Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Litt mer om PRIMTALL.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. Program Utviklingen i elektronikkbransjen 2013: Adm. direktør Jan A. Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo, Stiftelsen.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Miljøpakken for transport i Trondheim
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
1 1 Myter om integrering og innvandrere Innledning på Fagkonferansen INTRO 5 år 2. september 2009 Seniorforsker Lars Østby Statistisk sentralbyrå
Resultater Kundesenter
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Kapittel 14 Simulering.
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Hvordan taklet fjernvarmeselskapene vinteren 2010 ? Jon Tveiten Norsk Energi 1.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Strindheim Yngres Grunnlaget for treningsavgifta.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Lars Østby Statistisk sentralbyrå
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Samdata 2012 Somatikk.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Videokonferanse som miljø- og kostnadsbesparende tiltak GRIP Forum 5. Juni 2003 Carsten Skog Coop Norge AS.
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Presentasjon Robert Ruud
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Administrerende direktør Jon H. Stordrange. NHO Transports holdning:  Aksepterer bompenger som virkemiddel for å finansiere en raskere og mer omfattende.
Bompengereformen en suksess? Forutsetninger og fallgruber
Utskrift av presentasjonen:

Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter Adm. direktør Jacob Trondsen Fjellinjen AS København 26. januar 2009

FJELLINJEN AS Ble etablert i 1989 Bomringen ble idriftsatt 1. februar 1990 Norges største bomselskap Drifter to separate bomringer rundt Oslo (Oslo/Bærum) Inntekter 2008 1.6 milliarder NOK Estimat inntekter 2009 1.8 milliarder NOK Estimat driftskostnader 2009 7,3% 28 bomstasjoner

Eierstruktur og avtaleforhold Fjellinjen AS er et finansieringsselskap Fjellinjen eies 60 % Oslo kommune og 40 % Akershus fylke Fjellinjen er driftsoperatør for bompengeringene i Osloområdet Staten har ingen eierinteresser i selskapet Selskapet har avtale med Staten Årlig overskudd overføres til Staten gjennom Statens vegvesen Fjellinjen er fritatt for skatt og mva

Formålet med bompengeinnkrevingen i Oslo Finansiere utbygging av veganlegg (fra 1989) Finansiere infrastruktur for kollektivtransport (fra 2001) Finansiere drift av kollektivtransport (fra 2008) Det har ikke vært et mål å begrense trafikken Veiprising/rushtidsprising er ikke innført så langt AutoPASS systemet er forberedt for tidsdifferensierte takster som gir rushtidsprising

Betalingssystemet Betaling hele døgnet alle dager i året Lette kjøretøy 25 NOK/12,5 NOK i hhv Oslo og Bærum Tunge kjøretøy tredobbel takst; 75 NOK/37,5 NOK (Oslo/Bærum) Forhåndsbetalte avtaler gir 20 % rabatt AutoPASS eller EasyGO kunder fra andre selskaper får 10 % rabatt Enforcement ved bruk av video bilder (97% effektivitet) 300 NOK i tilleggsavgift ved manglende betaling av faktura Fritak for uttrykningskjøretøy, buss i rute, handikappede, elektrisk bil, hydrogenbil og motorsykkel Siden betalingen er en avgift og ikke skatt skal alle betale uavhengig av nasjonalitet

Volumer 580 000 avtaler ÅDT i Oslo 262 000 ÅDT i Bærum 72 000 82% av alle passeringer har AutoPASS eller EasyGo avtale 18 % uten avtale/brikke Det tas opp til 240 000 videobilder pr dag Hvert kjøretøy fotograferes forfra og bakfra 330 000 passeringer pr døgn

Tradisjonell bomstasjon E6 AutoPASS-feltet har en kapasitet på ca. 1800 kjøretøy/time Ca. 300 kjøretøy pr. time i manuelt og myntfelt

Automatiske bomstasjoner Oppstart 2. februar 2008 Betaling med: Forhåndsbetalte AutoPASS avtaler, betaling med AutoPASS brikker AutoFaktura/etterbetaling basert på videoregistrering av kjøretøy uten avtale/brikke Etterbetaling basert på AutoPASS/BroBizz for EasyGo kunder Kontant: SMS/Service stasjoner Kan tegne avtale der passeringsopplysninger umiddelbart slettes Automatiseringen ga ca 50 millioner i reduserte bemanningskostnader og andre driftskostnader pr år Total netto nytte pr mnd. I tillegg positive effekter i forhold til trafikkavvikling, miljø, trafikksikkerhet, redusert arealbehov

Eksempel på automatisk bomstasjon på flerfeltsveg (E6/Rv 190)

Utfordringer ved automatiske bomstasjoner Store mengder videobilder Inntektstap fra følgende kilder Utenlandske kjøretøy Uleselige video bilder (3%) Økte kostnader Kontant betaling via servicestasjoner Håndtering videobilder Økt antall fakturaer Oppslag i bilregistre Informasjon – 02012 Personvern Sørkedalsvegen Strandvegen

Tiltak gjennomført for å redusere kostnadene Lave investeringer, enkle plassbesparende konstruksjoner Valg av de mest effektive teknologiske betalingsformene Kontinuerlig effektivisering av de valgte betalingsformer (utstyr og driftsprosedyrer) Oppmuntre flest mulig til å benytte brikker som er den mest effektive betalingsformen Et takstsystem som underbygger de mest effektive innkrevingsformene Samarbeid mellom selskaper nasjonalt og i Skandinavia gjennom interoperable betalingsløsninger og erfaringsutveksling Setter brukernes behov i sentrum

Sammenstilling Oslo/Stockholm/London Omsetning pr år NOK 1.800 mill SEK 800 mill ₤ 268 mill Driftskostnader pr år NOK 132 mill SEK 220 mill* ₤ 131 mill Åpningstid 24/7 Mon-fri 06-18 Mon-fri 07-18 Antall passeringer pr dag 330.000 380.000 150.000 Takst personbil NOK 20 - 25 SEK 10 - 20 ₤ 8 pr dag Kostnad i % av omsetning 7,3 % 27.5 % 48.9 % Kostnad pr passering NOK 1,29 SEK 2,23 ₤ 3,36 Teknologi brikke + video video

E18 tradisjonell stasjon 2007

E18 automatisk stasjon 2009

Oppslutning om bomringen i Oslo Siden 1990 har andelen som er positiv til bomringen svingt mellom 30 og 49 % I 2008 ble Oslopakke 3 innført, takstene ble økt og det ble etablert bomring på grensen mellom Oslo og Bærum I 2001 ble Oslopakke 2 innført og takstene økt

Holdninger til trafikantbetaling Undersøkelse høsten 2008 viser at et flertall av de bosatte ønsker forlengelse av bomringene, men det er en generell økning i andel negative til bomringene En økende andel av befolkningen mener at bomringene gjør at de reduserer sin bilbruk Befolkningen er i stor grad fornøyd med innføringen av automatisert bomring Et flertall oppgir at de er positive til å innføre tidsdifferensierte bompengetakster i Oslo

Takk for oppmerksomheten Oslo Kontaktdata: Jacob Trondsen Fjellinjen AS E-post: jacob.trondsen@fjellinjen.no Tlf: +47 22 98 40 67 Mob: +47 913 50 422