Gyldendal ASA Generalforsamling 3. mai 2005. Formulerte hovedmål på siste generalforsamling •Fullføre konsolideringsstrategi 2001 – 2004 •Bedring i drifts-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gyldendal ASA Presentasjon av foreløpig regnskap 2005.
Advertisements

Presse-info 24. februar 2005 Program: Informasjon om HiØ Befaring i nybygget.
Nettleien 2013 Oppdatert Innholdsfortegnelse •NVEs inntektsrammer • Nettoppbygging • Strømprisen og nettleiens sammensetning •Hva påvirker.
Generalforsamling 25. april Året 2004: Generelt Tørrlastmarkedet var volatilt på et rekordhøyt nivå Sterk vekst i Kina Betydelig tilsig av nybygg.
Vinnerne i laksemarkedet Agenda – Prisene for 2011 og 2012 nå – Hva avgjør prisene? – Spot eller kontrakter best? – Forsikring mot.
Generalforsamling 18. mai 2006
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
4Q00 / År  Driftsinntekter MNOK 67,4 (64,7)  Driftsresultat MNOK 0,4 (2,7)  Årsresultat MNOK 0,2 (1,9) Resultat 2000 (99 i parentes)
SB konsernet: Det naturlige førstevalg i Nord-Norge på buss, gods og miljø.
AKER BRYGGE OG PRIVAT OMRÅDEDRIFT
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
”Tilgjengelighet for alle”
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Resultat Q Pressekonferanse Bergen 5. mai 2004.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Økonomiseminar med bystyret 15. mai Hvordan går Bergen fra 102 til 91,6 prosent? Skatteinntektene før statens inntektsutjevning: 102 pst. av landsgjennomsnittet.
Kapittel 14 Simulering.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Kitron ASA Resultatpresentasjon 3. kvartal Hovedpunkter Q Økt effektivitet og høyere bruttomarginer bidrar til positivt resultat i 3. kvartal.
Kvartalsrapport per 3. kvartal 2004
Resultat 3. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 311,0 (+ 18,4 %) –Direktesalg MNOK 101,4 (+ 23,5 %) –Forhandlersalg MNOK 208,7 (+ 17,6.
Resultat 3. kvartal 2007.
Resultat 2. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 358,3 (+ 43,2 %) –Direktesalg MNOK 114,4 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 241,8 (+ 53,8.
Resultat 1. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 375,4 (+ 23,1 %) –Direktesalg MNOK 124,6 (+ 32,7 %) –Forhandlersalg MNOK 249,6 (+ 18,9.
Resultat 4. kvartal Høydepunkt fra Q Omsetning MNOK 446,0 (+ 21,7 %) –Direktesalg MNOK 141,2 (+ 41,0 %) –Forhandlersalg MNOK 303,1 (+ 14,5.
Oslo Børs Holding ASA Resultat 1. kvartal 2002 Presentasjon 25. april.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
vil deltagerne lære blant annet:
Kongsberg Gruppen ASA Resultat Agenda uHovedhendelser uResultatsrapport uSegmentinformasjon uPosisjoner uMarkedsgjennombrudd LNG uOppsummering.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Konkurranse BRANSJEPERSPEKTIVET Trygve G. Blix - 07 Moss AS.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Rådmannens forslag til økonomiplan
FORNY – FORUM 2-3. nov 2004: LEN’s rolle i FORNY Midt-Norge Vært aktiv i programmet siden starten 1995 Total-leverandør inkl stimulering fram til ’01 FOKUS.
Hønefoss Ringerike Rotary klubb
Ivar Pettersen, ECON Analyse Prosjektpartnere: Nor Cargo Thermo AS
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Gyldendal ASA Presentasjon av 2004-resultater. Dette sa vi om utsiktene for 2004 Stabilt høyt volum for bokbransjen. Hard konkurranse i alle delbransjer.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Gyldendal ASA Presentasjon av resultater Budskap til generalforsamling 22. mai 2001: 2001 – 2002 vil bli preget av: Markant bedring av driftsresultatene.
Delårsresultat 1. Kvartal 2003 Onsdag 15.mai 2003 Hotel Continental.
1 Styreformann Erik Gjellestad Adm. Dir. Thorbjørn Graarud Økonomisjef Lars H. Enger Synnøve Finden ASA 4Q06 presentasjon Sterk vekst og skuffende resultater.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Resultat 3. kvartal Eiermøte 4. november 2016 Pernille Kring Gulowsen.
Gyldendals generalforsamling 20. mai 2010
Utskrift av presentasjonen:

Gyldendal ASA Generalforsamling 3. mai 2005

Formulerte hovedmål på siste generalforsamling •Fullføre konsolideringsstrategi 2001 – 2004 •Bedring i drifts- og totalresultat for fjerde år på rad •Investere i nyutvikling på redaksjon, markedsføring og salg •Være klar til alle alternativer av ”2005”

Gyldendals hovedtall Endring Driftsinntekter1455,11512,3+3,9% Driftsresultat94,1114,0+21,1% Res. før skatt61,183,8+37,1%

Hovedtall fire siste år Driftsinntekter1437,81453,61455,11512,4 Driftsresultat46,079,694,1114,0 Res. før skatt5,131,061,183,8

Utvikling av Gyldendals driftsresultat 46,0 79,6 94,1 114,0

Strategiperioden •Den sterkeste vekst i Gyldendals historie •Gyldendal omformet til bokkonsern •Reformulert verdigrunnlag – ”Børs og katedral” •Filialkjeden ARK etablert som nytt hovedområde •Overtatt og integrert virksomhet fra UF •KF refinansiert Investert 450 MNOK. Uten kapitaltilførsel

Veksten skjer i Gyldendals heleide selskaper •1995: 38% av driftsinntektene fra heleide selskaper •2004: 70% av driftsinntektene fra heleide selskaper Konkurranseflaten mot Aschehoug utvides

Dette sa vi for et år siden om utsiktene for 2004 •Stabilt høyt volum for bokbransjen •Hard konkurranse i alle delbransjer •Våre hovedkonkurrenter: Bonnier, Egmont, Schibsted, Aschehoug

Vi tok feil på et vesentlig punkt •Bokmarkedet gikk tilbake i 2004 •Fall i volum fra distribusjonssentralene på 5,7% Gyldendal har styrket sin posisjon gjennom året visavis konkurrentene. Både i volum og lønnsomhetsutvikling

Utviklingstrekk i bokbransjen: Fra forlagshus til bokkonsern GyldendalAschehougBonnier/Cappelen - forlagshus- forlagshus - forlagshus - distribusjon- distribusjon - distribusjon - bokklubb- bokklubb - bokklubb - bokhandel- bokhandel Egmont/DammSchibsted - forlagshus- forlagshus - distribusjon- distribusjon - bokklubb - bokhandel Bokkonsernene arbeider i flere eller alle delbransjer i bokbransjen. Tre av konsernene er del av nordiske mediekonsern: Bonnier, Egmont, Schibsted.

Hovedstrategien fra 2000 er gjennomført •Arbeider i bokbransjens fire delbransjer •Etablert filialkjede med sterk bokprofil •Omformet profesjonsforleggeriet •Investert i nettdistribusjon Utviklet lønnsomhet i stagnerende bokmarked

Hovedstrategien fra 2000 er gjennomført •Svært god innsats av våre medarbeidere og våre ledere •Klar strategi og tydelig verdigrunnlag •God samhandling med Gyldendals styre

Utvikling av utbytte per aksje For 2001:kr 2,50 For 2002:kr 5,00 For 2003:kr 7,50 For 2004:kr 9,00 Utbyttepolitikk: 30% av resultat etter skatt

Gyldendals tre største aksjonærer Erik Must37,89 % Periscopus v/Trygve Hegnar28,86 % Kjell Ulrichsen15,11 % De tre største aksjonærene eier 81,86 %

Utsiktene for 2005 Ny bokavtale fra 1. mai •Økt priskonkurranse skjønn og generell litteratur •Fripris all profesjons- og undervisningslitteratur i 2006 •Avklarte rammevilkår i inntil fem år •Innovasjon markedsføring og salg •Riktig beliggenhet på nettet og i landbaserte kjeder blir avgjørende for salgsutviklingen

Klare kundeforventninger om lavere bokpriser Prisdifferensiering øker Effektiviseringen må fortsette i alle bokbransjens ledd

Gyldendals resultat i 2005 vil bli preget av •Investering i produktutvikling innen profesjonsforleggeriet •Investering markedsposisjon for salgsselskapene våre Gir nedgang i drifts- og totalresultat i 2005

Gyldendals hovedområder •ForlagshusGyldendal Norsk Forlag •Leksika/ordbøkerKunnskapsforlaget •Distribusjon/logistikkForlagsentralen •BokklubbDe norske Bokklubbene •BokhandelArk Bokhandel

Gyldendal Norsk Forlag Driftsinntekter 494,4472,5463,8 Resultat 36,224,423,4

GNF 2004 •God utvikling for våre to største forlag: Gyldendal Akademisk og Gyldendal Undervisning •Markedsleder innen profesjonslitteratur •Skjønn og generell litteratur ga negativ resultatutvikling

GNF 2004 Men positiv utvikling for •Norsk skjønnlitteratur •Oversatt skjønnlitteratur •Pocket •Barn og ungdom

GNF Består fra av tre forlag som arbeider mot hovedmarkedene i forlagsbransjen: –Gyldendal Akademisk –Gyldendal Litteratur –Gyldendal Undervisning I tillegg imprintene Kolon og Tiden som arbeider for ny norsk skjønnlitteratur

Ark Bokhandel Driftsinntekter 544,7563,8652,7 Resultat 14,518,026,1

ARK 2004 •Lykkes i stagnerende marked •Tiltrekker seg unge kunder •Vokser lønnsomt

ARK 2004 •Ark Pocket lansert •Nyetableringer •Antall butikker økt fra 57 til 69

ARK 2004 •Utvider og utvikler bokmarkedet •Har bygget gode relasjoner til leverandører •Åpen salgskanal •Vinner fram hos kundene •Vokser hurtigst, og mest lønnsomt i bokhandelbransjen

Kunnskapsforlaget (50%) Driftsinntekter 47,750,043,9 Driftsresultat 2,12,40,5

•Stor innsats foran kommende lansering av SNL januar 2005 •Lanseringen ble en suksess Kunnskapsforlaget 2004

Forlagsentralen (50%) Driftsinntekter 83,189,284,4 Driftsresultat 7,714,413,7

•God drift •Effektivisering gir grunnlag for prisreduksjon •Distributører tjener på at forlagene gir bokhandel rause returavtaler Forlagsentralen 2004

De norske Bokklubbene (48,5%) Driftsinntekter 341,3336,5325,8 Resultat * 12,319,938,6 * Andel av finansresultat etter skatt

•Lavere investeringer i akkvisisjon •Omstilling/reduserte kapasitetskostnader •Realisering av verdiutvikling bygg De norske Bokklubbene 2004

Nybygg på Sehesteds plass •Fem etasjer – 9000m² arbeidsplasser •Generalentreprise høst 2005, innflytting høst 2007 •Leie i VG-bygget i to år for 140 medarbeidere •Prosjektkalkyle: 200 MNOK •Lønnsomt i forhold til salg av tomt og leie i sentrum.

Investering i nytt anlegg for distribusjon og logistikk •Nytt anlegg i produksjon på Regnbuen (Ski) fra sommeren 2007 •Forenklet industriell produksjon •Samler eiernes totale distribusjonsvolumer •Nye tjenestetilbud Vil gi reduserte priser og god lønnsomhet

Forutsetning for ny resultatvekst fra 2006 •Lykkes med å levere til undervisningsreformene •Styrker vår markedsposisjon innen skjønn- og generell litteratur •ARK fortsetter sin lønnsomme vekst til nasjonal filialkjede •DnB moderniserer bokklubbkonsept (pluss nett) og klarer å snu nedgang i volum til lønnsom vekst •Vi fortsetter å effektivisere driften på alle fem hovedområder

Hovedmål 2005 •Videreføre suksessen med Store Norske Leksikon •Finne konkurransepotensialene den nye bokavtalen gir •Gjennomføre betydelig redaksjonell nyutvikling til skolereformene Kombinere bok pluss nett •Fortsette lønnsom vekst for ARK •Fortsette effektivisering av konsernets drift Legge grunnlag for ny resultatvekst fra 2006