Business Intelligence og Big Data i FINN.no

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Firstpoint lanserer: Et (to) tilbud du ikke kan si nei til… Business and Technology Consulting.
INMA Performance Awards Innlevering – kategori: Analyse Innleveringsfrist 15. august.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Uni Eiendom FDV Veien videre
Resultater 2012.
Er sosiale medier og nettverksbygging suksessoppskriften for retail? ”Klikk på bestill øverst høyre”
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Go Mobile AS Mobile Løsninger Utvikling Consulting.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Fra systemdrevet triksing til god helseforvaltning
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Datavarehus i skatteetaten -
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Skien kommune.
Service kan ikke vedtas
Bruk av telefon/mobil På hvilke av følgende måter bruker du telefonen/mobilen i forhold til banken? (Prosent av befolkningen 15 år +) 11 Dagligbankundersøkelsen.
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Presentasjon av datavarehusprosjektet
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
NYE NETTSIDER Presentasjon på deleFredag 8. februar 2013.
Arbeid er førstevalget
Microsoft CRM Visma Business
Sosiale Medier SOSIALE MEDIER ER FREMTIDENS MARKEDSKANAL OG BRUKEN HAR EKSPLODERT DE SISTE ÅRENE VI GJØR DEG SYNLIG I MENGDEN.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
innovasjon i Infrastruktur
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
- Hvilke muligheter kan det gi kunder og tjenesteytere?
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
For lokale tillitsvalgte
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Noen erfaringer fra NTNU ?
1 Ruter As - Dialogkonferanse om betalingsløsninger og tilstøtende tjenester Tirsdag Enkle kundereiser Kontinuerlig innovasjon Realiseringsevne.
”Deres forretning – vår lidenskap”. Skill AS | | Opp fra bakken – inn i skya + Microsoft CRM 2011 Online SkillOpen 2011.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
LINK MOBILITY LINK Mobility er den største tilbyderen av verdiøkende mobile tjenester i det nordiske markedet. LINK Mobility leverer komplette løsninger.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering & finans
Finans Norge 17.november Elisabeth Haug, Adm.dir SpareBank 1 Mobilbetaling/mCASH.
INMA Performance Awards
Nord-Troms konferansen
The future of Unik Property Management software
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
FIBER og OTT – Et marked i endring
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
INMA Performance Awards
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Utskrift av presentasjonen:

Business Intelligence og Big Data i FINN.no Corporate IQ 6.September 2012 Anders Skoe anders.skoe@finn.no Leder, Business Intelligence, FINN.no

Satsningen på Business Intelligence (BI) er tydelig forankret i FINNs forretningsstrategi, og høsten 2010 ble det etablert en egen BI-avdeling Fra FINNs Konsernstrategi: ”FINN skal utvikle innsikt som kjernekompetanse for å bli best på innovasjon og salg”

Standardiserte rapporter Ved å sammenstille, tilgjengeliggjøre og analysere data muliggjør vi innsiktsdrevet handling Webtrafikk Standardiserte rapporter Verktøy for dypdykk Sammenstille Tilgjengeliggjøre Analysere/Tolke Anvende/Handle 4 3 2 1 Datavarehus Data API Innsikt Action! Faktura Rubrikk Merkevare CRM Etc…

Dashboards fra BI blir brukt av ledelsen til å følge med på salg og bruk på tvers av kanaler (mobil, desktop)

Prestasjonsdashboard for enkeltselgere er integrert med CRM-løsningen

For FINN ligger det et stort potensial i dataene vi allerede har For FINN ligger det et stort potensial i dataene vi allerede har. Men vi ser også at det er utfordringer/ muligheter som ikke kan løses/ utnyttes med tradisjonelle datasett, og dette driver FINNs investering i Big Data.

Vi bruker allerede Big Data for å forstå adferden til brukerne på FINN Vi bruker allerede Big Data for å forstå adferden til brukerne på FINN.no I 2011 brukte hver av oss i snitt 19,5 timer på FINN-surfing og i topp-uker er over 3 millioner unike brukere på besøk.  

Økt innsikt rundt aktørene på FINN og deres adferd gjør at vi kan bekjempe svindelforsøk mer effektivt

Behov for mer målrettet markedsføring og tilpassede brukeropplevelser motiverer ikke bare investering i Big Data , men investering i real-time Big Data systemer

Fremover vil bedre innsikt om brukerne og kundene bli vel så viktig som annonsene på FINNs markedsplasser

Anders Skoe – anders.skoe@finn.no Takk! Anders Skoe – anders.skoe@finn.no