Digital kompetanse i voksenopplæringen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nedlasting av Adobe Reader Adobe Reader brukes bl.a. for å åpne vedlegg i en E-post. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet, klikk Enter. Rull.
Advertisements

Dette er en PowerPoint-presentasjon
Datakurs i heimesida Skei hotell 15.mai  Søk opp på internett  Last ned Google Chrome – gratis  Gå inn via Google Chrome når du skal inn på pensjonistforbundet.
Hvordan lager du en konto (blir en Facebookbruker) ?
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Opprett avansert nyhetsbrev Oppgave: Opprette et nyhetsbrev med flere underliggende sider. Underliggende sider vil vises med tittel, ingress og ingressbilde.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Nedlasting av Adobe Flash Player Adobe Flash Player brukes for å se video på Internett, YouTube, nett-TV osv. Åpne Internett og skriv, adobe.no i adressefeltet,
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Opprett enkelt nyhetsbrev Oppgave: Opprette et enkelt selvstendig nyhetsbrev uten link til undersider. All tekst som skal presenteres skal ligge på samme.
Voksenopplæringens overganger
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hvordan melde seg på skyteaktiviteter 1.For å kunne melde deg på skyteaktiviteter må du være godkjent av avdelingen som aktiv skytter. Før dette må du.
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
Bruke Gmail 3a Gmail er et e-postprogram.
TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Manual for bruk av Storylineverktøykassa Laget av Åse Skiftun.
For å åpne Internett trykker du på i startskjermbildet. Når du klikker i adressefeltet, blir det en blå bakgrunn på den nettadressen som står der, og det.
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Dokument med bilde, formatere i Word
Forsiden til som du møter førstwww.pssi.no.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Manual for skoleavis i 6. klasse
Hva er Fronter.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Hvordan lager du en konto?
Ctrl-taster (2 stk.) har flere funksjoner sammen med bokstaver, For eksempel: hold nede Ctrl pluss et lett trykk på bokstaven A for å merke alt.
Bruk av iPad. Bruk av berøringsskjerm Det anbefales å bruke fingrene eller en digital penn, IKKE bruk skarpe gjenstander da det kan ødelegge skjermen.
IT for Medisinsk sekretær Kai Hagali KVELD 4.  Siste rest kapittel 3  Kapittel 4  OPPGAVER  Neste gang Fletting Kai Hagali - Fredrikstad.
Lag din egen blogg - en enkel oppskrift. Gå på blogger.comblogger.com Klikk på pila og følg anvisningene.
Bli kjent med IKT. © Eduke as Basisferdigheter 1. Lese 2. Skrive 3. Regne 4. Muntlig fremstilling 5. IKT.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
Beskrivelse av kulturkontaktens oppgaver i informasjons- og logistikksystemet KSYS
Beskrivelse av kommunekoordinatorens oppgaver i informasjons- og logistikksystemet KSYS
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
© 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Legge til en kontakt Din kontaktliste forenkler kommunikasjonen, og du ser tilstedeværelses- og kontaktinformasjon.
Hurtigreferanse for Lync 2013 for Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Med Lync kan du begynne å samarbeide uten å måtte planlegge et.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil.
Enkel dokumentering i en wiki IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, © 2007 Øystein Gran Larsen,
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Tilpasse «framhevet bilde» i paint
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Brukerhåndbok versj. 1, 3. februar 2013
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID på mobil
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Hvordan logge inn på OneNote
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Brukstips! Tekstfeltene i denne filen er vanlige tekstbokser. Du kan endre skrifttype, størrelse, flytte dem rundt og kopiere dem hvis du vil. Skrifttypene.
Digital innsending av pass via nettbank
Utskrift av presentasjonen:

Digital kompetanse i voksenopplæringen Mitt navn er Nancy Salvesen. Jeg har jobbet i voksenopplæringa i 18 år, både som lærer og inspektør, både på store, mellomstore og små voksenopplæringssenter. Jeg har i denne tiden hatt gleden av å få være med på flere prosjekter for å ta i bruk data og ulik pedagogisk programvare i undervisningen. Som inspektør har jeg også gjort meg noen erfaringer med kompetansehevingstiltak rettet mot lærere og deres bruk av digitale verktøy. Jeg var med på revisjonsarbeidet av Læreplanen vår våren 2011 – da med særlig ansvar for å innarbeide digitale kompetansemål i læreplanen. Og i høst reiste jeg rundt for Vox og holdt fagdager om de nye digitale norskprøvene. I og med at jeg har jobbet med digital kompetanse fra flere ulike vinkler og yrkesroller, har jeg gjort meg noen refleksjoner rundt temaet «digital kompetanse i voksenopplæringen . Bruk av data i voksenopplæringen beskrives med til dels svært motstridende adjektiv av berørte aktører: noen mener at det er utrolig spennende, utfordrende, morsomt, lærerikt, kreativt, læringsfremmende – mens andre heller vil bruke ord som tvangstrøye, unødvendig, vanskelig, ødeleggende for arbeidsmotivasjon og for noen: angstfremkallende og ydmykende. Og aktørene jeg snakker om er både deltakerne våre og lærerne! Jeg skal i dette innlegget først presentere en måte vi har jobbet med Læreplanens digitale kompetansemål på på arbeidsplassen min. Deretter skal jeg driste meg til å sette opp en liste over hva deltakerne våre MÅ ha av digitale ferdigheter for å klare de nye norskprøvene. Avslutningsvis vil jeg tipse om en del nye læringsressurser som kan tas i bruk i arbeidet med å fremme digital kompetanse. Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Bruk av digitale verktøy Kan alle som bruker digitale verktøy daglig i jobben sin rekke opp hånda? (ja, se det!) Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Digitale kompetansemål Gjett hva? Det bør disse også gjøre! Fra 1.9.2012 kom det altså digitale kompetansemål inn i Læreplanen vår! Det er snart 2 år siden! Og er daglig bruk av data i læringsarbeidet en realitet for disse? Hvis nei, hvorfor ikke? Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Og hvordan står det til med disse? Bruker de data daglig? Også i læringsarbeidet med deltakerne? Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Litt skolehistorie.... Bruk av data i skolen har ikke så veldig lang historie – ta en titt på dette: vi går tilbake til 1986: FILM Noe utdatert og komisk for oss i dag, men: Denne læreren er et klassisk eksempel på en teknologi-optimist; en som har sterk tro på framtida og «framskrittet» ved å ta i bruk ny teknologi i skolen. Denne lærertypen er kanskje ikke overrepresentert på lærerrommene rundt omkring i voksenopplæringa, eller? Da vi reiste rundt og holdt fagdager om de nye digitale norskprøvene nå i høst– og jeg møtte lærere fra 7 ulike fylker – var det ett spørsmål som alltid kom (ikke i plenum – men i pausen på tomannshånd – ofte med en passe dose indignasjon og frustrasjon!): «går det an å søke fritak fra å ta prøvene digitalt? Mine deltakere har ikke nok digitale ferdigheter til å klare dette!» Svaret er: NEI! Det går ikke an å søke fritak fra de digitale prøvene pga. manglende digitale ferdigheter! Jeg sier det en gang til: Læreplanen med digitale kompetansemål kom 1.9.2012. – det er nesten 2 år før den første digitale norskprøven skal avlegges! Hva er grunnen til at deltakere som har fulgt opplæring ikke har fått digitale ferdigheter som Læreplanen forplikter oss til? Handler det om mangel på tilgang til datamaskiner? Handler det om manglende vilje til å undervise i data – «det er jo norsk de skal lære?» Eller handler det om manglende kompetanse hos lærerne til å undervise etter Læreplanens digitale kompetansemål? Uansett grunn: Noen har ikke gjort jobben sin her! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Bidrar voksenopplæringen til å holde noen utenfor «det digitale gjerdet»? Og da blir mitt neste spørsmål: Bidrar voksenopplæringa til å holde noen utenfor det digitale gjerdet? Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Hvem har hovedansvar for å forhindre dette? 10 000 – kroners spørsmålet: Hvem har hovedansvar for å forhindre dette? Dere sitter her i salen! Voksenopplæringa er en kvalifiseringsbedrift. Vi lærere er satt til å kvalifisere andre voksne. Hvordan i all verden skal jeg som lærer kunne kvalifisere andre, hvis jeg ikke er kvalifisert selv? I voksenopplæringa må det altså foregå voksenopplæring på flere nivåer nå! Dere ledere har hovedansvaret for at ALLE deres ansatte er i stand til å undervise etter Læreplanen. Og med digitale kompetansemål på ALLE nivåer – også i alfamodulen – kan det ikke lenger være snakk om å «verne» enkelte - gjerne eldre! – arbeidstakere og lærere! Hvis så skjer, så vil det ikke lenger bare handle om «gode og dårlige skoler» , noe som vi jo ikke like å høre om, men det vil begynne å handle om «gode og dårlige klasserom»!! Det vil bli stor ulikhet på undervsingstilbudet på en og samme skole. Deltakere får ikke det de har lovfestet rett til – det vil avhenge av hvilket klasserom de kommer til! Slike forhold kan vi ikke leve med. Hvis dere fortsetter å «verne» lærere , å skjerme dem fra å undervise i digitale ferdigheter, er dere med på å diskvalifisere lærerne deres fra yrkesutøvelse! En annen konsekvens av unnfallenhet når det gjelder kompetansekrav til ansatte kan være at ulike krav til lærere ansatt på samme sted, på like vilkår og med lik lønn skaper stor frustrasjon i et lærerkollegium! Her har dere en jobb å gjøre! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

To tilnærmingsmåter: Læreplan og digitale kompetansemål Nye digitale prøver Hvordan kan vi gripe an materien? Det finnes et utall måter, og jeg skal nå skissere to mulige veier. Den første tilnærmingen er «maksimum-varianten» - å ta for seg Læreplanen og skaffe seg en oversikt over hvilke kompetansemål som er satt opp der. Hvilket omfang snakker vi om? Hvor mye må deltakerne – og lærerne – kunne, for å oppfylle kravene i Læreplanen? En annen tilnærming er en «minste felles multiplum-variant» – nemlig å gå til de nye digitale norskprøvene og se: hvor lite data kan vi greie oss med for å klare prøvene? Hva er det deltakerne – og lærerne – MÅ beherske for å sikre en «forsvarlig prøveavvikling» slik det står i prøveforskriften? Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

1. Arbeid med Læreplanen: Kompetansemål Læringsmål Konkretisering A1 – A2 – B1 (Eksempler og nyttige ressurser) Først litt om «maksimum-varianten»: Våren 2012 startet jeg sammen med to gode og teknologioptimistiske kolleger ved Ås VO arbeidet med å ta for oss ett og ett kompetansemål i Læreplanen og bryte disse ned i mer konkrete læringsmål. (En liten anekdote: Hvor gamle tror dere disse to damene er?.....Kristin Melbye Treekrem er 52 og Daina Jakobsons er 59! Alder ingen hindring, altså ) Vi tok for oss kompetansemålene på nivåene A1, A2 og B1. Jeg var som allerede nevnt med på å utforme og innarbeide de digitale kompetansemålene i Læreplanen, og følte at jeg hadde en viss oversikt over omfanget. Men arbeidet som vi gjorde i Ås med å bryte ned kompetansemålene i mer håndterbare læringsmål/delmål ble en liten vekker likevel: Da oversikten var ferdig fattet vi det faktiske omfanget av alt som nå SKAL læres! Og Læreplanen er som kjent ikke noe vi kan velge fra – den har forskriftsstatus og er dermed forpliktende for oss. Og de digitale kompetansemålene er omfattende! Det ble dermed klart for oss at datatimene med deltakerne både måtte bli flere og få et nytt innhold: vi kan ikke lenger forsvare å bruke tid på å sette deltakerne foran hver sin pedagogiske nettressurs for å lære mer norsk i datatimene– nå må vi drive dataopplæring og skriveaktiviteter med tastatur! Arbeid med pedagogiske nettressurser er også bra – og er aktiviteter med digitale verktøy, men det er arbeid deltakerne kan gjøre etter undervisningstid. Datatimene og den tilmålte tida med en lærer på skolen bør brukes til dataopplæring! I tillegg til å bryte ned kompetansemålene i læringsmål , laget vi også en liste over relevante nettressurser/nettsider og tematiske konkretiseringsforslag for hvert kompetansemål. Sånn ble oversikten: Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Oversikt over digitale kompetansemål brutt ned til læringsmål - nivå A1, A2 og B1 Kompetansemål – læringsmål – konkretisering og eksempler NB! Viktig for meg å understreke at denne oversikten ikke må anses som uttømmende liste – det er heller et dynamisk arbeidsdokument og forslag som vi fortløpende kan legge til og trekke fra. Noen eksempler: 1. Vi har altså tatt for oss alle kompetansemålene som eksplisitt sier noe om det digitale – men også noen kompetansemål som, satt inn i en kontekst, åpenbart kan brytes ned til digitale delmål, selv om det ikke sies eksplisitt i Læreplanen. Et eks. på dette er det aller første kompetansemålet i A1-lista: snakke: gi korte enkle instruksjoner…. Et annet eksempel finner vi under ferdigheten «skrive»: fylle ut skjema: Vise systematikken vi har prøvd å jobbe etter For å vise omfanget: Skrolle gjennom hele dokumentet Fra det helt enkle på nivå A1 til mer krevende kompetansemål: B1: bruk av presentasjonsverktøy: Oppsummert: Denne oversikten : Gav oss en følelse for / viste oss omfanget kan brukes som en «pensumliste» / mer gripbart enn de store kompetansemålene Kan brukes som en «sjekk-liste» på hva deltakerne har lært Kan brukes pedagogisk i utformingen av arbeidsplaner og ukeplaner for deltakerne: Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Læringsmål i ukeplanen Her ser dere et eksempel på en ukeplan for en B1-klasse jeg hadde sist semester. Vi hadde tilgang til datamaskiner to dager per uke; tirsdager og onsdager. På ukeplanen får deltakerne vite hvilke aktiviteter vi skal ha de ulike dagene, hva de har i lekse de ulike dagene – og på baksiden av planen: kompetansemålene og læringsmålene. Her får deltakerne vite helt konkret HVA det er de skal lære denne uka! Dette gjør det : Forståelig og oversiktlig for deltakerne. Lett å sjekke om det er lært i ettertid. God hjelp for lærer i planlegging av arbeidsøkter: jeg bare klipper inn læringsmålene direkte fra oversikten! Og ukeplanene legges naturligvis ut på Its learning! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Læringsplattform fra nivå A2 Ved å ta i bruk læringsplattformen Its learning, har jeg klart å «trylle inn» MYE digital kompetanse hos deltakerne mine! Bruk av læringsplattform er et eget domene allerede fra nivå A2. For å kunne bruke Its learning må man kunne følgende: (læringsmål for oversiktens A2) OVERSIKT A2: Bruk av læringsplattform Læringsplattformen brukes aktivt i læringsarbeidet. Sånn kan det se ut for deltakerne: Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

De får tilgang til alt på ett sted: Ekstra læringsressurser Bruk av læringsplattform oppleves umiddelbart som nyttig for deltakerne: De får tilgang til alt på ett sted: Ekstra læringsressurser Gjennomgått stoff fra undervisningen Arbeidsoppgaver Lekser Arbeidsplaner Lydfiler til lyttetrening Sende skriflige besvarelser og oppgaver Og bruken utvides gradvis ettersom de lærer mer og blir mer digitalt modne Oppfordring til dere leder: Gå foran som gode rollemodeller! Ikke bare bruk læringsplattformen til informasjonsutveksling med lærerne deres – bruk den til kompetansehevingsarbeidet i digitale ferdigheter! La lærerne LÆRE ved å bruke ITL eller annen læringsplattform! Da får de selv kjenne på kroppen hvordan det er å lære med digitale verktøy – noe som kan gi dem tips og råd til hvordan DE kan jobbe med sine deltakere igjen! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

2. Nye norskprøver MEN: nå er det kort tid til de første digitale norskprøvene. Hva MÅ deltakerne – og lærerne - kunne for at vi skal få til en «forsvarlig prøveavvikling»? Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Hva MÅ deltakerne beherske: Logge seg på med brukernavn og passord Justere lyd Bruke musetast Skrolle / bruke pil-taster til å navigere Oppgaveformat/funksjoner: Klikk i bildet / på ord / på navn Velg bilde Flervalgs-oppgave Flytte bilder / avsnitt («klikk og dra») Lukeoppgave (åpne «rullegardiner» og velge alternativ) Skrive tekst med tastatur Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Gratis Touch-kurs på nett – www.sense-lang.org I forbindelse med skrivetrening med tastatur kan jeg anbefale denne gratisressursen : Jeg har brukt den på flere klasser med godt resultat. Den er brukervennlig og trigger konkuranseinstinktet vårt! Deltakerne har likt å jobbe med den. Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Ny digital øvingsressurs fra Fagbokforlaget: Øvingene er laget av lærerne Gro Knive og Annie Jakobsen som har lang fartstid som lærere ved Oslo Voksenopplæring – avdeling Rosenhof. Ressursen inneholder et stort antall varierte interaktive øvinger som trener lytte- og leseferdighetene med bruk av datamaskin. Øvingene dekker A1, A2 og B1-nivåene Deltakerne får med en gang vite om de har rett svar, og de kan jobbe med den delferdigheten og det enkelte nivået de ønsker/trenger. Øvingene er laget med tanke på de nye digitale prøvene og er utformet på en lignende måte. endelige lansering i april, men ressursen vil være tilgjengelig gratis på nett fram til da. Ressursen skal ha 30 lese- og 30 lytteoppgaver per nivå, til sammen 120 lese- og lytteoppgaver per norskprøve-øvingssett. Det jobbes også med å klargjøre en modul der man kan ta et utvalg av oppgavene som en prøve, på tid og med endelig score til sist, slik at deltakerne får tilgang til å øve seg på prøvesituasjonen Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Noen smakebiter: http://digioevnorsk.portfolio.no/read/6db70505-e78c-453c-95c5- e206355bf22f http://digioevnorsk.portfolio.no/read/869b442b-74db-4f0a-8c04- 19bd7c1dab2a Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Bruk eksempeltestene! http://enovate.no/voxdemo/norsk Ikke glem å bruke eksempeltest-materialet som ligger på nettet. Lærerne må gjøre deltakerne kjent med oppgaveformatene og bruke eksempeltestene til «prøve-eksamener», der deltakerne får kjenne på hvordan det oppleves å sitte flere timer foran datamaskinen og ta en test! Piloteringer er en annen mulighet til å få noe som ligner på «eksamenserfaring» - både for deltakere og lærere! Anbefales å delta på! En «forsvarlig prøveavvikling» krever at vi ALLE gjør oss godt kjent med både dataverktøy og prøveform og oppgaveformat! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Helt til slutt…. Når dere nå snart skal reise tilbake til deres respektive opplæringssenter og jobbe videre med digital kompetansehevning i personalgruppene deres, vil jeg sende med dere en liten oppfordring og bønn på veien: led oss lærere med mild, omsorgsfull – men FAST hånd – sånn som denne moren!  Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter

Lykke til med arbeidet! Lykke til med arbeidet og takk for meg! Nancy Austberg Salvesen Ås kommunale Voksenopplæringssenter