Skoleavis Journalistikk i skolen
Hvorfor har vi aviser? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.
Hvorfor lage skoleavis? Informere Kritisere Underholde Debattorgan Markedsplass.
Hva inneholder en avis? Annonser Redaksjonelt stoff Innhold og utvalg er bestemt av redaksjonen Artikkelen nyhet reportasje feature intervju referat notis enquete Kritikk / anmeldelse Kultur-aktiviteter Bøker Film Konsert Osv. Kommentarstoff Leder Kronikk Leserbrev Petit Annonser En kunde har kjøpt plass i avisen for å selge en vare eller en tjeneste. Rubrikkannonser Salgsannonser Kunngjøringer
Kriterier for godt avisstoff. Aktuelt Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Hendelse som nylig har skjedd. Saken har betydning for folk flest. Den angår den mange. Nyttig eller nødvendig informasjon. Leseren kan kjenne seg igjen i saken eller problemet. Berører leserens eget liv. Oppsiktsvekkende. Uvanlig.
Kan vi skrive hva vi vil?
Vær varsom Vær Varsom plakaten Redaktøransvar
Journalistikk
Journalistikk er å velge: - Hva vil du skrive om? - Hvor skal du hente informasjon? - Hvem skal du snakke med? Flere? - Hva skal du ta med i artikkelen, og hva skal du ikke ta med? - Hvordan vil du vinkle stoffet? - Hvilken tittel du vil ha? - Hvilket bilde eller illustrasjon vil du ha? - Hvordan vil du presentere stoffet?
Arbeidsprosessen Idé oppgave Samle informasjon Sortere Presentere Snakke sammen om arbeidet … NB! Redaksjonsmøte hver dag. Hva har vi gjort? Hva skal vi gjøre videre Avtaler (Hvem gjør hva når ..?)
Journalistens seks hjelperne Hva Hvem Hvor Når Hvorfor Hvordan
Intervjuet Portrettintervju Saksintervju Journalistens viktigste arbeidsmåte: Portrettintervju Saksintervju
Intervjuet. Tips. Gå gjerne sammen tre personer: En stiller spørsmålene En noterer En lytter, hjelper spørreren, tar bilder Forberedelse: - Hva vet dere fra før? - Hva vil dere vite mer om? Gjennomføring: Prøv å få til en god samtale. Etterarbeid: Hva nytt fikk dere vite? Hva vil dere bruke? Kom det frem en god tittel?
Vær kritisk til kildene Vær særlig på vakt overfor Kilder som du ikke kan sjekke, for eksempel på Internett. Kilder som du har felles interesser med. Kilder som du personlig liker godt. Kilder som vil være anonyme.