Spennende Web 2.0-opplæring 23 ting (du burde lære om Web 2.0)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
HVA ER ?.
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Teknologi i klasserommet
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
HVA ER ?.
Hvordan lager du en konto?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Samling i kurs om sosiale medier Trondheim 26/3 – 2010 Anders Olsson – ABM-utvikling.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Nettsamfunnsvaner i Norge
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Salgsteknikker & Sosial media
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Sosiale nettverk Hvilke kjennetegn har de?
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Foreløpige resultater
Månedsbrev fra Blåklokka
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Spennende Web 2.0-opplæring 23 ting (du burde lære om Web 2.0)
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Prosjekt Kompetansebygging 2.0 Våren 2010
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Sammensatte tekster.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Månedsbrev Smørblomst
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Blogging med Google Blogger
Opprette Gmail-konto Lage iGoogle-side
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Bibliotekvakten Bibliotekvakten startet i Vestfold i 2001
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Blogg og publisering på nett
– som verktøy for refleksjon og læring Thomas, oktober 2010.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø Rapportering og Innlogging MineKurs.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
BUSKERUDBIBLIOTEKENE SOM MØTEPLASS BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
ALT ER PÅ NETTET..... OG HVAD KOMMER DET MIG VED???
Høgskolen i Oslo Biblioteksvar.no Høgskolen i Oslo 23. januar 2008 Marie Solum Hansen Jørn Helge B. Dahl
VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Utskrift av presentasjonen:

Spennende Web 2.0-opplæring 23 ting (du burde lære om Web 2.0)

Bakgrunn •Halmstadkonferanse juni 2007 •Christine Mackenzie, Yarra Plenty Regional library, Melbourne •Web 2.0 opplæring •”Learning through play”

Samarbeid mellom tre fylker •Østfold, Vestfold og Buskerud •Opplæring for 52 folkebibliotek, 47 videregående skolers bibliotek, 3 høgskolebibliotek m/9 avdelinger •Nasjonalt? Hordaland, Rogaland, Møre og Romsdal interessert. •Bibliotekmøtet 2008 – Poster session.

Studietur / Hospitering •Yarra Plenty Regional library oktober 2007 •Midler fra bl.a Vestfold •Videreføring av YP sitt arbeide – opplæring for hele staten Victoria – folkebibliotek •Snart for skolebibliotek

Opplæringsplanen •Turné 23! •23 ting •Nullkonferanse

23 ting •Blogg allerede oversatt • •Egen opplæringsblogg som overbygg •Oppstart 28. januar – Første samling •10 uker •Tre samlinger – tirsdager •Østfold i Østfold, Vestfold i Vestfold osv.

Læringsformen •E-læring •Ansvar for egen læring •Lek og lær •Kolleger hjelper hverandre ” Idag har jeg oprettet en profil på messenger - og har været på sammen med Birgitte - vi har sendt filer og oprettet en "delemappe". ” SÅ! Nu fik jeg endelig det RSS-feed til at virke - with a little help from my friends:-) Kirstine var så sød at vise mig hvordan det fungerede....”

Programmet •Utviklet av Helene Blowers fra the Public Library of Charlotte & Mecklenburg County. •Spredd seg blant bibliotek over hele verden •Lisensiert under Creative Commons

Hva skal vi lære? •Blogg •RSS, Atom •Chatting (Direkte kommunikasjon) •Bilder og tagger (Flickr) •Vennesteder (Facebook) •Wiki (Wikipedia) •Podcasting •Video (Youtube) •Musikk (MySpace) •Organisere bøker (Library Thing) •Sosiale bokmerker (Del.icio.us) •Egendefinerte søkemotorer (Rollyo) •Personlige forsider (iGoogle, NetVibes) •Mashups •Origio - norskutviklet verktøy •Web-applikasjoner – Google docs, Writer •Virtuelle verdener – Second life •E-læring •Web 2.0 awards •Bibliotek 2-0

Programmet 10 uker med 23 Ting •23 Ting har sin egen blogg •Deltakerne bruker denne bloggen og følger programmet. Egne oppgaver. •Deltakerne lager egne blogger og bruker den til å dokumentere oppgavene.

Samlingene Tirsdag 29. januar. Første samling Sted: Kalnes vgs Praktisk informasjon Ting 1: Om web 2.0, programmet 23 ting og livslang læring Ting 2: Blogging

Tirsdag 26. februar Andre samling Sted: Kalnes vgs 10 – 14 Gjennomgang av bloggene Oppsummering fra selvstudiene. Hvordan har det gått? Gjennomgang av RSS, Atom og direkte kommunikasjon Introduksjon til Podcasting

•Mandag 31. mars. Tredje og siste samling Sted: Quality Hotel Podcasting – eksempler Virtuelle verdener – demostrasjon •Ting 20: Verktøy for å lage E-læringskurs •Ting 21: Web 2.0 awards •Ting 22: Bibliotek 2.0 •Ting 23: Oppsummering

Hvorfor? •VI VIL IKKE SITTE SOM SPØRSMÅLSTEGN HVIS NÅR NOEN KOMMER INN OG SPØR OM FLICKR / MASH-UPS / YOUTUBE / IPOD / RSS •Målet med 23 ting er at man skal: •Utforske og lære om de nye 2.0 teknologiene. •Bli i stand til å bruke disse teknologiene i sitt arbeid. •Prøve en ny måte å lære på. Det handler ikke om teknologi – men hvordan vi kan bruke den i hverdagen

Hvordan bruke Web 2.0 i biblioteket •Referansearbeid (IM, Chat) •Wikis for personalet •Wikis for publikum (lokalhistorie) •RSS feeds – tjeneste til publikum •Podcasts - aktiviteter •Podcast - bibliotekomvisning •Bokblogger - lesetips •Bibliotekbilder - Flickr •Opplæring for publikum – Web 2.0 Bare fantasien setter grenser!

Blogging Second life LibraryThing ipods

Eksempler på web 2.0 brukt i biblioteket •Kongsberg bibliotek på youtube: • •Drammensbiblioteket •BLOGG: Lesmer •Flickr •Stockholms stadsbibliotek har lansert testversjon av nye nettsider med noen 2.0 tjenester. ”Mina sidor”, ”Skriv och tyck”:

Det begynner med deg selv… ••Start en blogg med refleksjon om din egen situasjon, hva du vil lære, hva du vil oppnå mm •Skriv litt på bloggen hver dag •Bli med på Facebook! •Lag wiki og del ressurser • Inviter brukerne/elevene dine inn i prosjektet •Delta på 23 ting opplegget!

NULLKONFERANSE •Unconference for alle deltakere i alle fylkene •Fredag 25. april 2008 – ABM utviklings lokaler •Ingen tradisjonell konferanse •Deltakerne bestemmer innholdet •Erfaringsutveksling •Utdeling av kursbevis •Premier – førstepremie en laptop! •FESTLUNSJ!

Hva koster det? •Lave kostnader •500 kr. Tre samlinger, lunsj og minnepinne. Support/hjelp underveis. •Tillegg for nullkonferanse

Sjefene….. •TID TID TID •Noen timer en dag pr. uke •Tre samlinger 10 – 14 •Intern opplæring for å bli gode på ekstern opplæring!

”Ved at følge med i de forskellige blogs, kan man se, at mange spørger sig selv: "Hvad skal jeg så bruge det til? ". Jeg føler selv, at jeg har fået et meget bedre kendskab til web 2.0. ved at have fingrene nede i det hele og afprøve de mange muligheder i praksis. Jeg tror ikke, man skal hæfte sig ved, om man lige kan bruge enkelte elementer til noget konkret, men lægge vægten på helheden: at man nu har et rigtigt godt kendskab til tingene, et kendskab der baserer sig på egne oplevelser og erfaringer. Hver gang man hører omtale af "Second life" i medierne eller talen falder på sociale medier og kommunikation via web 2.0 m.v. så ved man nu lige præcis, hvad der tales om. Og hvis nogen skulle have brug for ens viden eller vejledning i i udlånssammenhæng, så kan de frit komme an. Og det er jo ikke så ringe for bibliotekarer, der skal agere i nutidens og fremtidens biblioteker.” Dansk deltaker

Da gjenstår det bare å •Melde seg på •Kurskalenderen – brev/e-post til alle bibliotek •Velkommen til å være med!