Sivilingeniør Tobias Dahle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Bestemmelser om utslipp av avløpsvann fra bolig, fritids- og annen bebyggelse med innlagt vann når utslippet skal tilknyttes mindre avløpsanlegg. For.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
UU og Fylkesmannens rolle
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Hvilke rensetiltak krever resipientene?
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Tilsynet for små avløpsanlegg
Dialogtorg i Kristiansand
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
GVD-Sommerseminar , Haugestad Rekruttering fra utlandet: •Hvorfor dro jeg til Norge? •Hvordan var m ø tet med VA Norge/Drammensregionen? •Hva var.
Del 2: Personlig økonomi.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
Resultater Kundesenter
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Informasjonsplikt og uttalerett
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Eksterne virkninger og offentlige goder
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Tildeling av snødeponeringssted. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Kommunen skal kommende vinter frakte snø fra 10 soner til 5 deponeringssteder. Snøen.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Tekna-kurset: Rensing av avløpsvann – utslipp til sjøområder Trondheim Synspunkter på avløpsforskriften (eg. ny avløpsdel i forurensningsforskriften)
RENSING AV AVLØPSVANN - utslipp til sjøområder
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
”Byggevare 2008” Dokumentasjon av produktegenskaper til fabrikkfremstilte bygningselementer og moduler Trond Ramstad SINTEF Byggforsk.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Bakgrunn endring av f-lovens avfallsdefinisjoner vedtatt 11. april 2003 trer i kraft 1. juli 2004 tre punkter.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
1 Informasjon om energiutnyttelse av avfall NRFs arbeidsgruppe for energiutnyttelse, Februar 2002.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Bruk av lett forurenset betong
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Prøvetaking slamavskillere
Resipientundersøkelser i samsvar med avløpsforskriften
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forskriften har regler om
”Farlig avfall 2009” i Sandvika Avfall fra bygg- og anleggssektoren – en betydelig avfallfraksjon i årene framover 16. september 2009 Rannveig Ravnanger.
MVA i statsforvaltningen
Prosjektleder Inger Svendsrud
Forslag til årets VA-tiltak ENØK HOLEN RA
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
SIB5005 BM3 - Miljøteknikk: “Masse- og energioverføring”H. Brattebø, Inst. for vassbygging, NTNU 1 SIB 5005 BM3 Miljøteknikk Masse- og energioverføring.
KOSTRA og miljødata og rapportering Julie L. Hass Seksjon for miljøstatistikk, SSB.
Vann og avløp i Båtstø vel
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Betorens oppdatering Vi må bli bedre!!!!!.
Rensing av vann Drikkevann Avløpsvann.
1 Driftsassistanse VA i Nordre Nordland Årskonferanse 26. – 27. mars 2008 Siste nytt på avløpssektoren - Veiledning til avløpsregelverket - Varslet endring.
Agenda Registerting 2.Lunsj 3.Info om prosjekt/anbod frå Kvam herad 4.Spørsmål 5.Synfaring på Notanes
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Bestemmelser om utslipp av avløpsvann fra bolig, fritids- og annen bebyggelse med innlagt vann når utslippet skal tilknyttes mindre avløpsanlegg. For.
Et bærekraftig renseanlegg?
Nasjonalt seminar for beredskap mot akutt forurensning 2017
Mitt SULA Joakim Sletta Slamavskiller U4 Sunde.
Utskrift av presentasjonen:

Sivilingeniør Tobias Dahle <Header> Rensekrav og anbefalte renseløsninger- Beregning av pe, Nytt kapittel for påslipp - hjemmel og praksis Saariselka Finnland 27 og 28 april 2006 Sivilingeniør Tobias Dahle <Filename> Utskrift 03.04.2017

Grunnlag for foredraget Innholdet i dette foredraget er i stor grad henta fra utarbeidet innlegg fra NORVAR.

Disposisjon Viktige begreper - Ulike typer avløpsvann - Område - Avløpsanlegg - Personekvivalent - Tettbebyggelse Kapittel 12: -Krav til utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus hytter og lignende Kapittel 13: -Krav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra mindre tettbebyggelser Kapittel 14: -Krav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra større tettbebyggelser

Avløpsvann Avløpsvann: Både sanitært og industrielt avløpsvann og overvann. Sanitært avløpsvann: Avløpsvann fra vannklosett, kjøkken, bad, vaskerom e.l. Kommunalt avløpsvann: Sanitært avløpsvann Blanding av sanitært avløpsvann og industrielt avløpsvann og/eller overvann

Avløpsanlegg Avløpsanlegg: Ethvert anlegg for håndtering av avløpsvann som normalt består av følgende hovedkomponenter: Ledningsnett Renseanlegg Utslippsanordning Beregning av avløpsanleggets størrelse baseres på: Tilført mengde sanitært eller kommunalt avløpsvann til r.a. Utslipp fra overløp og lekkasjer Mottak av eksternt slam Framtidig økning (med framtidig menes minst ti år fram tid) Størrelsen på et avløpsanlegg beregnes for å: Avklare om anlegget er over eller under 50 pe For å kunne fastsette tettbebyggelsens størrelse (en tettbebyggelse har ett eller flere avløpsanlegg) Fastsette krav til utslippskontroll

Personekvivalent, pe Definisjon: Den mengde organisk stoff som brytes ned biologisk med et biokjemisk oksygenforbruk målt over fem døgn, BOF5, på 60 g oksygen per døgn. Avløpsanleggets størrelse i pe beregnes på grunnlag av største ukentlige mengde som går til renseanlegget eller utslippspunkt i løpet av året, med unntak av uvanlige forhold som for eksempel skyldes kraftig nedbør. Anvisning for bestemmelse av antall pe: NS 9426 Bestemmelse av personekvivalenter, pe, til bruk i utslippstillatelse for avløpsvann. NS 9426 bør anskaffes Antall pe kan omregnes fra mengde tilført organisk stoff til et renseanlegg (metode 1 og 2) Antall pe kan beregnes ut spesifikke tall for BOF5bidraget fra fast bosatte og ulike virksomheter (metode 3)

Personekvivalent, pe Metode 1: Omregning til pe med utgangspunkt i prøveresultater fra samtlige døgn i året Metode 2: Omregning til pe med utgangspunkt i data fra utslippskontrollen M: midlere døgntilførsel (kg BOF5 over året) fmaks: Forholdet melom maksuke og midlere døgntilførsel 1,5 - renseanlegg uten næringsmiddelavløp 2,0 - renseanlegg med industri som slipper ut organisk stoff, når det tas - mellom 12 og 24 døgnblandprøver på anlegget 2,5 - renseanlegg med industri som slipper ut organisk stoff, når det tas mellom 6 og 12 døgnblandprøver på anlegget

Antall g BOF5 per døgn per enhet Personekvivalent Metode 3: Beregning av pe med utgangspunkt i spesifikke verdier for BOF5 bidraget for fast bosatte og ulike typer virksomheter Eks. Type virksomhet Enhet Antall g BOF5 per døgn per enhet Fast bosatte 1 person 60 Skoler 1 elev 18 Arbeidsplasser ……………….. 1 yrkesaktiv 24 NS 9426 inneholder komplett tabell med spesifikke tall. Verdiene i tabellen er basert på største ukentlige mengde (maks.uke) Standarden inneholder et eksempel på bruk av tabellen

Tettbebyggelsens størrelse Beregning av tettbebyggelsens størrelse gjøres for å: Bestemme hvem som er forurensningsmyndighet Fastsette rensekrav Beregningen av tettbebyggelsens størrelse skal baseres på: Størrelsen på alle tilhørende avløpsanlegg for sanitært eller kommunalt avløpsvann Alle andre utslipp av sanitært eller kommunalt avløpsvann som genereres i tettbebyggelsen Eksternt slam som transporteres (med bil) fra andre tettbebyggelser

Tettbebyggelse og rensekrav - Kapittel 13 og 14 <Header> Tettbebyggelse og rensekrav - Kapittel 13 og 14 Hovedregel:Rensekravene som framgår av kapittel 13 og 14 gjelder alle offentlige og private avløpsanlegg innenfor tettbebyggelsen, pluss alle utslipp av avløpsvann over 50 pe fra tilkoblet tettbebyggelse og utenforliggende hus Eks. kapittel 14: Renseanlegg 1 : 11.000 pe Renseanlegg 2 : 300 pe Begge får samme rensekrav Rensekravene gjelder for tilkoplet tettbebyggelse og utenforliggende hus RA RA1 RA2 <Filename> Utskrift 03.04.2017

Faktorer som er avgjørende for rensekravene Kapittel 12 (<50pe) Områdetype -Følsomme områder -Normale områder -Mindre følsomme områder Brukerinteresser -Drikkevansforsyning -Rekreasjon(bade-/lekeplass) -Næringsvirksomhet (jordbruksvanning) Fare for eutrofiering - F.eks. karakterisert ved tilstandsklasse 3,4 eller 5 Kapittel 13 og 14 (tettbebyggelser) Områdetype Følsomme områder Normale områder Mindre følsomme områder Størrelse på tettbebyggelse (dvs. summen av alt kommunalt avløpsvann som genereres i tettbebyggelsen) Resipienttype Utslipp til ferskvann Utslipp til elvemunning Utslipp til sjø

Kapittel 12: - Krav til utslipp av sanitært avløpsvann fra bolighus, hytter o.l Område type Bruker- interesser Eutrofiering Rensekrav P BOF5 SS Følsomt og normalt §12-8 Ja Ja/Nei 90% - Nei 70% 60% Mindre følsomt §12-9 20% red. 180 mg/l Utslippet skal ikke forsøple sjø eller sjøbunn

Kapittel 12:- Forholdet til eksisterende tillatelser

Følsomt og normalt område Kapittel 13: - Krav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra mindre bebyggelser Område- type Rensekrav P BOF5 SS Følsomt og normalt område §13-7 90 % red. (årlig middelverdi) - Mindre følsomt område §13-8 a. 20% red. b.100 mgSS/l c. Sil med lysåpning 1 mm d. Slamavskiller utført i samsvar med §13-11 Utslippet skal ikke forurense sjø eller sjøbunn Nye utslipp, utslipp som økes vesentlig eller renseanlegg som endres vesentlig må etterkomme kravet i bokstav a eller b

Kapittel 13: - Forholdet til eksisterende tillatelser >50 (med mindre kommunen stiller egne krav)

Kapittel 14: - Standardkrav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra større tettbebyggelser

Kapittel 14:- Krav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra større tettbebyggelser Eksisterende renseanlegg: Anlegg hvor byggestart fant sted før 1/1 2007. Renseanlegg som bygges for å erstatte eksisterende renseanlegg regnes som nye, selv om funksjon og lokalitet opprettholdes Vesentlig endring (basisår 2003): 1.Ny etablering: Etablering av nytt renseanlegg til erstatning for eksisterende renseanlegg 2. Kapasitet: Vesentlig kapasitetsøkning (25% økning.) 3. Utslipp: Vesentlig økning av utslipp (25% økning) 4. Økonomi: Vesentlig investering i hel eller delvis utskifting eller oppgradering av renseanlegget 5. Teknisk løsning: Omfattende forbedring eller modernisering av hele eller deler av renseprosessen

Eksisterende renseanlegg Kapittel 14:- Krav til utslipp av kommunalt avløpsvann fra større tettbebyggelser Område- type Rensekrav Eksisterende renseanlegg Nye renseanlegg eller anlegg som endres vesentlig Følsomt område §14-6 Fosforfjerning Fosforfjerning + sekundærrensing Normalt område §14-7 Mindre følsomt område (hovedkrav) §14-8 Sekundærrensing (Utslipp til elvemunning: fosforfjerning + sekundærrensing)

Kapittel 14:- Krav til utslepp fra kommunalt avløpsvann fra større tettbebyggelser Område- type Rensekrav Mindre følsomt område Unntak 1 §14-7 Fylkesmannen kan fastsette krav om mindre omfattende rensing enn sekundærrensing for kommunalt avløpsvann fra tettbebyggelser med samlet utslipp til: Elvemunning: 2.000 – 10.000 pe Utslipp til sjø: 10.000 – 150.000 pe Forutsatt at: Resipienten kan klassifiseres som mindre følsom Utslippet har gjennomgått primærrensing Den ansvarlige (anleggseier) kan vise at utslippet ikke har skadevirkninger på miljøet

Kapittel 14:- Forholdet til eksisterende tillatelser

Primærrensing - aktuelle renseløsninger Hovedhensikten med primærrensing er å fjerne partikler, men noe organisk stoff skal også fjernes Aktuelle renseløsninger: Slamavskiller/sedimenteringsanlegg med integrert slamlager Konvensjonell sedimentering evt. med dosering av fellingskjemikalier, kanskje den sikreste løsningen for å klare kravet Finsiler , under visse forutsetninger

Primærrensing - aktuelle renseløsninger Finsiler Forutsetninger for å klare primærrensekravet: Silduk med lysåpning < 0,5mm Minst 20 % av partiklene i avløpsvannet > 0,35 mm Silene må drives med silmatte Last ned ”Primærrensing – Rapport om valg av rensemetode” fra http://www.sft.no/publikasjoner/vann/2088/ta2088.pdf Etablering av sil- matte er en forutsetning

Sekundærrensing - aktuelle renseløsninger <Header> Sekundærrensing - aktuelle renseløsninger Hovedhensikten med sekundærrensing er å fjerne partikler og organisk stoff Konvensjonelle biologiske renseanlegg Aktivslam Biofilm Kjemiske renseanlegg med høybelastet biologisk rensetrinn Kjemiske renseanlegg (Under visse forutsetninger, en høy andel av det organiske stoffet må foreligge som partikler) <Filename> Utskrift 03.04.2017

Bedrifter med påslipp av store mengder stoff og eget renseanlegg Fylkesmannen kan bestemme at renseeffekten som oppnås ved dominerende bedrifter skal tas med i beregningen av total renseeffekt Dersom påslippet utgjør mer enn 25% av den totale belastningen på renseanlegget, regnes bedriften som dominerende Samlet størrelse på avløpsanlegget beregnes i slike tilfeller som om det ikke var renseanlegg på bedriften

Kapittel 15 A Påslipp Kommunen kan i enkeltvedtak eller forskrift fastsette krav til påslipp fra virksomhet i tillegg til krav fra statlig myndighet Gjelder nye og eksisterende påslipp til offentlig avløpsnett. Gjelder også påslipp etablert før 01.01.2006 Kommunen blir forurensningsmyndighet for kravene som er satt til påslippet Kommunen blir ikke forurensningsmyndighet for annen type forurensning fra virksomheten Påslipp av oppmalt matavfall er forbudt fra 01.01.2007. Kommunen kan, i forskrift, gjøre unntak fra forbudet i hele eller deler av kommunen

Kapittel 16 Gebyrer Bestemmelser om VA gebyrer er nå en del av forurensingsforskriften Kommunen får stor frihet i utforming av lokale forskrifter Det skal være både tilknytningsgebyr og årsgebyr Men, bruk av minimumsgebyr blir ikke tillatt fa 1.1 2008 Kommunen står elles fritt dvs ingen bindinger på hvordan fordeling mellom fastledd og variablert ledd skal være. Elles har forskrifta bestemmelser på bruk av ulike gebyrsatser med bakgrunn i objektive kriterier f.eks ulike kostnader, betalt refusjon etc