Enter Title of Presentation Here

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
HVA ER ?.
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Opprett avansert nyhetsbrev Oppgave: Opprette et nyhetsbrev med flere underliggende sider. Underliggende sider vil vises med tittel, ingress og ingressbilde.
BraWeb Bestilling.
Opprett enkelt nyhetsbrev Oppgave: Opprette et enkelt selvstendig nyhetsbrev uten link til undersider. All tekst som skal presenteres skal ligge på samme.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Søkemotoroptimalisering Innholdsworkshop - Oppsummering
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Elverum, 24. Mai 2011 Kenneth Baranyi Eriksen. Hvem er? Kenneth Baranyi Eriksen  Daglig leder Webgruppen AS  Siviløkonom, fotballtrener  Webanalyse.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
CV Curriculum Vitae.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Manual for skoleavis i 6. klasse
Om å skrive om litterære tekster
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
MSDR : Microsoft Direct Respons. Hva er MSDR? Mulighet for kunde å kjøpe CPC kampanjer på usolgt varelager Passer godt for buskap som triggger til handling.
God kommunikasjon på nettet
Avdeling for sosionomutdanning
? Hva er.
Blogging med Google Blogger
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Grunnkurs i webpublisering
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
 Kursholder: Lars Jøraas  3 timers basiskurs..  Hva er forskjellen mellom å skrive for web og skrive for papirutskrifter?  Det er slitsomt å lese.
Metode for systembeskrivelse og
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Dagligbankundersøkelsen 2014
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
KUNST & HÅNDVERKSBLOGG
Otra Web-Shop - Quick Guide
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Markedsføring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Roede-kurslederen på Facebook
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Enter Title of Presentation Here Hvordan synliggjøre din hjemmeside for brukere som søker etter dine tjenester og produkter? På “OscarsBorr” arrangerte vi i uke 24 et frokostmøte med Google’s daglige leder i Norge. Basert på foredrag der og på annen informasjon om søkemotorer, har jeg laget en liten oppsummering som jeg vil dele med deg. Så har vi noe å pusle med i sommer………….. Kaare Mathiesen Daglig leder Focus media AS / PharmaSafe AS Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Ditt ønske er å konvertere hvert besøk til en “styrt” handling Eksempler: sende en forespørsel / påmelding laste ned eller lese din informasjon Avlevere en epostadresse Utføre et kjøp, eller foretrekke ditt produkt i en beslutningssituasjon initiere nytt besøk: Brukeren vil komme tilbake. ”Det viktigste er å gi brukeren en positiv opplevelse på din hjemmeside” Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Hvordan søker brukerne, hva legger de merke til og hva belønnes? Fremstå som en AUTORITET Innhold er viktigst Tenk ikke på hva produktet ditt er, men på ”Hva det gjør” Søkemotorbrukere søker generelt på ord knyttet til ”løsningen” – ikke til ”problemet” (ikke ”harddisk crash” men ”data recovery”) ”Location Location” – plassering av nøkkelordene er kritisk. Oversikt: Lett å finne fram. Raskt Fokuser på 3-4 ord/ordkombinasjoner pr side Tenk som en tabloid journalist ”Hvem?”, ”Hva?”, ”Hvor?” Du må bestemme deg for hensikten med din side: Selge et produkt? Fortelle gode historier? Google Confidential

Hva leter søkemotorene etter, hva belønner de? Enter Title of Presentation Here Hva leter søkemotorene etter, hva belønner de? Innholdsmessige faktorer som påvirker plasseringer Antall ord, beskrivende ord og filstørrelse på siden Om søkeordene finnes på siden Linker fra andre sider Noen regler for hvordan man skal uttrykke seg på siden Valg av nøkkelord Google Confidential

Innholdsmessige faktorer som påvirker plasseringer Enter Title of Presentation Here Innholdsmessige faktorer som påvirker plasseringer Åpningssiden bør være beskrivende for hva siden gjør, står for og inneholder. Dette bør omtales i konkrete og beskrivende former. ”Ferskhet” Når ble siden/dokumentet opprettet? Hvor ofte oppdateres innholdet? Hvor mye (andel) er oppdatert i perioden? Skjer oppdatering innenfor dokumentet/sidens hovedtemaer? Omfang av oppdatering for sider med viktige keywords? Søkemotorene belønner nettsteder som innholdsmessig utvikler seg konsistent over lengre tid Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Optimale størrelser Optimal sidestørrelse er ca 200 ord Prioriterte nøkkelords andel av totalt antall ord på en side (keyword density) er optimalt 5 - 15% Fil størrelse bør ikke overstige 101K Google ignorerer (nesten) alt utover 101K Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Søkeord nærhet (proximity) Når et søk består av 2 eller flere ord leter søkemotorene etter sider hvor Flere av søkeordene er skrevet Flere av søkeordene er skrevet ved siden av eller nær hverandre Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Hvordan skrive for søkemotorer (1) 1. Vær spesifikk Ikke benytt ”Våre filialer”, ”Våre tjenester”, etc. Skriv: ”Vår bankfilial i Florø”, ”Vår SMS baserte børskurs tjeneste” Ikke skriv “Vårt nye produktsortiment” – skriv “Vårt nye hundematsortiment” 2. Skriv beskrivende – ikke generisk Generisk: ”For å kontakte oss – fyll ut dette formularet” Beskrivende: For assistanse angående planlegging av din neste konferanse, vennligst fyll ut nedenstående møteforespørselformular” 3. Benytt ordkombinasjoner snarere enn enkelt ord Skriv ”rimelig bilforsikring” istedet for ”forsikring” 4. Benytt geografisk relaterte søkeord ”Våre bankfilialer i Vestfold:” og ”........... Bank Tønsberg” 5. Benytt både entall og flertall for viktige søkeord hotel og hotels; Norway og Norwegians run og running og runner og runners, etc.) Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Hvordan skrive for søkemotorer (2) 6. Inkluder flere stavemåter for viktige søkeord ”email” og e-mail” sannsynlige feilstavingsvarianter 7. Benytt nøkkelord i og rundt tekstlinker Mange har kalt linker til George Bush ”Miserable failure”. Hans nettsted scorer nå høyt på denne ordkombinasjonen Skriv ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søkeordanalyseverktøyet” og ikke ” ”Klikk her for teknisk spesifikasjon av søkeordanalyseverktøyet” 8. Legg inn beskrivende bildeforklaringer (ALT text) 9. Søkemotorene legger vekt på H1 tagger, så H2. Jo mer tekst du inkluderer i heading tags jo mindre vekt tillegges enkeltordene Benytt også H tag i Ingresser 10. Prioriterer de 25 første ordene på siden Google Confidential

Hvordan skrive for søkemotorer (3) Enter Title of Presentation Here Hvordan skrive for søkemotorer (3) 11. Benytt bold til å fremheve nøkkelord Men av hensyn til det estetiske bør du begrense omfanget av denne metoden 12. Bruk de riktige ”trigger-ordene” Når brukeren kommer til ditt nettsted, har han et mentalt bilde av det han leter etter - såkalte ”trigger-ord”. Eksempel: Leter han etter informasjon om ”briller”, kommer han ikke umiddelbart til å klikke på ordet ”synshjelpemidler”. Kommer han fra en søkemotor, er det ”trigger-ordene” han har søkt på 13. Lag meningsbærende overskrifter En god overskrift bruker relevante trigger-ord og er deskriptiv, Dvs. at den forklarer hva saken/siden handler om. En god overskrift skal kunne stå alene (uten bilde og ingress) og fortsatt kunne fortelle hva saken handler om. 14. Legg til rette for vertikal lesning Gjør det mulig for brukeren å skape seg et raskt overblikk over saken ved å kaste et blikk på siden. Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Tips for valg av nøkkelord Tenk ”Nøkkelordkombinasjoner” snarere enn ”Nøkkelord” Gjennomsnittssøket er i dag 2.7 søkeord Ikke benytt ”din bedrifts ord” Forsøk å sette deg i brukerens sted. Spør deg selv: Vil brukerne virkelig søke på disse ordene? Søker for eksempel en potensiell charterturist på ”restplasser til Syden” eller på ”turoperatør”? Still deg selv følgende spørsmål: Hva vil potensielle kunder kalle ditt produkt? Hva gjør produktet ditt? Hva er produktets egenskaper? Hva er fordelene? Hva annet er relatert til produktet? Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Valg av nøkkelord Firmanavn m/varianter Produktnavn/kategorier m/varianter Segmenter/målgrupper Livsstilsrelaterte søkeord Bransjerelaterte søkeord Generiske begreper Kjøpe Selge Bestille Info /Informasjon Kart Travel Steder/Regioner Skandinavia, Norge, Fjords Oslo, Fredrikstad Google Confidential

Nøkkelord skal plasseres i innholdet Enter Title of Presentation Here Nøkkelord skal plasseres i innholdet Det holder ikke kun å skrive sine ord i Meta Keywords ”Content is king” Bruk kjente teknikker slik som store ledende aviser og autoriteter gjør Title Ingress Body Bildetekst En søkemotor simulerer ditt øye, og vektlegger siden etter hva den ser Google Confidential

Du må skaffe deg en god “Produkt-hjemmeside” Enter Title of Presentation Here Du må skaffe deg en god “Produkt-hjemmeside” Den skal være din og brukerens “Landingsside” Enkel i oppbygging (Eksempelvis er “Flash” bannlyst) Ansvarlig for siden bør ha god kjennskap til innholdet, og gjerne bruke sin egen hjemmeside daglig Oppdatering må kunne foregå “på timen” – uansett hvor du er “Eksternt”:Du kan sette bort oppdatering til noen som er dedikert ditt oppdrag eller “Internt”: Du bør gjøre det selv. Siden bør ha egen adresse. Eks: www.produktnavn.no Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Et lite avsnitt om Google: Det blir litt repetisjon, men essensen er at med GoogleAdWord kan du kontrollere at kampanjen din fungerer. Du betaler aldri for annet enn klikk på din annonse,slik at LANDINGSSIDE din åpnes ! Søkeord Søkeresultater Google genererer omlag 3 x så mye trafikk som nærmeste konkurrent; enten det er søkemotor eller katalogsted. Når man søker i Google, får man svar etter hvordan man har bygget opp og beskrevet sin hjemmeside hvor relevant siden er til søkeordet hvor “attraktiv” siden er for andre hjemmesider = hvor mange linker man har til siden sin. Dette gir rangering i “Søkeresultatet” på Google. Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Google setter deg I kontakt med kundene dine: Du kan påvirke plasseringsresultatet ved å annonsere på Google. I en situasjon der det er flere som annonserer, kan man aldri kjøpe seg topp-plassering. Topp-plassen avhenger av relevans og sideoptimalisering. Annonsen er synlig øverst på siden og i høyremargen: Google AdWords Søkeord Søkeresultater Google AdWords Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Søkeord Søkeresultater Google Confidential

Fire Trinn til en vellykket søkekampanje Enter Title of Presentation Here Fire Trinn til en vellykket søkekampanje 1 Identifiser din målgruppe 2 Velg relevante søkeord og grupper etter mål 4 Mål resultater og kostnad 3 Test budskap og søkeord Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Trinn 2 Velg søkeord jet ski holiday Jet ski Jet ski break Jet ski breaks Jet ski holiday Jet ski holidays Barbados jet ski Water sports Caribbean water sports Fun activity break Water motor sport, etc… Navn på produkt/tjeneste jet ski holiday, water sports course, learn to jet ski Flertall/entall jet ski holidays Stavefeil og variasjoner jetski, jet ski vacs, watersports Many different ways to express the same question Google Confidential

Trinn 3 Skriv riktig tekst til søkeordene Enter Title of Presentation Here Trinn 3 Skriv riktig tekst til søkeordene Test Landingssider Landingssider påvirker konverteringer Sats på en pen landing Landing på en produktspesifikk side Bruk lignende språk og budskap som i annonsen Gjør det lett for brukeren å handle Google Confidential

Trinn 4 Resultater & kostnader Enter Title of Presentation Here Trinn 4 Resultater & kostnader På Google kan du kontrollere kostnadene på to måter: Velg en makspris per klikk (CPC) for søkeordene dine Du betaler aldri mer enn dette for et klikk Minstepris per klikk fra 0,08 kr Kontroller kostnaden ved en daglig budsjettgrense AdWords kontrollerer hvor ofte annonsene dine vises No minimum spending commitment Dette er litt mer omstendelig å forklare ! Det beste er enten å forsøke selv på nettet, eller kontakte for hjelp. Takk for oppmerksomheten, og god sommer Google Confidential

Enter Title of Presentation Here Anyone have any questions? Google Confidential