Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Advertisements

Implementerings- prosessen i Nets
Fornyelse i Lånekassen Nordisk Studiestøttekonferanse 2008.
Erfaring fra et av Norges største BizTalk miljøer - StatoilHydro
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Plan og rammer for ØLP Oppfølgningsmøter 2., 3. og 4. mars Hanne Gaaserød.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Selge et produkt eller en tjeneste
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Erfaringer fra Nasjonalt e-ID program Arne Berner
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Ny fleksibel alderspensjon v/Anja Søberg, seniorrådgiver NAV Hedmark
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Oppsummering av hovedområdene i kurset LO 135A Kirsten Ribu
Felles anskaffelse av LMS
Lyntale – Smidig november
Overgangsprosjektet NY GIV
Effektiv bruk av backlogs Erfaringer fra et agile prosjekt.
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Frederic Ottesen 23. september 2011
Prosjektbase for Vox – et fleksibelt IT-prosjekt (case fra virkeligheten) NSP Temadag 18.februar 2004 Ola Grumstad, PMP, Daglig leder HolteProsjekt Solutions.
NRLs vannskadeprosjekt ”Vann på avveier – en bransjeutfordring”
Organisering av IKT området
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Anette Jacobsen Prosjektleder Statens Pensjonskasse
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Oppgradering fra Agresso 5.4 til Agresso 5.5
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Prosjektavslutning og sluttrapport
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Smidig vedlikehold gir gevinst – men koster blod, svette og tårer
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Ved prosjektleder Gjertrud W. Kamstrup Norsk Regnesentral Presentasjon av prosjektet: LAP - Læring og kompetansebygging.
ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol
NTL – akkurat nå Aktuelle saker fra forbundet. Hva skjer? Aktuelle politiske saker for NTL Aktuelle saker i LO Tariffoppgjøret 2012 Arbeidet på forbundskontoret.
Oppdater.com Web-publiseringssystem for InCreo AS Øyvind Henriksen
Rekommunalisering eller en entreprise?
Nøklene til handlingsrommet
Hva har vi sett? Hvilke råd har vi gitt? Hjelper rådene?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Liten virksomhet – stor gevinst
Arbeidsavklaringspenger Forholdet til tjenestepensjonsordningene
RUP-prosjekt Sammenhengen med UML
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Allmøtet 14. april 2016 Tjenestekvalitet og brukeropplevelse
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hva står på spill? Med jevne mellomrom: pensjon på forsiden av medier
Innovative energiløsninger
Selge et produkt eller en tjeneste
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

Kan større prosjekter kjøre smidig og ta ut de gevinster dette gir for bedriften ? Mette Gjertsen Prosjektleder i Statens pensjonskasse Prosjektleder utvikling i PERFORM

Hvilke gevinster gir smidig utvikling ? 1) Raskere i produksjon 2) Bygger det kunden trenger

Målene til prosjektet gir den løpende prioriteringen Samfunnsmål PERFORM Sikre korrekte og rettidige ytelser til våre kunder og medlemmer Sikre en kostnadseffektiv innføring av pensjons-reformen i SPK med tanke på investeringer og senere drift

Målene til prosjektet gir den løpende prioriteringen Utbetale rett pensjon til rett tid (i hele prosjektperioden og etter leveranse) Våre kunder skal få et forutsigbart produkt og en forutsigbar og korrekt premie under og etter implementering av Pensjonsreformen 85% av SPKs pensjonsytelser skal behandles maskinelt etter innføring av nytt regeverk pr 1.1.2011 PERFORM skal levere et fleksibelt saksbehandlersystem, hvor endringer raskt lar seg implementere SPK skal tilrettelegge for god informasjon om det nye regelverket til våre kunder og medlemmer SPK skal ha etablert en informasjons- og simuleringsløsning for nytt regelverk i løpet av 2010 Minimum 95 % av SPKs pensjonsytelser skal behandles maskinelt etter innføring av nytt regelverk pr 01.01.2012 Saksbehandlingstiden skal ikke øke utover dagens mål som følge av Pensjonsreformen

Mål og tidsfrister gir inndeling i leveranser Delsystemer 11 Delleveranser i PERFORM Tid Kontraktsinngåelse Behovs- analyse Godkjenning Detaljplanlegging / Analyse og design Testing Utvikling Progresjon Iterativ konstruksjonsfase KP1 KPn KP2 HMP 0 Løsnings- beskrivelse HMP 1 Godkjent løsningsbeskrivelse HMP 2 Leveranse klar til godkjenning HMP 3 leveranse Trinn per Delleveranse Prod.setting og innføring Mette Kontinuerlig LBF

Behovene endrer seg underveis ! Funksjonalitet Pensjonsreform 1.1-2011 Funksjonalitet rest sakssystem effektivisering Prinsipper: ”Less is more” Detaljplanegger ikke lenger enn til et nivå som har umiddelbar nytteverdi Behovsfasen: Overordnet spesifikasjon med fokus på behov og målbilder, detaljnivå gjerne bestemt av sikkerheten i det estimat som danner grunnlag for målpriskontrakt Løsningsbeskrivelsesfasen: Løsningsdesign, estimatverifikasjon, utivklingsmiljø, detaljspec til 1’ste sprint Konstruksjonsfase: Sprinter, kontinuerlig produktkøarbeid NB Det går an å drøfte realiseringslinje og hva som ligger i dettte

Maksimal erfaring – minimal horisont! April 10 Oktober 10 Desember 10 Behov Løsning Konstruksjon Godkjenning Produksjon Forvaltning Behov Løsning Konstruksjon Godkjenning Produksjon Forvaltning Behov Løsning Konstruksjon Godkjenning Produksjon Forvaltning Laaaaaang erfaring NB erfaringene fra Sofie (Skarp) Løpende estimering: Lengre erfaringsgrunnlag, og kortere horistonter: Sikrere estimater og mindre usikkerhet Tydelige funksjonelle målbilder er viktig for å lykkes!! Tydelige på behov, og ikke nødvendigvis løsning NB: Utfordring med samtidig GP og Behovsfase Kan være vanskelig å komme i gang hvor dette fungerer – mest utfordrende den første tida i prosjektet. Går det an å lage en minileveranse som en start? Kort horisont Produksjon

Vent med detaljering på det lengst unna i tid. Funksjonalitet Pensjonsreform 1.1-2011 effektivisering Opprinnelig kø Funksjonalitet rest sakssystem Levert 2010 Ny kø 2011 Nye og bedre effektiviserings tiltak i SPK ut fra 2 år mer erfaring 2012 ?

Hvilke gevinster gir smidig utvikling ? 1) Raskere i produksjon 2) Bygger det kunden trenger