SKIPSOPPHUGGING I PRAKSIS

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Hva skjer med BA-avfallet etter at det har forlatt byggeplassen?
Adm. direktør Stein Lier-Hansen Norsk Industri
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kjøpe bolig – noen kjøpsråd fra en selger. Generelle erfaringer med transaksjoner i eiendomsmarkedet •Transaksjonskostnadene er høye •Eiendomsmeglere.
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Advokatforsikring som ny fordel for medlemmer av Industri Energi Først ute igjen!
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Brann som grunnlag for design
Samarbeidsavtaler MTFL Samarbeidsavtale nr. 1 • Leverandøren gir reduksjon i kontraktprisen som vises som et beløp for hver apparat eller modalitet.
Finansiering og risikodekning
Business og elektronisk signering i Gassco Booking System
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
RESIRKULERING AV SKIP NY INTERNASJONAL KONVENSJON BAKGRUNN - UTVIKLING - UTFORDRINGER Direktør Terje C. Gløersen Norges Rederiforbund Sjørettsforeningen.
Oslo, Desember 19, 2000 PILOTSKIP - NY HURTIGRUTE Miljøoptimalisert Design av Hurtigruter TFDS / DNV / NFR.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Livet i havet – vårt felles ansvar En “praktisk” innføring i regelverket om fangstsertifikater Seniorrådgiver Gunnstein Bakke.
Cathrine Bjune Shipping Management.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
Utbedringslån og utbedringstilskudd
…når resultater betyr noe
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Norsk økonomi i verdenssammenheng
Hva er hovedproblemstillingen?
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
Bilskadekontoret 14. oktober 2014 Arne Solum
Naturaloppfyllelse – retting
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Kleivene 91, 3041 Drammen Gnr. 111, Bnr. 861
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Velkommen til klimatoppmøte!
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen. Litt om kontraktsrett Omfattende bakgrunnsrett: Det som ikke er regulert av avtalen blir regulert av bakgrunnsretten.
Aksjemarkedet ved et vendepunkt? Handelshøyskolen BI 14. Mars 2007.
Nordnes Group Nordnes AS, Nordnes Industri og Mekaniske AS, Nordnes Eiendom AS Beliggenhet: Giske kommune nær Ålesund.
KONTRAKTSINNGÅELSE I PRAKSIS GJENNOMGANG AV TYPISK KONTRAKT FOR KJØP AV VIRKSOMHET Universitetet i Bergen 25. mai 2005 Advokat André Istad Johansen Advokat.
Regnskap og regnskapsrutiner
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Utviklet av Historiske toll- og skipsanløpslister og Alibier AS
Den kalde krigen – hvem var fiender?
Naturaloppfyllelse – retting
Kontraktsinngåelse Åsmund Kristiansen.
Krisetider – men ikke for oss?!
Kap 5: Opsjoner Terminkontrakt er kontrakt som må holdes, mister mulighet på å tjene penger dersom valutakurs endres i ens favør En opsjon er et instrument.
SKIPSOPPHUGGING I PRAKSIS
Faktum Virksomhet AS er et selskap som selger nettbasert tjenester og har virksomhet i en rekke EØS land. Styret i Virksomhet AS har fått melding om at.
Utskrift av presentasjonen:

SKIPSOPPHUGGING I PRAKSIS Peter Graff SNP/Newbuilding Dept. INGE STEENSLAND AS

Skip må hugges Et skip har en viss levelader, så er det utbrukt Bransjen sier at 95 % kan gjenbrukes i et land med lav levestandard

Verdier ombord Metallene Maskineri / pumper / reservedeler Utstyr / inventar / instrumenter Noen brukbare væsker – bunkers / smøreolje / maling Skipsantikviteter – er det nesten slutt på

Farlige substanser Farlige materialer Bunkers og lasterester ”unpumpable” Spillolje/slops Skrogmaling, særlig bunnstoff

Litt historikk Treskip ble ribbet og forlatt Bruk av jern og stål =>skip fikk en utrangeringsverdi Først lokal industri Deretter sydover i Europa -> Spania og Tyrkia Så mot Østen - Taiwan frem til slutten av 80-tallet

Lokalisering i dag India Bangla-Desh Pakistan China Tyrkia

Skips-skrapmarkedet Verdensflåten: Ca. 1.000.000.000 - En milliard dwt Levealder antatt 27-29 år både teknisk og økonomisk Over tid skal derfor i snitt ca. 36 mill dwt hugges opp hvert år

Historisk Opphugging

Selgerne Rederier Oljeselskaper Offentlige selskaper / Mariner

Kjøperne Kontant kjøpere -> Cash Buyers (kjøper i egen regning) Huggeverkstedene

Andre aktører Mellommenn - Skipsmeglere Rammebetingelser: Myndigheter

Salgsprosessen Skipet sirkuleres Ca. 20 adressater, kontant kjøpere og skrapmeglere Max ½ time => ute i hele markedet Alternativt selekterte kjøpere Normalt salg fra Eier -> Kontantkjøper -> Skipsopphugger

Røver marked!! Ha en vanntett kontrakt Forebygg unøyaktigheter Kort vei til reforhandling ved fallende marked

Skrapprisen Prisen regnes i USD pr. long tons stålvekt (i praksis skipets vekt uten last og forbruksvarer) ”død” LDT – for eksempel isolasjonen i LPG skip trekkes fra Prisen er efterspørselsbestemt

Forberedelser til salg Proforma MoA Skrapbeskrivelse - Demolition description LDT – lettskipsvekt dokumentasjon Annen teknisk informasjon gjøres klar Excluded items – kjøper betaler bare pr. tonn

Vurdering av Levering ”where is” / off beach / off port limits tid til levering Suez passering Høyvann - Beaching tide Skipets sertifikater

Selg skipet Sirkulære mail med korte data 10-15 kjøpere interessert 7-12 tilbud 2-3 sub unsold motbud Sluttforhandling med beste kjøper 2-4 dager fra sirkulasjon til endelig salg

Salgskontrakten Prisen USD / LDT – lettskipsvekt Betaling kontant mot dokumenter/skip Closing – ofte ingen

Depositum 25 % nedbetaling til selgers konto (dog kalt depositum) aksepteres ofte Maks tre dager efter inngått avtale Depositum mottatt = deal done!

Skipets tilstand ”as is” – i hovedsak intakt, uten inspeksjon Klassesertifikater til å nå huggestedet Maskineriet i operativ stand for sikker seilas Selger ansvarlig inntil levering Levere gass fri Spesifisere spesielle forhold ”fri for pålegg er irrelevant”

Salget inkluderer alt om bord Excluded items liste ROB – minimumskvantiteter Hovedutstyr spesifiseres i kontrakten Kjøpers plikt til å assistere med alt som Selger skal ha iland

Mannskap etc Kjøpers representanter Vaktmenn Selgers Offiserer Opplæring

Andre klausuler Notiser for levering / forsinkelsesklausuler / forlis er omtrent som ved vanlige skipssalg Gjeld og pant og selgers og kjøpers mislighold håndteres som for vanlige skipssalg Garanti for at skipet hugges opp

Voldgift og lovgivning Engelsk lov LMAA regler for voldgift Gjerne LMAA small claims prosedyre for små krav MEN! - Plutselig er salgsobjektet under lokal lovgivning

Miljømessige forhold Green Passport ”The Industry Code of Practice on Ship Recycling” Huggeverkstedet bør være sertifisert og dokumentert Selger bør kunne følge opp; - Rett til å besøke huggestedet - dokumentere håndtering av farlige substanser Hvem er til å stole på??

Miljøpraksis varierer Gi blaffen Papir bestemmelser i kontrakten Inspeksjon av opphuggingsområder Spesifikke, oppfulgte krav til det aktuelle verksted Exxon – solgte VLCC til China, ”tap” – 6/7 mill

End is near - Beaching Lettskipskondisjon Et stort gasskip 1,7 / 5.5 m dypgående Beaching tide 10/12 knop fart rett inn på stranden Strandsettingen er kjøpers ansvar