Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for en ny norsk turiststrategi Innspill til reiselivssatsingen for neste stortingsperiode fra Hovedorganisasjonen Virke Bergen,
Advertisements

Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Lofoten, medlemsmøte John-Steve Linløkken Markedsstrategisk Leder 11. Oktober 2012.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING R EISEMÅLSUTVIKLING • R EISELIVSRÅDGIVNING • B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING Fjellturismekonferansen 2012 R EISEMÅLSUTVIKLING.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
HiBu Innovasjon.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Legemiddelindustri som norsk vekstnæring LMIs Næringspolitisk seminar 26. mai 2008 Adm. direktør Stein Lier-Hansen, Norsk Industri - 
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Innledning ved BioHus konferansen
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Nasjonal Booking Switch Torsdag 13. januar kl – Elisabeth Heyerdahl-Jensen, prosjektleder BIT Reiseliv Kjell Galstad, prosjektleder Nasjonal.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Organisering av verdensarvarbeidet
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Statssekretær Åge Rosnes: Hvordan bidra til økt privat finansiering av forskning – myndighetenes politikk og virkemidler.
Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Turisme som næringsutvikler Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap for Stavanger, Sandnes og.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Nærings- og handelsdepartementet Regjeringens reiselivsstrategi, strukturprosjektet Røros Destinasjon Norge.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Behov for en ny norsk turiststrategi
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Hvorfor regionale møter?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Overordnet strategi SV-fakultetet
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi

Destinasjon Norge Reiseliv skaper store verdier Reiselivsnæringen står for 3,3 prosent av norsk BNP Sysselsetter personer bedrifter spredt på alle landets kommuner

2012: Over 1000 mill. turistankomster på verdensbasis 2030: 1900 mill. turistankomster Destinasjon Norge Nær dobling i verdensturismen mot 2030

Destinasjon Norge Hvor utenlandske turister til Norge kom fra i 2011 – Antall gjestedøgn

- 1 % 94 % 1 % 130 % 24 % 31 % 30 % Destinasjon Norge Utvikling i utenlandske gjestedøgn i Norge fra 2005 til 2011

Europa og Nord-Amerika 2009: mill. mennesker i middelklassen Asia 2009: 529 mill. mennesker i middelklassen Destinasjon Norge Asia er fremtidens marked

Europa og Nord-Amerika 2030: mill. mennesker i middelklassen Asia 2030: 3228 mill. mennesker i middelklassen Destinasjon Norge Asia er fremtidens marked

…mange små aktører i ulike bransjer …berøres av mange politikkområder …konjunkturavhengig Destinasjon Norge Særskilte utfordringer

Økt verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringen Flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, særlig i distriktene Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvillighet Destinasjon Norge Mål for reiselivspolitikken

Organisering - En samordnet reiselivspolitikk - En bedre reiselivsstruktur Opplevelses- og reisemålsutvikling Salg og markedsføring Destinasjon Norge Innsatsområder

En samordnet reiselivspolitikk Bedre koordinering mellom departementer Eget forenklingsprosjekt for reiselivsnæringen Årlig konferanse om reiselivspolitikk Etablering av Reiselivsutvalget Destinasjon Norge // TILTAK Organisering

En bedre reiselivsstruktur Færre destinasjonsselskap Landsdelsselskaper blir morselskaper i ny struktur Incentivordning skal stimulere til strukturendring Destinasjon Norge // TILTAK Organisering

Det legges bedre til rette for økt samarbeid i reiselivsnæringen og mellom reiselivsnæringen og andre næringer Mer bruk av natur- og kulturarven vår i reiselivssammenheng Reiseliv og kultur i kommende handlingsplan for kultur og næring Bruke pilegrimstradisjonene til reiselivssatsing Destinasjon Norge // TILTAK Reisemålsutvikling

Innovasjon Norge gjennomfører et cruiseprosjekt. Bedre kart og skilting av og på reisemål. Økt produktutvikling i tilknytning til verneområder og nasjonale turistveger Bedre utnyttelse av matnæringen i reiselivssammenheng. Bedre samspill mellom kultursektoren og reiselivet. Destinasjon Norge // TILTAK Reisemålsutvikling

Bedre utvikling av reiselivsprodukter langs de nasjonale turistveiene Etablere et operativt markedssamarbeid mellom Statens Vegvesen, Innovasjon Norge og landsdelsselskapene. Utlyse en konkurranse i norsk reiselivsnæring om hvordan nasjonale turistveger kan utnyttes på best mulig måte i næringen. Satsingen på mat langs nasjonale turistveger i regi av Landbruks- og matdepartementet videreføres. Destinasjon Norge // TILTAK Reisemålsutvikling

Det satses mer på å øke kompetansen i reiselivsnæringen Prosjektet ”Utviklingssenter for reiselivsnæringen” videreføres og styrkes. Støtte til tiltak for å bedre rekrutteringen til reiselivsbransjen prioriteres. Sørge for at en samlet oversikt over kompetansehevende kurs er tilgjengelig for reiselivsnæringen. Øke antall holdte kurs av Innovasjon Norge. Destinasjon Norge // TILTAK Reisemålsutvikling

Det legges bedre til rette for innovasjon i reiselivsnæringen Det etableres en egen inkubator for reiselivsnæringen i regi av SIVA. Økt stimulering til entreprenørskap i reiselivsnæringen. Økt stimulering til bruk av ny teknologi i reiselivsnæringen. Nytt forskningsprogram: Brukerstyrt reiselivsforskning Destinasjon Norge // TILTAK Reisemålsutvikling

Samarbeidet mellom Utenriksdepartementet og Innovasjon Norge for å styrke Norges internasjonale omdømme videreføres. Utvikle bookingløsningen BookNorway på alle relevante språk visitnorway.com har utgaver av. Utvide innholdet på BookNorway til å omfatte flere produkter og tjenester, herunder helhetlige pakketilbud. Destinasjon Norge // TILTAK Salg og markedsføring

Bedre utnyttelse av tildelte utmerkelser og andre natur- og kulturbaserte fortrinn Norge har i den internasjonale markedsføringen. Styrke formidlingen av helhetlige produktpakker som tilbys, samt stimulere til utvikling av nye pakker. Det utvikles en handlingsplan for bedre koordinering av salgs- og distribusjonsleddet med markedsføringen av Norge som reisemål. Inkludere incoming-aktører i arbeidet med ny handlingsplan. Destinasjon Norge // TILTAK Salg og markedsføring

Innovasjon Norges markedsføringsarbeid skal evalueres. Sørge for at markedsføringsmidlenes salgseffekt evalueres jevnlig. Bruke næringens egen erfaring i utformingen av markedsføringsstrategier. Destinasjon Norge // TILTAK Salg og markedsføring