Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

1 23. juni 2014 Styrer Norges Bank norsk næringsliv?
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvorfor mister vi gjester?
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Erling Steigum Institutt for samfunnsøkonomi Handelshøyskolen BI
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Dose i et medium- N k. Oppsett for måling av eksposisjon.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
NTNU 19/ Egil Olsen, Naturfagsenteret
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Valgfag på Kastellet skole
Dobbel kompetanse 4 årig løp
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tove Sleipnes Norges Sjømatråd Markedssjef 12. februar 2015
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Trysil 8. desember 2011 Kommunikasjonsleder Erik Johnsen Hedmark fylkeskommune.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Nucliomega Nucleomega er en naturlig kilde for viktige næringsstoffer, som man vanligvis får i seg ved å spise fisk. Produktet er rikt på DNA og DNA -sammensetninger,
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Hva er penger? Penger er gyldig betalingsmiddel for økonomiske transaksjoner. Både sedler og bankkort regnes som penger Penger har tre funksjoner i økonomien.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Nye produkter fra Finnmarksfurua Alta 12. mai 2016.
FoU, innovasjon, og omstillingsevne i næringslivet Kunnskap og indikatorer eller kunnskap om indikatorer: Har vi det som trengs? Lanseringsseminar for.
Markedsføring.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Forskningsmetoder i psykologi
En kartleggingsstudie
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
KS Utredning og Dokumentasjon
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Segmentering og posisjonering
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Organisasjoners kjøpsadferd
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du vurdere kvaliteten til ullgensere produsert i forskjellige land? Bruk skala 1 = høy kvalitet, 5 = lav kvalitet England _______ Mexico _______ Mali _______ Norge _______ Malaysia _______ Etiopia _______

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 2 Varemerker JordanIBM TelenorHakon XeroxCartier Ford Made in Germany, Mexico, Norway,Niger, Peru, Italy virker tilsvarende.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 3 Opprinnelseslandeffekter F Nasjonale produkter har en relativ fordel. F Sammenheng mellom produktevaluering og økonomisk utvikling. F Psykologisk distanse. F Varierer mellom produktkategorier. F Kan variere over tid.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 4 Gyldighet F Synes å gjelde alle kategorier av produkter: forbrukervarer, produkter på bedriftsmarkedet, høy- risiko og lav- risiko produkter. F Gjelder også for kjente varemerker. F Påvirker vår oppfatning av kvalitet og risiko mht leverandøregenskaper og produkter.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 5 Opprinnelseslandet kommuniseres F Som en del av varemerket eller produsentnavnet. F Indikert indirekte ved varemerket. F Som “varemerke”. F Som en del av innpakningen

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 6 Kommuniseres ---- F Ved bruk av kjente nasjonale symboler i produktpresentasjon og reklame. F Design. F “made in.....” merke. F Leverandøropprinnelse kommer som en naturlig kunnskap på bedriftsmarkedet.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 7 Komponenter F Leverandørlandet kan dekomponeres i for eksempel design, deler, sammensetning, produksjon, konstruksjon. Betydningen av opprinnelseslandet varier mellom produkter og komponenter.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 8 Valg F Innen hybride produkter velger derfor bedrifter i betydelig grad hvilket opprinnelsesland man ønsker å assosieres med. F Slike koblinger kan også søkes etablert for produkter som i sin helhet er fra et annet land.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 9 Steder som Produkter Markedsføring av steder øker i betydning og omfang: F Turisme og konferansemarkedet. F For å tiltrekke seg bedriftsetableringer. F For å tiltrekke seg skatteytere. F For å tiltrekke seg mennesker med attraktive kvalifikasjoner. F For å bedre opprinnelsesland profil.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 10 Norges Profil son Industrinasjon BI undersøkelse i Tyskland, Nederland og Norge viser: F Prisprofil: høy F Teknologiprofil: forholdsvis svak F Inovasjonsprofil: forholdsvis svak F Produktkvalitetsprofil: høy F Kvalitet på arbeid: høy

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 11 Norgesprofil F Relasjonsforhold: Høye evalueringer i evner og forutsetninger for å bygge gode relasjoner. F Miljøprofil: Høy profil i rene produksjonsteknikker, natur og politisk miljø engasjement.

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 12 Implikasjoner Kommunikasjon F Informativ kommunikasjonssttrategi hvor vi har en forholdsvis svak profil. F Bekreftende kommunikasjonsstrategi hvor vi har en forholdsvis sterk profil.