Gründerfrokost Kongstanken 30.04.10: Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan intervjue en forsker?
Advertisements

•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
Alfhild - leder Østlandet
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
SPIR Idélab Bodø.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Tekna Seminar Utdanning&Forskning i Norge- Gullslottet som henger i luften? 29.Mars 2011.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
Forretningsplanen – En Oversikt
Markedsplanen At presenteres 30.01
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Innovasjon fra forskningsbasert utdanning - en undervurdert mulighet! Morten Dæhlen Dekan, UiO.
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Starte ny virksomhet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi
KOBLERKOMMUNEN Midtveisseminar Levende Lokaler
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hendelse Prosjekt: Nyhamna EPCm Site/Land/Dato: Nyhamna B340/ Norge/
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Hvordan bruke presentasjonene
Etterarbeid Balkongen
Game Design (spilldesign Våren 2018)
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Definisjon av en ”FRUST”
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen

Min kilde: • Samtaler og tilstedeværelse på UCLA at Berkeley og Stanford i uke 9/2010

Observasjon nr. 1: Sagt om innovasjon • Innovasjon er det viktigste aspektet i den moderne økonomien • ”Innovate or die” • Kilde: Prof. Philip Gordon, UCLA Berkeley

Observasjon nr. 2: Entreprenørskap handler om innovasjon • Innovasjon kan læres/optimaliseres som annen business • Har man lært innovasjon, vil man lettere kunne bli entreprenøriell • Entreprenørskap tilhører derfor innovasjonsrommet!

Observasjon nr. 3: Innovasjon er en realisert ide • I forhold til produktet • I forhold til servicen • I forhold til prosessen • I forhold til ”New business” • It´s a process (99 %)

Observasjon nr. 4: Steps in innovation – skap en kultur for denne tenkemåten/prosedyren: • Ideas = raw material • Consepts = ideas for business value • Prototype = test conceps in the real world • Implementation = introduction to consumers

Observasjon nr. 5: Innovasjon handler om å flytte grenser • Flytte grenser i forhold til hvordan man tilnærmer seg markedet • Flytte grenser i forhold til hvordan man anvender teknologien • Gjennom å flytte grenser gjør man noe stort • Ved ikke å flytte grenser kan man i beste fall gjøre noe godt

Observasjon nr. 6: Innovasjon gjør det mulig å skalere virksomheten • Viktig med signifikant innovasjon for skalering • Lettere å få venture kapital når prosjektet kan skaleres • Mye å lære av å strekke seg mot en ytre grense

Observasjon nr. 7: Finanskrisen og nye regler bremser innovasjoner • I USA er det vanskelig å finansiere nye og særlig kapitalkrevende prosjekter (som clean energy, clean tech etc) • Nye regler fra myndighetene i forhold til kvaliteten på eksempelvis nytt medisinsk utstyr bremser også prosessene • Venture kapitalen går nå mest til forbruker- /internett-relaterte ting og ”life science”, dvs mindre kapitalkrevende prosjekter

Observasjon nr. 8: Ny business handler mye om internett og ”on line stoff” • Build web site • Get the online stuff

Observasjon nr. 9: Lag forretningsplan og en ”pitch” • Du har sikkert hørt om ”the elevator pitch) • Venture kapitalisten vil gjerne ha det på sin måte

Observasjon nr. 10: Slik pitcher du: • Kort sammendrag på e-post • Executive summary = 1 side • PP-presentasjon (8 bilder) • Få frem dette: • Reell disruptiv teknologi eller ”approach” til marked • Team som kan ”execute” • Utgifter/salg (see deals very early) • Traction • Risks (funding, execution risks, samarbeid) • Timing og momentum

Observasjon nr. 11 Vær ærlig ”up front” • Legg vekt på visjonen • Kreativiteten • Lidenskapen (= entreprenøren)

Observasjon nr. 12 Tenk ”sustainable” hele veien • Alt du gjør bør være resirkulerbart • Store kunder og seriøse kunder stiller nå krav om dette • Fokus på bærekraft og rene kilder