Realkompetanse-vurdering Arendal 20. september 2011 Sigrun Røstad
Om Vox Vox er et nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk underlagt Kunnskapsdepartementet Vox har et ansvar for voksnes læring og skal sammen med Utdanningsdirektoratet igangsette tiltak på feltet Vox forvalter statlig tilskudd til bl.a. studieforbund og program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) Ett av målene for Vox er å bidra til god karriereveiledning og realkompetansevurdering Vox er fra 2009 vertsorganisasjon for Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL) Sigrun Røstad
Hva snakker vi om …. Kompetansepolitikk Utdanningspolitikk Livslang læring Utdanning/opplæring/læring Voksenopplæring/voksnes læring Grunnleggende ferdigheter Realkompetanse/validering Kvalifikasjonsrammeverk Karriereveiledning Sammenhenger og forskjeller? Sigrun Røstad
Felles mål for voksne Landene ønsker å styrke kompetansen i den voksne befolkningen for Å bedre landets konkurranseevne Å øke fleksibiliteten i et arbeidsliv i omstilling Å gi større valgfrihet for den enkelte og muligheter til å realisere egne ønsker og behov Sigrun Røstad
Norden – ulikt og likt Har ulik lovgivningsstruktur på utdanningsområdet Har ulike terminologi for utdanningsnivåer Noen har egne voksenopplæringsinstitusjoner Noen har voksenopplæringen integrert Folkeopplysende organisasjoner har ulike arbeidsområder Alle har en tradisjon for voksenopplæring Alle har høg prioritet på realkompetansearbeidet, MEN de har ulik lovforankring, ulike begreper, ulike systemer og løsninger, forskjellig økonomiske incitamenter – de er i ulike faser i utviklingen Sigrun Røstad
NVLs ekspertnettverk for validering Har som oppgave å følge og bidra til utvikling av validering i Norden Nettverket fikk våren 2009 i oppgave å identifisere fellesnordiske utfordringer på realkompetansesområdet Vi innhentet rapporter fra de enkelte landene våren 2009 Gruppen avleverte sine forslag våren 2010 i rapporten ”Udfordringer i arbejdet med anerkendelse av realkompetanse (ARK)/validering i de nordiske lande” Rapporten belyser 15 identifiserte utfordringer på tvers av landene Sigrun Røstad
Identifiserte utfordringer ARK som policyområde Nasjonal, sammenhengende struktur EQF/NQF/ECVET Investeringer, effekt og bæredyktighet Statistikk og identifisering av målgrupper Særlige målgrupper for ARK Informasjon Sigrun Røstad
Identifiserte utfordringer –forts. Styrking av veiledning rettet mot ARK Kompetanseutvikling Metodeutvikling Samspill mellom virksomheter og utdanningene Samspill i universitetssektoren Samspill mellom tredje sektor og utdanningene/arbeidslivet Pedagogiske konsekvenser av ARK Holdningsendring Sigrun Røstad
Policy – struktur – holdninger og aksept Avhengig av innforstått hensikt med ARK Knyttet til rammene for det formelle utdanningssystemet Samspill og forståelse mellom ulike aktører Fleksible og hensiktsmessige strukturer – alle behandles likt Transparente strukturer – tydelig ansvarsfordeling Holdninger til ARK vs formell utdanning (hva er kvalitet?) EQF/NQF/ECVET – nordisk tilnærming? Europeiske prinsipper – kvalitet, troverdighet, sammenlignbart Sigrun Røstad
Målgrupper - informasjon Voksne med kort formell utdanning Unge voksne drop-outs Omstillingstruede i arbeidslivet - Arbeidsledige Voksne med utenlandsk bakgrunn Voksne med lese, skrive, matematikkvansker Innsatte i fengsel - Målrettet informasjon - Fleksible, tilpassede metoder - Integrasjonspotensiale Sigrun Røstad
Metoder – kompetanse - veiledning Standardiserte vs fleksible vurderingsmetoder Synliggjøring av taus kunnskap Tilpassede metoder for særlige målgrupper Profesjonalisering av ARK-feltet – etiske krav Kompetanse for aktører – kvalitet i administrasjon og prosess Samspill med aktører i veiledning Understøtte troverdighet, pålitelighet, relevans for andre Målrettede utdanningstilbud av veilednings- og vurderingsfaglig karakter - sertifisering? Sigrun Røstad
Statistikk - Investeringer og effekt Hvem – hvilke områder benytter ARK? Omfang – antall og avkorting i studier Klare definisjoner av hva dataene rapporterer Datasikkerhet for den enkelte Kvantitative data supplert med kvalitative undersøkelser Tydeliggjøre utbytte og gevinst med ARK vs tilpasset utdanningsløp – individ-, organisasjons- og samfunnsnivå Nødvendig for nasjonal styring Nødvendig for sammenligning på tvers av landene Sigrun Røstad
Samspill Arbeidslivet har tradisjon for å dokumentere Avdekke utdanningsbehov internt - partenes engasjement Dokumentere for anvendelse i utdanningssystemet 3.sektor ingen sterk tradisjon for å dokumentere aktivitet Motivere medlemmer/deltakere til demokratisk deltakelse Dokumentere for anvendelse i utdanningssystemet/arbeidsliv Utdanningssystemet må etterspørre dokumentasjon fra arbeidsliv og 3.sektor Legitimitet innad i UH-sektoren Tale samme språk - sammen Sigrun Røstad
Gruppens forslag Tematisk sammenfall i utfordringer på tvers av landene Viktig å vurdere om det er hensiktsmessig å løfte utfordringer på tvers av landene opp på nordisk nivå Hvor kan fellesnordisk innsats gi merverdi og styrke nasjonal utvikling? Hvor kan bilateralt samarbeid være aktuelt? Nasjonale løsninger – nordisk inspirasjon Ulike tilnærminger: nordiske policykonferanser - seminarer, utredninger, erfaringsutveksling gjennom systembeskrivelser – faggrupper - case, samarbeid på tvers av nettverk Sigrun Røstad
Realkompetansearbeid i Norge ”Realkompetanseprosjektet” (1999-2002): etablere et system som gir voksne rett til å dokumentere sin realkompetanse uten å gå veien om tradisjonelle prøveordninger. Vi har nå: Ordninger for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse inn mot videregående opplæring, herunder yrkesprøving for kvalifisering til arbeid Realkompetanse som grunnlag for opptak og fritak av studium i høgre utdanning, fagskoler Dokumentasjon av realkompetanse fra arbeidslivet Dokumentasjon av realkompetanse fra kurs og deltakelse i frivillig virksomhet (tredjesektor)
Realkompetanse i Norge Sigrun Røstad
Realkompetanse - Karriereveiledning Vox samarbeider med Utdanningsdirektoratet om vurdering og verdsetting av realkompetanse. Vi arbeider for en mer ensartet praksis på dette feltet i kommuner og fylker, og bedre samordning mellom aktører og læringsarenaer Vox arbeider for et helhetlig tilbud av yrkes- og utdanningsveiledning Vox er sekretariat for Nasjonalt Fagkoleråd (2011) Sigrun Røstad Tom Sigurd Sørhus 03.04.2017 • Side 17
Prinsipper - videregående opplæring Rett til videregående opplæring gir rett til realkompetansevurdering Foretas ved fylkeskommunalt senter/skole Kompetansemål i læreplanverket Kunnskapsløftet er vurderingskriterium Utføres av skolerte fagpersoner Skal vurdere likeverdig kompetanse Ulike metoder anvendes Kompetansebevis skal utstedes Sigrun Røstad
19 fylkeskommuner, 19 ulike systemer: fra 1 til 22 senter for kompetansevurdering Sigrun Røstad
Realkompetansevurdering i vgo - idealmodell Informasjon Rådgivning/veiledning - samtale med rådgiver - CV, kompetanseoversikt - ønsket sluttkompetanse Realkompetansevurdering -fagkonsulent foretar vurdering opp mot læreplan – ulike metoder Restopplærings-skjema - identifisert behov for opplæring i forhold til ønsket sluttkompetanse Tilrettelagt opplæringstilbud - gjennomføring av opplæring ut i fra registreringer i restopplæringsskjema Kompetansebevis Vitnemål Fag-/svennebrev Sigrun Røstad
Utfordringer Realkompetansevurdering er etablert som tilbud på alle utdanningsnivåer Mer strukturert dokumentasjon fra arbeidslivet og tredje sektor – redusere personlig praktisering Kompetanse fra tredje sektor og arbeidslivet blir ikke godt nok ivaretatt og akseptert i det formelle utdanningssystemet Det er ofte for dårlig samsvar mellom godkjent realkompetanse og tilrettelagt opplæringstilbud Behandles voksne likt avhengig av bosted? Har vi en nasjonal ordning og et nasjonalt system? Sigrun Røstad
KDs oppdrag til Vox 2009 Utrede grunnlag for tiltak som kan skape en mer helhetlig realkompetansevurdering Identifisere forhold som hindrer samordning og helhetlig praksis Foreslå tiltak som kan gi grunnlag for en mer helhetlig og brukerorientert realkompetansevurdering Etablert en bredt sammensatt referansegruppe Rapport om identifisering 2010 Forslag til tiltak 1. oktober 2011 Sigrun Røstad
Tverrgående problemstillinger Realisering av felles prinsipper Informasjon Overgangsproblemer mellom sektorene Samarbeid i offentlig sektor Minoritetsspråklige Internasjonal kontakt Karriereveiledning Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Kunnskap om ordningens betydning for individ og samfunn Sigrun Røstad
Bidra til høyere kompetanse blant voksne – status 420 000 voksne med lave grunnleggende ferdigheter. - 4100 fikk grunnskoleopplæring i skoleåret 2009/10 - 4300 + 1045 deltok i BKA-opplæring i 2009 660 000 voksne har grunnskole som høyeste utdanning – ca 14 400 startet videregående opplæring i skoleåret 2009/10 32 300 innvandrere deltok opplæring i norsk og samfunnskunnskap i skoleåret 2009/10 Voksnes opplæringsbehov på universitets- og høyskolenivå er ukjent Ukjent behov innenfor studieforbunds og nettskolers områder Sigrun Røstad