Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Personvernspørsmål ved innføringen av biometri i norske pass
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Fra prøving og feiling til
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
- en eksplorativ undersøkelse
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Henvisninger Kari Jussie Lønning.
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Depresjon og rusmiddelproblemer
Temasamling Irene Sørås Temasamling 3 Radisson Blu Gardermoen 27 november 2012 Gjennomgang av spesialitetsstruktur og -innhold Oppsummering fra.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ metode i markedsforskning
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Hva jobber vi med sentralt i NFF? Medlemsmøte Avd. Nordmøre og Romsdal 2. Juni 2009.
Henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Samarbeid 1.og 2. linjen, psykiatrien
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Vedlegg 2 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer ® (rev:2.0.58) Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer
Metode.
Jon Aasmund Sandsberg Seksjonsleder Sosialmedisinsk poliklinikk, Moss
AAa /ØKS/Lillehammer Erfaringskonferansen 2008 Noen tanker og refleksjoner på slutten av en flott konferanse.
7 Hovedfunn - Meningskategorier. 1. Lite samsvar i beskrivelse av positive sider ved den behandling som tilbys.
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Arngunna Skiple Sunnaas sykehus HF - en vei videre DELPROSJEKT 3 Telemedisin som verktøy i samarbeid med førstelinjetjenesten – med fokus.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Undersøkelse om Top Temps markedsposisjon 2008 Gjennomført for: Top Temp Gjennomført av: Synovate Februar 2008.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Valgfag på Kastellet skole
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Pasientforløp alkohol
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Fusdalbråten botiltak - et botiltak med recovery orientering.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013
Ny strategiplan mot hiv
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Tuberkulosekontrollen i Stavanger
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Margareth Brødholt HVORDAN BLIR ELDRE MED PSYKISK LIDELSE, RUSMIDDELAVHENGIGHET OG OFTE DEMENS IVARETATT PÅ SYKEHJEM? - Resultater.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Formativ evaluering BI Stavanger
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter Å samarbeide over linjene -Spesialisthelsetjenestens syn på samhandlingen med kommunen i arbeidet med dobbeltdiagnosepasienter Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter for rus og psykiatri 2008

Prosjektets medarbeidere Psykolog Patrick Risan Psykologspesialist Rune Aaen Jørgensen Psykologspesialist Hans Nyman

Rapport Prosjektets bakgrunn Aktuell undersøkelse Målsetninger og Problemstillinger Metode Resultat Refleksjoner omkring resultatene

Prosjektets bakgrunn Tidligere undersøkelse - Jørgensen, Risan, Nyman, & Moen (2006): Vansker i kommunikasjon med spes.h.tj. Personavhengig samarbeid Behov for holdningsendring til samarbeid Fokus Individuell Plan Samarbeidsforhold

Om pasienter med dobbeltdiagnose “Kombinasjonen av de gjeldende problemstillinger denne pasientgruppen viser ... er ikke utelukkende medisinsk, psykiatrisk eller psykologisk, men krysser de tradisjonelle separasjoner av instanser og nødvendiggjør effektive samarbeidsforhold mellom spekteret av tjenesteytere… (Phillips, 1998, s.1, vår oversettelse).”

Aktuell undersøkelse Å vise et bilde av hvordan spesialisthelsetjenesten beskriver sitt samarbeidsforhold til 1. linjen i arbeidet med dobbeltdiagnosepasienter.

Målsetninger Å fremskaffe materiale for refleksjon og drøftelse omkring gitte problemstillinger. Produsere data som kan bidra til et positivt innspill i kvalitetsutviklingen av behandling for dobbeltdiagnosepasienter.

Problemstillinger Hvilke særskilte behandlingsbehov har dobbeltdiagnosepasienter? Hvordan vurderes behandlingskvaliteten pr dags dato? Hva karakteriserer samarbeidet med 1. linje? Hva kan forbedre samhandlingen med 1. linje? Hva blir viktig å vektlegge i de nye retningslinjene for behandling av dobbeltdiagnosepasienter?

Metode Kvalitative og semistrukturerte intervju Utvalg 12 Informanter – Ulik bakgrunn fra forskjellige nivå Utvikling av Intervjuguide Tematisk analyse Fenomenologi Dataanalyse Grounded theory Validitet og Reliabilitet

Intervjuguidens hovedspørsmål ”Hvilke særlige behov tenker dere denne pasientgruppen har?” ”Hvordan opplever dere at samarbeidet fungerer i forhold til disse pasientene?” ”Hvordan fungerer Individuell Plan i forhold til denne pasientgruppen?”

”I en nylig undersøkelse ble det uttrykt misnøye fra kommunen sin side vedrørende samarbeidet med spesialisthelsetjenesten. Særlig tre forhold ble trukket frem fra kommunen sin side: 1. Mangelfull kommunikasjon, 2. At samarbeidskvalitet i høy grad er personavhengig, og, 3. Negativ holdning til samarbeid fra spesialistheletjenestens side. Hva tenker du om dette?” ”Hva mener du det blir viktig å vektlegge i de nye retningslinjene for behandling av dobbeldiagnosepasienter?”