Realkompetanse-vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Grunnskoleopplæring for voksne Sigrun Røstad, Vox IKVO-konferanse Stjørdal 5. september 2005.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Overgangsprosjektet NY GIV
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
FAGSKOLEUTDANNING.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Fritid med Bistand.
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kompetanse for mangfold
Mandat og rammeverk for evalueringen
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Fagforbundet Vest-Agder
Utskrift av presentasjonen:

Realkompetanse-vurdering Arendal 20. september 2011 Sigrun Røstad

Om Vox Vox er et nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk underlagt Kunnskapsdepartementet Vox har et ansvar for voksnes læring og skal sammen med Utdanningsdirektoratet igangsette tiltak på feltet Vox forvalter statlig tilskudd til bl.a. studieforbund og program for basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) Ett av målene for Vox er å bidra til god karriereveiledning og realkompetansevurdering Vox er fra 2009 vertsorganisasjon for Nordisk nettverk for voksnes læring (NVL) Sigrun Røstad

Hva snakker vi om …. Kompetansepolitikk Utdanningspolitikk Livslang læring Utdanning/opplæring/læring Voksenopplæring/voksnes læring Grunnleggende ferdigheter Realkompetanse/validering Kvalifikasjonsrammeverk Karriereveiledning Sammenhenger og forskjeller? Sigrun Røstad

Felles mål for voksne Landene ønsker å styrke kompetansen i den voksne befolkningen for Å bedre landets konkurranseevne Å øke fleksibiliteten i et arbeidsliv i omstilling Å gi større valgfrihet for den enkelte og muligheter til å realisere egne ønsker og behov Sigrun Røstad

Norden – ulikt og likt Har ulik lovgivningsstruktur på utdanningsområdet Har ulike terminologi for utdanningsnivåer Noen har egne voksenopplæringsinstitusjoner Noen har voksenopplæringen integrert Folkeopplysende organisasjoner har ulike arbeidsområder Alle har en tradisjon for voksenopplæring Alle har høg prioritet på realkompetansearbeidet, MEN de har ulik lovforankring, ulike begreper, ulike systemer og løsninger, forskjellig økonomiske incitamenter – de er i ulike faser i utviklingen Sigrun Røstad

NVLs ekspertnettverk for validering Har som oppgave å følge og bidra til utvikling av validering i Norden Nettverket fikk våren 2009 i oppgave å identifisere fellesnordiske utfordringer på realkompetansesområdet Vi innhentet rapporter fra de enkelte landene våren 2009 Gruppen avleverte sine forslag våren 2010 i rapporten ”Udfordringer i arbejdet med anerkendelse av realkompetanse (ARK)/validering i de nordiske lande” Rapporten belyser 15 identifiserte utfordringer på tvers av landene Sigrun Røstad

Identifiserte utfordringer ARK som policyområde Nasjonal, sammenhengende struktur EQF/NQF/ECVET Investeringer, effekt og bæredyktighet Statistikk og identifisering av målgrupper Særlige målgrupper for ARK Informasjon Sigrun Røstad

Identifiserte utfordringer –forts. Styrking av veiledning rettet mot ARK Kompetanseutvikling Metodeutvikling Samspill mellom virksomheter og utdanningene Samspill i universitetssektoren Samspill mellom tredje sektor og utdanningene/arbeidslivet Pedagogiske konsekvenser av ARK Holdningsendring Sigrun Røstad

Policy – struktur – holdninger og aksept Avhengig av innforstått hensikt med ARK Knyttet til rammene for det formelle utdanningssystemet Samspill og forståelse mellom ulike aktører Fleksible og hensiktsmessige strukturer – alle behandles likt Transparente strukturer – tydelig ansvarsfordeling Holdninger til ARK vs formell utdanning (hva er kvalitet?) EQF/NQF/ECVET – nordisk tilnærming? Europeiske prinsipper – kvalitet, troverdighet, sammenlignbart Sigrun Røstad

Målgrupper - informasjon Voksne med kort formell utdanning Unge voksne drop-outs Omstillingstruede i arbeidslivet - Arbeidsledige Voksne med utenlandsk bakgrunn Voksne med lese, skrive, matematikkvansker Innsatte i fengsel - Målrettet informasjon - Fleksible, tilpassede metoder - Integrasjonspotensiale Sigrun Røstad

Metoder – kompetanse - veiledning Standardiserte vs fleksible vurderingsmetoder Synliggjøring av taus kunnskap Tilpassede metoder for særlige målgrupper Profesjonalisering av ARK-feltet – etiske krav Kompetanse for aktører – kvalitet i administrasjon og prosess Samspill med aktører i veiledning Understøtte troverdighet, pålitelighet, relevans for andre Målrettede utdanningstilbud av veilednings- og vurderingsfaglig karakter - sertifisering? Sigrun Røstad

Statistikk - Investeringer og effekt Hvem – hvilke områder benytter ARK? Omfang – antall og avkorting i studier Klare definisjoner av hva dataene rapporterer Datasikkerhet for den enkelte Kvantitative data supplert med kvalitative undersøkelser Tydeliggjøre utbytte og gevinst med ARK vs tilpasset utdanningsløp – individ-, organisasjons- og samfunnsnivå Nødvendig for nasjonal styring Nødvendig for sammenligning på tvers av landene Sigrun Røstad

Samspill Arbeidslivet har tradisjon for å dokumentere Avdekke utdanningsbehov internt - partenes engasjement Dokumentere for anvendelse i utdanningssystemet 3.sektor ingen sterk tradisjon for å dokumentere aktivitet Motivere medlemmer/deltakere til demokratisk deltakelse Dokumentere for anvendelse i utdanningssystemet/arbeidsliv Utdanningssystemet må etterspørre dokumentasjon fra arbeidsliv og 3.sektor Legitimitet innad i UH-sektoren Tale samme språk - sammen Sigrun Røstad

Gruppens forslag Tematisk sammenfall i utfordringer på tvers av landene Viktig å vurdere om det er hensiktsmessig å løfte utfordringer på tvers av landene opp på nordisk nivå Hvor kan fellesnordisk innsats gi merverdi og styrke nasjonal utvikling? Hvor kan bilateralt samarbeid være aktuelt? Nasjonale løsninger – nordisk inspirasjon Ulike tilnærminger: nordiske policykonferanser - seminarer, utredninger, erfaringsutveksling gjennom systembeskrivelser – faggrupper - case, samarbeid på tvers av nettverk Sigrun Røstad

Realkompetansearbeid i Norge ”Realkompetanseprosjektet” (1999-2002): etablere et system som gir voksne rett til å dokumentere sin realkompetanse uten å gå veien om tradisjonelle prøveordninger. Vi har nå: Ordninger for dokumentasjon og verdsetting av realkompetanse inn mot videregående opplæring, herunder yrkesprøving for kvalifisering til arbeid Realkompetanse som grunnlag for opptak og fritak av studium i høgre utdanning, fagskoler Dokumentasjon av realkompetanse fra arbeidslivet Dokumentasjon av realkompetanse fra kurs og deltakelse i frivillig virksomhet (tredjesektor)

Realkompetanse i Norge Sigrun Røstad

Realkompetanse - Karriereveiledning Vox samarbeider med Utdanningsdirektoratet om vurdering og verdsetting av realkompetanse. Vi arbeider for en mer ensartet praksis på dette feltet i kommuner og fylker, og bedre samordning mellom aktører og læringsarenaer Vox arbeider for et helhetlig tilbud av yrkes- og utdanningsveiledning Vox er sekretariat for Nasjonalt Fagkoleråd (2011) Sigrun Røstad Tom Sigurd Sørhus 03.04.2017 • Side 17

Prinsipper - videregående opplæring Rett til videregående opplæring gir rett til realkompetansevurdering Foretas ved fylkeskommunalt senter/skole Kompetansemål i læreplanverket Kunnskapsløftet er vurderingskriterium Utføres av skolerte fagpersoner Skal vurdere likeverdig kompetanse Ulike metoder anvendes Kompetansebevis skal utstedes Sigrun Røstad

19 fylkeskommuner, 19 ulike systemer: fra 1 til 22 senter for kompetansevurdering Sigrun Røstad

Realkompetansevurdering i vgo - idealmodell Informasjon Rådgivning/veiledning - samtale med rådgiver - CV, kompetanseoversikt - ønsket sluttkompetanse Realkompetansevurdering -fagkonsulent foretar vurdering opp mot læreplan – ulike metoder Restopplærings-skjema - identifisert behov for opplæring i forhold til ønsket sluttkompetanse Tilrettelagt opplæringstilbud - gjennomføring av opplæring ut i fra registreringer i restopplæringsskjema Kompetansebevis Vitnemål Fag-/svennebrev Sigrun Røstad

Utfordringer Realkompetansevurdering er etablert som tilbud på alle utdanningsnivåer Mer strukturert dokumentasjon fra arbeidslivet og tredje sektor – redusere personlig praktisering Kompetanse fra tredje sektor og arbeidslivet blir ikke godt nok ivaretatt og akseptert i det formelle utdanningssystemet Det er ofte for dårlig samsvar mellom godkjent realkompetanse og tilrettelagt opplæringstilbud Behandles voksne likt avhengig av bosted? Har vi en nasjonal ordning og et nasjonalt system? Sigrun Røstad

KDs oppdrag til Vox 2009 Utrede grunnlag for tiltak som kan skape en mer helhetlig realkompetansevurdering Identifisere forhold som hindrer samordning og helhetlig praksis Foreslå tiltak som kan gi grunnlag for en mer helhetlig og brukerorientert realkompetansevurdering Etablert en bredt sammensatt referansegruppe Rapport om identifisering 2010 Forslag til tiltak 1. oktober 2011 Sigrun Røstad

Tverrgående problemstillinger Realisering av felles prinsipper Informasjon Overgangsproblemer mellom sektorene Samarbeid i offentlig sektor Minoritetsspråklige Internasjonal kontakt Karriereveiledning Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Kunnskap om ordningens betydning for individ og samfunn Sigrun Røstad

Bidra til høyere kompetanse blant voksne – status 420 000 voksne med lave grunnleggende ferdigheter. - 4100 fikk grunnskoleopplæring i skoleåret 2009/10 - 4300 + 1045 deltok i BKA-opplæring i 2009 660 000 voksne har grunnskole som høyeste utdanning – ca 14 400 startet videregående opplæring i skoleåret 2009/10 32 300 innvandrere deltok opplæring i norsk og samfunnskunnskap i skoleåret 2009/10 Voksnes opplæringsbehov på universitets- og høyskolenivå er ukjent Ukjent behov innenfor studieforbunds og nettskolers områder Sigrun Røstad