Omdømme, samfunnsansvar og etikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Alkohol | SVØMMING.
Status til årsmøte 23. mai 2008 •Virksomheten •Møter •Økonomi •Prosjekter •Marked •Standardisering / Internasjonalt arbeid •Prioritert aktivitet i år.
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Bransjemøte Statens Vegvesen 2. April 2008 Liv Kari Skudal Hansteen Avministrende direktør RIF.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Sosiologi i barnehagen
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Teambygging og fasilitering
Skandinavisk næringsliv og CSR
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Omdømmehensyn,
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Signe Louise Berthelsen
Kommunen som arbeidsgiver
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
1 Håndbok for tillitsvalgte i klubbstyrene STYRETS OPPGAVER I KLUBBENE Informasjon NBF vil i løpet av tilby klubbene - Veivisern - en håndbok for tillitsvalgte.
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
FOKUSKLUBB november 2008 SEH
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
KOMMUNIKASJON.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Velkommen til et nytt skoleår!
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Utfordringer og muligheter for en ny stiftelse.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte i Rana kommune Vedtatt av kommunestyret i sak 10/15, Veileder - hjelp til å ta de riktige valgene.
Revisjonsutvalget Temalunsj 12. februar PwC Bakgrunn EU vedtok den 16. april 2014 en ny forordning og endringer i direktivet om revisjon og revisorer.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Hvordan lese rapportene
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Overordnet strategi SV-fakultetet
Etikk i skole og arbeidsliv
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Etikk i kommunesektoren 23. februar 2016
Utskrift av presentasjonen:

Omdømme, samfunnsansvar og etikk ©Glasshuset

OMDØMME - summen av flere interessenters forestilling av organisasjonen Utenfra ser innover Etikk Samarbeids partnere Opinion Troverdighet Lojalitet Politisk Media Transparency

Etikkregler bør inneholde Hvorfor? Tillit i omverdenen, bygge kultur, stor egenverdi, samfunnsavsvar Respekt, tillit, omtanke og uten diskriminering Unngå interessekonflikter, habilitet, gaver (få og gi), rolleblanding, familie Kommunikasjon være åpen, sannferdig og tydelig, gjøres av ansvarlige Ressurser benyttes til arbeidsrelaterte formål Vær varsom i aktiviteter hvor det forventes rollemodell Ivareta taushetsregler Ivareta varslingsplikten Konsekvenser ved brudd, advarsel, oppsigelse eller avskjed Engasjement og arbeidsglede?

Samfunnsansvar er under utvikling – Global Reporting Initiative (GRI – indeks) Forventet og egenverdi Lønnsomhet Sysselsetting Støtte – sponsor Utvikling Produksjon Transport Energi Avfall Klimaut- fordringer Arbeidsforhold Ansvarlige produkter Menneske- Rettigheter Etiske inv.

STYRE- EVALUERING

Styreevalueringen viste svakheter innen omdømme og etikk Omdømme 3,58 mens alle andre har over 4,0 i gjennomsnitt Verdier og etikk også lav, spesielt på lengre sikt Ca 25 virksomheter undersøkt Mange etikkutfordringer identifisert Lagde derfor ETI (Etikk- og TroverdighetsIndeks)

Etikk og Troverdighet Interne forhold Eksterne forhold

Styreevaluering Etikk / Troverdighet Måle og endre holdning Gjøre spesielle tiltak Ansvarliggjøre ledelsen Troverdighet skjer ved gjentagelse av ETI Styreevaluering Utvikle styret Styrets eget ansvar Ingen ekstern vurdering Vanligvis mindre justeringer

Hva kan styret gjøre? Alt henger sammen Sikre etikkregler Be om at etikkregler legges frem for styret for godkjenning Opplegg for å sikre at de etterleves Diskutere omdømme for gradvis å bedre det tenke i gjennom utfordringer gradvis gjennomføre tiltak Etterspørre redegjørelse om samfunnsansvar I praksis kan en pragmatisk start være å se hva andre gjør f.eks. DnB NOR Alt henger sammen

Dilemmaer Styrets rolle angående omdømme i forhold til administrasjonens rolle Omdømme er dårlig i forhold til realiteten – hva kan styret gjøre? Omdømme er bra, men det er høy risiko – hva kan styret gjøre? Etikktest viser flere svakheter som vanskelig kan korrigeres på kort sikt. Er det bedre å la være å teste?