Landsby: Avansert internasjonalt undervisningsmateriell Henry Valberg, Institutt for produktutvikling og materialer, IVT, NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kort om wordpress Kompetanseoverføring NTNU Info 18. mai ´09 (c) ola Nordal -
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Studier i Tyskland.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
DiSC fra Inscape Publishing Inc.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Publisering på internett
 Bedriftens oppstart  Produkter  Leverandører  Eksport.
Vurdering av kilder Kildekritikk.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Anonymisering på Internett Hovedprosjekt våren 2004.
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
3D printing.
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
VELKOMMEN TIL TYSK-STUDIER VED UiA!
Institutt for fremmedspråk og oversetting Instituttleder: Charles Armstrong,Charles Armstrong tlf Konsulent: Lise Moss, tlf ,
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Sensorenes rolle.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. XY mia: matematikk innen anvendelser.
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Samling 1, HiØ 20. og 21. sept Fagspesifikk del 1, Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Inntaks- og formidlingskonferansen 2013
Landsby 63 og 64. (Dobbel landsby) Skolegården. Et sted å være – et sted å lære. Intensiv landsby, januar 2010.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
VELKOMMEN TIL UTPRØVING!. Mediefag Historie Rettslære Næringslivs økonomi Reiseliv og språk Kommunikasjon Og kultur Tysk Et hav av muligheter Samfunnsfag.
Deloppgave 4 Tilvirkning.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
PuMa.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
© SYSTEM- OG DRIFTSSEKSJONEN, USIT UNIVERSITETET I OSLO FS: en bærebjelke i UiOs læringstjeneste HowTo: FS-> UREG -> ClassFronter (LMS) v/Bård Henry Moum.
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Kunnskap for en bedre verden Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid Bjørn Sortland EiT-leder.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
Den Europeiske språkdagen
EiT : Avløpsvann som ressurs
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Velkommen til Apalløkka
- der du vokser som menneske
Orientering om fagvalget for 2. klasse skoleåret
Thorleif Hjeltnes, HiST
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Fremmedspråk og matematikk
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Digitalt læringsmiljø
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Fronter ved MN og Kjemisk Institutt
Utskrift av presentasjonen:

Landsby: Avansert internasjonalt undervisningsmateriell Henry Valberg, Institutt for produktutvikling og materialer, IVT, NTNU

Om problemstilling: • Fagfeltet er forming av metaller. • Har utgitt bok; – Applied metal forming; including FEM-analysis – (Anvendt forming av metaller, inklusive FEM-analyse) • Brukes i undervisning ved NTNU – Skal lære teknologistudenter å forme metalliske materialer vha industriprosessene ekstrudering, valsing, smiing, trådtrekking og plateforming • Disse anvendes av f. eks. Hydro Aluminium for å videreforedle metallet de produserer i sine fabrikker i Norge i dag; som f. eks. på Sunndalsøra

• Vil utvikle god hjemmeside knyttet opp mot boka – Lage undervisningsmateriell som er tilgjengelig for studenter /lærere som bruker boka • Har valgt tema som studentene kan arbeide med og der jeg kan gi god veiledning • For studenter med kvalifikasjoner fra ulike deler av NTNU: – Skal på team-basis utvikle et godt hjemmesideprodukt. – Skal kunne bidra uten å ha spesifikke kunnskaper om metallforming

• Det dannes en landsby bestående av ca 20 studenter. – Noen med teknologibakgrunn og andre med kunnskaper om informasjonsteknologi, språk (engelsk, tysk, fransk, spansk, kinesisk), pedagogikk. etc.. • Deles i 4 grupper – 2 lager undervisningsmateriell mot formeprosessen valsing – 2 mot ekstrudering. • Hydro Aluminium inviteres til å assistere i landsbyene • Faglærer gjør utvelgelse fra hver gruppene; info legges ut på nett!

Linker: • bn= bn= • &printsec=frontcover&hl=no&source=gbs_ge_summ ary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false &printsec=frontcover&hl=no&source=gbs_ge_summ ary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false • Otto Monster Otto Monster • Simulering Simulering • Video Video

Håper dette høres litt spennende og konkret ut og at du får lyst til å delta!