Nærings seminar 1.11.11. Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Gardermoen 14.januar 2014 Leif Gunnar Engedal
Hvordan ser framtiden ut for de som har investert?
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Utfordring Behov Mulighet Vilje Løyse utfordringane..?
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Service møte-trekanten
Om å få det til!.
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Strategiarbeid i praksis
Krabbekonferansen 2012.
Stjørdal Rotary-klubb
For deg som tenner på tenner –
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Utdanning! TO P P Start karriere på Treider i Oslo eller Skien REIDERS
Globale mattrender 1.
Velkommen til TrygVesta
K Promotion AS Postadresse: Bernhard Herres vei 48 c OSLO Telefon:
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Velkommen til T5-dagen!.
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Mobiltelefon er kult Sjekk nå!
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
IKEA for de mange mennesker
Oppdrag: FILMKRAFT ROGALAND SKAL UTVIKLE FILM- OG DEN AUDIOVISUELLE BRANSJEN I ROGALAND TIL Å BLI EN BÆREKRAFTIG NÆRING.
Vekst og Verving.
Fiskeriministeren Fiskeriministeren ønsker
Miljøklær.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Elsa Fagervik Kommedahl
Banken som samarbeidspartner
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
Hele din skapning takker deg Herre Forsangere: Hele din skapning takker deg Herre. Hele din skapning takker deg. Menigheten: Hele din skapning takker deg.
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
Trainee- og kontaktstipend i havbruksnæringa Hans Inge Algrøy Regionsjef FHL Havbruk.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Hvordan lykkes som selger
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Gruppeundervisning /
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Laga av:Kamilla,Ivar,Kristian,Madeleine. *Det skader kroppen *Du kan bli avhengig *Vis du byrja tidelig er sjansen større for og byrja med sterkare stoff.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
VELKOMMEN TIL LONE SKULE. SKULESTART INFORMASJON OM SKULEN GODE RÅD TIL FORELDRE FØR SKULESTART.
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Nærmiljø og samfunn Ein barnehagekvardag med mangfald Med vekt på det fleirkulturelle i barnehagen og vindauge mot verda Kultur på tvers UBUNTU- ”min identitet.
Problemløsning.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
NHO grafisk HISTORIEN OM DIGITAL ETIKETT AS. BAKGRUNN STARTEN IDE OG PLAN GJENNOMFØRING DIGITAL ETIKETT AS / VEKSTEN MED MEIR Kjetil Hovland.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Markedsføring.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Ukens menyen finner du på Dagens middag Ukens menyen finner du på
Selge et produkt eller en tjeneste
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Nærings seminar

Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg fra 1991 til •Salg er viktigst •Etter 12 år i Oslo til Luster •Grunn: •Lyst på eigen arbeidsplass / Skape vekst •Familien / barnevakt •Kommunen / Kr •Innovasjon Norge / Kr 2

Forretningside og plan •Bli best på små til mellomstore serier av sjølvklebande etikett, •seinare rull til rull andre produkter: •Digital ikkje berre i produksjon : •Prisar, material og størrelsar på nett •Bestilling på nett osv •Syd Etikett. •Ikkje finne opp krut men bli bedre!! Svenske sjefer og forbilder.. 3

Forretningside og plan •2006 planen •Kva er du best på ? •Kartlegging. Bransje def. Industri, tjeneste, service næring osv •Kunder og konkurenter / SWOT analyser •Markeds analyser / størrelse og muligheter •Budsjetter for 5-10 år •Pi faktor…. 4

Forretningside og plan •2006 planen •Salget starter: Bekreftelsen på din ide •Ikkje vær redd for å spre ide / andre tar den? •Familien: Hæ e du galen •Venner : Næææ under tvil •Investorer : Tøft og bra… •Kunder : Kanon ide •Maskiner inn mars Oms …. 5

Først i Norge som heil digital… 6

Først i Norge med 2…. 7

Vår vekst til no: 6 mann i jobb frå idag • 8

Suksess faktorer / kriterier •Kvalitet og service er sjølsagt! •Viktig for oss, og vi trur på det: •Rød trå / Identitet •Bedrifts Kultur •Sosial økonomi….trivsel •Kva gjer deg glad…. 9

Rød trå : $ eller moro / musikk og fest ( M of N ) 10

Kultur. Det beste fra andre bransjer / miljø Service: Restaurant!! Miljø: Reklamebyrå / Google 11

Kultur •Åpen og kul bedrift. JA der vil eg jobbe •Nytt bygg og nyteinking •Åpne miljø og gjerne tverrfagelig •Være stolt og gjerne vise den fram •Velkommen når som helst 12

Utfordring: Tja.. •Reservedeler fra England….idag… •Varer ut av Norge…. •Kva skal til for at de vil komme til Luster og jobbe •Student svar….. Framtiden vår •Trivsel, dei små viktige faktorane ? 13

Takk for meg 14