkelser for å redusere antall henvendelser Effektiv behandling av henvendelser

Transport påvirker produkt- og kundelønnsomhet Kundelønnsomhet avhenger bl.a. av: Produktmix Volum Geografi Leveringsfrekvens Andre betjeningskostnader (ulikt servicenivå) Statistikker og simuleringsmuligheter blir en del av beslutningsgrunnlaget for: Valg av satsningsområder (kunder/produkter) Prising og betingelser for produkter og kunder Kampanjer Plassering i butikk Etc. …og bedre kunnskap bidrar til beslutninger som øker lønnsomhet

Spørsmål til kundene Hvor ofte kan dine kunder bestille? Er dette likt for alle kunder? Hvordan håndterer dere restordre?

50 største enkeltkunder (sortert synkende etter omsetning 01. 05

Verdi per ordre Mange mottakere med under 5.000 kr per ordre. Men mye tyder på at verdi per ordre har økt vesentlig i perioden. Ulik bruk av kundenummer er en feilkilde.

Endring i sendingsstruktur – færre og større sendinger

Endring i sendingsstruktur forts.

Endring i sendingsstruktur knyttet til kundekategorier

Produktlønnsomhet Mange styrer etter bruttofjortjeneste. Bilde kan endre seg vesentlig etter transport.