Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene 15.03.11 Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Forventninger og videre arbeid…...
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Høgskolen i Bergen Over 70 ulike studietilbud Yrkesrettede utdanninger til og med masternivå Utdanninger som er etterspurt i samfunnet.
Melding til Stortinget…
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Skole.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
FAGTOS (tidligere TOS) – hvor er vi og veien videre?
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Anne Fængsrud og Tone Sunde Profesjonsportal og basisferdigheter barnetrinn (LUB)LUBungdomstrinn (LUT)LUT 2.år2.år 4.sem4.sem prof-ped/ etikk 15 stp matematikk.
Anne Fængsrud og Tone Sunde Nye møteplasser tilbake tilbake På skolene Profesjonsrådgiver er på skolene en halv dag pr uke i praksisperiodene. På hve –
Lærerrollen og lærerutdanning NRLU 2. juni 2008 Hanna Marit Jahr.
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Vårt behov for studiesenteraktører
Digital tools in kindergarten
Kompetanse for kvalitet
Efl/Institutt for lærerutdanningsfag
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Høgskolen i Nord-Trøndelag Avdeling Levanger
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Høgskoler i Bergen. Høgskolen i Bergen Gir deg en utdanning som..er etterspurt i samfunnet Tilbyr utdanninger med..nærhet til arbeids- og..næringsliv.
 Dialogmøte i Molde Innledning fra HiST Kari Kjenndalen, styreleder >> HiST >> Veivalg, alternativer >> Innmeldte spørsmål fra HiST.
SAK Samarbeid – Arbeidsdeling- Konsentrasjon. SAK Mitt utgangspunkt Lærerutdanning. Fra allmennlærerutdanning til grunnskolelærerutdanninger Virkninger.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Velkommen til Tastarustå skole
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet – en lærerutdanning for fremtiden!
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert og nettstøttet i samarbeid med UiR GLU 1-7 deltid, desentralisert.
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
Emneplanseminar
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
20.august 2015 Praksismøte Grunnskolelærerutdanningen 1-7
Informasjon - rådgiversamling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Veien til læreryrket…….. Differensiering i de nye grunnskolelærerutdanningene Liv Reidun Grimstvedt dekan Avdeling for lærerutdanning og kulturfag 1

2 ”Storøen seminarium” 1838: ”Prestegjeldets Almue er oplyst, meget sædelig, i ret god Formuesforfatning, ikke befængt med herskede Laster og ikke forfalden til nogensomhelst religiøs eller politisk Ultraisme..”. I tillegg var Stord: ”..sundt, behagelig og tæt bebygget”

3 ”- mellom Bokn og Bjørnen…” Regional høgskole med regionalt ansvar: …..De statlige høyskolene har et særskilt ansvar for profesjonsrettet forskning, utviklingsarbeid, kompetanseutvikling og nyskapende virksomhet i regionene. Hordaland Rogaland

Samarbeidsråd for skole og utdanning 4 Behov: Både Glu 1 og 2 Bredde i fag God på samarbeid og ”skreddersøm”

5 De nye kandidatene vil være de som blir etterspurt • utvikling av GLU • innfasing av ALU Opprettet av styret Fra allmennlærer til grunnskolelærer Forsøk 2009

Overordnede prinsipper 1. Utdanne gode lærere ved HSH med: Solid faglig og didaktiske kunnskaper Forskningsbasert yrkesutøvelse Kontinuerlig profesjonsutvikling 2) Utdanne lærere for regionens behov både på barnetrinn og ungdomstrinn i alle fag og med bredde og dybde i fagkretsen 3) Godt samarbeid med regionen om praksis 4) Tett samarbeid med regionen om etter- og videreutdanning for lærere 6

•To tydelig differensierte løp •Tydelig profesjonsidentitet •De obligatoriske fagene går separat •Samkjøring mellom løpene på fagets premiss 8 Premiss

Fag Matematikk Progresjon i Profesjon Progresjon i Fagene Norsk Møteplasser Pedagogikk og elevkunnskap Praksis studiet Progresjon

10 Progresjon i Profesjon Progresjon i Fagene Møteplasser Pedagogikk og elevkunnskap Praksis studiet Matematikk Norsk Fag Fagene lagt over 2 år

a)Første 30 stp (1A+1B) på høsten og andre 30 stp (2A+2B) på våren b)Første 30 stp (1A+1B) og andre 30 stp (2A+2B) går over hele året gir mulighet for samkjøring 1A 1B2A2B 1A1B2A2B HØST VÅR a) b) Fagstruktur

Samkjøring ”..kan synge og bruka stemma på varierte måtar..” 12

Samkjøring •Der faglig fornuftig •Eksemplarisk undervisning –differensiering 13

Grunnskole 1.-7Grunnskole året Engelsk, Musikk, Idrett, K&H, Samf 3. året Matm2a Norsk2a Nat 2a Valg1a Pel 2a Matm2b Norsk2b Nat 2b Valg1b Pel 2b Bachelor Norsk 2a Matm 2a Musikk2a Pel 2aNorsk2 b Matm 2b Musikk2b Pel 2b Bachelor 2. året Matm1b Norsk1b Nat 1b K&H 1b Samf 1b Pel 1b Norsk 1a Matm 1a Musikk 1a Pel 1bValgfag 2bNorsk 1b Matm 1b Musikk 1b 1. året Nat1a K&H1a Samf1a Pel 1a Matm1aNorsk 1a Valgfag 1a, 1b og 2a, 45 stp Nat, K&H og Samf Pel 1a Pel  praksisforberedende arbeid HøstVårHøstVår

Utfordringer: Få studenter i fordypning Små fagmiljø 15

Storseksjoner på tvers i nettverket 16 Undervisning og forskning

17 kampusbasert e-læring

18 Samarbeid Arbeidsdeling Konsentrasjon

19 Takk for oppmerksomheten