1 Tiltak skjermkjøring F/NLF Fagseminar 2012 kl.0800-1000.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
I-2-kurs 2011 Kursansvarlig for F/NLFs B-kurs. Innhold • Saker fra forrige års I-2-kurs • Om årets kurs.
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Krav til sikkerhet ved brann i kap
Vingedress. Regler,utdanning, kompendium
Hopping med tube Nye regler etter gjennomført XT i Voss Fallskjermklubb?
Et program for ungdomsskolen
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Grunnleggende kurs i skjermkjøring. Mål Kurset målsetning er at elevene skal bedre sine kunnskaper og ferdigheter innen skjermkjøring på en slik måte.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Overgangs- bestemmelser ny Håndbok mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Strategisk ledelse og IKT
Daglig leder program Samling 2, Hensikt Program samling 2 – 2013 Onsdag 16.oktober Velkommen, intro og 5.min presentasjon av fremdriftsplan.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 300- Fallskjermsertifikater mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Krav til HL ved elevhopping Fagseminar 10. februar 2008.
Gruppe ikke helt ufarlig å konkurrere heller...
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2013, # 1 SU 2012/2013 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn til.
En sesongcup for årsklassene J15, J16, G15, G16 etter modell av NorgesCupen OASSK Cupen !
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Resultater Kundesenter
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Stjerneskudd fra STK?. Presentasjon av de blå team Vi ønsker at flest mulig av våre medlemmer skal konkurrere gjennom lagtennis, ligaspill og turneringer.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 St.dir. A-sertifikat mars 2003 Rica Hotell Gardermoen.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Velkommen! The Rotary Foundation – TRF Vestnes, 14. september 2013 Rudshøgda, 21. september 2013.
Ordinært inntak v/Kasper Tøstiengen 1. Mye bra – det tyder på at rådgiverne og OT-veilederne gjør en god jobb – det medfører APPLAUS! Søkertrendene er.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2011, # 1 SU Rapportering er viktig.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2011, # 1 SU 2010 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Morten Kristoffersen.
I1-OPPGAVE: HVORDAN FORBEREDE ELEVER PÅ FØRSTE SKJERMKJØRING Philip Nordås – HI Bergen FSK.
”Styringsteknikk og observasjon” Forslag til ny leksjon 6 Jan Erik Dietrichson Februar 2008.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2009, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Morten Kristoffersen.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2012, # 1 SU 2011/2012 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn.
1 Endringer håndbok Skjermkjøring Endre Jacobsen F/NLF fagseminar 2013.
1 Akustiske høydevarslere for elever Endre Jacobsen Voss FSK F/NLF fagseminar 2012.
Sikkerhet store events Innflygingsmønster Fjellflyging Fagseminaret F/NLF 2012.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Malverk intern produktopplæring
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Samdata 2012 Somatikk.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Statistikk 2017.
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Vi har følgende temaer:
Utskrift av presentasjonen:

1 Tiltak skjermkjøring F/NLF Fagseminar 2012 kl

2 Sentrale tiltak skjermkjøring Resultat av 1.hendelsen på Jarlsberg 2.internasjonal og nasjonal trend

3

4 1.Kursing av instruktører (A-, B-, C-kurs) 2.Gjennomgå dagens utdanning av elever og hoppere med A-lisens med tanke på om det er nok fokus på forutsigbart flyvemønster for å unngå kollisjoner. 3.Vurdere å øke utdanningstilbudet innen skjermflyving for elever, uerfarne og erfarne hoppere. 4.Kurs i høyhastighetslandinger 5.Beskrivelse av organisering av landingsområder, skjermtrafikk og lokalt opplegg for utdanning og oppfølging av hoppere innen skjermkjøring i HI's plan. 6.Separasjon i tid og rom ved å gå på eget run eller trekke høyt når en trener på nye skjerm-manøvere. 7.Vurdere justering av dagens regler for vingebelastning. 8.Vurdere justering av trekkhøyde og høyde for bærende skjerm for alle. 9."Ground Manager”.

5.Beskrivelse av organisering av landingsområder, skjermtrafikk og lokalt opplegg for utdanning og oppfølging av hoppere innen skjermkjøring i HI's plan. 6.Separasjon i tid og rom ved å gå på eget run eller trekke høyt når en trener på nye skjerm-manøvere. 9."Ground Manager”. 7.Vurdere justering av dagens regler for vingebelastning. 8.Vurdere justering av trekkhøyde og høyde for bærende skjerm for alle. Espen Høst Knut Lien

6 1.Kursing av instruktører (A-, B-, C-kurs) 2.Gjennomgå dagens utdanning av elever og hoppere med A- lisens med tanke på om det er nok fokus på forutsigbart flyvemønster for å unngå kollisjoner. 3.Vurdere å øke utdanningstilbudet innen skjermflyving for elever, uerfarne og erfarne hoppere. 4.Kurs i høyhastighetslandinger

7 2. Gjennomgå dagens utdanning av elever og hoppere med A-lisens med tanke på om det er nok fokus på forutsigbart flyvemønster for å unngå kollisjoner. Oppfølging av elever

8 • Grunnkurset omfattende nok • Presisering av leksjon om landingsteknikk • Filme skjermtur lokalt fra åpning til landing? • Oppfølging og tilbakemelding til elever • Vurdere mer skjermkjøringsopplæring for nivå 8-elever og frittfallelever på fri høyde

9 3.Vurdere å øke utdanningstilbudet innen skjermflyving for elever, uerfarne og erfarne hoppere. Skjermkjøringskurs A-lisens

10 Skjermkjøringskurs A-lisens Mål Økt kunnskap og ferdigheter innen skjermkjøring for å være bedre i stand til å lande uten å sette seg selv eller andre i fare.

11 Skjermkjøringskurs A-lisens Program Fredag kl Teori UV-rom Lørdag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1300 Lunsj kl.1330 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1700 Litt teori kl.1730 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1900 Oppsummering Søndag Reservedag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1230 Lunsj kl.1300 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1500 Oppsummering

12 Innhold • Statistikk ulykker • Videoer for refleksjon og diskusjon • Aerodynamikk • Utstyr • Input • En skjermtur fra A til Å • Observasjon • Skjermtrafikk og innflygingsmønster • Landingsteknikk • Plan B • Unnamanøver • Veien videre Skjermkjøringskurs A-lisens

13 SU møte 2/2012 Egenhastighet: "En fallskjerms egenhastighet er dens konstante hastighet ved flyving rett fram, etter at bremsen er løsnet og uten påvirkning fra hopperen eller andre ytre krefter”. Høyhastighetslanding: "En høyhastighetslanding er en fallskjermlanding hvor hopperen i forbindelse med landing ved sving på mer enn 90° påfører fallskjermen en høyere hastighet enn fallskjermens egenhastighet”. Det innføres forbud mot høyhastighetslanding for hoppere med under 200 hopp og hoppere uten eget kurs og utsjekk for høyhastighetslandinger. Det skal utvikles et videregående kurs som må gjennomgås før hoppere får forsøke seg på høyhastighetslandinger. Det signeres i loggboka etter gjennomført kurs. 4.Kurs i høyhastighetslandinger

14 Videregående skjermkjøringskurs Trygg tilnærming til landinger med økt hastighet 4.Kurs i høyhastighetslandinger

15 Videregående skjermkjøringskurs Krav for deltakelse • Minimum 200 hopp • Lest ”Utsjekkskompendium for høyverdig fallskjerm” • Repetert progresjonshoppene i skjermkjøring for A-lisens med den skjerm en skal benytte på kurset

16 Mål • Skape en trygg ramme for læring • Reflektere over egen kompetanse og adferd • Økt forståelse for skjermkjøring • Redusere sannsynligheten for ulykker Videregående skjermkjøringskurs

17 Videregående skjermkjøringskurs Program Fredag kl Teori UV-rom Lørdag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1300 Lunsj kl.1330 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1700 Litt teori kl.1730 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1900 Oppsummering Søndag Reservedag kl.0900 Oppmøte UV-rom kl.0930 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1230 Lunsj kl.1300 Pratiske øvelser med videodebrief kl.1500 Oppsummering

18 Videregående skjermkjøringskurs Innhold • Statistikk ulykker • Videoer for refleksjon og diskusjon • Aerodynamikk • Utstyr • Input • En skjermtur fra A til Å • Observasjon • Skjermtrafikk og innflygingsmønster • Landingsteknikk • Plan B • Unnamanøver • Veien videre

19 Videregående skjermkjøringskurs • I2 • Inngående kunnskap og interesse for skjermkjøring • Hjelpeinstruktør: I3 Krav til instruktør

20 1.Kursing av instruktører (A-, B-, C-kurs)

21 1.Kursing av instruktører (A-, B-, C-kurs) Lang sikt: 1.I3-kurs: Oppfølging og tilbakemelding på landinger 2.I2-kurs: Egen leksjon om skjermkjøringskurs 3.I1-kurs: Diskusjonstema Kort sikt: Kursing i sommer

22

23 1.Øke fokus på skjermflyving ved kursing av instruktører (A-, B-, C-kurs) 2.Gjennomgå dagens utdanning av elever og hoppere med A-lisens med tanke på om det er nok fokus på forutsigbart flyvemønster for å unngå kollisjoner. Ta opp temaet med samtlige klubber for å kontrollere den faktiske gjennomføringen. 3.Vurdere å øke utdanningstilbudet innen skjermflyving for elever, uerfarne og erfarne hoppere. 4.Vurdere krav om kurs i høyhastighetslandinger før man får lov å trene på slike teknikker. 5.Krav til beskrivelse av organisering av landingsområder, skjermtrafikk og lokalt opplegg for utdanning og oppfølging av hoppere innen skjermkjøring i eget kapittel i HI's plan. 6.Krav til separasjon i tid og rom ved å gå på eget run eller trekke høyt når en trener på nye skjerm-manøvere. 7.Vurdere justering av dagens regler for vingebelastning. 8.Vurdere justering av trekkhøyde og høyde for bærende skjerm for alle. 9.Vurdere krav om erfaren HFL ved bruk av store fly. Dette kan være HL, og er tilsvarende det man på store felt i USA betegner "Ground Manager".

24 Punktene 1 – 4 i anbefalingene fra granskningskommisjonen: a) SU har besluttet å innføre følgende definisjoner: Egenhastighet: "En fallskjerms egenhastighet er dens konstante hastighet ved flyving rett fram, etter at bremsen er løsnet og uten påvirkning fra hopperen eller andre ytre krefter”. Høyhastighetslanding: "En høyhastighetslanding er en fallskjermlanding hvor hopperen i forbindelse med landing ved sving på mer enn 90° påfører fallskjermen en høyere hastighet enn fallskjermens egenhastighet”. b) Det vil bli en økt fokusering på skjermkjøring i progresjonsplanen til A lisens ved at det gjøres en endring på nivå 8 for AFF elever samt frittfall progresjonen for lineelever. c) Det skal utarbeides et grunnleggende skjermkjøringskurs for A hoppere på to til tre dagers varighet som vil inngå som del i progresjonen til B-lisens. Det skal signeres i loggboka etter gjennomført kurs. Dette vil erstatte dagens progresjonsplan for skjermkjøring fram mot B lisens(Vedlegg Del 600 St. dir. A-sertifikat) d) Det skal utvikles et videregående kurs som må gjennomgås før hoppere får forsøke seg på høyhastighetslandinger. Det signeres i loggboka etter gjennomført kurs.

25 e) Det innføres forbud mot høyhastighetslanding for hoppere med under 200 hopp og hoppere uten eget kurs og utsjekk for høyhastighetslandinger. f) På I-3 kurset vil det bli lagt inn større fokus på vurdering av skjermkjøringen til elevene og at dette tas som del av tilbakemeldingen til eleven. g) På I-2 kurset vil det også innføres en leksjon om betydningen av å fokusere på skjermkjøring og tilbakemeldinger om dette. Årets kurs vil være det første som får dette. Det er Endre Jacobsen som skal holde denne og inngår også som eksaminator på kurset.

26

27

28

. Reserve

F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen

Agenda  Hensikt  Bakgrunn  Analyse av trender  Faktorer  Alternative løsninger  Årsaker  Tiltak  Diskusjon

Hensikt

Hensikten med oppgaven har vært å identifisere årsaker til at hoppere skader seg under fullt bærende skjerm og finne alternative tiltak for å redusere antall hendelser.

Min bakgrunn

• Rådgiver Risikostyring og sikkerhet i Statkraft • Master of Technology, Ind.øk, NTNU • 15 år i sporten • Deltatt på skjermkjøringskurs med Scott Miller (2003) • Observert skjermkjøringskurs med Brian Germain • Konkurrert i CP • Instruktør: I-3 line 1997 I I-2 AFF 2001 I • Holdt skjermkjøringskurs Voss, Stavanger, FF-basic, Æra og Oppdal

Årsaksanalyse

Internasjonale trender

Fatale ulykker

Fullt bærende skjerm

Nasjonale trender

Elever Dårlig landingsteknikk Manglende flare, for høy flare og usymmetrisk flare. Manglende landingsfall Sving for å unnvike hindring, eller treffer hindring Uerfarne ( hopp) Dårlig flareteknikk fortsatt en viktig årsak til skader. (Utelandinger, lav sving og landing i sving) Mellomerfarne ( hopp) Flere skader på grunn av turbulens. Andelen lav sving øker merkbart, planlagt og ikke-planlagt lav sving. Alvorligheten i skadene øker også. Erfarne ( hopp) Lave svinger er en gjenganger. Andelen planlagte lave svinger øker i forhold til de ikke- planlagte. (Bakre løftestropper. Hindringer.) Eksperter hopp Tendensene ikke like tydelige. Forsatt lav sving, men også hendelser innen demoer, hard landing pga turbulens og hindringer.

Årsaker Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Mellomerfarne og erfarne skader seg på grunn av lav sving (planlagt eller ikke-planlagt)

Faktorer

1.Økt kompetanse 2.Ressursbruk (i klubb og forbund) 3.Legitimitet Faktorer

Tilrettelagt læring i forhold til standpunkt og erfaringsbase er ett viktig tiltak for å redusere sannsynligheten for uønskede hendelser under skjermflyving. Økt kompetanse

Nye løsninger må ikke kreve for stor bruk av ressurser i form av • tid, • instruktørbruk • og kostnader da ressursene er begrensede. De tiltak som gir størst effekt bør derfor prioriteres. Ressursbruk

Anbefalt løsning må øke sikkerheten ved å bygge på legitime krav. En løsning må være gjennomførbar både for klubb og for den enkelte hopper, og må helst kunne gjennomføres av klubbenes egne instruktører. Legitimitet

Alternative løsninger

1.Ingen endring 2.Svensk modell 3.Tilpasset modell Alternative løsninger

Vurdering og sammenligning Løsning 1: Ingen endring Løsning 2: Svensk modell Løsning 3: Tilpasset modell Økt kompetanse innen landingsteknikk for uerfarne NeiJa Økt kompetanse innen høyhastighetslandinger NeiJa RessursbrukLitenNeiJa LegitimitetTjaNeiTja

Årsaker Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Mellomerfarne og erfarne skader seg på grunn av lav sving (planlagt eller ikke-planlagt)

Tiltak Dårlig landingsteknikk Lav sving

Landingsteknikk Trend Elever og uerfarne skader seg på grunn av dårlig landingsteknikk Tiltak 1.Bedre oppfølging under elevprogresjonen på skjermkjøring og landinger med krav om tilbakemelding fra instruktør 2.Standardisering av A-sertifikatprogresjon og leksjon • Landingens fire faser (Scott Miller) 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning

Lav sving Trend Mellomerfarne og erfarne skader seg pga lav sving (planlagt eller ikke- planlagt) Tiltak 1.Sikkerhetssamtale med I1 ved utstedelse av B-sertifikat med fokus på blant annet skjermkjøring 2.Krav om minimum 3 tilvenningshopp ved økt vingebelastning med trekk i minimum 5000 fot, hvor en tester skjermen gjennom repetisjon av momenter fra A-sertifikat-progresjonen. 3. Obligatorisk kurs før en gjør mer enn 90⁰-sving for å bygge opp fart i landingen. Krav om minimum 200 hopp før en kan delta på kurset

Diskusjon

Landingsteknikk 1.Bedre oppfølging under elevprogresjonen på skjermkjøring og landinger med krav om tilbakemelding fra instruktør 2.Standardisering av A-sertifikatprogresjon og leksjon Lav sving 1.Sikkerhetssamtale med I1 ved utstedelse av B-sertifikat med fokus på blant annet skjermkjøring 2.Krav om minimum 3 tilvenningshopp ved økt vingebelastning med trekk i minimum 5000 fot, hvor en tester skjermen gjennom repetisjon av momenter fra A-sertifikat-progresjonen. 3. Obligatorisk kurs før en gjør mer enn 90⁰-sving for å bygge opp fart i landingen. 4.Krav om minimum 200 hopp før en kan delta på kurset

Noen innspill til implementering av tiltak

• Øvelsesbank til frivillig bruk og til bruk i kursing • Mye bra litteratur • Se på kravene til instruktører for å gi tilbakemelding på skjermkjøring til elever med tilhørende kompetanseheving for instruktører • Oppfølging av elever vil gi gevinst ift. presisjon. Tiltak gjennom omgjøring av innflygingsmønster for elever gir effekt? • Landingsteknikk • Landingens fire faser (Scott Miller) 1.Innflyging 2.Utflating 3.Swoop 4.Avslutning