Björk Thorarinsdóttir

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Foreldrenes betydning
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Intern presentasjon for medlemmer
Økonomilappen Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.
Barn har rett til trygg oppvekst
Psykiske utfordringer ved MS
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Kan vi ta livet tilbake? Karl John Amdahl Styreleder
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Senter for overvåking og kontroll av smittsomme sykdommer i Kaliningrad fylke Helseavdelingen i fylkesadministrasjonen Prosjektet «Vaksinering av narkotika-
MULIGHETSSTUDIE - UTVIDELSE AV HASLEHALLEN
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
ALTERNATIV MEDISIN.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Barn og unges helse Levanger kommune
Et økende problem i skolen?
Buskerudregionens incestsenter
Grunnutdanningen i sykepleie - deltid 98 januar 2001
Skolehelsetjenesten. Samarbeid bestående av:
Utviklingsøkologiske modell
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Å leve med ADHD i familien
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Nasjonalt Senter for Selvmordsforskning og -forebygging Selvmord blant ungdom: Bridge, Goldstein & Brents oversikt (2006) Latha Nrugham Nasjonalt senter.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Nye jaktprøveregler-løshund -Gjeldende fra høsten Opplæring våren Dommere som skal dømme MÅ ha gjennomført kurs. -Kurs bør holdes i 2014 og.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Læring i kollegafellesskapet Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning Åpen fagdag 16. november 2008.
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Hyperkinetiske forstyrrelser
WayBack 1 WayBack er en bro tilbake til samfunnet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
UTVIKLINGSTREKK I DET MODERNE BARNEVERNET MED UTGANGSPUNKT I BARNEVERNTJENESTEN I KRISTIANSAND.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er viktig for elevers læring?
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Den gode barndommen, de store utfordringene Grete Herlofson Norske Kvinners Sanitetsforening 5/10-15.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Førerkortforskriftens helsekrav Psykiske lidelser, rus og medikamenter. Knut Erik Skarsaune Ass fylkeslege.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATØR, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia hatt som formål å gi barn og unge god lærings- og mestringsopplevelser.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Problematferd og forebygging Befring og Tangen kap 8 Problematferd: Handlinger som skaper vansker for omgivelsene Atferdsvansker, sosiale og emosjonelle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Voksne for Barn Voksne for Barn 2013 Hvem er Voksne for Barn? voksne som bryr oss om barn ideell medlemsorganisasjon etablert i 1960 fremmer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Björk Thorarinsdóttir ADHD på Island Björk Thorarinsdóttir

ADHD foreningen ADHD foreningen ble stiftet i 1988 Før het den Foreldreforeningen for barn med ADHD (DAMP / MBD) Navnet ble endret i 2003 Omkring 1375 medlemmer 1142 foreldre av barn med ADHD og lignende forstyrrelser 233 voksne med ADHD og lignende forstyrrelser Kontoret ble flyttet i 2004 til Háaleitisbraut 13, samme sted som Sjónarhóll rådgivningssenter og andre interesseforeninger for barn med spesielle behov

ADHD foreningens målsetting ADHD foreningens målsetting er å støtte barn, ungdommer og voksne med oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og lignende forstyrrelser, samt deres familier og pårørende.

ADHD foreningens rolle Informasjon og rådgivning om ADHD Støtte til barn og voksne med ADHD Støtte til familier til barn og voksne med ADHD Formidling av informasjon til alle som har med ADHD å gjøre, spesielt de som har kontakt med personer med ADHD Å styrke gjensidig kontakt og formidling av informasjon mellom medlemmene Å vareta interesser og kjempe for bedre lovgivning og utvikling for alle

ADHD på Island 5-10 % av barn og ungdommer har ADHD 3 gutter mot hver jente Jenter blir diagnostisert på et senere tidspunkt 50-70 % av de som har blitt diagnostisert som barn har ADHD i en eller annen form som voksne

ADHD er ikke funksjonshemming ifølge islandsk lov Diagnostisering av ADHD medfører derfor ingen rett til tjenester eller service fra det offentlige Tjeneste og service til barn og ungdommer med ADHD Mest service til de yngste i barnehage Mindre tjenester til barn i skole Enda mindre tjenester til ungdommer Minst på den videregående skolen Ingen spesielle rettigheter i forhold til tjenester på universitetet

ADHD er ikke funksjonshemming ifølge islandsk lov Svært begrensete tjenester eller service til voksne Står langt bak de andre nordiske land Lys i mørket - forskning på psykiatrisk avdeling på Islands universitetssykehus Doktorsforskning i gruppeterapi for voksne med ADHD - Susan Young modellen

Økt bruk av ADHD medisiner Mest økning hos de voksne - 40% av alle som får ADHD medisiner er voksne Mer enn 50 % får altfor store doser fra mange leger Voksende antall narkomaner som bruker Ritalin og Ritalin Uno og blir innlagt på misbruksklinikker Regelverket om kring methylphenidat medisiner ble endret for noen år siden – økt misbruk Endringer av regler og økt offentlig kontroll - Den islandske ADHD foreningen deltar i det offentlige arbeidet

ADHD påvirker hele familien Gener forklarer 75-95 % av ADHD symptomer Foreldrene har ofte ADHD Derfor må man arbeide med familien som en helhet i hjemmet

Sjónarhóll rådgivningssenter Spesialisert familierådgivning Ikke et komplisert institusjonsmiljø Integrering av tjenester Oppfølgning På foreldrenes premisser

Departementer og kommuner Krav fra ADHD foreningen om bedre tjenester for barn og unge med ADHD Samarbeid mellom henholdsvis Sosial-, helse- og omsorgs- og undervisningsdepartementene og ADHD foreningen En treårig kontrakt mellom kommuner og departementer om økte og utvidede tjenester til ADHD barn i deres nærområde Kommunene søker finansiering til spesielle prosjekter

ADHD og lærere ADHD er den største stressfaktoren hos unge lærere 2 barn med ADHD í hver klasse Økte krav til lærere uten mer pensum i lærerutdanningen Krav fra ADHD foreningen om obligatoriske kurs om ADHD når lærerutdanningen forlenges fra 3 til 5 år

Nye løsninger krever nye metoder Selv om ADHD til en stor del har biologiske årsaker, må vi se nærmere på interaksjonen mellom individer og deres miljø. ADHD er et komplisert fenomen som opptrer forskjellig i de forskjellige individer og i den enkeltes situasjon i hvert tilfelle for seg. Vi skal ikke søke løsninger på problemene på grunnlag av forutinntatte ideer basert utelukkende på medisinsk grunnlag. Vi må se på hvert enkelt individ, søke løsninger som er tilpasset vedkommende, og vurdere hvordan individets miljø har innflytelse på interaksjonen i livets sosiale situasjoner.