SKIPSOPPHUGGING I PRAKSIS Peter Graff SNP/Newbuilding Dept. INGE STEENSLAND AS
Skip må hugges Et skip har en viss levelader, så er det utbrukt Bransjen sier at 95 % kan gjenbrukes i et land med lav levestandard
Verdier ombord Metallene Maskineri / pumper / reservedeler Utstyr / inventar / instrumenter Noen brukbare væsker – bunkers / smøreolje / maling Skipsantikviteter – er det nesten slutt på
Farlige substanser Farlige materialer Bunkers og lasterester ”unpumpable” Spillolje/slops Skrogmaling, særlig bunnstoff
Litt historikk Treskip ble ribbet og forlatt Bruk av jern og stål =>skip fikk en utrangeringsverdi Først lokal industri Deretter sydover i Europa -> Spania og Tyrkia Så mot Østen - Taiwan frem til slutten av 80-tallet
Lokalisering i dag India Bangla-Desh Pakistan China Tyrkia
Skips-skrapmarkedet Verdensflåten: Ca. 1.000.000.000 - En milliard dwt Levealder antatt 27-29 år både teknisk og økonomisk Over tid skal derfor i snitt ca. 36 mill dwt hugges opp hvert år
Historisk Opphugging
Selgerne Rederier Oljeselskaper Offentlige selskaper / Mariner
Kjøperne Kontant kjøpere -> Cash Buyers (kjøper i egen regning) Huggeverkstedene
Andre aktører Mellommenn - Skipsmeglere Rammebetingelser: Myndigheter
Salgsprosessen Skipet sirkuleres Ca. 20 adressater, kontant kjøpere og skrapmeglere Max ½ time => ute i hele markedet Alternativt selekterte kjøpere Normalt salg fra Eier -> Kontantkjøper -> Skipsopphugger
Røver marked!! Ha en vanntett kontrakt Forebygg unøyaktigheter Kort vei til reforhandling ved fallende marked
Skrapprisen Prisen regnes i USD pr. long tons stålvekt (i praksis skipets vekt uten last og forbruksvarer) ”død” LDT – for eksempel isolasjonen i LPG skip trekkes fra Prisen er efterspørselsbestemt
Forberedelser til salg Proforma MoA Skrapbeskrivelse - Demolition description LDT – lettskipsvekt dokumentasjon Annen teknisk informasjon gjøres klar Excluded items – kjøper betaler bare pr. tonn
Vurdering av Levering ”where is” / off beach / off port limits tid til levering Suez passering Høyvann - Beaching tide Skipets sertifikater
Selg skipet Sirkulære mail med korte data 10-15 kjøpere interessert 7-12 tilbud 2-3 sub unsold motbud Sluttforhandling med beste kjøper 2-4 dager fra sirkulasjon til endelig salg
Salgskontrakten Prisen USD / LDT – lettskipsvekt Betaling kontant mot dokumenter/skip Closing – ofte ingen
Depositum 25 % nedbetaling til selgers konto (dog kalt depositum) aksepteres ofte Maks tre dager efter inngått avtale Depositum mottatt = deal done!
Skipets tilstand ”as is” – i hovedsak intakt, uten inspeksjon Klassesertifikater til å nå huggestedet Maskineriet i operativ stand for sikker seilas Selger ansvarlig inntil levering Levere gass fri Spesifisere spesielle forhold ”fri for pålegg er irrelevant”
Salget inkluderer alt om bord Excluded items liste ROB – minimumskvantiteter Hovedutstyr spesifiseres i kontrakten Kjøpers plikt til å assistere med alt som Selger skal ha iland
Mannskap etc Kjøpers representanter Vaktmenn Selgers Offiserer Opplæring
Andre klausuler Notiser for levering / forsinkelsesklausuler / forlis er omtrent som ved vanlige skipssalg Gjeld og pant og selgers og kjøpers mislighold håndteres som for vanlige skipssalg Garanti for at skipet hugges opp
Voldgift og lovgivning Engelsk lov LMAA regler for voldgift Gjerne LMAA small claims prosedyre for små krav MEN! - Plutselig er salgsobjektet under lokal lovgivning
Miljømessige forhold Green Passport ”The Industry Code of Practice on Ship Recycling” Huggeverkstedet bør være sertifisert og dokumentert Selger bør kunne følge opp; - Rett til å besøke huggestedet - dokumentere håndtering av farlige substanser Hvem er til å stole på??
Miljøpraksis varierer Gi blaffen Papir bestemmelser i kontrakten Inspeksjon av opphuggingsområder Spesifikke, oppfulgte krav til det aktuelle verksted Exxon – solgte VLCC til China, ”tap” – 6/7 mill
End is near - Beaching Lettskipskondisjon Et stort gasskip 1,7 / 5.5 m dypgående Beaching tide 10/12 knop fart rett inn på stranden Strandsettingen er kjøpers ansvar