Årsregnskap Kundefordringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Kapittel 2: Investeringsanalyse
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Ny AFP NHO – Forsikringskonferansen / Stein Stugu
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Kræsjkurs i BE101E Tirsdag 4/12-07 Jada, du vet det.
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Prosent og forhold - repetisjon
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Skattlegging av aksjeselskaper og aksjonærer JUS5980
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Finansregnskap Torsdag
Resultatpresentasjon pr 4. kvartal 2010
SiO-Læringsmiljøs Regnskapskurs for store foreninger
Selskapsrett forelesning pkt H12
Årsregnskap Varige driftsmidler Nedskrivning og reversering
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Innføring i regnskap Regnskap Regnskapsplikten
STRØMNINGSANALYSER/ KONTANTSTRØMANALYSER
Innføring i årsregnskap Regulering av årsregnskapet
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Module 2: Fundamentals of Corporate Investment Decisions
Etablering av aksjeselskap (AS)
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Kapittel 6: Gjeldsgrad og risiko
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Samme endringsoppgaver – for firma innbetaler AGA til kemner
Hands ASA Delårsrapport - 1. kvartal april, 2004 Arild Lund Adm. dir.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
LR-Akademi Lederbonus.
Kapittel 12 – Noen begreper
SKATTELOVENS §§ 14-2 og 14-4 § Hovedregel om tidfesting
Kapittel 2: Investeringsanalyse
UTSATT SKATT - BEGREPER
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
1 HRS Eksempel- betinget tap La oss anta at en kunde fremmer et krav på 100 mill mot selskapet pr Selskapet antar med 60 % sannsynlighet at det.
MVA i statsforvaltningen
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Regnskap.
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
KomRev Trøndelag IKS Dokumentasjon av balansen Bokføringsloven §11, forskriftens kapitel 6 Ved utarbeidelse av årsregnskap skal det foreligge dokumentasjon.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Introduksjon til elementære begreper i regnskap og økonomi
2004 HUMSAM Etableringskurs Regnskap Tor Borgar Hansen & Erling Maartmann-Moe.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 2 Beregning av sluttverdi, nåverdi og annuitet.
Figur 1-1 Regnskap, et eksempel Figur 1-2 Rapportering av økonomisk informasjon.
Grunnleggende økonomi v/Raimo Hansen Ass.rektor v/Tyrifjord videregående skole Oktober 2016 Copyright.
Regnskap og regnskapsrutiner
Driftsbudsjett og regnskap
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Verktøykassen.
Verktøykassen.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Skattlegging av aksjeselskaper og utsatt skatt-modellen
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Før 1976/77 Skatteregler var også regnskapsregler
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Finansregnskap Regnskapsføring av skatt (22 %) (student)
Finansregnskap Kontantstrømoppstilling (2) Direkte og indirekte metode TK-Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Årsregnskap Kundefordringer

Generelt Definisjon Pengekrav oppstått ved levering av varer og tjenester som ledd i den ordinære driften i foretaket Oppstår ved salg av varer og tjenester på kreditt (kredittsalg) Opphører ved kundens betaling (oppgjør) Klassifikasjon i balansen, jf. rskl. § 5-1 En del av varekretsløpet Presenteres som et omløpsmiddel

Varekretsløpet Råvarer Leverandører Likvider Ferdig varer Kundefordringer Hjelpematerialer Arbeid

Kundefordringer Vurderingsreglene Kundefordringer vurderes i samsvar med laveste verdis prinsipp Det laveste av: Kostpris (pålydende verdi) Virkelig verdi Virkelig verdi er forventet innbetaling fra kunden Hovedregel er en individuell vurdering av hver enkelt fordring

Laveste verdis prinsipp x Kostpris - pålydende Virkelig verdi – forventet innbetaling Tid Kjøp /opptak Vurderingstidspunkt

Vurdering Eksempel En bedrift har solgt varer på kreditt. Følgende opplysninger foreligger Utestående beløp Siv Berg 1.000 Hun kan ikke betale og hele fordringen må anses som tapt Hans Nilsen 800 Han kan betale 500 kroner, resten av fordringen må anses som tapt Vis regnskapsføringen.

Tapsføring av fordringer Dato Tekst Nr. Siv Berg Hans Nilsen Bankinnskudd Tap på fordringer Debet Kredit 1.1 Saldo 1.000 800 Innbetaling 1 500 Tap Siv Berg 2 Tap Hans Nilsen 3 300 Til resultat 1.300 Til balanse

Mer om tapsvurderingen Inndeling av tap Konstatert tap Overveiende sannsynlig at en fordring helt eller delvis ikke vil bli betalt. Kunden er konkurs Akkord og gjeldsforhandlinger Akkord er en prosentvis (delvis) ettergivelse av gjeld Forgjeves inkasso Inkasso er inndrivelse av fordringer Forventet tap Sannsynlig, men ennå ikke konstatert tap Kunden har innstilt sine betalinger Erfaringstall fra tidligere

Regnskapsmessig behandling Tap Konstatert tap Krediteres den enkelte kundes konto i balansen Debiteres tap på fordringer i resultatregnskapet Forventet tap Avsettes til en egen kontrollkonto i balansen (avsetning tap) Endring i året føres mot tap på fordringer i resultatregnskapet Økning i året: debiteres mot tap på fordringer i resultatregnskapet Nedgang i året: krediteres mot tap på fordringer i resultatregnskapet

Vurdering Eksempel: AS Konsulent driver med konsulentvirksomhet. En stor del av salget skjer på kreditt – kundene får en utsatt frist for betaling Selskapet skal avslutte regnskapet per 31.12. med vurdering av kundefordringene

Vurdering Eksempel forts. Saldobalanse per 31.12.20x1 (utdrag): Debet Kredit Kundefordringer Avsetning tap 500.000 10.000 ………… Tap på fordringer

Vurdering Eksempel forts. Kundefordringer 31.12.20x1: AS IT-bobla Andre kunder 100.000 400.000 Konkurs – ingen verdi Forventet 2 % tap Sum 500.000 Du kan se bort i fra merverdiavgift Foreta vurdering av kundefordringene per 31.12.20x1:

Tapsvurdering Praktisk vurdering Den består vanligvis av to deler: Konstaterte tap resultatføres mot tap på fordringer i resultatregnskapet Beregning av forventet tap på de øvrige fordringene Endring av konto for avsetning tap i balansen resultatføres

Vurdering Eksempel forts. Kunder 31.12. Kost Verdi Tap AS IT-bobla Andre kunder 100.000 400.000 392.000 1) 8.000 Sum 500.000 108.000 1) 400.000 x 2 % = 8.000 Kundefordringene vurderes individuelt i samsvar med laveste verdis prinsipp dvs. til kr. 392.000.

Tapsføring av fordringer Tekst Nr. Kundefordringer Avsetning tap Tap på fordringer Debet Kredit Saldo 500.000 10.000 Konstatert tap 1 100.000 Forventet tap 2 1) 2.000 2.000 Til resultat 98.000 Til balanse 400.000 8.000 1) Forventet tap 31.12.20x1 – avsetning tap i balansen = 8.000 – 10.000 = 2.000 (i nedgang)

Presentasjon Eksempel forts. Balanse per 31.12.20x1 Omløpsmidler Kundefordringer 392.000 …. Resultatregnskapet 20x1 Driftsinntekter og kostnader Tap på fordringer 98.000 Kundefordringer - Avsetning tap 400.000 - 8.000 = Balanseverdi 392.000 Konstatert tap - Avsetning tap (nedgang) 100.000 - 2.000 = Tap på fordringer 98.000

Vurdering og merverdiavgift Eksempel 2: AS Varehandel driver med kjøp og salg av varer. Virksomheten er merverdiavgiftspliktig Kundene er i hovedsak andre bedrifter De skal avslutte regnskapet per 31.12.20x1 Oppgaven blir å foreta en vurdering av kundefordringene

Vurdering og merverdiavgift Eksempel forts. Saldobalanse per 31.12.20x1 (utdrag): Debet Kredit Kundefordringer Avsetning tap 99.200 8.000 ………… Tap på fordringer 12.000

Vurdering og merverdiavgift Eksempel forts. Følgende opplysninger foreligger: Kunder 31.12.20x1 Kunde A Kunde B Andre kunder 12.400 37.200 49.600 Konkurs - ingen verdi Usikker – antatt verdi 50 % Ingen usikkerhet Sum 99.200 Alle beløp er inklusive 24% merverdiavgift.

Vurdering og merverdiavgift Konstatert tap Fordringen på Kunde A er uten verdi. Tapet regnes netto eksklusive merverdiavgift. Kunde A Bruttobeløp 12.400 - Merverdiavgift - 2.400 Til gode merverdiavgift = Nettobeløp 10.000 Tap på fordringer Merverdiavgiften kan bedriften få refundert fra det offentlige. Forutsetningen er at fordringen er tapt og at beløpet er avskrevet på den enkelte kundes konto (dvs. resultatført som tap).

Vurdering og merverdiavgift Forventet tap Fordringen er usikker. Antatt verdi 50 %. Kunde B Bruttobeløp 37.200 Antatt verdi (50 %) 18.600 - Merverdiavgift - 3.600 = Nettobeløp 15.000 Tap på fordringer /avsetning tap Forventet tap regnes eksklusive merverdiavgift. Begrunnelsen er at dersom tapet på et senere tidspunkt konstateres vil bedriften få tilbake merverdiavgiften fra det offentlige.

Tapsføring av fordringer Tekst Kunde- fordringer Avsetning tap Merverdiavgift Tap på fordringer Debet Kredit Saldo 99.200 8.000 * 12.000 Kunde A - tap 12.400 2.400 10.000 Kunde B – avsetning tap 1) 7.000 Til resultat 29.000 Til balanse 86.800 15.000 1) Forventet tap 31.12.20x1 – avsetning tap i balansen = 15.000 – 8.000 = 7.000 (i økning)

Presentasjon Eksempel forts. Balanse per 31.12.20x1 Omløpsmidler Kundefordringer 71.800 …. Resultatregnskapet 20x1 Driftsinntekter og kostnader Tap på fordringer 29.000 Kundefordringer - Avsetning tap 86.800 - 15.000 = Balanseverdi 71.800 Konstatert tap +Avsetning tap (økning) 22.000 + 7.000 = Tap på fordringer 29.000