Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Tariffavtale – vi? Informasjon til medlemmer i barnehager som ikke har tariffavtale Utdanningsforbundet februar 2011.
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Kurs for tillitsvalgte i VO Telemark
Nytt regelverk for innleie - og kampen for et seriøst arbeidsliv
Arbeidstid i kommunale barnehager
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
Lokal arbeidstidsavtale
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Arbeidstid i barnehagen
Arbeidstid og arbeidsavtale
Lønn og arbeidstid i Porsgrunn
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Arbeidstid barnehage – erfaringer etter oppstart Regionale kurs høsten 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
1 Oslofjordkonferansen 18. juni 2012 Likebehandling av innleide – om de nye tariffbestemmelsene og forutsetningene for at de skal fungere forbundssekretær.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
1: SGS : SFS 2201, SFS 2206, SFS 2208 Forbundsvise avtaler.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Lokal arbeidstidsavtale
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Kurs nye HT.
Arbeidstidsavtale SFS 2213
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Særskilte tariffbestemmelser i KS for undervisningspersonalet i voksenopplæringen Voksenopplæring.
Fordeling av arbeidstid – arbeidsgivers styringsrett/handlingsrom
Utskrift av presentasjonen:

Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –

De fem punktene om arbeidstid,fra protokollen 1) Partene er enige om at i tariffperioden 2012 til 2014 skal partene på virksomhetsnivå drøfte bruken av den samlede ukentlige arbeidstiden på 37,5 timer, herunder den ubundne tiden. 2 ) Partene skal bl.a drøfte hva den samlede arbeidstiden skal brukes til og hvor arbeidet skal utføres. 3) Målsettingen med slike drøftinger skal være å befeste og utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet for å oppnå stadig høyere kvalitet ved å gi førskolelærere/pedagogiske leder et profesjonelt handlingsrom, både individuelt og kollektivt. 4) Dersom partene blir enige om en disponering av arbeidstiden som er annerledes enn det som fremgår av den sentrale avtalen pkt. 4.7, så skal dette nedfelles i en avtale mellom partene på virksomhetsnivå. Før avtalen kan iverksettes skal den oversendes de sentrale parter til orientering. 5 ) Alle barnehager der partene velger å avtale avvik fra den sentrale avtalen, forplikter seg til å delta i evaluering av ordningene før utløp av tariffperioden. Både arbeidsgiver og arbeidstakesiden skal hver for seg gjennomføre evalueringen. Evalueringen danner grunnlag for diskusjon om eventuelle endringer i dagens HTA punkt 4.7 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2

Sammenheng mellom kvalitet i arbeidet med barna – og den faglige planleggingstiden •Kvaliteten på tiden sammen med barna er avhengig av kvaliteten på den faglig planleggingen •Kvaliteten på faglig planlegging er avhengig av tid til å planlegge og evaluere Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Kvalitet i et bredt perspektiv •Strukturkvalitet - de ytre rammene –arealer, organisering og ressurser man har til disposisjon •Prosesskvalitet (det interne pedagogiske arbeidet) – det relasjonelle mellom barn, ansatte og foreldre •Resultatkvalitet (hva man oppnår i det pedagogiske arbeidet) – hva har barnehagen hatt å si for barnets utvikling -de ansattes tilfredshet -foreldres tilfredshet Struktur og prosesskvalitet er avgjørende for hvilke resultat man oppnår i det pedagogiske arbeidet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s4

Hvordan styrke kvaliteten gjennom organisering av arbeidstida Knyttet til punkt 1 – Forpliktelsen til å drøfte •Partene bør bruke god tid på å drøfte - hva - hvilke oppgaver vi må løse innenfor den disponible arbeidstida For å komme frem til en kvalitativ forbedring av det pedagogiske arbeidet er det viktig : •Å vektlegge hva som skal gjøres ( hvilke arbeidsoppgaver )og hvordan man skal få gjennomført det som er planlagt i barnegruppen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Hvordan styrke kvaliteten gjennom organisering av arbeidstida (prosesskvalitet) Knyttet til punkt 1 og 2 : Hva Hvilke arbeidsoppgaver skal gjøres •Hvilke oppgaver løses best i egentid ? •Hvilke oppgaver løses best kollektiv tid for førskolelærerne? •Hvilke oppgaver løses best fellestid for hele personalet? •Hvilke oppgaver best i tid til ledelse? •Hvilke oppgaver bør førskolelærergruppen slett ikke bruke tid på? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Hvordan styrke kvaliteten gjennom organisering av arbeidstida ( strukturkvalitet) Knyttet til punkt 2 - Hvor skal arbeidet utføres •God bruk av tid avsatt til faglig planlegging i barnehagen forutsetter fysiske tilrettelagte arbeidsplasser •Fysiske tilrettelagt arbeidsplasser : •er avskjermet fra barnas oppholdssted •ivaretar andre viktige miljøfaktorer som avskjerming av støy, belysning o.l. •har tilgang til IKT utstyr til den enkelte arbeidstaker •gir muligheter for faglig planlegging både individuelt og kollektivt •Når de fysiske arbeidsforholdene ikke er tilfredsstillende skal faglig planleggingstid legges utenfor institusjonen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7

Hvordan styrke kvalitet gjennom organisering av arbeidstida - Knyttet til punkt 3 : Målet med drøftingene er styrket kvalitet • Eventuelle arbeidstidsendringer skal føre til styrket kvalitet –gjennom profesjonelt handlingsrom, –både individuelt og kollektivt. • Et veivalg i å inngå avtale eller fortsette med dagens arbeidsavtale Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s8

Enighet om å endre arbeidstidsavtalen •Knyttet til punkt 4 :Partene er enige om endring – avtalen må inneholde •Mål for hva man ønsker å oppnå (På hvilken måte vi l denne avtalen heve kvaliteten ) •Hvilke oppgaver skal løses av hvem •Hvor mye planleggingstid skal brukes individuelt og kollektivt •Hvor lenge skal den avvikende avtalen gjelde •Forpliktelse til å evaluere •Det forutsetter enighet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s9

Evaluering •Forpliktelse til å delta i evaluering – hva har vært positivt og hva har vært negativt med endring av den faglige planleggingstiden Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s10

Tips for videre arbeid •Involvere det pedagogiske personalet – gjennom klubbmøter •Samarbeide / ha møter med styrer - lage en kjøreplan for prosess rundt arbeidstid •Samarbeid med andre fagforeninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s11