On Display Butikkbelysning ! ...? Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning – Luxpornografi eller lyskvalitet Spot er godt, spot er hot On Display Butikkbelysning – Lyskvalitet eller ”tilfeldig” lyskvantitet? Gjennom undersøkelser å kartlegge kunders adferdsmønster i butikk med hensyn på belysningen. Vi vil undersøke om en bevisst satsning på belysningen kan påvirke kunders kjøpevilje og dermed gi butikken økt omsetning. Vår oppfatning er at det innen belysningsbransjen eksister en oppfatning at det finnes en slik sammenheng, men at det per i dag ikke finnes noen konkret dokumentasjon på dette området. ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – En studie i lyskvalitet og opplevelse
Menneskelige faktorer Egenskaper som er enkle å måle Tekniske faktorer .Spektralfordeling .Fargetemperatur .Fargegjengivelse .Lysflux .osv. Menneskelige faktorer .Opplevelsen .Konteksten .Situasjonsavhengig Egenskaper som er enkle å måle .Mengden lys .Lumen .Lux .belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke
Menneskelige faktorer Tekniske faktorer .Spektralfordeling .Fargetemperatur .Fargegjengivelse .Lysflux Menneskelige faktorer .Opplevelsen .Konteksten .Situasjonsavhengig
Egenskaper som er enkle å måle .Mengden lys .Lumen .Lux
.belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke
Konseptutvikling - Inspirasjon og brainstorming - Hvordan dette endte i en lysplan - Lysplanen
Carlings sin profil Rockeklubb .Rocka .Urbant .Industrielt .Ung målgruppe Rockeklubb .Kontraster .Lav belysningsstyrke i gangområder .Blending .Farget lys
Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display .totalt antall spotarmaturer: 74 .bestykning: 70W metallhalogen .fargetemperatur: 3000K Lysanlegg 3 On Display .totalt antall spotarmaturer: 48 .bestykning: 35W metallhalogen .fargetemperatur: 4200K
Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display .gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca. 5100 lux .installert effekt: 73W/m2 Lysanlegg 3 On Display .gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca. 1000 lux .installert effekt: 27,2W/m2
De fire kategoriene Totalopplevelse av butikken Opplevelse av oversikt og romlighet i butikken Opplevelse av butikkens stemning og atmosfære Opplevelse av butikkens belysning
Liten eller ingen endring Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Liten eller ingen endring .Oppfattelse av hvor godt varene kommer frem .Hvor lett det er å orientere seg i butikken .Lokalets romlighet .Grad av oversiktlighet
For sterkt VS. for svakt lys Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display For sterkt VS. for svakt lys .Ca 3 av 10 opplevde Lysanlegg 2 blendende .Ca 1 av 10 opplevde at butikken var litt for mørk med Lysanlegg 3
Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig
Carlings rocker Profilering .Tempo .Rocka .Hjemmekoselig .Rocka .Urban Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig Carlings rocker .Rocka .Hjemmekoselig
Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display En annerledes butikk?
?
.Undersøkelsen viser at det ikke er noen direkte sammenheng mellom belysningsstyrke og kundeopplevelse. .Det er i større grad den opplevde belysningen som bør være utgangspunkt for planlegging av lysanlegg i butikk.
Vi er Takk til Ann-Helen Lian Arve T. Olsen Benedikte N. Rauan Tommy Bøhn Takk til HiBu v/Are Røysamb Norlux v/Jørn Furuhaug Carlings v/Asgeir Nore