Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Advertisements

Hvordan intervjue en forsker?
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Hvordan skape sikkerhet ved å øve team
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Veiledet lesing Mørkved skole
Lek og begynneropplæring
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Yoga på månen: Mindfulness i kompleks romvirksomhet Oppmerksomhetstrening som virkemiddel for å mestre komplisert samhandling innen romvirksomhet Trening.
vil deltagerne lære blant annet:
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
«Fra planer til gode mål og tiltak»
PIMEX for kontroll av støyeksponering Filmer fra Sunndalsøra 16. februar 2007 Kristin Brørs.
Å snakke med seg selv, fali det?
The bicyle is a simple solution to some of the words most complicated problems.
”the beginning of the wisdom lies not in the answer, but in the question”
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Kjør debatt - Hva? Hvem? Hvordan? Berit Strømshoved, Lillehammer bibliotek Litteraturhus Lillehammer.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Velkommen 1. Rus i et relasjonelt perspektiv Titti Huseby.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2404 – Høst 2006 versjon
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
Jonathan, Kristian, Pio & Ingvild
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Hvordan forstå og lære av data?
Står kolonialen igjen på perrongen?
Orbital Motion Simulator
Yoga på månen: Mindfulness i kompleks romvirksomhet Oppmerksomhetstrening som virkemiddel for å mestre komplisert samhandling innen romvirksomhet Trening.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Frode Svartdal UiTø Sept. 2011
Hca revisjon & rådgivning
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi (Human Factors) Høgskolen i Vestfold

Simulation and training • «In critical situations you do not rise to the level of excellence, you rather fall to the level of your training». • Simulatortrening tillater – Trening på farlige oppdrag/scenarier – Trening og testing av fremtidige arbeidsoppgaver – Gjentatt trening på enkeltoppgaver 2

Simulering: Integrerte operasjoner • Ny simuleringsteknologi tillater nå at flere simulatorer kobles sammen for å kjøre integrerte operasjoner. 3 Bridge Machine room On deck Land

Bra simulatortrening (1) • For å lage gode simulerte scenarier så må vi vite: • Hva skal vi trene på (hva skal læres) • Må ha definerte læringsmål 4

Bra simulatortrening (2) • Utfordring: Klart definerte læringsmål er lettest å trene på i enkle scenarier – Att 1: av læring til komplekse og real-life scenarier er ikke garantert. – Att 2: I kritiske situasjoner har folk en tendens til å falle tilbake til rutinepreget arbeid. 5

Bra simulatortrening (3) • Bør evaluere for overføring til komplekse og kritiske scenarier 1.Tren ferdighet 1 (redusert scenario) 2.Tren ferdighet 2 (redusert scenario) 3.Test i komplekst og krevende scenario • Mål på atferdsmarkører for ferdighet 1 og 2 • Forekommer ferdighet 1 og 2 i scenarioet • JA? – bestått • Nei?- fail… 6

Bra simulatortrening (3) • Utfordring: – Noviser/nybegynnere trenger høyere grad av ‘fidelitet’ enn eksperter. – Eksperter ‘lever seg inn i’ scenarier fortere og ved lavere grad av fidelitet i simulatoren. 7

Utfordring: Opplevd fare og atferd i simulatortrening vs real-life Øvergård et al (2005) found that there was a relation between ‘sense of danger’ and task complexity when comparing real and simulated military high- speed navigation. Complex scenarios led to more careful behaviour in RL vs. Sim while the opposite was true in easy scenarios. 8

Utfordring: Å få informasjon fra deltagere: Metoder real-time • ‘Snakk om hva du gjør’ – Utfordring: Folk er stille når situasjonen blir presset – mindre informasjon når det skjer noe interessant. • ‘Ha en annen ekspert forklare hva som skjer’ – Utfordring: Du får ikke vite hva operatøren tenker/ser på. • Psykofysiske målinger (HR, BT, GSR, Pupillometry) – Dette er bare indikatorer på stress/mental belastning, gir ikke informasjon om hva og hvorfor folk gjør som de gjør. 9

Utfordring: Å få informasjon fra deltagere: Metoder etter trening • Debriefintervju – Utfordring: Begrenset av hukommelse-> sårbart for biases folk rasjonaliserer i etterkant -> får ikke reell informasjon. • Debrief videoopptak – Utfordring: Video av person gir ikke ‘the whole picture’ Men… kan bedre hukommelse for hva som skjedde • Simulator-debrief + video – Utfordring Teknisk meget krevende – Fordeler Ser både informasjon fra scenarier og videoopptak av egen atferd 10

Spørsmål? ? 11