On Display Butikkbelysning ! ...? Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning – Luxpornografi eller lyskvalitet Spot er godt,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Geometrioppgave for 4.klasse
Lys i møtet mellom by og fjord
Omdømme Lillehammer: Er noe forandret siden 2008?
BIBSYS Brage. BIBSYS Brage – kort fortalt BIBSYS Brage gjør det lett å publisere og formidle institusjonens forsknings- og studentarbeider. Hver institusjon.
Enhalet og tohalet hypotesetest
Grunnleggende spørsmål om naturfag
”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero.
Belysning i Private hjem
Bedrifter og energisparing
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Velværebad Mjølan Sykehjem 2013
HEKK, Workshop HiAk Velkommen til en ny dag.
1 Nettverkskonferanse om barnefattigdom Gardermoen 29. mai 2008 Går fattigdom i arv? En studie av mottak av sosialhjelp hos foreldre og barn Thomas Lorentzen.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Flytting i et segregert bylandskap
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Oppmåling, målestokk og geometri,
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Effect Mapping Håvard Sjøvoll, Smidig 2012.
Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Opplæring av nyansatte hos Blend.
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
Aggression Replacement Training
Lys-mørk kontrast Dersom vi bruker farger som er veldig lyse mot farger som er mørke, oppstår det en stor kontrast. Øyet trekkes mot de stedene der kontrastene.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Se på bildet? Hva ser du? Undersøkelser viser, at barn ikke kan identifisere parr i intime situasjoner, fordi de ikke har denne type bilder lagret i deres.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Vedlegg 1 kompetanseveileder
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Jonny Nersveen Førsteamanuensis HIG
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Hvordan skaper man merkevaren? © TNS Hvordan skaper man merkevaren?
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Utviklingsprosesser INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 12 september 2011.
LEDGE. LEDGE LED NO 0816 Produktnavn LEDGE LEDGE = Light Emitting Diodes LEDGE LEDGE = EDGE lit LEDGE LEDGE = ”a relatively narrow, projecting part, as.
LED-TEKNOLOGI «En revolusjon innenfor belysning» - Optiwin 3D Pro – lysberegningsprogram - Dali – lysstyringssystem - xComfort trådløs smarthusløsning.
LED-TEKNOLOGI «En revolusjon innenfor belysning».
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Norsk Finansbarometer 2016
Salg 2 for elektrikere - et forslag
Forbruker- og finanstrender 2017 bytte av bank
JVC Professional analogue camera line-up
Forbruker- og finanstrender 2017 Delrapport RÅDGIVNING
Dyrskuen 2017 Laget av Heleen K..
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

On Display Butikkbelysning ! ...? Butikkbelysning – Vitenskap eller ”tilfeldighet”? Butikkbelysning – Luxpornografi eller lyskvalitet Spot er godt, spot er hot On Display Butikkbelysning – Lyskvalitet eller ”tilfeldig” lyskvantitet? Gjennom undersøkelser å kartlegge kunders adferdsmønster i butikk med hensyn på belysningen. Vi vil undersøke om en bevisst satsning på belysningen kan påvirke kunders kjøpevilje og dermed gi butikken økt omsetning. Vår oppfatning er at det innen belysningsbransjen eksister en oppfatning at det finnes en slik sammenheng, men at det per i dag ikke finnes noen konkret dokumentasjon på dette området. ”Alle vet at god belysning øker salget, men ingen vet hvorfor.” Butikkbelysning – En studie i lyskvalitet og opplevelse

Menneskelige faktorer Egenskaper som er enkle å måle Tekniske faktorer .Spektralfordeling .Fargetemperatur .Fargegjengivelse .Lysflux .osv. Menneskelige faktorer .Opplevelsen .Konteksten .Situasjonsavhengig Egenskaper som er enkle å måle .Mengden lys .Lumen .Lux .belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke

Menneskelige faktorer Tekniske faktorer .Spektralfordeling .Fargetemperatur .Fargegjengivelse .Lysflux Menneskelige faktorer .Opplevelsen .Konteksten .Situasjonsavhengig

Egenskaper som er enkle å måle .Mengden lys .Lumen .Lux

.belysningsplanlegging med for ensidig fokus på belysningsstyrke

Konseptutvikling - Inspirasjon og brainstorming - Hvordan dette endte i en lysplan - Lysplanen

Carlings sin profil Rockeklubb .Rocka .Urbant .Industrielt .Ung målgruppe Rockeklubb .Kontraster .Lav belysningsstyrke i gangområder .Blending .Farget lys

Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display .totalt antall spotarmaturer: 74 .bestykning: 70W metallhalogen .fargetemperatur: 3000K Lysanlegg 3 On Display .totalt antall spotarmaturer: 48 .bestykning: 35W metallhalogen .fargetemperatur: 4200K

Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display .gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca. 5100 lux .installert effekt: 73W/m2 Lysanlegg 3 On Display .gjennomsnittlig belysningsstyrke vegg: ca. 1000 lux .installert effekt: 27,2W/m2

De fire kategoriene Totalopplevelse av butikken Opplevelse av oversikt og romlighet i butikken Opplevelse av butikkens stemning og atmosfære Opplevelse av butikkens belysning

Liten eller ingen endring Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Liten eller ingen endring .Oppfattelse av hvor godt varene kommer frem .Hvor lett det er å orientere seg i butikken .Lokalets romlighet .Grad av oversiktlighet

For sterkt VS. for svakt lys Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display For sterkt VS. for svakt lys .Ca 3 av 10 opplevde Lysanlegg 2 blendende .Ca 1 av 10 opplevde at butikken var litt for mørk med Lysanlegg 3

Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig

Carlings rocker Profilering .Tempo .Rocka .Hjemmekoselig .Rocka .Urban Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display Profilering .Tempo .Rocka .Urban .Hjemmekoselig Carlings rocker .Rocka .Hjemmekoselig

Lysanlegg 2 Lysanlegg 3 On Display En annerledes butikk?

?

.Undersøkelsen viser at det ikke er noen direkte sammenheng mellom belysningsstyrke og kundeopplevelse. .Det er i større grad den opplevde belysningen som bør være utgangspunkt for planlegging av lysanlegg i butikk.

Vi er Takk til Ann-Helen Lian Arve T. Olsen Benedikte N. Rauan Tommy Bøhn Takk til HiBu v/Are Røysamb Norlux v/Jørn Furuhaug Carlings v/Asgeir Nore