Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen
Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen Daglig leder Webgruppen AS Siviløkonom, fotballtrener Webanalyse ekspert: Jobbet med webanalyse siden 2000, ICA rett hjem, funshopper, Netaxept, DnB NOR, astrolog.no, Cresco m.v.
Dette er Webgruppen
Hvorfor Webanalyse? Små endringer gir STORE resultater
OTP-ingress på forsiden 76 klikk / dag 200 klikk / dag Over 300 klikk / dag Eksempel fra dnbnor.no/bedrift
Betalingsterminal - Artikkel Fra 35% til 55% konvertering til neste side
De viktigste rapportene? Trafikk inn – volum Unike besøkende, Besøk og Sidevisninger Trafikk inn - fra hvor Søkemotorer, henvisninger, kampanjer, direkte trafikk Hva gjør brukerne? Mest populært innhold
Trafikk inn på siden – hvor kommer de fra?
Trafikk inn på siden - besøkende
Hva betyr parameterene? Besøkende (unike brukere / unique visitors) Vs Besøk (visitor sessions) Vs Sidevisninger (page views)
Hva gjør brukeren? - mest populære sider / innholdsoversikten
Klikk på ikonet for å se siden
Web-forum.no/program
Vanskelige URLer &skole_id=6 &skole_id=6 Velg heller å analysere basert på sidetittel
Innholdsoversikten v2
Tabellfilter
Navigasjonssammendrag
Hva skal du se etter? • Mest populære sider • Innholdsoversikten • Landingssider • Vanligste destinasjonssider • Konverteringssider •Mest verdifulle sider •Kvitteringssider •Nedlastbare sider •Signup på mailinglister •Søknadsskjema Hvordan prioritere? Hva gjør du først?
Hvordan diagnostisere… Hvor lenge er for lite? Hvor lenge er for mye? Hva er akkurat passe tid? Hva er passe exit? Når er det greit at brukeren forlater nettstedet ditt? Hva er passe bounce rate? Kun relevant for destinasjonssider Hva betyr tallene?
Automatisk prioritering
Exit- Visuelt fremstilt
Sammenlikning mot snittet
Landingssider
Søkeord + landingssider
Pivot: Side, trafikk fordelt pr medium
Bestill katalog
Mest verdifulle sider - veid verdi
Minst verdifulle sider
Datakvalitet Er scriptet deres satt opp korrekt? Finn scriptet på deres eget nettsted Hvor på siden ligger det? Er det samme nummer som i GA? Trenger dere å måle pdf, doc, xls, csv eller lenker ut av siden til andre nettsteder? Da må dere legge til et lite tilleggsscript
PAUSE
Rapportering Finn de relevante rapportene Send e-post Ad hoc Automatisk Til hvem? Som PDF !! Legg til i oversikten
Oversikten / Dashboard
Send e-post nå
Menyen (Hva finnes hvor?) Engelsk: Intelligence Visitors Traffic sources Content Goals (eCommerce) Norsk: Intelligence Besøkende Trafikkkilder Innhold Mål (Netthandel)
Menypunkt: Besøkende
Menypunkt: Trafikkilder
Menypunkt: Innhold
Oppsummering
Automatisk prioritering
Exit- Visuelt fremstilt
Sammenlikning mot snittet
Kampanjer – ekstern markedsføring Bannere Lenker angitt i papirannonser s Adwords Lenker i Sosiale medier Lenker fra blogger Lenkene tagges med Google’s URL builder
Kampanjer – Merking av URL
Kampanjemåling Før en kampanje bør man ha klart: Annonser i ulike versjoner, med samme budskap En landingsside pr. annonse En definert trakt Konkrete konverteringssider, med verdi
Kampanjer – 2 dimensjoner
Pivot: Side, trafikk fordelt pr medium
Kampanjer / Adwords
Se kobling mot MÅL
Sjekk ROI på adwords
Kampanjer – Sosiale medier
Social Media Segment
Egendefinert segment: Social Media
Neste steg Prøve og feile Lete frem rapporter Lete frem sider Gjøre endringer og sjekke om de virker
Takk for meg