Skoleavis Journalistikk i skolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er en sak - hvordan komme på?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Lesing – lesetrategi Aviser i undervisninga
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Bokanmeldelser..
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Opplysningstida - skriftrevolusjon
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Dagsaktuell undervisning
- Bak enhver tekst er det arbeid
En artikkel er en saktekst.
Kommunens informasjonsstrategi
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hvordan åpne døren inn til en verden med produserende elever?
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
En artikkel er en saktekst.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
-engasjert for deg!Adm. red. Ole Kristian Lyngstad1 Ung reporter i HA De fleste aviser har egne ungdomssider Vi i HA ville noe mer –Egen ungdomsredaksjon.
Hvordan skrive din slektsbok
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
Tekst i nettavis MEVIT1510 Høst 2008 Ragnhild Fjellro.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Avisjournalistikk Mediekommunikasjon 1, kapittel 5.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Enkelte momenter i forbindelse med å søke jobb - Bedriftskontakt.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Oppfølging av etterlatte
Verktøy for å kartlegge holdninger
Massemedia.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Hvilke plattformer bruker dere?
Digital startpakke kurs 3
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kilder og kildebruk.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Analysere nyheter
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Skoleavis Journalistikk i skolen

Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.

Hvorfor lage skoleavis? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.

Hva inneholder en avis? Annonser Redaksjonelt stoff Innhold og utvalg er bestemt av redaksjonen Artikkelen nyhet reportasje feature intervju referat notis enquete Kritikk / anmeldelse Kultur-aktiviteter Bøker Film Konsert Osv. Kommentarstoff Leder Kronikk Leserbrev Petit Annonser En kunde har kjøpt plass i avisen for å selge en vare eller en tjeneste. Rubrikkannonser Salgsannonser Kunngjøringer

Kriterier for godt avisstoff. Aktuelt Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Hendelse som nylig har skjedd. Saken har betydning for folk flest. Den angår den mange. Nyttig eller nødvendig informasjon. Leseren kan kjenne seg igjen i saken eller problemet. Berører leserens eget liv. Oppsiktsvekkende. Uvanlig.

Kan vi skrive hva vi vil?

Vær varsom Vær Varsom plakaten Redaktøransvar

Journalistikk

Journalistikk er å velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?

Arbeidsprosessen Idé oppgave Samle informasjon Sortere Presentere Snakke sammen om arbeidet … NB! Redaksjonsmøte hver dag. Hva har vi gjort? Hva skal vi gjøre videre Avtaler (Hvem gjør hva når ..?)

Journalistens seks hjelperne Hva Hvem Hvor Når Hvorfor Hvordan

Intervjuet Portrettintervju Saksintervju Journalistens viktigste arbeidsmåte: Portrettintervju Saksintervju

Intervjuet. Tips. Gå gjerne sammen tre personer: En stiller spørsmålene En noterer En lytter, hjelper spørreren, tar bilder Forberedelse: - Hva vet dere fra før? - Hva vil dere vite mer om? Gjennomføring: Prøv å få til en god samtale. Etterarbeid: Hva nytt fikk dere vite? Hva vil dere bruke? Kom det frem en god tittel?

Vær kritisk til kildene Vær særlig på vakt overfor Kilder som du ikke kan sjekke, for eksempel på Internett. Kilder som du har felles interesser med. Kilder som du personlig liker godt. Kilder som vil være anonyme.