Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Gardermoen 11.11.2003 ERIK LARSEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tillit til myndighetene og til vannet Laura Terragni SIFO Statens institutt for forbruksforskning OPPDRAGSRAPPORT 1/2008.
Trygge organisasjoner
Informasjonssjef Christian Fossen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Nettevett – utvidet versjon
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Sommervikar i Blend.
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Rena 2008 ERIK LARSEN.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Samfunnskunnskap - Makt
Kriser og krise- kommunikasjon
Frontlinjeserivce
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Drikkevannsaken: en viktig test for myndighetene Hvordan vurderte Oslos innbyggere offentlige myndigheters håndtering av saken? Og, i etterkant av ”drikkevannsaken”:
Hva er kommunikasjon?.
12 Reflekterende lesing.
Uthengt og utskjelt - når fylkeskommunen blir førstesidestoff.
Definere og velge hovedmål og delmål
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Krise: fare & mulighet.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om sars Gunhild Wøien Avdeling for informasjon og kommunikasjon Folkehelseinstituttet
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
«Slik kan vi tenke innad for å bli gode utad»
Politisk påvirkning.
MEDIENE LAR SEG PÅVIRKE !
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Verktøy for å kartlegge holdninger
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Utskrift av presentasjonen:

Ingen kommentar…? Mediekontakt som merkes Gardermoen ERIK LARSEN

Kriser og katastrofer skjer…  Oljekrisen ( )  Three Mile Island (1979)  Tsjernobyl (1986  Exxon Valdez (1989)  Jordskjelvet i Los Angeles (1994)  McLaks (1997)  Åsta-ulykken (1999)  Kursk (2000)  Terroranslag mot USA (2001)  Og noen drikker vin og spiller piano…

Når blir hverdag til krise…?

Du kan unngå krisen…  Kriser oppstår fordi ”issues”, betydningsfulle saker, ikke er oppdaget eller tatt hånd om på riktig måte.  En katastrofe kan bli til en krise dersom kommunen ikke innfrir omgivelsenes forventninger om respons.  Krisen utvikler seg mer gradvis, er mer forutsigbar og derfor mer mulig å planlegge for gjennom fremskrivning.  Fire områder for strategisk planlegging:  Forebygging (risiko-kommunikasjon)  Forberedelse (strategisk kommunikasjonsplanlegging)  Akuttfase (handlekraft til implementering av planer)  Normalisering (evne og vilje til gjenreising og læring)  (Omverdensanalyse og håndtering av relasjoner lærer man blant annet innen faget Public Relations – informasjon og samfunnskontakt).

Viktig skille…  Mediekontakt i hverdagen  …på ”dårlige dager”  Angående ”negative saker”  I krisesituasjoner  Ved katastrofer  Journalistene vil opptre ulikt og kommunen må respondere ulikt

Krisen sett fra journalisten  Alarmen går!  Tips, sjekkerunder og andre medier  Tause kilder og stengte dører.  ”Ingen kommentar” skal man aldri si.  Ja, er det nå sånn…?  Refleksjonene kommer raskt. Hvem har ansvar/skyld?  Sermoniene  Begravelser er blitt en del av reportasjen  Oppfølgingen

Krisen sett fra kommunen  Informasjonsstrømmen er svært annerledes  på rekordtid  stort volum på inn- og utstrøm  kanalene overbelastes  informasjon blandes  informasjonsstrømmen kan endre retning under krisen

Informasjonskriser oppstår:  Mangel på åpenhet  For dårlig informasjonsberedskap  Viktig informasjon holdes tilbake  Forskjellsbehandling  Formynderholdning  Myndigheter og medier spiller ofte på lag, men mediene har en vanskelig dobbeltrolle som formidler og ”vaktbikkje” på en og samme tid – under ekstremt tidspress.  Avgjørende for tilliten og troverdigheten

Det mange glemmer….  Mediene gir et bilde av krisen. For mange aktører er dette bildet den ”virkelige” krisen.  Mangelfull håndtering av bildet av krisen kan føre til at den virkelige krisen utvides eller tar en annen form eller retning.  Krisen og bildet av krisen må håndteres parallelt.  Kommunen trenger ikke bare et kriseteam/ledelse, men også opplysningsenhet, enhet for produksjon- og analyse av medier…(Kjell Løvik)

Reell interessekonflikt  Tidskonflikt  Kildekonflikt (forståsegpåerkonflikten)  Ansvarskonflikt  Kunnskapskonflikt  Prioriteringskonflikt  Troverdighetskonflikt  (St.meld etter Tjernobyl)

Oppsummert  Viktig med bevissthet om vi står overfor en krise eller bare en hverdagssituasjon med litt ”trøkk”  Kriser kan forebygges ved aktiv lytting internt og eksternt. Det tar alltid tid før en sak blir en krise.  Vi kan planlegge og trene på krisehåndtering  Vi må overvåke medienes bilde av krisen mens vi håndterer selve krisen.  Trening i en situasjon gir nyttig erfaring til andre situasjoner

Strategi ved negative nyheter  Skad ikke egen troverdighet  Behold det positive inntrykket  Gi god service selv ved negative saker  Gå ut selv  Demper  Unngår å bli ”avslørt”  Unngår forsvarsposisjonen  Kan selv legge premissene  Få fram egne synspunkter  Kan vi gå til en redaksjon…?

Negative nyheter fortsetter..  Noen spekulerer i medienes døgnrytme  Nær deadline?  Fredag ettermiddag  På rygg  Legg deg flat og ta selvkritikk (ved tabber og feil)  Særlig på fjernsyn gjør det seg dårlig med bortforklaringer og unnskyldninger  Fyll informasjonstomrommet selv  Tenk på oppfølgingen, vær på offensiven med nye tips og tiltak

Flere momenter…  Pressekonferansen  Du har kontroll  Effektivt hvis mange medier skal nås  Gå offensivt ut  Fortell om alt kommunen har gjort og vil gjøre for å minimalisere situasjonen  Unngå å bli kjørt på defensiven  Unngå å bli låst i forsvarsposisjon  Vær folkelig  Av med dress og slips. Opptre hederlig. Engasjert.

Enda flere…  Samspill med ansatte og andre aktører  Kan gi en positiv effekt  Få andre til å belyse saken, bringe fram andre synsvinkler  Kvantitet  Fores journalistene med mye nøytralt eller positivt stoff, vil trolig det journalistiske produktet bli mer nyansert/balansert  ALDRI ”ingen kommentar”  Brannslukking  Best å bruke NTB for å kvele rykter raskt

Rettigheter  VÆR VARSOM-plakaten (etiske, forpliktende regler)  Klargjør sammenheng  Bordet fanger  Gjør avtaler om opplesning og rett til å endre uttalelser (endre eller rette? – faktiske feil eller gale nyanser…)  Anonymitetsrett  Hemmelig båndopptaker  Negative reaksjoner kan forsterke negative nyheter  Krav om å rette feil  Imøtegåelser

Andre tips  Personlige møter er best  Kjøp deg tid  Få fram ditt budskap  Tren på formuleringer  Ha svar klare før intervjuet  Sjekk ut relevant informasjon  God illustrasjon hjelper saken fram  Snakk enkelt  Vær kortfattet – minsker risiko for feil  Konklusjoner først