KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ditt valg! Idrettsfag • Musikk, dans og drama Studiespesialisering
Advertisements

Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Studieforberedende utdanningsprogram
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Programfag til valg Meløy kommune.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
UTDANNINGSVALG.
Tysværvåg B&U-skule og Stangeland U-skole.
Time vidaregåande skole
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Overgangsprosjektet – NY GIV
Karriereveiledning for 8. klasse på Holtan ungdomsskole aase
Karriereveiledning for 9. klasse på Holtan ungdomsskole aase
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Videregående opplæring. Hva er videregående opplæring? Inngangsporten til videre studier og til yrkeslivet:  Studieforberedende opplæring legger vekt.
Informasjon om søknad til videregående opplæring Torsdag 13.september 2012 Nina Hågensen Venås rådgiver Mail: Informasjon.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Oppdatert Side 1 Ditt val! Idrettsfag Kunst, design og arkitektur Medium og kommunikasjon Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og.
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Gjeldende per Side 1 Ditt valg! Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Bygg- og anleggsteknikk Design og håndverk Elektrofag Helse-
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
FORELDREMØTE 10. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
FORELDREMØTE 9. TRINN Rådgiver Marianne Stray Aas.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Side 1 Utdanningsprogramma Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medium og kommunikasjon Kunst, design og arkitektur Bygg- og anleggsteknikk.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Informasjon fra rådgiver 10. trinn SEPTEMBER 2016.
Videregående opplæring i Follo
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Informasjon fra rådgiver 8. trinn
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Forskrift til Opplæringslova
Fagforbundet Vest-Agder
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Rådgiver Marianne Stray Aas
NY STRUKTUR.
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Valgfaget design og redesign
Utdanningsvalg 10. trinn -valg av videregående opplæring
Utskrift av presentasjonen:

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Programfag til valg Ei vitamininnsprøyting!!?? KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Programfag til val Rogalandsmalen: - organisering/struktur - læreplanar Praksis h/06: 2 modellar Utfordringar ut frå erfaringane så langt KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg lokalt læreplanarbeid - Rogalandsmal August 2005: Alle kommunene inkl. fylkeskommunen (KS), fylkesmannen og Utdanningsforbundet ble enige om et felles arbeid med Programfag til valg Alle kommunene ble invitert til å melde inn aktuelle medlemmer til læreplangruppene Fylkeskommunen oppnevnte kompetanseskoler m/ressurspersoner KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg lokalt læreplanarbeid - Rogalandsmal Forutsetninger: En viss kvalititet for å gi et likeverdig tilbud Samarbeid mellom grunnskole og vgs Samarbeid med næringslivet Skolene kan ha noe ulike modeller for organisering, men nødvendig med samordning og koordinering KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg lokalt læreplanarbeid - Rogalandsmal Utgangspunkt: Prinsipp og retningslinjer for faget Utdanningsprogrammene i vgo KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg lokalt læreplanarbeid – Rogalandsmal, mål Samfunnet: Redusere frafall og omvalg Helhet 1 – 13 Individ: Bedre grunnlag for valg av utd.program i vgs Praktisk utprøving Engasjement og motivasjon – tilpasset den enkelte Entreprenørskap Realistisk bilde av valgt utd.program KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg – innhold Valgprosess/forberedelsesfase Utprøving/gjennomføringsfase av valgte utdanningsprogram Vurderingsfase/refleksjon om framtidige valg KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til valg lokalt læreplanarbeid - Rogalandsmal Oppdraget til l.pl.gruppene: Lage læreplan med kompetansemål i aktuelt fag Lage forslag til organisering: Hva kan vgs bidra med? Hvordan kan elever i vgs bidra? Hva kan den enkelte gr.skole greie selv? Rektor, rådgiver, kontaktlærer sin rolle? Peke på utfordringer som evnt må løses på fylkes-/nettverks-/kommunenivå KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning + læreplan i fag Studieforberedende utdanningsprogram - Idrettsfag - Musikk, dans og drama - Studiespesialisering (realfag, språkfag, samfunnsfag og økonomi, formgivingsfag) Yrkesfaglige utdanningsprogram - Bygg og anleggsteknikk - Design og håndverk - Elektrofag - Helse- og sosialfag - Medier og kommunikasjon - Naturbruk - Restaurant- og matfag - Service og samferdsel - Teknikk og industriell produksjon KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning + læreplan i hvert utd.program Timeramme Timerammen for programfag til valg er 113 timer à 60 minutt på ungdomstrinnet. Reguleringen av lokal bruk av 25 prosent av timerammen i det enkelte fag gjelder for programfag som for øvrige fag. I Rogaland blir timerammen fordelt på 9. og 10. klassetrinn, fortrinnsvis vår for 9. trinn og høst for 10. trinn. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Dette er ikke til hinder for at en kan og bør arbeide med interessekartlegging, undervisningsopplegg om arbeids- og næringsliv, og lignende på 8. klassetrinnet. Størstedelen av timene skal nyttes til gjennomføringsfasen/utprøving Opplæringen i faget bør organiseres i blokker slik at fagets praktiske del blir ivaretatt. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Kompetanseutvikling De videregående skolene som er utpekt som kompetanseskoler i forhold til Programfag til valg, kan holde kurs, ta imot hospiterende lærerer og være serviseorgan i forhold til sitt fag for ungdomsskolene Kommunene kjøper denne tjenesten. Et presentasjonsopplegg pr. programfag blir utarbeidet av fylkeskommunen KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Aktuelle aktører i faget Grunnskolen med elever og foresatte (prosjekt, karriereplanlegging, foreldregruppen som ressurs) Videregående skoler der også elevene kan være sentrale aktører (hospitering, fadderordning,omvisning, utarbeiding av info – pakke KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning /undervisningsopplegg, tema, kurs, forsøk, interaktive program, prosjekt, elever fra vgs kan besøke grunnskoler, igangsettere/veiledere for ulike prosjekt på ungdomsskolen, åpne dager) Arbeids- og næringsliv med lærlinger som viktige medspillerer, og opplæringskontorene som tilretteleggerer KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Læringsarena og kompetanse, ulike løsninger for de forskjellige programfaga: Fag der u.skolen verken har lokale eller kompetanse til å gjennomføre opplæringa Fag der u. skolen har lokale, men ikke faglig kompetanse Fag der en får best opplæring med utprøving i arbeidslivet Fag der u. skolen både har lokale og faglig kompetanse KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv, opplæringskontor, samt aktuelle lag og organisasjoner Kommunene/skolene, evnt kommunenettverkene lager planer og gjør avtaler med aktuelle samarbeidsparter Kommunene/skolene, evnt kommunenettverkene fordeler og samordner samarbeidet Arbeid med entreprenørskap og elevbedrifter kan inngå i faget KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Samarbeid med lokalt arbeids- og næringsliv, opplæringskontor, samt aktuelle lag og organisasjoner Bransjeforeninger lager prøvestasjoner, ”hands on” – dagtid – kveldstid. Skolene bestiller tid Bransje/fag gir kompetanse/verktøy til lærere/elever Få med bredden i yrkene: skikkethet, spesielle krav, yrkesfag kontra allmennfag Skolen ut i næringslivet, næringslivet inn i skolen (hospitering)? KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Organisering av samarbeidet grunnskole – videregående skole Alle de videregående skolene vil kunne ta imot elever fra ungdomsskolene store deler av året. Dette vil variere fra utdanningsprogram til utdanningsprogram Kommunene og vgs blir delt inn i nettverk/områder KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Kommunene/ungdomsskolene melder inn behov/ønske i forhold til de videregående skolene: 09.06.06 for gj.føring/utprøving h/06 15.09.06 for gj.føring/utprøving v/07 30.03.06 for gj.føring/utprøving h/07 Vgs fordeler og gjør avtaler med skolene/kommunene KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Avklaring av roller og ansvar på ungdomsskolen Rektor er hovedansvarlig for tilrettelegging og gjennomføring (økonomi, samordning i forhold til andre skoler). Rådgiver kan være koordinator og legge inn i faget mange av de arbeidsoppgavene han/hun har i dag (kontakt med de ulike vgs og næringsliv, m.m.). KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Kontaktlærer vil være sentral ved individuell tilpasning, oppfølging og samla vurdering Aktuelle faglærere som kan ha ansvar for gjennomføringen av faget (helt eller delvis) KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Tilpasning av læreplanene Ungdomsskolene har ansvar for individuell tilrettelegging og medvirkning Eleven skal i størst mulig grad være aktivt med i planlegging, gjennomføring og vurdering av eget arbeid Den tilpassa læreplanen må inneholde elementer fra alle kompetansemålene, men kan vektes ulikt ut fra lokale forhold og elevenes interesser og forutsetninger KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Elevbedrifter kan utfylle eller erstatte hospitering i videregående skoler og i arbeids- og næringsliv, muliggjøre praktiske tilnærminger, elevmedvirkning, tverrfaglighet og engasjement i læringa. Bruk av IKT kan nyttes ved fjernkontakt Opplæringa skal fremme kreativitet, entreprenørskap og legge grunnlag for nyskaping og livslang læring KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Søkning til videregående opplæring Elevene står fritt til å søke utdanningsprogram i videregående opplæring, uavhengig av hvilke programfag en har prøvd ut på ungdomstrinnet. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

LÆREPLAN FOR ROGALAND I PROGRAMFAG TIL VALG, innledning Økonomi De fleste videregående skolene har i dag et godt samarbeid og ulike opplegg rettet mot elevene i grunnskolen. Dette arbeidet regner en med fortsetter som før. I tillegg kan kommunene/ungdomsskolene regne med utgifter til gjennomføring av faget: Lønn (egne lærerer eller innleide fra vgs) Utstyr etter HMS (eks. vernesko, og lignende) Materiell Reiseutgifter KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Eksempel fra læreplaner , Musikk, dans og drama Formål med faget (stort sett felles for alle) Hovedområder i faget Grunnleggende ferdigheter i faget KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Musikk, dans og drama Kompetansemål i faget Forberedelsesfase/valgprosess Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Beskrive utdanningsprogrammene i videregående skole Uttrykke og vurdere egne interesser og forutsetninger for bestemte valg Reflektere over situasjonen i arbeidsmarkedet Vurdere og velge aktuelle utdanningsprogram KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Musikk, dans og drama Kompetansemål i faget Gjennomføringsfase/utprøving Musikk, hovedinstrument, musikkteori, musikkhistorie: Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Øve på og framføre et musikkstykke for et publikum Lære seg grunnleggende symboler og notasjon Kjenne til musikkhistoriske epoker fra 1500-tallet og fram til i dag. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Musikk, dans og drama Kompetansemål i faget Dans. utøvende dans, komposisjon og koreografi, Dansehistorie Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Få kjennskap til grunnleggende teknikker og utføre disse innenfor to ulike sjanger Vise grunnleggende koordinasjon, balanse, spenst, styrke og utholdenhet. Utvikle egne bevegelser og strukturere disse i en dansesekvens. Ha kort oversikt over dansehistorien. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Musikk, dans og drama Kompetansemål i faget Drama, grunnleggende skuespillerferdigheter, teaterteori, teaterhistorie Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Øve på å bruke kropp og stemme uttrykksfullt. Tolke og formidle tekst. Planlegge og gjennomføre en visning. Få oversikt i hovedelementene i denne disiplinen. Ha kort oversikt over teaterhistorien. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Musikk, dans og drama Kompetansemål i faget Vurderingsfase/refleksjon Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Forklare aktuelle faguttrykk og gjøre greie for sine valg Dokumentere og vurdere det som de har erfart og lært Vise muligheter for videre utdanning og yrker som bygger på valgt utdanningsprogram Vurdere hvordan arbeidet med programfag til valg har påvirket framtidige valg KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

TEKNIKK OG INDUSTRIELL PRODUKSJON , gjennomføringsfasen Gjennomføringsfase/utprøving HMS Mål for opplæringen er at elevene skal kunne Bruke personlig verneutstyr. Kjenne til farer som en må ta hensyn til på den aktuelle arbeidsplassen. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

TEKNIKK OG INDUSTRIELL PRODUKSJON , gjennomføringsfasen Måleteknikk Mål for opplæringen er at elevene skal kunne Bruke tommestokk Bruke skyvelær Bruke mikrometer KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

TEKNIKK OG INDUSTRIELL PRODUKSJON , gjennomføringsfasen Bruk av verktøy Mål for opplæringen er at elevene skal kunne Borre i ulike metaller Utføre enkle dreieoperasjoner på ulike metaller KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

TEKNIKK OG INDUSTRIELL PRODUKSJON , gjennomføringsfasen Sammenføyning Mål for opplæringen er at elevene skal kunne Lodde, myk og hardlodding Sveise Lime metaller og plast KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

TEKNIKK OG INDUSTRIELL PRODUKSJON , gjennomføringsfasen Elektro Mål for opplæringen er at elevene skal kunne Måle motstand, strøm og spenning Koble enkle kretser KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring (TIP) Utstyr: For å kunne oppnå måla i gjennomføringsdelen krev det meir utstyr og kompetanse enn det ungdomsskulen til vanleg har. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring Organisering: Opplæring på eigen skule. For dei skulane som har utstyr og kompetanse, er den lettaste organiseringmodellen å ha det på eigen skule. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring Vidaregåande. Samarbeidet kan ha fleire former som Elevar hospiterar i klassar i korte periodar. Vil høve der det er få elevar som skal prøve ut faget. For å få kvalitativ opplæring bør dette kombinerast med andre løysingar. Leige lokalar og lærarar hos vidaregåande. Erfaringsmessig er dette vanskeleg å få til i større omfang på grunn av at lokala er mykje opptekne. Ei ordning kan vere å nytte lokala på ettermiddag. Undervisning på vidaregåande bør ikkje vere lenger enn 3-4 timar kvar gong. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring Utplassering i bedrift. Utplassering i bedrift kan vere ei løysing. Eigne lokale. Ei løysing som gjer at skulane og kommunen ikkje er avhengige av plass i vidaregåande eller i bedrifter, er å innreie eigne lokalar i kommunen eller fleire kommunar saman. Best ville det vore å hatt eigne lokale i tilknyting til vidaregåande skule der ein leigde lærarar frå vidaregåande til å gjennomføre undervisninga. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring Med ei slik løysing kan ein innreie lokala etter læreplanen, elevane kan ha ulike oppgåver slik at ein unngår mykje venting og ein får betre kontroll når ein skal lage timeplanar på skulen. Dette krev investering i utstyr og sannsynlegvis årleg leige av lokale. KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Aktuell organisering og innhold i samarbeidet mellom grunnskole og videregående opplæring Ekstrahjelp. Ein del av utstyret som elevane får prøve, krev tett vaksenkontroll ut frå HMS-krav. For å sikre betre bemanning, kan ein inngå avtaler med bedrifter eller vidaregåande om å nytte lærlingar eller eldre elevar som hjelpeinstruktørar. Det bør kunne nyttast uavhengig av kva organiseringsmodell ein vel KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Rogalandsmalen – lokale læreplaner, videre arbeid Kommunene/skolene , evnt. kommunenettverkene lager planer/gjør avtaler med aktuelt næringsliv i regionen Kommunene/skolene , evnt. kommunenettverkene lager planer/gjør avtaler med aktuelle vgs Skolene legger til rette for individuell tilrettelegging/medvirkning KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Rogalandsmalen – lokale læreplaner, videre arbeid Skolene vurderer hvilke fag/deler av fag de kan gjennomføre på egen skole med egne eller innleide lærere Kommunene vurderer muligheter for å ta imot elever i utprøvingsfasen Næringsliv/bransjeforeninger lager presentasjons/praksisopplegg KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, utfordringar: Struktur Faginnhald Programfag i høve til studiespesialisering/yrke som krev høgskule/universitetsutdanning KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, struktur Omfang, tidspunkt Samarbeid med andre ungdomsskular Samarbeid med vgs Samarbeid med lokalt næringsliv/eigen kommune Bruk av eige personale, lokale, utstyr Økonomi KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Omfang, tidspunkt: Komprimert over 3 – 4 veker (10. kl. haust og 9.kl. vår). Halv dag pr. veke i ca 20 veker. Gjennomføring i perioden ca 1.okt. – ca. 1.april (evnt. aldersblanda). KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Samarbeid med andre ungdomsskular: Organisasjonseiningar på 200 – 250 elevar Kan tilby alle programfaga kvart år, betre valtilbod, rasjonelle grupper Større sjanse for at u.skulane har aktuell kompetanse Må samordna tidspunkt, transport, samarbeid med vgs KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Samarbeid med vgs Undervisning/hospitering på vgs i alle programfaga, mest mogleg tid på vgs, 2d/gruppe, Kjøp av undervisningstimar Undervisning/hospitering på vgs i nokre få programfag: TIP, Bygg og anlegg og elektro (evnt. naturbruk), besøk på vgs i andre fag. Kjøp av undervisningstimar KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Samarbeid med lokalt næringsliv/eigen kommune: Vidareutvikling av partnarskapsavtalar Eigen kommune: Barnehagar, PU, aldersbustader, sjukeheim , … Vekt på at praksis skal knytast opp mot utdanningsprogrammet I den grad det er mogleg, skal praksis vera ei tid for læring av fag og yrke KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Bruk av eige personale, lokale, utstyr: Begge modellane brukar eige personale, lokale og utstyr til ein del av opplegget i alle fagområda (valprosess, meir og mindre i høve til utprøving og vurdering/framføring KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, 05/06 og 06/07, modellar: Økonomi: Utgifter til lærartimar. Begge modellane krev fleire lærartimar enn vanleg undervisning p.g.a. mindre elevgrupper. NB! Organisering – fortynning/fortetting Noko utgifter til materiell og verneutstyr Utgifter til transport Evnt. investering i lokale og utstyr?? KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

Programfag til val, faginnhald Læreplan for Rogaland Lokal og individuell tilpassing Vurderingskriterium KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06 Programfag til val, studiespesialisering/yrke som krev høgskuleutdanning Praktisk utprøving? Engasjement og motivasjon – tilpassa den enkelte? Entreprenørskap? Samarbeid/utprøving/hospitering med aktuelt næringsliv/universitet/høgskule? KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06

KS - Rogaland, Aud Irene Bjørløw. v/h/06