Business Intelligence og Big Data i FINN.no Corporate IQ 6.September 2012 Anders Skoe anders.skoe@finn.no Leder, Business Intelligence, FINN.no
Satsningen på Business Intelligence (BI) er tydelig forankret i FINNs forretningsstrategi, og høsten 2010 ble det etablert en egen BI-avdeling Fra FINNs Konsernstrategi: ”FINN skal utvikle innsikt som kjernekompetanse for å bli best på innovasjon og salg”
Standardiserte rapporter Ved å sammenstille, tilgjengeliggjøre og analysere data muliggjør vi innsiktsdrevet handling Webtrafikk Standardiserte rapporter Verktøy for dypdykk Sammenstille Tilgjengeliggjøre Analysere/Tolke Anvende/Handle 4 3 2 1 Datavarehus Data API Innsikt Action! Faktura Rubrikk Merkevare CRM Etc…
Dashboards fra BI blir brukt av ledelsen til å følge med på salg og bruk på tvers av kanaler (mobil, desktop)
Prestasjonsdashboard for enkeltselgere er integrert med CRM-løsningen
For FINN ligger det et stort potensial i dataene vi allerede har For FINN ligger det et stort potensial i dataene vi allerede har. Men vi ser også at det er utfordringer/ muligheter som ikke kan løses/ utnyttes med tradisjonelle datasett, og dette driver FINNs investering i Big Data.
Vi bruker allerede Big Data for å forstå adferden til brukerne på FINN Vi bruker allerede Big Data for å forstå adferden til brukerne på FINN.no I 2011 brukte hver av oss i snitt 19,5 timer på FINN-surfing og i topp-uker er over 3 millioner unike brukere på besøk.
Økt innsikt rundt aktørene på FINN og deres adferd gjør at vi kan bekjempe svindelforsøk mer effektivt
Behov for mer målrettet markedsføring og tilpassede brukeropplevelser motiverer ikke bare investering i Big Data , men investering i real-time Big Data systemer
Fremover vil bedre innsikt om brukerne og kundene bli vel så viktig som annonsene på FINNs markedsplasser
Anders Skoe – anders.skoe@finn.no Takk! Anders Skoe – anders.skoe@finn.no