Politikk & samfunn © TNS 13.2.2013 Spørreundersøkelse om fremtidig reisemønster blant ledere i Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
© Synovate Leserundersøkelse for Museumsnytt •Utarbeidet for: ABM media •Utarbeidet av: Bente Håvimb •April 2011.
Tautdanning.no Publikumsundersøkelse Våren Metode og gjennomføring • Undersøkelsen er gjennomført med personlige intervju av besøkende ved ulike.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Rapport av markedsundersøkelse
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske skadeforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Skadeforsikring.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Evaluering av ”Jeg reiser smart”-kampanjen Spørreundersøkelse blant deltakere i kampanjen 5. desember januar 2009.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Mål for sentraltendens:
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Kommuneundersøkelsen vår 2015 For NHO juni INNSIKT SOM BRINGER DEG VIDERE Bakgrunn OppdragsgiverNHO KontaktpersonPer Øyvind Langeland HensiktFormålet.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Utskrift av presentasjonen:

Politikk & samfunn © TNS Spørreundersøkelse om fremtidig reisemønster blant ledere i Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner

Politikk & samfunn © TNS Innhold 2 1 Om undersøkelsen 3 2 Dagens reisevaner 10 3 Reisepreferanser 19 4 Konsekvenser for reisevirksomhet ved nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad 26

Politikk & samfunn © TNS Om undersøkelsen

Politikk & samfunn © TNS Bakgrunn og gjennomføring 4 Bakgrunnen for denne undersøkelsen er at det diskuteres å bygge en ny lufthavn øst for Mo i Rana (Polarsirkelen Lufthavn, Hauan), som vil kunne ta ned større fly enn i dag. For å skaffe nok passasjergrunnlag, diskuteres det å legge ned Mosjøen Lufthavn, Kjærstad. Formålet med denne undersøkelsen er å kartlegge reisemønsteret til virksomhetsledere i Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner: Dagens reisemønster Foretrukne reisemønster Endring av reisemønster dersom flyplasstrukturen endres Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup v/ Audun Fladmoe. Ansvarlig i Mosjøen Næringsforening har vært daglig leder Bjørn Larsen. Virksomheter i bedriftsdatabasen med minst én ansatt Intervju Vefsn24391 Grane226 Hattfjelldal276 Totalt Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av telefonintervju (CATI) og TNS Gallups bedriftsdatabase. Alle virksomheter (offentlige og private) med minst én registrert ansatt ble inkludert i bruttoutvalget. Intervjuene ble gjennomført i uke 5 og 6, og alle ansatte med lederfunksjoner ble etterspurt for intervju. Tabellen under viser at det store flertallet av virksomheter befinner seg i Vefsn kommune, hvor det også ble gjennomført klart flest intervju.

Politikk & samfunn © TNS Virksomhetsspesifikke kjennetegn 5 Som vist på forrige side jobber de fleste av de intervjuede lederne i virksomheter lokalisert i Vefsn kommune (88 prosent). 72 prosent av de intervjuede lederne oppga å være virksomhetens øverste leder. 22 prosent oppga å være mellomleder. Flertallet av virksomhetene (58 prosent) har færre enn 8 ansatte. 18 prosent av virksomhetene kan beskrives som store, med alt fra 20 til mer enn 250 ansatte.

Politikk & samfunn © TNS Virksomhetsspesifikke kjennetegn (NACE-inndeling) 6 Statistisk sentralbyrå sorterer virksomheter i Norge etter såkalte NACE-koder, som er standardisert på EU-nivå. Om lag en tredjedel av lederne som ble intervjuet i denne undersøkelsen jobber i virksomheter sortert under kategorien «Varehandel, reparasjon av motorvogner». De nest største gruppene er «Undervisning» og «Helse- og sosialtjenester».

Politikk & samfunn © TNS Nærmere om respondentene 7 Kjønnsbalansen blant de intervjuede lederne er relativt jevn, med 59 prosent menn og 41 prosent kvinner. De aller fleste lederne (69 prosent) befinner seg i aldersgruppen år. Noe over halvparten av de intervjuede lederne har høyere utdannelse.

Politikk & samfunn © TNS Statistiske feilmarginer og rapportering 8 Alle utvalgsundersøkelser er beheftet med usikkerhet når resultatene skal generaliseres til den aktuelle populasjonen, som i denne undersøkelsen er definert som alle virksomhetsledere i Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner. Statistiske feilmarginer beregnes med utgangspunkt i utvalgsstørrelse sett i forhold til populasjonsstørrelse. Tabellen under viser aktuelle feilmarginer for denne undersøkelsen: 50%25%10%5% Vefsn8,3%7,2%5,0%3,6% Grane38,133,022,916,6 Hattfjelldal39,434,223,717,2 Totalt7,9%6,8%4,7%3,4% Dersom 25 (75) prosent av lederne totalt svarer et gitt alternativ, betyr det at det virkelige resultatet med 95 prosent sannsynlighet er mellom 18,2 (68,2) og 31,8 (81,8) prosent. Som tabellen viser er feilmarginene moderate for totalutvalget. Når vi bryter ned utvalget på kommunenivå er feilmarginene moderate for Vefsn kommune, men store for Grane og Hattfjelldal kommuner. Resultatene fra undersøkelsen er gjennomgående rapportert totalt og brutt ned på ledelsesnivå og virksomhetsstørrelse. I noen tilfeller er resultatene brutt ned på kommunenivå. Her er det viktig å tolke tallene fra Grane og Hattfjelldal med stor varsomhet. For resultater brutt ned på NACE-koder og demografiske kjennetegn (kjønn, alder, utdanning) viser vi til tabellvedlegg.

Politikk & samfunn © TNS Oppsummering av resultater 9 Dagens reisevaner Blant ledere som har reist med fly i løpet av de siste 3 månedene, har nesten alle reiser gått til eller fra Mosjøen lufthavn, Kjærstad. Det er ledere av de største virksomhetene som har benyttet Kjærstad hyppigst. Tog og bil benyttes også en god del på lengre reiser, mens buss ikke benyttes i det hele tatt. Det store flertallet av lederne har vært på lengre bedriftsreiser i løpet av de siste 3 månedene, og dette gjelder særlig blant ledere i de største virksomhetene. Reisepreferanser I valg av kollektivt reisemiddel på lengre reiser, er total reisetid den desidert viktigste faktoren. Pris er den minst viktige faktoren. Å fly fra Kjærstad er foretrukket av det store flertallet på bedriftsreiser til Bodø, Trondheim og Sør-Norge. Konsekvenser ved nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad Flertallet av lederne sier at de vil fly mindre enn i dag dersom Kjærstad legges ned. De aller fleste sier at de vil kjøre mer bil og/eller ta mer tog, mens bare noen få vil kjøre mer buss. Totalt sier nesten alle at de vil få lengre reisetid på lange reiser. Stokka vil bli den foretrukne flyplassen generelt, men relativt mange vil foretrekke å ta toget på bedriftsreiser til Bodø eller Trondheim.

Politikk & samfunn © TNS Dagens reisevaner

Politikk & samfunn © TNS Det er stort sett bare Mosjøen lufthavn, Kjærstad, som har blitt benyttet i løpet av de siste 3 månedene 11 Omtrent hvor mange reiser har du gjennomført totalt fra følgende flyplasser i løpet av de siste 3 månedene, inkludert hva du planlegger å gjennomføre denne uken? Det er nesten bare Mosjøen lufthavn, Kjærstad som har blitt benyttet av lederne i løpet av de siste 3 månedene. 40 prosent har reist 2-5 ganger til eller fra denne flyplassen, mens 32 prosent har reist 6 ganger eller mer. Av de andre flyplassene er det bare 1 prosent som har svart 6 reiser eller mer til/fra Sandnessjøen lufthavn, Stokka, og 1 prosent som har svart 2-5 reiser til/fra Mo i Rana lufthavn, Røssvoll.

Politikk & samfunn © TNS Ledere i de største virksomhetene har flest reiser til/fra Mosjøen lufthavn, Kjærstad 12 Blant reisene til/fra Kjærstad ser vi at mellomledere (39 prosent) og ledere i de største virksomhetene (47 prosent) i størst grad har 6 reiser eller mer de siste 3 månedene.

Politikk & samfunn © TNS Fly er det hyppigst brukte fremkomstmiddelet på lengre reiser. 13 Omtrent hvor mange lengre reiser har du totalt gjennomført med fly, tog, buss og bil i løpet av de siste 3 månedene, inkludert hva du planlegger å gjennomføre denne uken? Fly er det hyppigst brukte fremkomstmiddelet på lengre reiser. Nærmere 8 av 10 ledere har benyttet fly i løpet av de siste 3 månedene. Tog og bil benyttes også av en relativt stor andel ledere, mens buss ikke har blitt benyttet overhodet.

Politikk & samfunn © TNS Fly: Det er særlig ledere i de største virksomhetene som har mange reiser med fly 14 Ledere i de største virksomhetene har benyttet fly flest ganger i løpet av de siste 3 månedene. 52 prosent av disse har 6 eller flere flyreiser, og bare 11 prosent svarer at de ikke har hatt noen flyreiser.

Politikk & samfunn © TNS Tog: Det er bare i de aller minste virksomhetene at få ledere har reist med toget 15 Med unntak for de aller minste virksomhetene, har en relativt stor andel av lederne reist med toget i løpet av de siste 3 månedene.

Politikk & samfunn © TNS Bil: Bil benyttes oftere av ledere i mindre virksomheter 16 Ledere i de minste virksomhetene (inntil 7 ansatte) har flest lengre reiser med bil.

Politikk & samfunn © TNS De aller fleste har hatt lengre bedriftsreiser i løpet av de siste 3 månedene 17 Omtrent hvor mange av disse reisene var reiser i jobbsammenheng/bedriftsreiser? Totalt har mer enn 8 av 10 ledere hatt lengre reiser i jobbsammenheng i løpet av de siste 3 månedene, og dette gjelder i alle kommunene. De fleste svarer at de har hatt 2-5 jobbreiser. I Grane og Hattfjelldal er det en stor andel som svarer 10 reiser eller mer, men disse tallene må tolkes med varsomhet grunnet få respondenter.

Politikk & samfunn © TNS Det er særlig mange bedriftsreiser blant ledere i de største virksomhetene 18 En noe større andel mellomledere enn toppledere svarer at de ikke har hatt noen lengre bedriftsreiser. I de største virksomhetene har 37 prosent av lederne hatt 10 eller flere bedriftsreiser de siste 3 månedene.

Politikk & samfunn © TNS Reisepreferanser

Politikk & samfunn © TNS Hvor lang reisetiden totalt blir er det viktigste for lederne i valg av kollektivmidler på lengre reiser 20 På lengre bedriftsreiser over 20 mil innen landsdelen, hva er viktigst for ditt valg mellom ulike kollektivmidler, som fly, buss og tog? Reisetid totalt er det suverent viktigste i valg av kollektivmiddel på lengre bedriftsreiser over 20 mil innen landsdelen. Frekvens og tidspunkt kommer på de to neste plassene, mens pris er det minst viktige i valg av kollektivmiddel. Ledere i Grane kommune skiller seg ut ved at flere er opptatt av pris og færre er opptatt av reisetid totalt.

Politikk & samfunn © TNS Reisetid totalt er gjennomgående viktig i alle undergrupper 21 Med unntak for respondenter som sitter i virksomhetens ledergruppe, er reisetid totalt det viktigste elementet for alle ledere. Pris nevnes ikke av noen mellomledere eller av ledere i de største virksomhetene.

Politikk & samfunn © TNS Å reise fra Mosjøen lufthavn, Kjærstad, er det suverent mest foretrukne av lederne, uavhengig av reisemål 22 Hva er i dag din foretrukne reisemåte på dine bedriftsreiser til Bodø, Trondheim og Sør-Norge? De aller fleste lederne svarer at de foretrekker å reise fra Mosjøen lufthavn, Kjærstad, når de reiser på bedriftsreiser til Bodø, Trondheim eller Sør-Norge. På reiser til Bodø og Trondheim er toget foretrukket av om lag 10 prosent. Noen ytterst få foretrekker Sandnessjøen lufthavn, Stokka, eller Mo i Rana lufthavn, Røssvoll. Absolutt ingen svarte at de foretrekker Brønnøysund lufthavn, Brønnøy De som har svart «annet» foretrekker som regel en kombinasjon av tog og fly.

Politikk & samfunn © TNS Foretrukket reisemåte til Bodø: Å reise fra Kjærstad er særlig populært blant ledere av små virksomheter 23 På reiser til Bodø er andelen som foretrekker Kjærstad særlig stor blant ledere i små virksomheter. Andelen som foretrekker tog er størst blant ledere i Grane kommune.

Politikk & samfunn © TNS Foretrukket reisemåte til Trondheim: Toget er særlig populært blant ledere i Grane og Hattfjelldal 24 På reiser til Trondheim er andelen som foretrekker Kjærstad særlig stor blant ledere i små virksomheter. Andelen som foretrekker tog er størst blant ledere i Grane og Hattfjelldal kommune.

Politikk & samfunn © TNS Foretrukket reisemåte til Sør-Norge: Det store flertallet i alle undergrupper foretrekker å fly fra Kjærstad 25

Politikk & samfunn © TNS Konsekvenser for reisevirksomhet ved nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad

Politikk & samfunn © TNS Nesten alle lederne sier at de vil få lengre reisetid på lange reiser dersom Kjærstad legges ned 27 Det vurderes å legge ned Mosjøen lufthavn, Kjærstad. Vil dette få konsekvenser for reisevanene i jobbsammenheng/bedriftsreiser på noen av følgende måter? 2 av 3 ledere sier at de vil fly mindre enn i dag dersom Kjærstad legges ned, mens 1 av 3 vil fly like mye men fra enn annen flyplass. Om lag 8 av 10 vil kjøre mer bil og/eller ta mer tog, mens bare 1 av 10 vil kjøre mer buss. Totalt sier nesten alle (9 av 10) at de vil få lengre reisetid på lange reiser.

Politikk & samfunn © TNS Vil fly mindre enn i dag: Ledere i Grane kommune og mellomledere svarer oftest at de ikke vil fly mindre enn i dag 28

Politikk & samfunn © TNS Vil fly like mye, men må benytte en annen flyplass enn det vi pleier: Det er særlig ledere i Grane kommune som sier at de vil fly like mye 29

Politikk & samfunn © TNS Vil få lengre reisetid på lange reiser: Nær alle sier at de vil få lengre reisetid på lange reiser. Andelen som ikke får lengre reisetid er størst blant ledere i Grane 30

Politikk & samfunn © TNS Vil kjøre mer bil: Med unntak for ledere i Grane, svarer et stort flertall at de vil kjøre mer bil enn i dag dersom Kjærstad legges ned 31

Politikk & samfunn © TNS Vil kjøre mer buss: Buss er generelt et lite aktuelt fremkomstmiddel for lederne 32

Politikk & samfunn © TNS Vil ta mer tog: Med unntak for ledere i Hattfjelldal, regner de fleste med å ta mer tog dersom Kjærstad legges ned 33

Politikk & samfunn © TNS Stokka er den mest aktuelle flyplassen dersom Kjærstad legges ned. Toget vil foretrekkes av mange på reiser til Bodø og Trondheim 34 Det er snakk om at Mosjøen lufthavn, Kjærstad, skal legges ned i forbindelse med at det skal åpnes en ny flyplass i Mo i Rana. Samtidig vil reisetiden til Sandnessjøen reduseres når Toven-tunnelen åpnes. Dersom Mosjøen lufthavn, Kjærstad, legges ned, hva vil bli din foretrukne reisemåte på dine bedriftsreiser til Bodø, Trondheim og Sør-Norge? Dersom Kjærstad legges ned, vil de fleste foretrekke enten å fly fra Stokka eller ta toget dersom de skal til Bodø eller Trondheim. På reiser til Sør-Norge vil de aller fleste foretrekke å ta flyet fra Stokka. De fleste av de som svarer «annet», foretrekker en kombinasjon av fly og tog. Tog til Trondheim og fly derfra er det hyppigst nevnte alternativet. Absolutt ingen svarte at de foretrekker Brønnøysund lufthavn, Brønnøy

Politikk & samfunn © TNS Foretrukken reisemåte til Bodø ved nedleggelse av Kjærstad: Toget vil særlig foretrekkes av ledere i store virksomheter 35 Fly fra Stokka er særlig populært blant ledere i Grane og blant ledere av virksomheter med 8-19 ansatte. Toget er populært blant ledere av store virksomheter og blant de som sitter i virksomhetenes ledergruppe.

Politikk & samfunn © TNS Foretrukken reisemåte til Trondheim ved nedleggelse av Kjærstad: Toget foretrekkes av ledere i Grane. Ledere i Hattfjelldal vil foretrekke å kjøre bil 36 Til Trondheim er toget særlig populært blant ledere i Grane og blant ledere av virksomheter med 3-4 ansatte. Magne ledere i Hattfjelldal vil foretrekke å kjøre bil

Politikk & samfunn © TNS Foretrukken reisemåte til Sør-Norge ved nedleggelse av Kjærstad: Fly fra Stokka vil bli det mest foretrukne 37 Fly fra Stokka er den foretrukne reisemåten til Sør-Norge. Blant ledere i Hattfjelldal er også Hauan et nevnt alternativ. Mange nevner åpent at de vil foretrekke tog til Trondheim og fly derfra