Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Del 2: Personlig økonomi.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Utnytt flere muligheter på web Fokuser på det kreative
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Organisering av PTF Vg1RM
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Om å få det til!.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Temamøte om MUNT Ragnar Andresen IKT Inn-Trøndelag.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Tiltak for å redusere sykefraværet
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
VERDIER OG HOLDNINGER Hvilke verdier er grunnleggende i idrettsmiljøet vårt? Voksne som rollemodell Hva er ”Fair Play”? Hvilke tiltak gjør vi fra neste.
Har vi et verdifullt verdigrunnlag? Valg, mål og drømmer. Akershus Fotballkrets
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Samhandling med andre organisasjoner Dag Sandvik Lederne 11. november 2010.
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
STORFORM RADAR ”vi har brikken du mangler”
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Kitron ASA Resultatpresentasjon 3. kvartal Hovedpunkter Q Økt effektivitet og høyere bruttomarginer bidrar til positivt resultat i 3. kvartal.
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
Prai en taxi En kort presentasjon av den nye digitale løsningen.
Dette velger Distrikt 2275 å satse på. Visjon Service Above Self Det betyr at vi skal tjene andre.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Som ble fylt med programmering
Utskrift av presentasjonen:

Trender i europeisk bilindustri

Vil dette skje i Norge?

Ja, og de store kommer nå…

Servicemarkedet utfordres også •Direkte kommunikasjon fabrikk -> bil •Færre timer solgt – kapasiteten stabil •Frie verkstedkjeder enda mer proffe – større kamp om kundene •Originale deler til halv pris

Dagens kunde? Morgendagens kunde? Organisering

Gårsdagens kunde? Dagens kunde? Og hva gjør vi med det ??? Organisering Feil: Vi er her allerede !!

"Er dagens forretningsmodell i bilindustrien bærekraftig i fremtiden?"

Dagens forretningsmodell…

Negativ resultatutvikling •Resultatet hos europeiske bilforhandlere har vist en negativ utvikling –Resultat i 2012 etter skatt 1,0 % av omsetningen –Resultat første halvår ,8 % –Andelen forhandlerne med negativt resultat økt fra 39% til 43% •På 13 utvalgte nøkkeltall viser 7 en negativ utvikling

I sum en viss bekymring… •Reduksjon i antall forhandlere og lønnsomhet – raskere konsolidering •Redusert behov for service og verkstedbesøk •Produsentene vil utnytte mulighetene i forhandleravtalene •Overproduksjon fortsetter •Pris- og marginpresset fortsetter •Investeres i nye anlegg – mens kundene går online

•Lojal – ovenfor hvem? •Kundene betaler lønna •Ta pro-aktivt i bruk kundebasen •Utnytt medarbeiderne på tvers •Sørg for å markere bedriften positivt lokalt •Ta et miljøansvar •Ta gjennomgang av organisasjonen •Har lederne nødvendig kompetanse og riktige holdninger •Har bedriften endringsevne og –vilje •Er det tilstrekkelig fokus og kunnskap rundt lønnsomhetsutvikling •Vet alle hva en "God prestasjon" på sitt område er? •Hva ønsker bedriften å være? •Lag en plan/strategi •Etabler fokusområder og tiltak – og følg opp •Vær nysgjerrig på andres prestasjoner •Skaff ekstern kompetanse og nettverk •Bruk tiden på det som er viktigst for bedriften og det du kan påvirke •Skaff deg kunnskap om hva som skjer med kundeadferden •Sikre at du har kompetanse i bedriften •Få på plass on-line løsninger for kundedialog •Fortsatt mulig å finne kunden før han velger deg bort Den digitale hverdag Profesjonali- sering Omdømme- bygging og lojalitet Riktig kompetanse Gjør de riktige valgene…