Praktisk info til prosjektkunder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER
Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april Ny nettløsning En orientering om hva vi lanserer 3. mai Dokumentasjon til telefonmøte fredag 23. april.
Implementerings- prosessen i Nets
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Gjennomføring av prosjekter
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Prosjektgjennomføring
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria
Mobilitet Fordeler / ulemper Maximo Høstmøte - Oslo 5-7 oktober 2010
Innovative offentlige anskaffelser
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
Blooms taksonomi for kunnskap
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
STAR INFORMATION SYSTEMS
Hovedprosjekt 2006 Webbasert filbehandler Gruppe 28 Snorre Arstad Thomas Tønnessen.
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Visma Scenario/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Retningslinjer for spesifikasjoner til oppdrag
Hvorfor bruke tid på testing ?
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
«Lese og løse oppgaver»
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Specification texts for building, construction and installations
Øving 1 - Forretningsideen
Easy answer Hovedprosjekt nr 56 våren 2001: ”web  interface  MobilSvar” - grensesnitt for innlegging av personlig velkomstmelding.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Funksjoner og GeoGebra Velkommen !
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Hovedoppgaveforberedende seminar
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Bybanen Utbygging (BU)
RIS-metoden for prosessforbedring
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Dagfinn Bergsager Universitetet i Oslo SMIDIG 2016
Arbeidsopplegg Reguleringsplan Skovveien
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk info til prosjektkunder Veien fra idé til system

Om presentasjonen Dette er praktisk informasjon om utviklingsprosjekter av programvare. Her forklarer vi hvordan prosessen gjennomføres.

Faser Et hvert utviklingsprosjekt går igjennom følgende faser Analyse, hva vil kunden ha? Tilbud, hva koster det? Konstruksjon, vi bygger løsningen Testing, fungerer det slik kunden vil? Drift, systemet settes i bruk Stabilisering, feilretting og evt. tillegg.

1. Analyse I denne fasen definerer man hva kunden vil ha. Dette er den første og viktigste fasen, det danner grunnlaget for hele prosjektet. Resultatet fra analysen er en kravspesifikasjon.

1. Analyse Denne fasen utføres f.eks. med følgende aktiviteter Møte med kunden, samle informasjon til kravspesifikasjon Renskrive kravspesifikasjon Gjennomgang med kunden, avdekke spørsmål, uklarheter og misforståelser Justeringer av kravspesifikasjon

1. Analyse Kravspesifikasjonen skal svare på følgende: Målsetning med prosjektet Hvilke aktører skal bruke systemet og hvem er de Hva slags informasjonsdeler skal systemet håndtere (f.eks. kunderegister, ordre) Hvilke funksjoner skal systemet ha og hva skal de gjøre Hvilke funksjoner skal hver aktør ha tilgang til Hvilke grensesnitt eller skjermbilder skal systemet ha

1. Analyse Omfanget av en kravspesifikasjon vil variere mellom prosjekter. Dette tar alt fra noen dager til mange uker å utarbeide. Med en god kravspesifikasjon kan man enkelt innhente tilbud fra mange leverandører.

2. Tilbud Tilbud kan kun gis fra en kravspesifikasjon, man er derfor helt avhengig av analysefasen. Hvis man gir et tilbud uten en spesifikasjon, selger man noe før man egentlig vet hva det er. Tilbud uten spesifikasjon er en av de sikreste metodene til et mislykket prosjekt og misfornøyd kunde

2. Tilbud Et tilbud svarer på følgende Hvor lang tid tar det å utvikle de enkelte deler, hva er valgfritt Hvilke lisenser trenger man Hva slags driftsmiljø og infrastruktur trengs Når kan løsningen leveres, tidsplan Hva koster det og når skal det betales, betalingsplan

3. Konstruksjon Etter akseptert tilbud starter ”byggearbeidet”. Kunden er med underveis på ”befaringer”, ser på resultatet underveis, presiserer detaljer og oppklarer misforståelser

3. Konstruksjon Kravspesifikasjonen er grunnlaget Fra denne Bygges løsningen Testes løsningen Skrives brukerveiledning for alle funksjoner beskrevet i kravspesifikasjonen

3. Konstruksjon Under befaringer og testing vil tillegg oppdages og leverandøren kan gi tilbud på dette Leverandør har fortløpende dialog om fremdrift i forhold til tidsplanen.

4. Testing FAT – factory acceptance test SAT – Site acceptance test Denne gjør man sammen med kunden i sitt utviklingsmiljø når utviklingen er ferdig SAT – Site acceptance test Denne testen gjør man med kunden i driftsmiljøet før systemet settes i drift

5. Drift Når systemet er ferdig settes det i drift, dvs. at kunden begynner å bruke det. I en driftssituasjon vil det stort sett kreves en infrastruktur, f.eks. et servermiljø og backup.

6. Stabilisering Det vil oppdages feil når systemet brukes, det er viktig at leverandøren har satt av tid til å følge opp og rette disse. Det vil også ofte oppdages tilleggsønsker, dette gir leverandøren tilbud på.