Klasseledelse med fokus på IKT Foredrag for Bjørgvin vgs 21.10.09 av Tone Hadler-Olsen
Klasseledelse Målet med klasseledelse er å fostre et positivt og produktivt læringsmiljø Rydde tid for læring Være tydelig som leder Klasseledelse dreier seg om å forme og opprettholde et konstruktivt læringsmiljø Forebygge adferdsproblemer og destruktivt læringsmiljø Kilde: Per E. Garmannslund, Oxford Research AS
Hvordan påvirker de bærbare PC'ene klasseledelse? enda viktigere enda vanskeligere
Dagsnytt 18 - 22.09.09 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/184489
Lærarar vil ikkje vere datavaktbikkjer Lærarar må konkurrere med Facebook og msn etter at pc'en kom inn i klasserommet. PÅ NETT: Daniel Olsen (t.h.) og Sebastian H. Fjereide arbeider med regnskapsanalyse på datamaskinene sine. Elevane innrømmer at maskinene ikkje alltid blir brukt til det dei skal.
Å gå inn i klasserommet følest innimellom som å kome inn på ein internettkafe, seier lærar Kari Bjørnsvik. Når Facebook, chatting og dataspel berre er eit tastetrykk unna, viser erfaringane at det er altfor lett å misbruke pc'en i timen Det tar mykje tid bort frå undervisninga. Du blir redusert til ein streng lærar, som må stå og passe på. - Elevane sjekkar Facebook og chattar på msn, og er ikkje mentalt til stades i klasserommet. For lærarane er det vanskeleg å sjekke om elevane faktisk følgjer med, eller gjer andre ting.
15.6.08 Non Stop forstyrrelse «Hvis du får servert en skål med Non Stop, forsyner du deg», sa nylig en 17-åring til meg. Hun beskrev forholdet sitt til bruk av Facebook i klasserommet.
Publisert: 03.sep.2009
Nei til poker i klasserommet 11. apr. 2008, 06:00 Nei til poker i klasserommet
Utfordringer i den digitale skole
Summegrupper Hva er de største utfordringene med bruk av PC’er i klasserommet?
IKT og bruk av digitale verktøy i skolen, en ny undersøkelse ved Kjell Atle halvorsen (vgs i Nord Trønderlag), program for lærerutdanning NTNU 1 av 4 elever sier at de blir forstyrret av Pc’er i timene Mange elever tuller bort mye av tiden (3 av 5)
Påstand PC’en er en ”tidstyv” og det må være opp til den enkelte lærer å bestemme om en vil bruke PC i timene!
Påstand Det er opp til elevene hva de vil ”gjøre på Pc’en”, siden de har ansvar for egen læring.
Fra en elev Blogg Rapport fra mitt (og de fleste) klasserom en vanlig undervisningstime med forelesning på vgs: Mellom 2 og 5 elever noterer det læreren sier. 10-12 er på Facebook eller Nettby. 5-10 spiller dataspill. Jeg tuller ikke. Overdriver ikke en gang. Noen på bakerste rad sitter til og med med ørepropper eller hodetelefoner. Samtidig som læreren snakker. Uten å prøve å skjule det. Hva gjør læreren? Snakker til de som vil høre. For vi finnes faktisk. Et sted, mellom alle elevene som er på Facebook og spiller dataspill, sitter vi. Og noterer.
Fakta: Læringsutbytte Norsk skole er et av OECD-landene med størst problemer med umotiverte elever og lite arbeidsro i timene. Forskning om læringsutbytte i skolen viser: Gode resultater oppnås når lærere framstår som dyktige ledere med struktur på undervisningen. Gode faglige resultater oppnås i skoler og hos lærere som prioriterer læring for an generell elevaktivitet. Gode resultater har sammenheng med tydelige krav og noe mindre elevansvar for egen læring. Kilde: PISA-undersøkelsen, Kjærnslie m.fl. 2004, 2007.
Påstand Elevene må ”straffes” for all utenforfaglig aktivitet på PC’en.
Vurdering lettere å jukse alle hjelpemidlene tillatt på eksamen (hvordan gjøre PC'en som et godt hjelpemiddel til eksamen)
Elevers misbruk av pc’ene MSN Facebook iTunes Windows Medieplayer Spill - www.123.spill - world of warcraft
Du kan være på ukikk etter Diverse logoer Du kan være på ukikk etter
Klasseledelse og klasseregler Regler og prosedyrer/rutiner varierer fra klasse til klasse, men alle velfungerende klasser har dem. Effektiv og god klasseromsledelse er basert på elevenes forståelse av lærerens forventninger til elevenes atferd og arbeid. Et godt planlagt system av regler og prosedyrer letter kommunikasjonen av lærerens forventninger Kilde: Per E. Garmannslund, Oxford Research AS
Klasseregler vedr IKT Hvilke klasseregler synes dere er viktige? Hvilke og hvorfor?
Felles praksis på skolen
Oppstart av timen Alle skal slå ned skjermene når timene begynner Skjermene slås ned når man ønsker elevenes oppmerksomhet
Vær tydelig Læreren bør være seg bevist når timen begynner på om PC’ene skal brukes den timen evt når PC’en skal brukes evt hva PC’en skal brukes til og gi tydelig beskjed til elevene om dette
Finn gode nettsteder for elevene Gi elevene konkrete nettsider de skal jobbe med, fritt søk tar mye tid og det tar oppmerksomhet bort fra skolearbeidet Gå rundt i klasserommet og se hva de gjør på PC’en
Ha kontroll med skjermene til elevene La elevene notere på PC’en etter tavlegjennomgang mens du selv står bak i klasserommet (mens du skriver på tavlene bør PC’ene være lukket) Bruk prosjektøren, la elevene lukke sine PC’er
Møblering: tenk kontroll over skjermene når en møblerer klasserommet, der hvor det er mulig
Oppfølging Vær nøye med å føre anmerkninger når dere observerer at elevene er inne på spill, facebook, msn osv. Vi må være tydelig på at vi ikke aksepterer at elevene spiller spill m.m. i timene våre Ved krav om innlevering av arbeidet som blir gjort i timene blir det mindre spilling og surfing på nettet
Marita Aksnes, lektor ved Randaberg vgs Må være kjempe streng Skjermene nede når hun snakker Klare beskjeder om når og hva Pc’en skal bruke Innlevering av oppgaver på slutten av timen Korte frister (for å holde oppe læringstrykket) Står bak når elevene bruker PC’ene Klare opplegg i ITSL, god struktur, helt konkrete sider de skal inn på Klasseledelse er enda viktigere med Pc’er Fører anmerkninger http://lektoraksnes.blogspot.com/
Oppsummering Målrettet bruk Klare regler og forventninger Styrt av lærer Klare regler og forventninger Helst felles for hele skolen Fagrettet IKT-bruk (geogebra, simuleringer osv) Gjøre det vi alltid har gjort – litt mer effektivt Gjøre det vi ikke kunne gjøre før
Aktuelle blogger http://guttorm.hveem.no/blogg/ http://kjemikeren.wordpress.com/ http://tanketraader-ingunn.blogspot.com/ http://pgelisa.wordpress.com/ http://margreta.wordpress.com/ http://evabra.wordpress.com/ http://junebre.blogspot.com/ http://torespensblogg.blogspot.com/