Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Advertisements

Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Sommervikar i Blend.
Målgrupper og segmentering
Strategiske valg ved etablering av nettsteder •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Hønefoss politistasjon
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
REKLAME.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Markedsstruktur - teori og empiri
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Nasjonal digital læringsarena
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Øving 1 - Forretningsideen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Gruppeundervisning /
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Øving 2 – Markedsplanen I
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Visjon, virksomhetside og verdier
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Roede-kurslederen på Facebook
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Kommunikasjon i helsetjenesten
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Posisjonering og differensiering
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si? Kjetil Aukland - BI Kristiansand

Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet Merkevare og Opplevelsesøkonomi Høyskolelektor Markedsføring Statistikk og metode kjetil.aukland@bi.no

Tema Hvem skal du kommunisere til/med? Hva skal du si/snakke om? kjetil.aukland@bi.no

Reklame og markedskommunikasjon Kunnskap og assosiasjoner bygges gjennom flere virkemidler Betalt reklame i massemedia Publisitet og omtale i pressen Design på merkets produkter Omtale blant kundene (”word-of-mouth”)

Forutsetning for kommunikasjon Du må vite hva som er målsettingen med kommunikasjonen og helt spesifikt hvem du skal kommunisere til! Målsetting kan f. eks være: Gjøre et nytt produkt kjent. Gjøre produktet kjent i et nytt marked Få eksisterende kunder til å kjøpe mer/oftere Hvem du skal kommunisere til, kan i hovedsak deles i to grupper: De som har prøvd produktet tidligere De som ikke har prøvd produktet tidliger

Hvem skal du snakke til?

Segmentering Formålet med segmentering er å identifisere grupper av kunder som har ulike behov og ulike kjøpsprosesser slik at bedriften kan differensiere sine markedstilbud, markedsføringsprogram og kommunikasjon slik at resultatene forbedres. Det underliggende prinsippet er at kunder med ulike behov og ulike kjøpsprosesser responderer (reagerer) forskjellig på markedstilbud, markedsføringsprogrammer og kommunikasjon slik at bedriften dermed kan øke sin effektivitet ved å tilpasse seg disse ulikhetene.

Strategisk segmentering Strategisk segmentering gjøres for å spesialisere og differensiere seg og slik bli mer attraktivt for de kundene som er i segmentet (fordi det innfrir behovet bedre enn konkurrentenes produkter) Når bedriftene spesialiserer seg på å innfri ett kundebehov bedre enn konkurrentene betyr det at de også spesialiserer bedriften på dette. Det har konsekvenser for hvordan man produserer og distribuerer produktene (hvilken teknologi, hvilke råvarer, hvilken kompetanse etc.), hvordan man kommuniserer med kunden i ulike kanaler og hvordan man organiserer bedriften. Bedriften kan spesialisere tilbudet til flere segmenter – men det øker kompleksitet og behov for koordinering. Spesialisering og differensiering av tilbudet mot et eller flere segmenter innebærer langsiktige investeringer. Det sier seg selv at da må bedriften ha et meget godt og gjennomarbeidet faktagrunnlag for at man virkelig har forstått segmentene og utviklingen i disse. Dette segmenteringsarbeidet blir derfor også av mer strategisk (overordnet) betydning enn de andre segmenteringsoppgavene.

Treningssenter Et treningssenter identifiserte to viktige makrosegmenter Erfarne. Har etablert en livsstil med regelmessig trening Want-to-be: Ønsker å etablere en livsstil med regelmessig trening

Bank Jordbruk Selvstendig næringsdrivende med mindre foretak Store bedrifter Personkunder

Frisk luft / Ventilasjon Kontorbygg Industribygg Eneboliger Boligkompleks

Taktisk segmentering - mikrosegmentering Taktisk segmentering baserer seg på at kundene i et marked responderer ulikt på virkemidler, og omhandler differensiering av virkemidler som er mer kortsiktige og mindre omfattende enn strategisk segmentering For eksempel prismodeller og spesialtilbud, markedskommunikasjon og kampanjer, og kundeservice

Strategisk/Makro segment

Hva øker verdien av en kundeportefølje? Styrke relasjoner – økt lojalitet Selge flere produkter til kundene – økt kontantstrøm Rekruttere flere kunder Ref. F. Selnes

Hva skal du si? Hva er målsettingen med kommunikasjonen?

Kommunikasjonsprogram Komunikasjonsprogram er målrettede kommunikasjonsaktivteter mot kunder for å skape aktivitet initiert av bedriften med den hensikt å starte kjøpsprosessen Ref. F. Selnes

Kundens kjøpsprosess Antar at kundene er aktive, målrettede og at de bruker informasjon når de tar kjøpsbeslutninger

Eliminasjonsmodeller Om du vet hvordan kunden tenker når de eliminerer bort alternativer kan du benytte dette i kommunikasjonen. Konjunktiv Minimumskrav for å gå videre For eksempel minimum 7 på Smak, Atmosfære og Ventetid Lexicographic Attributtene rangert i viktighet. Dersom ett alternativ er bedre enn de andre på det viktigste kriteriet blir dette alternativet valgt

Eliminasjonsmodeller

Konklusjon Jo bedre du ”kjenner” den du skal kommunisere med jo lettere blir det å få frem budskapet. Jo tydeligere du er på hva målet er med kommunikasjonen, jo lettere er det å få frem budskapet.