NAS Høstmøte 2009 Oppfattelse av romstørrelse i audiovisuelle miljøer (virtuelle miljøer, VM) -Bør etterklangstid korrigeres ved audiovisuell fremvisning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Henvisning og utredning for CI
Advertisements

BILDE SOM TEKST Nytt undervisningsprogram på Rogaland Kunstmuseum.
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Eller hvor gode er de til å beskrive smaken
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
Studieteknikk - Oppstart og smakebiter
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Forebyggende arbeid satt i system
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Sammensatte tekster: Photo Story
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Hvordan skrive en effektiv kravspesifikasjon gsfc. nasa
Kulturhistorisk perspektiv
«Densitometriske og planimetriske målinger av rasterstrukturer» Maria Sunde Wroldsen.
Sammensatte tekster.
Kunnskapsgenerering i produktutviklingsprosessen
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
RNNS – fase 7 kvalitativ del Feltarbeid/datainnsamling på to innretninger med utgangspunkt i brønnserviceselskaper Tema : Hvordan grensesnitt mellom operatør/entreprenør/hovedbedrift(reder)
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Bruk av E-kompendium og Podcast som læringsmetoder
Finstrukturen i romakustisk frekvensrespons
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Hørselvern Always a Safe Step ahead!.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
Månedens realfagsoppgave Et hørselsproblem. Oversikt Mål: Utforme og bruke en enkel hørselstest Gjøre en kritisk sammenligning av testen med andre Forstå.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Våren 2005 Christine Mohn Persepsjon Våren 2005 Christine Mohn
Laplace Impulsrespons
Randomiserte kontrollerte studier
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Hvordan påvirkes avdampningsraten til en væskebrann når lengde-bredde forholdet endres? Bacheloroppgave av Kåre Myklebust og Dag Erik Molandsveen.
Rom og form -hva er geometri for de minste barna? F1A+B 5.sept 2008
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
All informasjon om profilen er samlet i en Profilmanual på nett. UiBs visuelle profil er enkel, anvendelig og fleksibel! En visuell profil får kun effekt.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Hvordan sikre pålitelige måltall?
Våren 2004 Christine Mohn Persepsjon Våren 2004 Christine Mohn
Virksomhetsrapportering 2. tertial 2016
«Syns du ikke finns du ikke»
Kvalitet.
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Vi får Vestfold til å gro
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

NAS Høstmøte 2009 Oppfattelse av romstørrelse i audiovisuelle miljøer (virtuelle miljøer, VM) -Bør etterklangstid korrigeres ved audiovisuell fremvisning av auraliseringer? Av siv.ing. Marius C. Bråthen

2 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS 2009  Bakgrunn for innlegg  Teoretiske grunnlag  Egne arbeider, eksempler og synspunkt  Nytteverdi for en akustiker

3 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS Teoretiske grunnlag  Menneskets oppfattelse av lyder eller bilder endres ved å stimulere den andre modaliteten med passende bilde eller lyd. (Russel L. Storms, 1998)  Menneskets oppfattelse av romstørrelse i VM endres ved stimulering av både syn og hørsel. Mennesket oppfatter rom som mindre enn de egentlig skal være i VM når både syn og hørsel stimuleres. (Henrik Wickstrand, 2006)

4 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS Egne arbeider Masteroppgave 2007 (NTNU): Audiovisuell kryssmodal romoppfattelsesevne i virtuelle miljøer, - måling av ”oppfattet romstørrelse”. Arbeidet gikk ut på å finne ”størrelsen” på missoppfattelsen i romstørrelse mellom de to modalitetene syn og hørsel. Dette ble gjort vha tester i VM.

5 ABCD2

6 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS Egne arbeider Arbeidet viste at ved å endre impulsresponsen til det auraliserte rommet eller justerte lydtrykknivået ned, vil mennesket kunne oppfatte det VM som mer korrekt og man vil kunne oppfatte korrekt romstørrelse. Modifiseringen av det audielle stimulis må tilsvare en endring i romstørrelsen på 0-30% Senere arbeider bør kunne finne korrekt transformasjonsfaktor for det audielle stimulis.

7 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS Nytteverdi for en akustiker  Liten verdi i det daglige  Store muligheter til å kunne påvirke lytteren ved å benytte et visuelt stimuli av høy kvalitet og manipulere rommets impulsrespons slik at ønsket effekt oppnås.  Dette viser at det er viktig å justere lydtrykknivå korrekt.  Ha i mente at det visuelle overstyrer til en viss grad de audielle inntrykkene.  Lyd av god kvalitet vil korrigere det visuelles inntrykk av romstørrelse til en viss grad.

8 Oppfattelse av romstørrelse i VM – NAS kuriositeter  Disse studiene forklarer hvorfor mennesket (les: menn) ikke hører hva andre sier når vi ser på TV. Det visuelle overstyrer hørselen.  Spørsmål?  Takk for oppmerksomheten!