Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Fonologi.
I.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
De dårige følelsene. Veiene ut..
-ikke bare for zippylæreren…
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Litt mer om PRIMTALL.
Mix max for mini metodikk for små tverrfløytister.
Hvordan lage spill i power point?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Syntaktisk utvikling Syntaktisk utvikling handler om hvordan barn lærer seg å stille ord sammen til større innholdsmessige enheter som setningsledd og.
Skistua 15. desember 2007 Sindre Bergan.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
44 Hector om skikk og bruk I Norge
¡A golpe de periódico! Svein Erik Svendsen Høgskolelektor © Lenguasol.
Sentrale begrep i fonologien
Synger du sammen med meg
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Fonologi.
Forskjeller på tale og skrift
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
O PPGAVE 19 Side 139. O PPGAVE 19 NYTTE ( M ) – NYTTE ( V ) – BENYTTE SEG AV – NYTTIG – NYTE ( V ) – GJØRE NYTTE AV – UTNYTTE ( V ) 1. Han liker å nyte.
En multimedia presentasjon
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
-ikke bare for zippylæreren…
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Fonetikk og fonologi i et andrespråksperspektiv
Muntlig språkutvikling
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Gjenoppliving Hjerte-Lunge-Redning HLR Basal HLR BHLR Avansert HLR AHLR.
Fag og bøker Norsk Matematikk Lekser. Å lese saman med barnet Kvifor…
Skriveopplæringen på 1.trinn Sørbø skole 2015/2016.
Talemål i Norge Inndeling i dialekter Norske dialekter i dag Talemål og identitet.
Uttaleundervisning - tilnærminger Olaf Husby Inst. for språk og litteratur NTNU.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Dialekter er varianter av talespråket som brukes innenfor et begrenset geografisk område. Hovedområdene for de norske dialektene er østnorsk og vestnorsk.
Kurs for frivillige norsktrenere
Leve lykkelig alle dager til ende…
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Sinne Film:
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger

Hva er målet? Å få god uttale av et begrenset antall ytringer Å bli en bedre lytter Å bli i stand til å jobbe videre på egen hånd Å få bedre selvtillit

Viktige prinsipper Målspråket er hurtig talespråk slik det faktisk snakkes på Østlandet og i Midt-Norge Bortfall av lyder Retroflekser Til tider uklar diksjon ”Skal du ….” med veldig svak eller ingen l ” Er hun…” med svak eller ingen h Kompromissløs ærlighet i tilbakemeldingene Tilbakemelding kun på det vi jobber med

Hva jobber vi med? Trykkplassering/rytme Setningsmelodi Vokal-lengde Konsonantlengde Setningsmelodi Sammenkjeding og flyt

Hva jobber vi ikke med? Enkeltlyder Konsonantkluster Jeg har lyst på et glass ål. OK Konsonantkluster Katten spiser fikk. OK Spesielle taleproblemer (nasal stemme, lesping og lignende)

Trykkplassering Problemer: Eleven uttaler alle stavelser med like mye trykk Eleven legger trykk på feil sted IKKE, et særtilfelle ….

Vokal-lengde Problemer De lange vokalene er litt for korte De korte vokalene er litt for lange

Konsonantlengde Problemer Ambisyllabiske konsonanter er for korte Gjelder spesielt de mest sonore konsonantene(?) ANNe, TELLe, KOMMe Ev. kombinert med litt for lange vokaler Ane og Anne uttales likt (Arne også …)

Setningsmelodi Eleven har ingen toneendring i trykksterke stavelser. Helt monoton. Eleven har tone-endring i trykksvake stavelser, realiserer tonelag der det ikke skal være. Vi jobber med: Å holde trykksvake stavelser monotone Få konturen lav-høy i slutten av spørsmål (Å få tone-endring i trykksterke stavelser)

Sammenkjeding og flyt Forbindelser med R Hiatus Trekke over konsonant Noen elever har en tendens til å sette inn en glottal stopp mellom to vokaler Trekke over konsonant Noen elever har en tendens til å sette inn en glottal stopp før ord som begynner med vokal Tempo

Hvordan jobber vi? Klassekor, lytt og gjenta Klassen lytter til enkeltelever og vurderer Dialoger, spørsmål og svar Svært korte kommunikative øvinger Fokusdiktater Forbindelser med r Bortfall av trykklett e Hiatus

Tips og triks, rytme Tempo, fellesskap Bruk av kroppen I gruppa Klapping, tramping, marsj Abstrahere rytmen Uttale bare aksentuerte stavelser Lærer-elev Klappe rytmen sammen på pulten Klappe rytmen på skuldra Holde handa til eleven, hindre klapping på feil stavelse

Tips og triks, intonasjon Markere lav/høy med kroppsbevegelser Med handa Med hele kroppen Få elevene til å bevege kroppen Abstrahere, uttale bare melodi

Tips og triks, sammenkjeding og flyt Manipulere skriftbildet Manipulere ordgrenser Organisere etter rytmiske enheter, ikke ord Øve på partier, vanskelige overganger etc. Legge bort alt skriftlig En viss bruk av lydskrift

Spesielle utfordringer Lyttingen krever veldig mye Er det en endring i tonehøyde her? Er det en glottal stopp her? Du får overutviklet persepsjon og blir dyslektiker! Å være helt ærlig er vanskelig Du blir gal av å gjenta og gjenta Vanskelig å få riktig balanse mellom øvelsene Elever som har helt spesielle utfordringer Elever som har valgt kurset på feil grunnlag