Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Norske Redningshunder
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Informasjonssjef Christian Fossen
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Media håndtering og kommunikasjon
Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Salgsteknikker & Sosial media
Markedsføring og pressearbeid
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Kvinne på topp September2008.
Skaperen, ordneren og danseren
Intervjuteknikk.
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
- Bak enhver tekst er det arbeid
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Politikeropplæring 11. januar 2012
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
God kommunikasjon på nettet
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Hva er kommunikasjon?.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Essay er en skriftlig sjanger.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Kommunikasjon PETS D Mars 2012 Per Ove Askeland
Kommunikasjon PETS D Mars 2011 Per Ove Askeland.
Synlige i media.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Krise: fare & mulighet.
skriftlig eksamen i norsk
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Norske Redningshunder
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
| Formelle tekster.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Studieteknikk Bison.
Multiplikasjon - Leksjon 2: Hoderegningsstrategier store multiplikasjonsstykker Lekse til tirsdag.
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Tips til ekstern kommunikasjon

Hvem er journalisten?

AVIS-kriteriene • Aktualitet • Vesentlighet/Viktighet • Identifikasjon • Sensasjon

Eller KVISA • Konflikt • Vesentlighet/Viktighet • Identifikasjon (og illustrasjon) • Sensasjon • Aktualitet

Fiskemodellen - leserbrev • Først kommer hodet og munnen • Så kommer kroppen • Så smalner det inn mot avslutningen, før halen slår til deg med en overraskelse eller et godt poeng.

Den omvendte nyhetspyramiden • Pressemeldinger kan gjerne bli kuttet nedenfra når journalisten klargjør dem for trykk. • Tenk leselighet.

Tips • Pass på at faktaopplysninger er riktige! • Husk: Ulike medier er konkurrenter. – Selg inn saker eksklusivt. – Vær ærlig. – Ta ikke kontakt med flere journalister i samme redaksjon om samme sak samtidig. • Be om sitatsjekk

Før et intervju: • Ha din vinkling klar. • Tenk gjennom alle negative sider før samtalen. • Vær oppmerksom på journalistens innfallsvinkel. • Regn med at alt du sier kan bli brukt. • Er du usikker på noe, ring tilbake. • Unngå gjetninger. • Ha gjerne tips til andre kilder.

Bilder • Ha pressefotografier klare. • Bruk ulike pressebilder for ulike situasjoner. • hovedregel - et relativt «formelt» og «nøytralt» antrekk. • Situasjonsbilder kan ofte være gode.

Vår kommunikasjon bør være • positiv • faglig kompetent • løsningsorientert • saklig • proaktiv