Klasseledelse med fokus på IKT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Noen utfordringer for skolene
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pilotprosjektet så langt
Prøvemodus Undervisningsmodus
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Læreren som leder Assertive Discipline.
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Generelle tiltak og forebygging
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Husregler.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Temakveld Nettvett og spill.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
KLASSELEDELSE.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Husregler.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Klasseledelse med fokus på IKT Foredrag for Bjørgvin vgs 21.10.09 av Tone Hadler-Olsen

Klasseledelse Målet med klasseledelse er å fostre et positivt og produktivt læringsmiljø Rydde tid for læring Være tydelig som leder Klasseledelse dreier seg om å forme og opprettholde et konstruktivt læringsmiljø Forebygge adferdsproblemer og destruktivt læringsmiljø Kilde: Per E. Garmannslund, Oxford Research AS

Hvordan påvirker de bærbare PC'ene klasseledelse? enda viktigere enda vanskeligere

Dagsnytt 18 - 22.09.09 http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/184489

Lærarar vil ikkje vere datavaktbikkjer Lærarar må konkurrere med Facebook og msn etter at pc'en kom inn i klasserommet.                                                                                                                                                          PÅ NETT: Daniel Olsen (t.h.) og Sebastian H. Fjereide arbeider med regnskapsanalyse på datamaskinene sine. Elevane innrømmer at maskinene ikkje alltid blir brukt til det dei skal.

Å gå inn i klasserommet følest innimellom som å kome inn på ein internettkafe, seier lærar Kari Bjørnsvik. Når Facebook, chatting og dataspel berre er eit tastetrykk unna, viser erfaringane at det er altfor lett å misbruke pc'en i timen Det tar mykje tid bort frå undervisninga. Du blir redusert til ein streng lærar, som må stå og passe på. - Elevane sjekkar Facebook og chattar på msn, og er ikkje mentalt til stades i klasserommet. For lærarane er det vanskeleg å sjekke om elevane faktisk følgjer med, eller gjer andre ting.

15.6.08 Non Stop forstyrrelse «Hvis du får servert en skål med Non Stop, forsyner du deg», sa nylig en 17-åring til meg. Hun beskrev forholdet sitt til bruk av Facebook i klasserommet.

Publisert: 03.sep.2009

Nei til poker i klasserommet 11. apr. 2008, 06:00 Nei til poker i klasserommet

Utfordringer i den digitale skole

Summegrupper Hva er de største utfordringene med bruk av PC’er i klasserommet?

IKT og bruk av digitale verktøy i skolen, en ny undersøkelse ved Kjell Atle halvorsen  (vgs i Nord Trønderlag),  program for lærerutdanning NTNU 1 av 4 elever sier at de blir forstyrret av Pc’er i timene   Mange elever tuller bort mye av tiden (3 av 5)

Påstand PC’en er en ”tidstyv” og det må være opp til den enkelte lærer å bestemme om en vil bruke PC i timene!

Påstand Det er opp til elevene hva de vil ”gjøre på Pc’en”, siden de har ansvar for egen læring.

Fra en elev Blogg Rapport fra mitt (og de fleste) klasserom en vanlig undervisningstime med forelesning på vgs: Mellom 2 og 5 elever noterer det læreren sier. 10-12 er på Facebook eller Nettby. 5-10 spiller dataspill. Jeg tuller ikke. Overdriver ikke en gang. Noen på bakerste rad sitter til og med med ørepropper eller hodetelefoner. Samtidig som læreren snakker. Uten å prøve å skjule det. Hva gjør læreren? Snakker til de som vil høre. For vi finnes faktisk. Et sted, mellom alle elevene som er på Facebook og spiller dataspill, sitter vi. Og noterer.

Fakta: Læringsutbytte Norsk skole er et av OECD-landene med størst problemer med umotiverte elever og lite arbeidsro i timene. Forskning om læringsutbytte i skolen viser: Gode resultater oppnås når lærere framstår som dyktige ledere med struktur på undervisningen. Gode faglige resultater oppnås i skoler og hos lærere som prioriterer læring for an generell elevaktivitet. Gode resultater har sammenheng med tydelige krav og noe mindre elevansvar for egen læring. Kilde: PISA-undersøkelsen, Kjærnslie m.fl. 2004, 2007.

Påstand Elevene må ”straffes” for all utenforfaglig aktivitet på PC’en.

Vurdering lettere å jukse alle hjelpemidlene tillatt på eksamen (hvordan gjøre PC'en som et godt hjelpemiddel til eksamen)

Elevers misbruk av pc’ene MSN Facebook iTunes Windows Medieplayer Spill - www.123.spill - world of warcraft

Du kan være på ukikk etter Diverse logoer Du kan være på ukikk etter

Klasseledelse og klasseregler Regler og prosedyrer/rutiner varierer fra klasse til klasse, men alle velfungerende klasser har dem. Effektiv og god klasseromsledelse er basert på elevenes forståelse av lærerens forventninger til elevenes atferd og arbeid. Et godt planlagt system av regler og prosedyrer letter kommunikasjonen av lærerens forventninger Kilde: Per E. Garmannslund, Oxford Research AS

Klasseregler vedr IKT Hvilke klasseregler synes dere er viktige? Hvilke og hvorfor?

Felles praksis på skolen

Oppstart av timen Alle skal slå ned skjermene når timene begynner Skjermene slås ned når man ønsker elevenes oppmerksomhet

Vær tydelig Læreren bør være seg bevist når timen begynner på om PC’ene skal brukes den timen evt når PC’en skal brukes evt hva PC’en skal brukes til og gi tydelig beskjed til elevene om dette

Finn gode nettsteder for elevene Gi elevene konkrete nettsider de skal jobbe med, fritt søk tar mye tid og det tar oppmerksomhet bort fra skolearbeidet Gå rundt i klasserommet og se hva de gjør på PC’en

Ha kontroll med skjermene til elevene La elevene notere på PC’en etter tavlegjennomgang mens du selv står bak i klasserommet (mens du skriver på tavlene bør PC’ene være lukket) Bruk prosjektøren, la elevene lukke sine PC’er

Møblering: tenk kontroll over skjermene når en møblerer klasserommet, der hvor det er mulig

Oppfølging Vær nøye med å føre anmerkninger når dere observerer at elevene er inne på spill, facebook, msn osv. Vi må være tydelig på at vi ikke aksepterer at elevene spiller spill m.m. i timene våre Ved krav om innlevering av arbeidet som blir gjort i timene blir det mindre spilling og surfing på nettet

Marita Aksnes, lektor ved Randaberg vgs Må være kjempe streng Skjermene nede når hun snakker Klare beskjeder om når og hva Pc’en skal bruke Innlevering av oppgaver på slutten av timen Korte frister (for å holde oppe læringstrykket) Står bak når elevene bruker PC’ene Klare opplegg i ITSL, god struktur, helt konkrete sider de skal inn på Klasseledelse er enda viktigere med Pc’er Fører anmerkninger http://lektoraksnes.blogspot.com/

Oppsummering Målrettet bruk Klare regler og forventninger Styrt av lærer Klare regler og forventninger Helst felles for hele skolen Fagrettet IKT-bruk (geogebra, simuleringer osv) Gjøre det vi alltid har gjort – litt mer effektivt Gjøre det vi ikke kunne gjøre før

Aktuelle blogger http://guttorm.hveem.no/blogg/ http://kjemikeren.wordpress.com/ http://tanketraader-ingunn.blogspot.com/ http://pgelisa.wordpress.com/ http://margreta.wordpress.com/ http://evabra.wordpress.com/ http://junebre.blogspot.com/ http://torespensblogg.blogspot.com/