Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter Adm. direktør Jacob Trondsen Fjellinjen AS København 26. januar 2009
FJELLINJEN AS Ble etablert i 1989 Bomringen ble idriftsatt 1. februar 1990 Norges største bomselskap Drifter to separate bomringer rundt Oslo (Oslo/Bærum) Inntekter 2008 1.6 milliarder NOK Estimat inntekter 2009 1.8 milliarder NOK Estimat driftskostnader 2009 7,3% 28 bomstasjoner
Eierstruktur og avtaleforhold Fjellinjen AS er et finansieringsselskap Fjellinjen eies 60 % Oslo kommune og 40 % Akershus fylke Fjellinjen er driftsoperatør for bompengeringene i Osloområdet Staten har ingen eierinteresser i selskapet Selskapet har avtale med Staten Årlig overskudd overføres til Staten gjennom Statens vegvesen Fjellinjen er fritatt for skatt og mva
Formålet med bompengeinnkrevingen i Oslo Finansiere utbygging av veganlegg (fra 1989) Finansiere infrastruktur for kollektivtransport (fra 2001) Finansiere drift av kollektivtransport (fra 2008) Det har ikke vært et mål å begrense trafikken Veiprising/rushtidsprising er ikke innført så langt AutoPASS systemet er forberedt for tidsdifferensierte takster som gir rushtidsprising
Betalingssystemet Betaling hele døgnet alle dager i året Lette kjøretøy 25 NOK/12,5 NOK i hhv Oslo og Bærum Tunge kjøretøy tredobbel takst; 75 NOK/37,5 NOK (Oslo/Bærum) Forhåndsbetalte avtaler gir 20 % rabatt AutoPASS eller EasyGO kunder fra andre selskaper får 10 % rabatt Enforcement ved bruk av video bilder (97% effektivitet) 300 NOK i tilleggsavgift ved manglende betaling av faktura Fritak for uttrykningskjøretøy, buss i rute, handikappede, elektrisk bil, hydrogenbil og motorsykkel Siden betalingen er en avgift og ikke skatt skal alle betale uavhengig av nasjonalitet
Volumer 580 000 avtaler ÅDT i Oslo 262 000 ÅDT i Bærum 72 000 82% av alle passeringer har AutoPASS eller EasyGo avtale 18 % uten avtale/brikke Det tas opp til 240 000 videobilder pr dag Hvert kjøretøy fotograferes forfra og bakfra 330 000 passeringer pr døgn
Tradisjonell bomstasjon E6 AutoPASS-feltet har en kapasitet på ca. 1800 kjøretøy/time Ca. 300 kjøretøy pr. time i manuelt og myntfelt
Automatiske bomstasjoner Oppstart 2. februar 2008 Betaling med: Forhåndsbetalte AutoPASS avtaler, betaling med AutoPASS brikker AutoFaktura/etterbetaling basert på videoregistrering av kjøretøy uten avtale/brikke Etterbetaling basert på AutoPASS/BroBizz for EasyGo kunder Kontant: SMS/Service stasjoner Kan tegne avtale der passeringsopplysninger umiddelbart slettes Automatiseringen ga ca 50 millioner i reduserte bemanningskostnader og andre driftskostnader pr år Total netto nytte pr mnd. I tillegg positive effekter i forhold til trafikkavvikling, miljø, trafikksikkerhet, redusert arealbehov
Eksempel på automatisk bomstasjon på flerfeltsveg (E6/Rv 190)
Utfordringer ved automatiske bomstasjoner Store mengder videobilder Inntektstap fra følgende kilder Utenlandske kjøretøy Uleselige video bilder (3%) Økte kostnader Kontant betaling via servicestasjoner Håndtering videobilder Økt antall fakturaer Oppslag i bilregistre Informasjon – 02012 Personvern Sørkedalsvegen Strandvegen
Tiltak gjennomført for å redusere kostnadene Lave investeringer, enkle plassbesparende konstruksjoner Valg av de mest effektive teknologiske betalingsformene Kontinuerlig effektivisering av de valgte betalingsformer (utstyr og driftsprosedyrer) Oppmuntre flest mulig til å benytte brikker som er den mest effektive betalingsformen Et takstsystem som underbygger de mest effektive innkrevingsformene Samarbeid mellom selskaper nasjonalt og i Skandinavia gjennom interoperable betalingsløsninger og erfaringsutveksling Setter brukernes behov i sentrum
Sammenstilling Oslo/Stockholm/London Omsetning pr år NOK 1.800 mill SEK 800 mill ₤ 268 mill Driftskostnader pr år NOK 132 mill SEK 220 mill* ₤ 131 mill Åpningstid 24/7 Mon-fri 06-18 Mon-fri 07-18 Antall passeringer pr dag 330.000 380.000 150.000 Takst personbil NOK 20 - 25 SEK 10 - 20 ₤ 8 pr dag Kostnad i % av omsetning 7,3 % 27.5 % 48.9 % Kostnad pr passering NOK 1,29 SEK 2,23 ₤ 3,36 Teknologi brikke + video video
E18 tradisjonell stasjon 2007
E18 automatisk stasjon 2009
Oppslutning om bomringen i Oslo Siden 1990 har andelen som er positiv til bomringen svingt mellom 30 og 49 % I 2008 ble Oslopakke 3 innført, takstene ble økt og det ble etablert bomring på grensen mellom Oslo og Bærum I 2001 ble Oslopakke 2 innført og takstene økt
Holdninger til trafikantbetaling Undersøkelse høsten 2008 viser at et flertall av de bosatte ønsker forlengelse av bomringene, men det er en generell økning i andel negative til bomringene En økende andel av befolkningen mener at bomringene gjør at de reduserer sin bilbruk Befolkningen er i stor grad fornøyd med innføringen av automatisert bomring Et flertall oppgir at de er positive til å innføre tidsdifferensierte bompengetakster i Oslo
Takk for oppmerksomheten Oslo Kontaktdata: Jacob Trondsen Fjellinjen AS E-post: jacob.trondsen@fjellinjen.no Tlf: +47 22 98 40 67 Mob: +47 913 50 422