Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger
Hva er målet? Å få god uttale av et begrenset antall ytringer Å bli en bedre lytter Å bli i stand til å jobbe videre på egen hånd Å få bedre selvtillit
Viktige prinsipper Målspråket er hurtig talespråk slik det faktisk snakkes på Østlandet og i Midt-Norge Bortfall av lyder Retroflekser Til tider uklar diksjon ”Skal du ….” med veldig svak eller ingen l ” Er hun…” med svak eller ingen h Kompromissløs ærlighet i tilbakemeldingene Tilbakemelding kun på det vi jobber med
Hva jobber vi med? Trykkplassering/rytme Setningsmelodi Vokal-lengde Konsonantlengde Setningsmelodi Sammenkjeding og flyt
Hva jobber vi ikke med? Enkeltlyder Konsonantkluster Jeg har lyst på et glass ål. OK Konsonantkluster Katten spiser fikk. OK Spesielle taleproblemer (nasal stemme, lesping og lignende)
Trykkplassering Problemer: Eleven uttaler alle stavelser med like mye trykk Eleven legger trykk på feil sted IKKE, et særtilfelle ….
Vokal-lengde Problemer De lange vokalene er litt for korte De korte vokalene er litt for lange
Konsonantlengde Problemer Ambisyllabiske konsonanter er for korte Gjelder spesielt de mest sonore konsonantene(?) ANNe, TELLe, KOMMe Ev. kombinert med litt for lange vokaler Ane og Anne uttales likt (Arne også …)
Setningsmelodi Eleven har ingen toneendring i trykksterke stavelser. Helt monoton. Eleven har tone-endring i trykksvake stavelser, realiserer tonelag der det ikke skal være. Vi jobber med: Å holde trykksvake stavelser monotone Få konturen lav-høy i slutten av spørsmål (Å få tone-endring i trykksterke stavelser)
Sammenkjeding og flyt Forbindelser med R Hiatus Trekke over konsonant Noen elever har en tendens til å sette inn en glottal stopp mellom to vokaler Trekke over konsonant Noen elever har en tendens til å sette inn en glottal stopp før ord som begynner med vokal Tempo
Hvordan jobber vi? Klassekor, lytt og gjenta Klassen lytter til enkeltelever og vurderer Dialoger, spørsmål og svar Svært korte kommunikative øvinger Fokusdiktater Forbindelser med r Bortfall av trykklett e Hiatus
Tips og triks, rytme Tempo, fellesskap Bruk av kroppen I gruppa Klapping, tramping, marsj Abstrahere rytmen Uttale bare aksentuerte stavelser Lærer-elev Klappe rytmen sammen på pulten Klappe rytmen på skuldra Holde handa til eleven, hindre klapping på feil stavelse
Tips og triks, intonasjon Markere lav/høy med kroppsbevegelser Med handa Med hele kroppen Få elevene til å bevege kroppen Abstrahere, uttale bare melodi
Tips og triks, sammenkjeding og flyt Manipulere skriftbildet Manipulere ordgrenser Organisere etter rytmiske enheter, ikke ord Øve på partier, vanskelige overganger etc. Legge bort alt skriftlig En viss bruk av lydskrift
Spesielle utfordringer Lyttingen krever veldig mye Er det en endring i tonehøyde her? Er det en glottal stopp her? Du får overutviklet persepsjon og blir dyslektiker! Å være helt ærlig er vanskelig Du blir gal av å gjenta og gjenta Vanskelig å få riktig balanse mellom øvelsene Elever som har helt spesielle utfordringer Elever som har valgt kurset på feil grunnlag